PC te heet? hele hoge piep en stotteringen

Pagina: 1
Acties:

• Synton
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-11-2022
Hallo allemaal,

Ik zit al heel lang met het volgende probleem: Als ik een spel speel dan begint het beeld af en toe te stotteren en hoor je een hele hoge pieptoon, die een ouder iemand niet zal horen denk ik.

Ik heb dit systeem: intel P4 2.8GHz, 1GB geheugen, PEAK ATi radeon 9800se 128mb. Het kan zijn dat mijn voeding te laag is, die is namelijk maar 300watt van het merk maxpower :/

Ik heb speedfan even gedownload, en dit zijn de temps terwijl ik dit topic schrijf:
temp 1: 41C
temp 2: 47C
HD0: 40C

dit lijkt me vrij hoog in deze omstandigheden.

nu even 10 minuten San Andreas MP spelen, dan zijn dit de temps:
temp 1: 44
temp 2: 67 hier staat een vlammetje bij
HD0: 42

Ik heb een kast zonder fans, en de hardware is allemaal stock cooled en niet overgeklokt.

Wat kan het zijn? :?

Groetjes Synton

AMD Ryzen 5 3600 | MSI Tomahawk MAX | Ballistix Sport LT 16GB DDR4 3200 | Gigabyte 5700XT Gaming OC | Intel SSD 660p 1TB

Verwijderd

Dat vlammetje wil niet veel zeggen, dat wil alleen zeggen dat je temperatuur boven de norm in speedfan is gekomen, in jou geval dus 50 of 60 dit kan je instellen, nu is 67 inderdaad veel, maar aangezien jou pc er qua specs er niet al te nieuw meer uit ziet lijkt me dat je airflow misschien niet geweldig is.
(dit wil ook niet veel zeggen want ik heb hier een c2d maar een crap kast dus core temps van 50 graden) Maar ik denk dat het probleem bij je videokaart ligt, ik denk dat die het binnenkort begeeft.

Hoop dat ik je in ieder geval een beetje heb kunnen helpen, liep hier toevallig tegen aan (heb er ook weer niet zó veel verstand van)

Verwijderd

In de handleiding van je mobo staat wel wat die pieptoon inhoudt denk ik? Is het een onafgebroken toon of een onderbroken toon? Zoals je hier wel vaker kunt lezen, is een noname voeding (en dan ook nog 300W) meestal de oorzaak van deze problemen...

Volgens mij gaat je vkaart het niet begeven, zou niet weten waarom. Denk een voedingprobleem, maar je kunt ook proberen een casefan te kopen van een paar euro (scheelde bij mij 20 graden, maar de CPU werd dan ook 90 graden+ :) )

• Synton
is temp 1 de cpu? temp 2 de videokaart, en 3 de harde schijf?

ik zou er een fan in kunnen plaatsen aan de achterkant van mijn kast. en eventueel en gat in me zijkap maken en daar 1 in doen.

AMD Ryzen 5 3600 | MSI Tomahawk MAX | Ballistix Sport LT 16GB DDR4 3200 | Gigabyte 5700XT Gaming OC | Intel SSD 660p 1TB

• BlackRageNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
staat er geen condensator bol op je mobo/GPU ?
die willen dan ook nog wel eens gaan piepen ;)

[ Voor 34% gewijzigd door BlackRageNL op 01-07-2007 16:10 ]

• Synton
jawel, 1tje zit er helemaal scheef op en hij heeft gelekt lijkt wel, allemaal bruine opgedroogte druppeltjes

Verwijderd

dan is die indd ,kapot en waarschijnlijk daarom die pieptoon

• Synton
hmm, ik ga als de prijsverlagingen ingevoert zijn een C2D systeem halen, en dan krijgt me broertje dit systeem. Zal dit systeem snel stuk gaan? die graka is nog geen 2 jaar oud o.O

• BlackRageNL
  • Niet online
op welk deel zit de lekkende condensator precies ?

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 09:35
Het is je moederbord dat vermoedelijk stuk is hoor als daar de condensator lek is. Probeer eens met een fan te hangen in je kast. Ik vermoed dat temp 1 je mobo is.

http://specs.tweak.to/16567

• BlackRageNL
  • Niet online
zijn mobo is niet kapot, hij heeft alleen last van een lekkende condensator. waarvaan nog geen eens gezegt waar. een fan gaat daar niks aan veranderen :Z
als het de GPU is kan hij voor 15 euro een vervangende (niet de zelfde) GPU vinden voor zijn broertje.

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 16:08:
In de handleiding van je mobo staat wel wat die pieptoon inhoudt denk ik? Is het een onafgebroken toon of een onderbroken toon? Zoals je hier wel vaker kunt lezen, is een noname voeding (en dan ook nog 300W) meestal de oorzaak van deze problemen...

