[EIP-Contest] SA007

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://got.sa007.nl/EL-Contest/EL-Contest.png

Welkom in het EL-Contest topic van SA007.
Op dit moment heb ik nog geen naam voor mijn project, maar dat komt vast wel een keertje.

Wat is het idee?
Het idee is om een pong spel te maken. (Als je niet weet pong is: ga je schamen...)
  • Ik wil het spel zo veel mogelijk analoog maken, dus zonder microcontrollers, fpga's en dat soort meuk.
    Hoogstens voor wat simpele dingen zullen ook simpele 4000 serie en 74LS serie IC's gebruikt worden. Het kan zijn dat ik tijdens de development ze wel gebruik, maar aan het eind zou het compleet zonder moeten zijn.
  • Er komen acceleratiemeters als bediening voor het spel, 2-axis zodat je je batje niet alleen omhoog en omlaag kan bewegen, maar ook van links naar rechts
  • Het spel krijgt force feedback, ofjah een trilmotor in de bediening :P
  • De ouput wordt zoiezo pal, of het composite/svideo/scart wordt is nog niet zeker
Wat is er al?
Ik heb al 2 acceleratiemeters liggen met analoge outputs, of deze toegestaan worden is nog onder bespreking, anders zal ik andere moeten zoeken.
De tv voor output is er ook, een bijna 20 jaar oude ITT Digivision :P
Heb als het goed is ook 2 trilmotoren uit oude mobiele telefoons.

In welke volgorde gaat alles nu.
Ik ga als eerste klooien met een pal output zien te bouwen, dat wordt nog vrij lastig, maar dat is in ieder geval het eerste.
Daarna verder met de schermindeling en het balletje (misschien nog een mogelijkheid voor verschillende levels maken)
En daarna de paddles met acceleratiemeters.

Ik hoop dat het allemaal een beetje goed gaat en er iets leuks uitkomt :)

Updates
SA007 in "\[EIP-Contest] SA007"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-10 15:09
De jury neemt de accelerometers in behandeling, u hoort nog van ons ;)
Sprite_tm schreef op zondag 01 juli 2007 @ 17:39:
SA007: De jury heeft overlegd, en we zijn er niet compleet gecharmeerd van: dat IC is niet makkelijk te krijgen en de verpakking is idd wel heel erg klein. Als je je aan het aanbod houdt om carrier boards voor anderen te maken, mag je ze gebruiken. We willen de ICs echter wel omdat er niet makkelijk aan te komen is redelijk duur maken: het kost je dan ook 50 punten extra per acceleratiemeter.

[ Voor 86% gewijzigd door naftebakje op 01-07-2007 17:53 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de acceleratiemeters een tipje om punten te minderen:

Gewoon een potmeter met een gewichtje eraan (eventueel op een staafje, kracht maal arm enzo), dan een veertje om te zorgen dat ie terug komt op de nul stand.

1 nadeel: Ze kunnen alleen een kracht meten in een bepaalde richting, je hebt er dus minstens 2 maar wellicht 4 nodig wil je in het horizontale vlak alles kunnen meten.

Voordeel is dat het qua punten niet veel kost. Hopelijk kun je er wat mee. (Werkt natuurlijk absoluut niet zo goed als de commerciele IC's maar toch)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2007 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
erm, die acceleratiemeters zouden mij 2 punten per stuk kosten, daarvoor kan ik volgens mij geen 4 potmeters nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 18:25:
erm, die acceleratiemeters zouden mij 2 punten per stuk kosten, daarvoor kan ik volgens mij geen 4 potmeters nemen :P
Je acceleratie meters kosten 50 punten per stuk he, houd je 150 punten over voor de rest.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
^^ welke regel is dat dan weer?
• Afwijkende ic's = 1 punt per gebruikte pin.
Ik gebruik 2 pinnen, dus dat zou dan 2 punten zijn, en geen 50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 19:10:
^^ welke regel is dat dan weer?

[...]

Ik gebruik 2 pinnen, dus dat zou dan 2 punten zijn, en geen 50?
Sprite_tm schreef op zondag 01 juli 2007 @ 17:39:
SA007: De jury heeft overlegd, en we zijn er niet compleet gecharmeerd van: dat IC is niet makkelijk te krijgen en de verpakking is idd wel heel erg klein. Als je je aan het aanbod houdt om carrier boards voor anderen te maken, mag je ze gebruiken. We willen de ICs echter wel omdat er niet makkelijk aan te komen is redelijk duur maken: het kost je dan ook 50 punten extra per acceleratiemeter.

