Toon posts:

[EIP-Contest] TRRoads Entertainment System (Pics!)

Pagina: 1
Acties:
  • 938 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Disclaimertje: Layout gejat van de andere mensen O-)

EIP van TRRoads - TES

Mijn idee is om een TRRoads Entertainment System te maken, in principe dus een soort van console spelcomputer.

In eerste instantie zal ik mij richten op het ontwerpen en bouwen van de hardware, pas later komen dingen als UI, software, spellen etc. (maar het hoofddoel van het project is het bouwen van de hardware).

Ontwerp

De basis is een moederbord waarop verschillende 'modules' zitten. Iedere module is verbonden met een centrale CPU via een eigen te maken bus (de TESBUS). Er zal een module zijn voor bijvoorbeeld de opslag van gegevens, een module voor het aansturen van de display, een module voor de aansluiting van een controller etc.

Ik moet alles nog precies uitwerken hoe het eruit komt te zien en welke modules ik wil hebben, maar het modulaire concept moet ervoor zorgen dat ik eventueel later nog dingen verder kan uitwerken en uitbreiden of volledig veranderen zonder dat ik daarvoor al te veel aan de rest hoef te veranderen.

Dit is hoe het geheel eruit gaat zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.samenkopen.net/~trroads/TES%20schema.png

Bouw

Ik ben geen ster met het ontwerpen en produceren van printplaten, dus in ieder geval in eerste instantie gaat het een breadboard oplossing worden. Daarna ga ik switchen naar een euro printplaat raster gebeuren. Eventueel kan ik nog wel een keer een print ontwerpen en door iemand anders laten maken, alleen zodat het er nog netter uitziet. Maar mocht ik dat doen dan laat ik dat natuurlijk eerst aan de jury weten zodat ze weten dat ik de printplaat wel ontworpen heb maar niet zelf gemaakt heb.

TESBUS - TB733

De 6mhz TESBUS is de bus tussen alle onderdelen en de CPU, ieder onderdeeltje heeft een aparte enable lijn om te zorgen dat niemand door elkaar heen kan praten. De CPU regelt dus wie er mag praten, het werkt altijd via request-response. De CPU geeft een commando aan het onderdeel en krijgt dan vervolgens antwoord van het onderdeel.

Er zijn ook onderdelen (videokaart, audio delen) die alleen een eenwegs verbinding hebben van de CPU naar het onderdeel. De CPU gaat er dan maar gewoon vanuit dat het goed aankomt allemaal, dit zijn ook onderdelen waarbij het niet super belangrijk is dat alles 100% goed aankomt. (Maar de bus zal best wel betrouwbaar zijn dus ik verwacht niet veel problemen daarmee, klop klop)

Videokaart

De videokaart wordt een 40mhz PIC microcontroller, die zit aangesloten op de 6mhz TESBUS en krijgt daardoor informatie over de framebuffer. De framebuffer wordt opgeslagen op de SD kaart, een stukje RAM bleek te prijzig qua punten dus is het een SD kaart geworden die met 3 of 4 SPI lijntjes aangesloten kan worden. Via de TESBUS krijgt ie commando's binnen over wat er in de framebuffer moet zitten, de commando's zijn nog niet definitief. Ondertussen heeft ie de taak de composite uitgang naar de TV de onderhouden, dus deze moet flinke performance hebben. Op 40mhz heeft het PICje ongeveer 10 MIPS dus hopelijk is het snel genoeg allemaal.

Rest

Pics1: Verwijderd in "\[EIP-Contest] TRRoads Entertainment Syst..."

Iedereen is vrij hier comments te plaatsen.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2007 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Reserved

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Zow, ambiteus _/-\o_ Alleen, lukt dit wel binnen het 250 punten budget?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lemming_nl schreef op zondag 01 juli 2007 @ 17:10:
Zow, ambiteus _/-\o_ Alleen, lukt dit wel binnen het 250 punten budget?
Weet je gelijk waarom ik dat punten limiet wilde opheffen.

Ik moet erg efficient gaan werken dat is 1 ding wat zeker is. Zeker de centrale processor gaat aantikken. Maar het voordeel zal wel zijn dat de modules zelf erg efficient gaan zijn en dus weinig punten aantikken.

Ik denk dat ik gewoon ga beginnen met ontwerpen, dan ga ik kijken of het allemaal haalbaar is binnen de punten, anders moet ik gaan schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Anders kan je het waarschijnlijk wel opdelen in verschillende projectjes en 1 hoofdproject waar je je subprojecten als modules gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 17:57:
Anders kan je het waarschijnlijk wel opdelen in verschillende projectjes en 1 hoofdproject waar je je subprojecten als modules gebruikt.
Goede tip, ik zal dat eens onderzoeken.

Ik zal ook als ik daar een gedetailleerd idee over heb de jury een vraag over stellen, het zou me wel in staat zijn een veel mooier geheel in elkaar te zetten, maar het is enkel om de puntenregel te voorkomen dus het is even de vraag of dat wel leuk en eerlijk is.

