Disclaimertje: Layout gejat van de andere mensen
Iedereen is vrij hier comments te plaatsen.

EIP van TRRoads - TES |
Mijn idee is om een TRRoads Entertainment System te maken, in principe dus een soort van console spelcomputer. In eerste instantie zal ik mij richten op het ontwerpen en bouwen van de hardware, pas later komen dingen als UI, software, spellen etc. (maar het hoofddoel van het project is het bouwen van de hardware). |
Ontwerp |
De basis is een moederbord waarop verschillende 'modules' zitten. Iedere module is verbonden met een centrale CPU via een eigen te maken bus (de TESBUS). Er zal een module zijn voor bijvoorbeeld de opslag van gegevens, een module voor het aansturen van de display, een module voor de aansluiting van een controller etc. Ik moet alles nog precies uitwerken hoe het eruit komt te zien en welke modules ik wil hebben, maar het modulaire concept moet ervoor zorgen dat ik eventueel later nog dingen verder kan uitwerken en uitbreiden of volledig veranderen zonder dat ik daarvoor al te veel aan de rest hoef te veranderen. Dit is hoe het geheel eruit gaat zien: ![]() |
Bouw |
Ik ben geen ster met het ontwerpen en produceren van printplaten, dus in ieder geval in eerste instantie gaat het een breadboard oplossing worden. Daarna ga ik switchen naar een euro printplaat raster gebeuren. Eventueel kan ik nog wel een keer een print ontwerpen en door iemand anders laten maken, alleen zodat het er nog netter uitziet. Maar mocht ik dat doen dan laat ik dat natuurlijk eerst aan de jury weten zodat ze weten dat ik de printplaat wel ontworpen heb maar niet zelf gemaakt heb. |
TESBUS - TB733 |
De 6mhz TESBUS is de bus tussen alle onderdelen en de CPU, ieder onderdeeltje heeft een aparte enable lijn om te zorgen dat niemand door elkaar heen kan praten. De CPU regelt dus wie er mag praten, het werkt altijd via request-response. De CPU geeft een commando aan het onderdeel en krijgt dan vervolgens antwoord van het onderdeel. Er zijn ook onderdelen (videokaart, audio delen) die alleen een eenwegs verbinding hebben van de CPU naar het onderdeel. De CPU gaat er dan maar gewoon vanuit dat het goed aankomt allemaal, dit zijn ook onderdelen waarbij het niet super belangrijk is dat alles 100% goed aankomt. (Maar de bus zal best wel betrouwbaar zijn dus ik verwacht niet veel problemen daarmee, klop klop) |
Videokaart |
De videokaart wordt een 40mhz PIC microcontroller, die zit aangesloten op de 6mhz TESBUS en krijgt daardoor informatie over de framebuffer. De framebuffer wordt opgeslagen op de SD kaart, een stukje RAM bleek te prijzig qua punten dus is het een SD kaart geworden die met 3 of 4 SPI lijntjes aangesloten kan worden. Via de TESBUS krijgt ie commando's binnen over wat er in de framebuffer moet zitten, de commando's zijn nog niet definitief. Ondertussen heeft ie de taak de composite uitgang naar de TV de onderhouden, dus deze moet flinke performance hebben. Op 40mhz heeft het PICje ongeveer 10 MIPS dus hopelijk is het snel genoeg allemaal. |
Rest |
Pics1: Verwijderd in "\[EIP-Contest] TRRoads Entertainment Syst..." |
Iedereen is vrij hier comments te plaatsen.
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2007 01:23 ]