[ Voor 5% gewijzigd door lemming_nl op 01-07-2007 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ows, ja ik krijk niet zo heel erg naar edits :P

Damn, dat gaat de rest van me project wel flink lastig maken zeg, toch maar 's zoeken naar een dip acceleratiemeter dan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik heb nog geen DIP acceleratie meters kunnen vinden maar misschien dat jij ze kan vinden. Als dat niet lukt kan je altijd nog iets zoals een joystick nemen, dat zijn 2 potmeters, kost 4 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02:47
Er moet toch wel een SOIC of TSOP verzie te vinden zijn.... ben zelf niet zo in de gyroscopen of acceleration sensoren maar het lijkt me toch wel goed vindbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-10 13:38

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Elektuur gaf een tijdje terug gratis accelleratie-sensoren op module weg. En die modules zijn misschien wel aan te schaffen. En anders scavengen uit een WiiMote? Weet niet of daar een handiger exemplaar in zit, maar goed, het zijn wat suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@sebastius: had ik ook gezien ja. Niet verder gevonden

Heb wel een andere accelerometer die er erg leuk uiziet (schijnt pas nieuw te zijn)
Hij is smd, maar er zitten halve bussen op, alsin makkelijke soldeerplekken.
De pinnen zitten ook minimaal 1.27mm uit elkaar. Volgens mij met een beetje ervaring en een soldeerstation prima te solderen.
De MXA2300JV van Memsic
2-axis, 1G nauwkeurighed
LCC8 behuizing
Datasheet: http://www.britishrobotics.com/ICs/MXA2500ML.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

We kunnen mij als soldeerminimum gebruiken ;-) als ik het kan solderen, is het toegestaan. 1,27 mm is echt prima te doen als je alles beter dan een soldeerpistool hebt ;)

Maareh, SA007, 1G nauwkeurigheid? Dit is meer iets van een botssensor, geen bepaald nauwkeurige accelerometer. datasheet zegt 1 milli-G. Das wat nauwkeuriger ;-)

Ik heb plaatjes gezien van het binnenwerk van de Wiimote met een klein small outline chipje dat de accelerometer zou moeten zijn, dat is een 2-axis+ maw rotationeel en translationeel sensor. Op de tu gaan we ook gebruikmaken van accelerometers in formula student & formula zero, dus als ik daar iets tegenkom zal ik het ook wel zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door mux op 01-07-2007 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Voor zover ik heb kunnen vinden is er _niks_ in trough-hole packages, alleen modules...

Met die 1G nauwkeurigheid doelde ik op het meetbereik eigenlijk :P

En idd in de wiimote zitten ook geen practische packages ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Er bestaat zo te zien inderdaad niets in niet-smd packages. Het beste wat ik heb kunnen vinden is SOIC-8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
LCC8 lijkt me makkelijker dan SOIC8, mag ik trouwens vragen welke dat was, ben 'm zelf niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ben even aan het zoeken waar ik hem ook al weer zag, ben wel ondertussen deze tegengekomen: lis2l02as4 maar das so24. Ik zoek nog even door :P

soic-16, het gaat al beter.

De 8 pins kan ik niet meer vinden :(

[ Voor 24% gewijzigd door lemming_nl op 01-07-2007 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Die 16 pins is een Z-axis, ofwel, maar 1 axis, heb toch 2 axis nodig :P

Heb zelf alleen 8 pins rare dingen gevonden CLCC QFPN etc, van die kleine packages.

Vraag me echt af waarom daarin niet 1 dip package in is...
Heb er zelf 1 in dip8, met een zelfbouw carierbordje van qfn16 naar dip8, maarjah. (rest van de 16 pinnen was allemaal NC of meerdere grounds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:38

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ah, nog een leuke: Je weet dat die acceleratiesensoren ook heel goed zijn in het oppikken van de 9.8m/s2 van de zwaartekracht? Ga je daar nog voor compenseren of moet men de handheld units altijd 100% recht houden?

@v: Ah, dan heb ik niets gezegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Sprite_tm op 01-07-2007 23:37 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Het hele idee is 'm gebruiken als tilt sensor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://got.sa007.nl/EL-Contest/EL-Contest.png

Kleine update
Heb nog steeds geen reply van de jury over een andere acceratiemeter die ik gevonden had in LCC8 package...

Verder ben ik volop bezig met het bedenken hoe ik een PAL beeld moet genereren.
Het magische nummer hierin is 15.625 (kHz), dit is de lijnfrequentie van PAL.
Ik zat er eerst over te denken om een condensator + weerstand te pakken en op basis van een crystal een puls te pakken om die te resetten en zo een zaagtand van precies 15.625 khz te maken, maar nader onderzoek wees uit dat een kristal van 15.625 kHz niet verkrijgbaar is. Ook dubbel of 4x of andere simpele 2 macht verhoging ervan is niet te vinden.
Edit: een 2^7 verhoging is wel te vinden in de vorm van 2Mhz, die ga ik eens 1 zoeken los.

Het zou ook kunnen met een NE555 based iets, maar betwijfel of dat in de 0.001% nauwkeurigheid kan die voor PAL benodigd is.

Dit document wat ik ook aan flux_w42 had gegeven voor zijn implementatie staat in ieder geval duidelijk in hoe het moet met alle syncs, wat nog een hoop gepruts gaat worden om zonder al te veel digitale hardware te doen.

Edit2:
H-Sync alpha
Ik zat te denken, ik moet een zaagtand hebben om de rest van mijn pong spel aan te sturen. Ook moet ik een hsync hebben en moet halverwege die hsync ook een puls kunnen versturen.
Wat nou als ik een veel te hooge oscilator pak en dat gewoon een teller in gooi, dan kan ik direct daarvan alle tussenliggende pulsen aftappen en komt er direct een hsync eruit, en de uitgang van de teller kan een d/a convertor in om meteen mijn 'zaagtand' als uitput te geven.