Thanks voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Dat lijkt mij inderdaad oneerlijk. Die puntenregeling is juist hetgene wat competitie veroorzaakt. Zonder punten gaat het gewoon om hoeveel geld en tijd iemand heeft. Mensen die het groter aan willen pakken zijn (over het algemeen) mensen met meer kennis en ik denk dat daar voor hun dan ook de uitdaging zit, hoe realiseer ik iets groots met weinig componenten. Maargoed, daar moet de jury maar even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-10 13:38

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Lijkt me een beetje flauwe oplossing om drie losse blokken als drie afzonderlijke ontwerpen in te leveren. Zou kunnen op zich, mits élk project een op zich staand geheel is dat gewoon mee kan dingen.

Beetje zoals die 'Constructicons Transformers'. Elk een werkend speeltje en als je ze allemaal hebt: Uber-Transformer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad zoals ik ook in het commando centrum zei, ik ga alles goed voorbereiden zodat de jury een goede beslissing kan nemen. Ik wil het zelf ook eerlijk houden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Nou ja hoe je het ook doet, je weet dat elk project een geheel moet zijn en binnen het budget moet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de hele avond aan het ontwerpen en brainstormen geweest.

Ik denk dat ik het wel ga redden, maar ik moet de controllers voor het ding waarschijnlijk wel apart doen.

Waarom? Knoppen kosten 2 punten per knop, heb je 12 knoppen per controller dan zit je met 2 controllers al op 48 punten alleen al voor de knopjes. Voeg daar was basis logica aan toe en je zit heel snel op een 60 a 70 punten voor 2 doodsimpele controllers.

Maar ik moet alles nog even checken, misschien dat het wel haalbaar is. Anders lijken me de controllers gerust een apart project, ze zijn immers volledig losstaand en pluggen gewoon in de console.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:38

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mja, joink anders ergens een paar NES/SNES/PSX-controllers vandaan en gebruik die. Ik denk dat we toegevelijk genoeg moeten kunnen wezen om die slechts 1 punt per draadje/aansluiting te laten kosten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sprite_tm schreef op maandag 02 juli 2007 @ 01:55:
Mja, joink anders ergens een paar NES/SNES/PSX-controllers vandaan en gebruik die. Ik denk dat we toegevelijk genoeg moeten kunnen wezen om die slechts 1 punt per draadje/aansluiting te laten kosten.
Dat doe ik sowieso voor de behuizing, maar ik vind het voor de electronica leuker alles zelf gemaakt te hebben.

[ Voor 117% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1z13
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Sprite_tm schreef op maandag 02 juli 2007 @ 01:55:
Geldt dat dan ook als hij zelf een compatible controller maakt ervan? Zo kan hij zijn eigen controller maken die hij zou kunnen gebruiken op een NES/SNES/PSX, maar dat ook de orginele controllers aangesloten kunnen worden op zijn spelcomputer.

[ Voor 6% gewijzigd door w1z13 op 02-07-2007 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update je in de TS, ik zal straks nog meer updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je cpu krijgt 6 TESBUSsen?

Of is het een bus met adressing erop.

Vraag me trouwens af waarom je je videokaart met een 40mhz PIC doet en niet met een ramdac ofzo.
Waarom heeft deze trouwens een SD-Kaart, flash lijkt me niet zo heel handig op een videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 19:35:
Je cpu krijgt 6 TESBUSsen?

Of is het een bus met adressing erop.

Vraag me trouwens af waarom je je videokaart met een 40mhz PIC doet en niet met een ramdac ofzo.
Waarom heeft deze trouwens een SD-Kaart, flash lijkt me niet zo heel handig op een videokaart.
Nee de TESBUS is 1 bus, maar de CPU heeft een aparte enable lijn voor iedere module om te voorkomen dat er door elkaar gepraat wordt.

Flash is inderdaad niet echt handig, maar SRAM of DRAM is qua punten niet haalbaar, SD kaart kost niets qua geld maar ook niet qua punten. Een 4mbit SRAM chipje heeft namelijk al 44 pinnen, dat tikt dus flink hard aan.

Deze moet flink wat mhz zijn anders kan ie het signaal niet bijhouden. Ook een RAMDAC was qua punten niet haalbaar omdat het RAM teveel punten kost. Ook zou dat het modulaire geheel van het principe onderuit halen.

Je zou ook alles in 1 FPGA of 1 microcontroller kunnen doen, maar dat was niet het idee (en ook niet lang zo leuk)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Kan je dan niet een standaard svga isa kaart pakken en daar een controller voor bouwen?

Heb er vandaag nog een gezien met composite out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 21:02:
Kan je dan niet een standaard svga isa kaart pakken en daar een controller voor bouwen?

Heb er vandaag nog een gezien met composite out.
Hmmm das misschien wel een idee, maar ik denk dat ie op 40mhz wel krachtig genoeg is om en de bus en de framebuffer en de output aan de gang te houden.

Mocht dat niet lukken kan ik altijd naar alteratieven kijken, ik heb geen idee hoeveel cycles er nodig zijn om de boel via SPI op te halen, meestal is het gewoon zo lang als het duurt zo lang duurt het. Daarnaast moeten we ook nog iets van cycles over hebben om de bus bij te houden natuurlijk, maar mte 10 MIPS moet dat haast toch wel lukken.

Anders zou ik ook nog een SX28 kunnen pakken, die doet met hetzelfde aantal mhz ongeveer 6 a 7x zoveel MIPS.