Volgens mij gaat je vkaart het niet begeven, zou niet weten waarom. Denk een voedingprobleem, maar je kunt ook proberen een casefan te kopen van een paar euro (scheelde bij mij 20 graden, maar de CPU werd dan ook 90 graden+ :) )
Ik denk niet dat het een pieptoon is zoals je die hoort als bijv. je geheugen er niet in zit.

Wat ik wel eens gehad heb met een voeding was dat hij een hoge toon maakte onder full load (bij gamen etc). Voeding vervangen en probleem was verholpen. Kan dus het beste even specifiek kijken waar de toon nou vandaan komt.

• Synton
die condensator die stuk is zit op me videokaart, met me mobo is niks mis denk ik.

• Synton
@sajoku
ja ik zal proberen uit te vinden waar het geluid wss vandaan komt, maar het is geen bleep, je moet het zien als een fluittoon, en ja die is er om de 10 seconden en dan is me fps echt 5 ofzo...

dus ingame: 10 seconden alles goed, 2 seconde die piep en de framedrop, weer 10 seconde in orde...

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mijn 9800 Pro ging ook dood op die manier, helaas als ze gaan fluiten dan is je kaart aan het doodgaan!

Zelf heb ik toen maar weer mijn 9700 Pro erin gezet!

There is no place like ::1

• BlackRageNL
  • Niet online
Synton schreef op zondag 01 juli 2007 @ 16:39:
die condensator die stuk is zit op me videokaart, met me mobo is niks mis denk ik.
mocht je onboard hebben hem gewoon op onboard aansluiten als je GPU het begeeft. als je geen onboard hebt koopje een GPU van 15 euro ofzo. is je broertje ook weer blij :)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:03
Controleer ook even of jouw kaart in kwestie niet toevallig 3 jaar garantie heeft. Ook als ie jonger is dan 2 jaar hoor je gewoon garantie te krijgen.

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

;(
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 16:08:
Nee hoor mijn bewering was fout dat zn videokaart t ging begeven...wel dus :) dank je

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2007 17:41 ]

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 17:37:
;(
[...]

Nee hoor mijn bewering was fout dat zn videokaart t ging begeven...wel dus :) dank je
offtopic:
En dat kom je helemaal speciaal vertellen? Ik zie de nut van je reactie even niet?

Ontopic:
Een kast zonder casefans is trouwens ook niet echt bevordelijk voor de apparatuur. Zet er sowieso één of twee casefans in.
hermedico schreef op zondag 01 juli 2007 @ 17:15:
[...]

mocht je onboard hebben hem gewoon op onboard aansluiten als je GPU het begeeft. als je geen onboard hebt koopje een GPU van 15 euro ofzo. is je broertje ook weer blij :)
Je zou even kunnen testen met onboard of een nadere videokaart zodat je zeker weet wat de oorzaak is.

Verwijderd

offtopic:geen zin om hierover te discussiëren , heb alleen geen zin in mensen die gaan zitten zeiken dat mijn bewering niet klopt aangezien ik het zelfde heb gehad. :)

Ontopic: Een paar casefans is altijd wel nuttig inderdaad, het kost niet veel, en je hardware gaat het zeker langer uithouden door een betere airflow, ookal is het trouwens niet gezegt dat door het plaatsen van de fans de airflow ook zodanig vooruit gaat dat het nuttig is, maarja, het is een goedkoop alternatief voor een beter uithoudingsvermogen van je hardware.

• Synton
ja dat begrijp ik.
Ik heb deze pc +-3 jaar terug gekregen, toen had ik nul verstand van hardware enz.
Dus de pc samengesteld en geassembleerd door een winkel hier in de buurt. Toen zat er een ati radeon 9200 in. Die heb toen na een jaar vervangen door deze 9800se. Zal ik hier dan garantie op hebben?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Synton schreef op zondag 01 juli 2007 @ 20:40:
ja dat begrijp ik.
Ik heb deze pc +-3 jaar terug gekregen, toen had ik nul verstand van hardware enz.
Dus de pc samengesteld en geassembleerd door een winkel hier in de buurt. Toen zat er een ati radeon 9200 in. Die heb toen na een jaar vervangen door deze 9800se. Zal ik hier dan garantie op hebben?
Tja kunnen wij niet weten, en dan nog zou je in zo'n geval ( omdat de kaart het 2 jaar goed gedaan heeft ) alleen maar restwaarde terugkrijgen kwa geld. Dus zou je hoe dan ook moeten bijleggen om een nieuwe kaart erin te zetten!

There is no place like ::1

Pagina: 1