Afbeeldingslocatie: http://got.sa007.nl/EL-Contest/H-Sync-blokschema_alpha.png
Dus ik heb dit schema eens getekend, volgens mij doet het ongeveer wat de bedoeling is.

Nog even contact opnemen met de jury hoe R2R weerstandnetwerken qua punten zitten.
Zou dan 10 pinnen hebben voor een 8 bit D/A.
Als het gezien wordt als een matrix kost me dat 5 punten.
Als het gezien wordt als losse weerstanden kost me het 16 punten.
Dus dat is nogal een verschil.

[ Voor 32% gewijzigd door SA007 op 08-07-2007 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Sowieso heb ik bijv. een 20.00000 MHz kristal liggen, die zou dus theoretisch op de 20 Hz precies moeten zijn, op z'n slechtst, dat is nog maar één orde van grootte slechter dan wat jij nodig hebt (ervan uitgaande dat je 15625 Hz ipv kHz bedoelt, anders zou het niet echt kloppen hè). Er moeten dus ongetwijfeld kristalletjes op de hertz precies zijn (mijn kristalletje zat in een simpele rj-11 receiver).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
^^ Was een punt vergeten.

Het probleem zit/zat erin dat 15.625 kHz niet bestaat, 27 * 15.625 bestaat pas, dus daar moet een counter tussen om het 27te verlagen.
Met 20.00000 Mhz schiet je geen zak op omdat je het niet makkelijk kan delen naar 15.625 kHz.
2Mhz kan dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik bedoelde het ook als analogie, als er een 20.00000 is zal er ongetwijfeld ook een 2.00000 zijn, en dus ook een 2.000000 (welke jij nodig zult hebben). Bijvoorbeeld, een 386sx, die gebruikt een 16.000000 MHz kristal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Er bestaan wel degelijk kristallen die verband hebben met de PAL frequentie.

Subcarrier Frequency = 3.579545 MHz for NTSC;. 4.433619 MHz for PAL

Hiermee moet je aan de gang kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door sebastius op 08-07-2007 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Maar dat is voor de pixelclock, dat moet je veel complexer delen om je hsync te krijgen.

Voor mijn design wil ik juist niet in pixels gaan werken, moet echt 's een blokdiagram van mijn setup maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je niet 15 khz in de software genereren? Dat is de manier waarop ik het wil aanpakken, maar misschien heb je een goede reden dat niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Welke software, waar zou die op moeten draaien?

Ik wil juist niks met microcontrollers doen. Maar met slim gebruik van alleen standaard ic's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah ok, zelfs niet zoiets als een PIC10 ofzo? Dat is amper een microcontroller te noemen.

Dan wordt het een heel lastig verhaal inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Counter en een klein Eeprom zou op zich al wonderen doen, en dan gewoon twee of drie datalijnen maar gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
waarvoor de eeprom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Eeprom om het patroon in op te slaan, lekker simpel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Welk patroon?
Enigste wat er als patroon is is de sync in PAL, en dat is volgens mij een beetje onzin om een eeprom voor te pakken omdat ik dan een vrij grote zou moeten hebben terwijl het zeker makkelijker dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Vrij grote? Valt wel mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Slowchat :)

Nou, je hebt syncpulsen, en je moet dan op verschillende momenten die syncs doet.
je hebt 312 lijnen, welke opgedeelt moeten worden in periodes van 1/32e deel om de syncs om de zetten in een patroon, dat dus neerkomt op een eeprom van 1248 bytes, welke aangestuurd en geadresseerd moet worden.

Vind ik zelf een beetje onzin, dus maak gewoon een clockdivider die aan de hand van het pulspatroon (zooitje and's) aan de counter ic's kiest of en wat voor syncs er moeten komen.
Kan vanaf mijn hsync timer met een paar simpele logische componenten een low/high sync aftappen, dus waarom met een eeprom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Tja het was een trucje dat ik ooit iemand heb zien gebruiken, maar dat kan ook een test-beeld generator zijn geweest. Misschien is het toch iets om in je achterhoofd te houden, mocht je een statisch speelveld (achtergrond) willen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Als jij analoge eeproms hebt ;)

Ik doe dat gewoon met een zooitje comperators, veel simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Jury-ruling:

Weerstandnetwerken: Matrix mag

Accelero-meters: Pak ze maar, ook al hebben wij onze twijfels bij de verkrijgbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
sebastius schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 07:05:
Jury-ruling:

Weerstandnetwerken: Matrix mag
Mooi :)
Accelero-meters: Pak ze maar, ook al hebben wij onze twijfels bij de verkrijgbaarheid.
Tegen hoeveel punten dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Standaard 'complexe module' prijs: 3 punten per pin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ok, mijn project loopt de laatste week niet echt snel.

Heb wat spullen uitgezocht waar ik mee wil gaan testen, maar de electronicazaak waar ik altijd dicht gaat is een aantal weken dicht vanwege vakantie. Gaat de 30e pas weer open...
Pagina: 1