Edit:

Even gekeken, ISA kost ook flink wat punten zeg... :/

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Hoezo kost een SD kaart geen punten? Je moet toch nog gewoon voor iedere gebruikte pin een punt rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
In vergelijking met 44 pinnen = 44 punten of spi = 5 punten is het niks :P

Ik denk alleen dat een sd'kaart als buffer VEEL te sloom is om als ram voor een ramdac'ish stuk code te gebruiken.
Plus dat die kaarten geen lang leven beschoren zijn als je ze als ram gaat gebruiken.

Is er geen ram met een low pin count? Volgens mij zijn er ook wel wat seriele ram's hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lemming_nl schreef op maandag 02 juli 2007 @ 22:48:
Hoezo kost een SD kaart geen punten? Je moet toch nog gewoon voor iedere gebruikte pin een punt rekenen?
Natuurlijk, maar dat zijn dus 3 pinnen oftewel 3 punten (eventueel 4, maar SPI 3-wire lijkt me goed genoeg).

Een simpel stukje 1Mbit DRAM is gelijk 20 pinnen oftewel 20 punten, een stuk 4Mbit SRAM zit gelijk aan 44 pinnen/punten.

Dat ga ik dus no way halen met de punten als ik er een stuk 4Mbit SRAM voor zou nemen (wat ik in eerste instantie ging doen), maar ik denk dat een SD kaart snel genoeg is en dat is gelijk 128Mbyte ipv 4Mbit.

Wereld van verschil dus.
SA007 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 22:54:
In vergelijking met 44 pinnen = 44 punten of spi = 5 punten is het niks :P

Ik denk alleen dat een sd'kaart als buffer VEEL te sloom is om als ram voor een ramdac'ish stuk code te gebruiken.
Plus dat die kaarten geen lang leven beschoren zijn als je ze als ram gaat gebruiken.

Is er geen ram met een low pin count? Volgens mij zijn er ook wel wat seriele ram's hoor.
Serieel RAM zou misschien wel een idee zijn, ff zoeken, hoewel dat wel redelijk exotisch is. Ik heb in het verleden wel eens gewerkt met I2C RAM maar ik had niet het idee dat dit sneller was als een SD kaart. En ook niet bijster groot, ik heb minstens 1Mbit nodig, maar liever 4Mbit, hoe meer hoe beter.

Op zich zou een SD kaart wel snel genoeg moeten zijn, ook is het wel RAM maar er wordt niet heel veel in weggeschreven. Omdat ik maar een heel beperkt stukje van de kaart gebruikt gaat ie snel op, maar m'n buffer zou er een stuk of 100x op kunnen dus dat is geen probleem (SD kaartje kost ook maar 5 euro).

De enige vraag is of de SPI efficient genoeg kan werken om binnen de paar microseconden die ie heeft de volgende regel in te lezen. M'n PIC'jes hebben maar iets van 700 bytes aan RAM aan boord... :X

Edit:

Flink zitten zoeken, maar niets kunnen vinden, het is allemaal bizar klein spul of het is trage flash. :(

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kickje

Ik ben er niet heel veel meer bezig geweest deze week, ik heb het nogal druk enzo.

In m'n hoofd heb ik al wel bijna het hele schema, nu is het dus zaak dit op papier te zetten.

Daarnaast heb ik even wat oude boeken uit de kast gepakt en lees ik mezelf even in in het PIC18 platform. Het is al lang geleden sinds dat ik met microcontrollers gewerkt heb en dat was met een 8051 systeem (een heel systeem dus, niet de losse microcontroller).

Ik denk nog steeds dat alles haalbaar is, dat is dus in ieder geval gunstig.

Hopelijk kan ik snel een test doen voor de videokaart want ik heb nog steeds twijfels of een SD kaart snel genoeg gaat zijn om als framebuffer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik persoonlijk denk dat je echt teveel hooi op je vork hebt genomen met zoveel modules. Maar goed, dat is jouw privilege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wow een reactie in mijn topic :+

De truc is dat een module an sich natuurlijk weer redelijk simpel is, veel simpele blokjes samen vormen een complex geheel en dat is dan weer het leuke aan het project.

Het geheel zou ook in 1 iets uitgebreidere microcontroller gedaan kunnen worden, 100% is software met een handvol electronica onderdelen, maar dat is weer niet zo leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik ben geen super expert wat betreft uCs enzo maar volgens mij kan je idee helemaal niet. Een PIC op 40MHz heeft een instructie klok van 10MHz. Je TESBUS loopt op 6MHz, ik neem aan dat dat de frequentie is waarop hij data verstuurd. Data versturen en vervolgens wegschrijven gaat je minstens 2 clockcycles kosten. 2x6 = 12 en 12 > 10 dus dit kan volgens mij helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 22:56:
[...]

SPI efficient genoeg kan werken om binnen de paar microseconden die ie heeft de volgende regel in te lezen.
[..]
of het is trage flash. :(
SD is flash? niet een beetje te traag voor je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 11:57
lemming_nl schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 07:52:
Ik ben geen super expert wat betreft uCs enzo maar volgens mij kan je idee helemaal niet. Een PIC op 40MHz heeft een instructie klok van 10MHz. Je TESBUS loopt op 6MHz, ik neem aan dat dat de frequentie is waarop hij data verstuurd. Data versturen en vervolgens wegschrijven gaat je minstens 2 clockcycles kosten. 2x6 = 12 en 12 > 10 dus dit kan volgens mij helemaal niet.
Als het een seriele bus is is het geen probleem met een hardwarematige UART oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lemming_nl schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 07:52:
Tis een seriele bus, dus denk dat dat niet zo'n heel groot probleem gaat zijn.

Mocht het niet snel genoeg zijn kan ik altijd de bus snelheid omlaag brengen, maar 6mhz is best case scenario zegmaar, het hoeft in ieder geval nooit sneller dan 6 mhz. Op 6 mhz zou je namelijk genoeg bandbreedte hebben voor full screen video op een acceptabele resolutie met een acceptabele framerate. Zodoende ben ik aan 6 mhz gekomen.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 08:57:
[...]
SD is flash? niet een beetje te traag voor je dan?
SD kaarten bevatten over het algemeen NAND flash ja, maar je hebt verschillende snelheden.
Over het algemeen is het flash in een SD kaart redelijk snel, maar die chippies waarnaar ik keek waren en flash (dus schoot ik er qua techniek weinig mee op) en traag (dus zou het sowieso niet voldoen).

SD gaat misschien te traag zijn, maar dat is even uitproberen. Voordeel van een ontwerp is dat je het altijd achteraf kunt aanpassen. In principe kan het altijd vervangen worden door een stuk SRAM, maar dat hakt gelijk in op de punten.
darkmage schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:18:
[...]

Als het een seriele bus is is het geen probleem met een hardwarematige UART oid.
Klopt, PIC18 is best wel goed in communicatie.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Jury Ruling: Bussen: 1 punt per buslijn (eenmalig), 2 punten per aangesloten 'node' (elk IC/item dat op de bus zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sebastius schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 23:20:
Jury Ruling: Bussen: 1 punt per buslijn (eenmalig), 2 punten per aangesloten 'node' (elk IC/item dat op de bus zit)
Thanks, misschien heb ik het nodig, toch eerst eens ff met een SD kaart proberen, daar heb ik nu toch alles op voorbereid. Stukje SRAM eraan hangen is anders ook maar een uurtje werk incl software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Ik ben redelijk bijgelezen over de PIC18, ik heb nu het idee dat ik em van binnen en buiten ken, dus wordt het tijd om de theorie in praktijk om te gaan zetten.

Wat blijkt nu alleen, mijn programmer is kapot :(

Ik moet dus ff een nieuwe regelen en wil gelijk een beetje een betere en fatsoenlijkere maken. Nadeel is dat ik hier niet alle onderdelen voor in huis heb en aangezien het geld een beetje op is deze maand kan ik ook niet even langs de boer.

Ik ga dus even uitzoeken welke programmer ik ga bouwen, dan in m'n doosjes kijken wat ik nog hebben liggen qua onderdelen en wat ik nog tekort kom. Dan maar even bestellen en wachten, gelukkig is er tijd genoeg.

Ik zat te denken aan deze:

http://feng3.cool.ne.jp/en/pg5v2.html

Lekker simpel, maar wel stevig en universeel.

ZIF zal het wel niet worden (centen he?) maar dat mag de pret niet drukken.

http://home.vrweb.de/~lot...olz.de.be/lvpc/index.html

Deze is ook leuk, maar dat ga ik mijn PICjes toch niet aandoen :+

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2007 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-10 16:44

M14

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 20:46:
Update:

Ik ben redelijk bijgelezen over de PIC18, ik heb nu het idee dat ik em van binnen en buiten ken, dus wordt het tijd om de theorie in praktijk om te gaan zetten.

Wat blijkt nu alleen, mijn programmer is kapot :(

Ik moet dus ff een nieuwe regelen en wil gelijk een beetje een betere en fatsoenlijkere maken. Nadeel is dat ik hier niet alle onderdelen voor in huis heb en aangezien het geld een beetje op is deze maand kan ik ook niet even langs de boer.

Ik ga dus even uitzoeken welke programmer ik ga bouwen, dan in m'n doosjes kijken wat ik nog hebben liggen qua onderdelen en wat ik nog tekort kom. Dan maar even bestellen en wachten, gelukkig is er tijd genoeg.

Ik zat te denken aan deze:

http://feng3.cool.ne.jp/en/pg5v2.html

Lekker simpel, maar wel stevig en universeel.

ZIF zal het wel niet worden (centen he?) maar dat mag de pret niet drukken.

http://home.vrweb.de/~lot...olz.de.be/lvpc/index.html

Deze is ook leuk, maar dat ga ik mijn PICjes toch niet aandoen :+
Die multipicprogrammer heb ik gebouwd. Ik krijg em alleen werkend met winpic, niet met icprog. Verder geeft winpic altijd een warning na het programmeren, omdat ie om een of andere reden de uC niet kan uitlezen :?. De uC wordt overigens wel geprogrammeerd.

Ziff-socket kost rond de 22 euro. Ik raad je wel aan om zo'n ding te gebruiken, is veel makkelijker.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb die MultiPicProgrammer van Feng3 een paar jaar inmiddels, en bij mij werkt hij prima met IC-Prog (ook het verifieren) :). En Zif-socket 22 euro? 1.50 bedoel je ;).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2007 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 23:49:
Ik heb die MultiPicProgrammer van Feng3 een paar jaar inmiddels, en bij mij werkt hij prima met IC-Prog (ook het verifieren) :). En Zif-socket 22 euro? 1.50 bedoel je ;).
Hmmm ik ga dat eens ff via SK regelen, ik vind een ZIF socket ook veel beter maar de prijs hield me tegen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 23:49:
Het kan idd goedkoper zie ik. Conrad zit rond de 10 euro ofzo.

Ik zal de componenten van mn programmer eens een keer doormeten, misschien dat daar ergens een fout in zit. De aansluitkabel is gewoon 1 op 1 neem ik aan, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar in ieder geval gunstig dat mensen goede ervaringen hebben met die programmer, lijkt me in ieder geval een topper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Ik zit wel serieus te overwegen om een galep4 aan te schaffen. Zo'n programmer kost 300 euro, maar je kunt er zo ongeveer alles mee programmeren wat je tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@TRRoads: De SK is inmiddels dicht, maar je kunt iig gewoon bij Sure Electronica @ Ebay bestellen, voorzover ik weet.

@M14: Ik zou niet weten waarom je 300 euro voor een programmer wilt betalen, als je enkel wilt programmen. Dat ding van Feng3 programmeert zowat elke PIC en kost helemaal niks. Met wat aanpassingen zou je hem ook als in circuit programmer kunnen gebruiken. Mocht je in-circuit willen gaan debuggen ofzo is zo'n dure programmer misschien leuk, maar het blijft wmb (te) veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan dat wel regelen via die organisator, ik zal em gewoon even mailen of via ebay dan komt dat wel goed.

Mijn bedoeling is sowieso om even een serial bootloader in een van de PICjes te laden en die even op een nog te maken testboardje te zetten (of gewoon een breadboardje). Op die manier kan ik heel snel met de bootloader software testen als de software dan perfect is gooi ik em definitief in een PIC en maak ik de module helemaal af qua hardware.

Ik moet ook een eigen bootloader schrijven voor in de CPU, deze moet z'n software inladen vanaf de SD kaart, maar ook dat komt wel goed het is vrij simpel allemaal op de PIC18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kicksel

Ik heb zaterdag ochtend m'n spulletjes binnen gekregen en heb eea in elkaar gegooid.

Ik zal straks even proberen wat pics te maken, ik moet eerst nog testen of het uberhaupt allemaal wel werkt.

Voor de programmer ben ik uiteindelijk maar voor een velleman kitje gegaan, dat was qua opbouw ongeveer gelijk aan de programmer die ik ging maken en qua kosten maakte het ook niet zoveel uit. De voorgedrukte printplaat maakt het geheel wel een heel stuk netter en uiteindelijk ben ik er wel happy mee (als ie ook daadwerkelijk werkt).

M'n testprint is ook al een heel eind, ik heb stroomvoorziening, RS232 communicatie, clock voorziening en een test led.

Als dat goed werkt ga ik ook een SD kaart toevoegen en de tulp plug voor uitgang naar de TV.

Trouwens een uur ofzo gezocht naar een plugje voor de adapter die ik ging gebruiken, helaas niet gevonden. Dus ik de plug maar van de adapter afgeknipt en direct aan het board gesoldeerd. 5 min later kwam ik het juiste plugje alsnog tegen |:(

Niet dat het uitmaakt, maar dat was wel ff doh.

Alles werkt prima, de programmer zat wel even een beetje te zeveren omdat ie officieel niet de oude 18F242 chipjes slikt, enkel de nieuwere 18Fxxx0 series met fatsoenlijke flash erop. Gelukkig maakt dat niet zoveel uit want al die dingen programmeren op dezelfde manier en de 18Fxxx0 serie is in principe compatible aan de 18Fxxx serie (alleen stroomverbruik is serieus minder, A/D is beter, flash is beter etc etc).

Uiteindelijk is het dus goed gelukt om de boel te programmeren, het uitlezen is nog niet helemaal gelukt maar dat is vooralsnog niet echt een probleem en kom ik vast ook nog wel uit.

Ik zal proberen wat mooie pics te maken, waaronder de universele Hello World onder de microcontrollers, het bekende knipperende ledje.

Pics

Allemaal onbewerkt buiten crop+resize.

Ik ben nog aan het leren met de camera te werken dus sorry voor de matige foto's ;)

De progger: (Zelf gesoldeerd en gefotografeerd, dus geen pics van Velleman gejat)
Afbeeldingslocatie: http://www.samenkopen.net/~trroads/TES/prog1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.samenkopen.net/~trroads/TES/prog2.jpg

De testprint: (Deze kant is netjes :D)
Afbeeldingslocatie: http://www.samenkopen.net/~trroads/TES/testprint1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.samenkopen.net/~trroads/TES/testprint2.jpg

De achterkant van de testprint: (Deze kant lijkt niet zo netjes, maar dat valt in het echt best wel mee, het is goed te volgen allemaal en de opbouw is vrij logisch)
Afbeeldingslocatie: http://www.samenkopen.net/~trroads/TES/testprintbottom1.jpg

Het ledje: (Neem van mij aan dat ie echt doet knipperen)
Afbeeldingslocatie: http://www.samenkopen.net/~trroads/TES/testled1.jpg

(Het groene ledje geeft aan dat het ding in reset modus staat, de huge schakelaar die ernaast zit schakelt het ding van reset in normal mode)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nocturno
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 04:59
ah, net te laat
2x 40 pin zif, voor 1,75E

[ Voor 7% gewijzigd door Nocturno op 06-08-2007 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja bij die actie moet ik sowieso nog bestellen, zit toch een redelijke levertijd op vanuit Taiwan.

Altijd handig om goedkoop wat extra spul aan te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-10 12:39
Dit topic ga ik zeker volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verdorie, vandaag nieuwe PC geinstalleerd (of in ieder geval een upgrade van mobo, geheugen en CPU) maar nu werkt de seriele poort niet. Het is een Asus M2A-VM mobo (de non-HDMI versie) en daar zit standaard geen RS232 poort op maar wel een pin header ervoor.

Ik dus uit een of andere ancient PC een RS232 poort met ribbon cable en juiste connector gerukt en in de PC gebouwd. Als ik nu de programmer aansluit dan gaan de lampjes een beetje knipperen en geeft de software aan dat er geen programmer aanwezig is.

Ik heb eea zitten klooien, maar nog niets is gelukt om het werkend te krijgen. Ik kan ook nergens op internet de pin header pinout vinden zodat ik de plug die ik heb kan nachecken, majah het kan ook een software probleem zijn of dat de poort gewoon niet geschikt is (zoals menig USB->RS232 spul, alleen is dit wel echt een hardwarematige UART direct aan de PCI bus).

Echt erg lastig dit weer, moet ik dat eerst weer eens fixen voordat ik verder kan.

Die pinheader is gewoon 1:1 doorverbonden en pin 1 zit waar pin 1 volgens de manual hoort te zitten. Alle verbindingen zijn in orde.

Daarmee lijkt me het dus ofwel een moederbord ofwel een software probleem.
Ik kon op internet niets vinden over een moederbord probleem (majah wie gebruikt er nu nog RS232) en in de BIOS stond het weinige wat ingesteld kon worden mbt de RS232 poort gewoon goed.

Dan lijkt het me dus een software probleem, ik gebruik Vista, maar dat deed ik eerder ook al en dat was geen probleem. Kan natuurlijk zijn dat de drivers niet in orde zijn hoewel Vista em keurig in de device manager geeft als standaard UART met een standaard serial poort eraan.

Het houdt dus een beetje op, ik heb geen ideeen meer. Morgen maar eens ff een 2e PC'tje neerknallen dan puur en alleen voor een RS232 poort :X

Edit:

De USB->RS232 converter die ik heb lijkt wel goed te werken met de programmer, nu eens zien of mijn testboard het ook slikt. Ik heb netjes een MAX232N gebruikt dus dat zou op zich geen probleem moeten zijn.

Ik heb ook gemerkt dat als ik de onboard RS232 poort gebruik het rode lampje op de progger aan gaat, terwijl dat op het oude systeem niet was en met de USB->RS232 ook niet. Dan denk ik toch aan een hardware probleem. Maar eens met Asus bellen om de pinout van die poort te pakken te krijgen.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 04:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wederom een update:

Ik heb de RS232 nu helemaal aan de praat met mijn USB->RS232 converter.

Het viel even niet mee, ik heb een hele tijd vast gezeten op het ontvangen van data op de microcontroller, bleek dat op een of andere manier per ongeluk interrupts aan stonden zonder dat er handlers aan zaten. Dat ging dus ff niet zo lekker.

Ook de USB->RS232 converter gaf nog wel wat problemen, maar in principe als ik wil switchen tussen een programma of een device moet ik het volgende doen:

Sluit eventuele programma's die iets met de COM doen af
Plug de stekker om
Geef het device stroom
Haal de USB stekker eruit
Stop de USB stekker erin
Start het gewenste programma met admin rechten

Dan werkt ie goed.

Volgende stappen voor mij zijn:

1 - Bootloader werkend krijgen, dan hoef ik niet steeds te switchen tussen testboard en progger, maar kan ik gewoon op het testboard blijven werken.
2 - TV output eraan solderen
3 - TV output software schrijven (doe je ff)

Hopelijk kan ik morgen piccies maken van wat lijntjes op het beeld ofzo.

Stap 1 was een makkie, de Colt bootloader is echt perfect _/-\o_

Stap 2 was natuurlijk ook geen moeite.

Stap 3 is wel moeilijker, maar het proof of concept is hier:

(Vsync heeft ie niet en Hsync klopt niet maar toch)

Afbeeldingslocatie: http://www.samenkopen.net/~trroads/TES/first_tv.jpg

Hsync al bijna goed.
Afbeeldingslocatie: http://www.samenkopen.net/~trroads/TES/second_tv.jpg

Hsync goed:
Afbeeldingslocatie: http://www.samenkopen.net/~trroads/TES/third_tv.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2007 04:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
^^nais, ikzelf ben nog op onderdelen aan het wachten helaas :(

was gisteren nog niet binnen, kom morgen weer daar langs.
Denk zelf dat ik wel sneller op zo'n punt ben, want bij mij komt er eigenlijk direct een hsync uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Najah die hsync had ik sneller voor elkaar dan verwacht hoor, 3e compile was in principe goed. Met de bootloader is testen ook echt geweldig.

Ik compile, ik druk in het bootloader progje op program en douw even de reset knop op het boardje in.
Dat gaat allemaal lekker vlotjes.

Het probleem is de vsync, die is best ingewikkeld voor elkaar te krijgen merk ik. (En ook vrijwel onmogelijk te testen zonder een scope, het komt gewoon neer op goed tellen en dan testen en hopen dat je geen fout gemaakt hebt)

Ik zat nu nog even in C te frotten om het te testen, maar de bedoeling is dat ik een kleine library in assembly schrijf om de timings goed te krijgen. Dan nog zal het even flink wat rekenwerk vergen om alles voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er goed uit, ik blijf dit topic volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben erachter gekomen (door veel te lezen, testen en rekenen) dat een SD kaart niet echt snel genoeg gaat zijn, er zit dus niets anders op dan maar een stuk SRAM toe te voegen. Ik moet even kijken wat ik heb liggen qua chipjes en anders wederom bestellen.

Hopelijk kom ik niet in de knoop met de deadline want ik heb het deze maand behoorlijk druk en als ik nu weer op onderdelen moet wachten schiet dat niet echt op.

Ik ga dan wel weer naar een meer traditioneel RAMDAC idee, oftewel een stukje RAM dat via een shifter en een teller direct in een DAC wordt gefrot. De microcontroller hoeft dan enkel de shifter en teller aan te sturen en even met de CPU af te spreken wanneer dat wie toegang heeft.

Ik vind het jammer dat ik het op die manier moet doen, maar een SD kaart is te traag en de microcontroller zelf heeft net genoeg RAM voor een resolutie van 64x64. Ik zou het eeprom in de microcontroller kunnen gebruiken, maar buiten dat dat ook redelijk traag is (maar prolly snel genoeg) heeft dat op mijn oude microcontrollertjes niet genoeg write cycles om het echt lang vol te houden (zeg een half uur ofzo).

Met een stukje SRAM kan ik een resolutie van 128x128 pakken, prolly ook wel hoger maar ik vind 128x128 mooi omdat de originele Gameboy die resolutie had.

Natuurlijk doet de microcontroller ook nog de hsync en vsync zodat de CPU gewoon alleen beelddata hoeft weg te schrijven en nergens rekening mee hoeft te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Mocht je er mee geholpen zijn, ik heb nog wel een 8kbit SRAM liggen waar ik toch niks mee ga doen (HM6264LP-70).

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
madwizard schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 23:12:
Mocht je er mee geholpen zijn, ik heb nog wel een 8kbit SRAM liggen waar ik toch niks mee ga doen (HM6264LP-70).
_/-\o_

Dat zou fantastisch zijn, ik stuur je even een DM om je m'n adres te geven.

Thanks alvast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
En al ontvangen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag? Lijkt me niet he? :+

Ik heb wel een mooi ontwerpje gemaakt voor hoe de RAMDAC nu gaat werken. Ik denk ook dat ik voor erbij een lager geclocked PIC16 chipje ga gebruiken, die heb ik ook nog een stel liggen en dan kan ik de krachtigere PIC18 ergens anders inzetten.

Zal zo ff screenshotje posten van hoe ik het in m'n hoofd heb nu.

Waar mogelijk combineer ik de latches met andere chips, maar dat is even afhankelijk van wat ik heb liggen, hoe snel ik nieuw spul kan halen en wat er op voorraad is.
Ook moet ik als ik bijvoorbeeld geen 16-bit counter kan vinden twee 8-bits aan elkaar hangen, hopelijk is de jury dan vriendelijk met de punten mocht ik in de problemen komen qua punten.

Hier en daar heb ik lijntjes weggelaten die vrij obvious zijn, zoals van de linker PIC naar de latches toe enzo, maar ik hoop eea qua latches te kunnen combineren met de communicatielijntjes tussen de twee PICjes.

Afbeeldingslocatie: http://www.samenkopen.net/~trroads/TES/ramdac.gif

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2007 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
Daar heb je gelijk in :) Dat het niet op zondag zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Chippie is vandaag wel binnengekomen waarvoor mijn grote dank :D _/-\o_

Niemand opmerkingen over mijn RAMDAC? (Ik hoor het graag wanneer ik aan het prutsen ben hoor, liever dat ik dat nu hoor als dat ik dat pas hoor als de contest voorbij is ;))

• Sven_Vdb
Nog enige vorderingen ?

Verwijderd

Topicstarter
Nee helaas niet, ik ben ontzettend druk, ik had wat spul besteld weer maar is allemaal niet op voorraad enzo.

Ik ben bang dat ik de deadline niet ga halen, maar hopelijk wordt het nog wat rustiger allemaal.

• Sven_Vdb
En wat was de deadline?

• Sven_Vdb
We horen er niets meer van :'(
Vond het nochtans leuk om dit topic te volgen

• lemming_nl
  • Niet online
Damn, nog maar 3 dagen, ik moet die fouten maar snel even uit dat printje van mij halen :|

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry jongens, maar ik zit midden in een verhuizing atm en daardoor zitten al m'n spulletjes ingepakt.

Ik kan volgende maand weer eraan werken en dat zal ik zeker ook doen voor de mensen die het leuk vinden om te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 21:11:
Ja sorry jongens, maar ik zit midden in een verhuizing atm en daardoor zitten al m'n spulletjes ingepakt.

Ik kan volgende maand weer eraan werken en dat zal ik zeker ook doen voor de mensen die het leuk vinden om te volgen.
Ik houd het zeker in het oog.
Zeer interessant project dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
Nog eens even een kickje om te horen hoe het met dit project staat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
He he he, ik ben er alweer bijna klaar voor.

Als het goed is heb ik volgende week een update voor jullie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
Leuk om te horen.
Zal het topic in de gaten houden.
En indien nodig je even wakker schudden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als het aan mij zou liggen zou spelen met dit soort spul m'n fulltime baan zijn, helaas heb ik zoiets als een lichaam en blijkt als ik daar geen eten in stop dat ie ermee kapt, om aan dat eten te komen moet ik naar iets wat heet de AH en blijkt dat ik daar geld moet hebben in ruil voor eten.

Van het een komt het ander en voor je het weet zit je 40 uur in de week op kantoor, gek hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
We zijn toch weer 2 weken verder >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
He he he, ik zat er al op te wachten.

Ik heb er wel al aan gewerkt, alleen heb ik nog weinig nuttigs te laten zien, ik zal wel pics maken van hoe de printplaat er nu uitziet enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
K

Heb het gezegd he.
Als je het zou vergeten ik je ging verwittigen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is ook alleen maar goed, maar ik kom er gewoon zelf niet genoeg aan toe, iedere keer komt er iets tussen, zeker zo aan het einde van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
Het is natuurlijk leuker om met je hobby's bezig te zijn.
Maar de belangrijke dingen gaan voor he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe picjes, hierop zie je de SRAM geheugen module en de memory controller.

Hoe ik de memory controller aan de hardware AD hang en aan de hoofd microcontroller weet ik nog niet, maar hier picjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.samenkopen.net/~trroads/printplaat_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.samenkopen.net/~trroads/printplaat_2_achter.jpg

Met dank aan Madwizard voor de memory chip natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2007 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
zoiets willen we zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:02
ziet er goed uit, ik gebruik persoonlijk altijd voor elk ic een voetje. Die 30 cent op het project maakt niets uit maar met fouten zoeken is het o zo handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm, ben benieuwd naar het eindresultaat :) knap dat je dit kan trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil zoiets ook zien :D

Hopelijk kan ik binnenkort een stabiel beeld op de TV krijgen, al is het maar een grijs vierkantje/rechthoekje :+
bazzzzzz schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:46:
ziet er goed uit, ik gebruik persoonlijk altijd voor elk ic een voetje. Die 30 cent op het project maakt niets uit maar met fouten zoeken is het o zo handig
Ik normaal ook, maar ik heb geen voetje voor de bredere memory chip.
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:51:
hmm, ben benieuwd naar het eindresultaat :) knap dat je dit kan trouwens :)
Ik pruts ook maar wat aan hoor, eerst maar eens de boel werkend zien te krijgen.

Volgende stap is het hangen van de elementen aan elkaar, de TV uitvoer gaat aan de 2e PIC, die doet dan de weergave vanuit het geheugen en de synclijnen (de timing daarvan is het lastigste). Ook speelt ie voor adresbuscounter, via een interrupt kan de 1e PIC dan de 2e PIC laten schrijven in het geheugen of juist lezen uit het geheugen. (Als het goed is is de boel snel genoeg om dat ongemerkt voorbij te laten gaan)

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2007 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-10 14:44
Ic voetjes "hack" ik altijd aan mekaar als ze niet passen, in dit geval balkje 's doorknippen en hem verder uit elkaar solderen. Verder wel heel vet bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Je hebt van die vervelende maatjes IC waarvoor geen chipvoetjes te krijgen zijn bij de boer, die haal ik nog wel eens uit oude elektronica (dus geen dip maar 100 mil breder)...

Wordt pas leuk als je soic's wil gaan debuggen... of tqfp. Veel meuk van maxim en stmicroelectronics komt alleen nog maar uit in soic en flat packs. Daar bestaan voetjes voor met klemmetjes, maar zie die maar eens te vinden...

Ik hoop dat je de tijd vindt om beeld eruit te krijgen, het zal ongetwijfeld de awesomeheidsprijs krijgen (hoewel ik moet zeggen dat het vast niet tegen Sine's creaties op kan, maar dan noem je ook een mammoet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-10 12:08
je hebt ongetwijfeld deze website al gevonden.. voor het geval je dat niet had, die meneer heeft pong in een 12 MHz pic gebouwd met erg weinig externe componenten. misschien dat je bij hem wat af kan kijken mbt tot de video output?

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jup, die site en andere staan al reeds genoemd in het topic hier en natuurlijk had ik die ook gevonden, dat is dan ook de inspiratie voor dit project. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
Nog iets aan gedaan ?
Of aan de kant gelegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mjah m'n MCE was kapot gegaan, dus ik heb een mooie nieuwe geregeld, lekker klein gebaseerd op ITX spul en mobiele CPU's voor 100% passief.

Probleem is dat ik daar eigenlijk geen voeding voor had, dus had ik zelf een voeding gemaakt, maar dat bleek niet super betrouwbaar, eerste keer had ik een foutje gemaakt dus ging er een deel in rook op, daarna gefixed maar deed ie het niet meer, na vele uren troubleshooten deed ie het weer maar bleek ie te onbetrouwbaar om echt ingezet te worden als MCE (een apparaat wat bij mij 24/7 aanstaat en dus betrouwbaar moet werken).

Daar heb ik dus mijn electronica uurtjes de afgelopen paar weken in gestopt en niet in dit project, maar hopelijk van de week weer wat tijd om in dit project te steken, ik ben er in m'n hoofd en op papier in ieder geval wel mee bezig geweest, nu alleen de soldeerbout nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
En wat zegt het TRRoads project voor de moment ?
Pagina: 1