[EIP-contest]Lemming_nl

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Disclaimertje: naam van mijn topic veranderd nog zodra ik een naam voor mijn projectje verzonnen heb. Layout gejat van sebastius O-)

EIP van Lemming_nl

Mijn idee is ontstaan uit spellen zoals DDR (Dance dance revolution, dansspel (met zo'n dansmat) voor de mensen die hier niet mee bekend zijn). Ik ben gaan kijken hoe ik dit zou kunnen realiseren met basis electronica. Mijn oorsponkelijke idee was om een ledbar te maken waarin een ledje naar beneden schoof om uiteindelijk onderaan aan te komen. De speler moet vervolgens op de bijbehorende knop drukken. Hierbij heb je echter maar 1 ledje welke brand als je moet drukken waarbij het moeilijk is om dingen zoals slechte en goede timing in te bouwen (uc nodig). Daarom ben ik met mijn eigen variant gekomen. Het brandende ledje schuift nu niet meer uit zichzelf naar beneden maar zodra de speler de goede combinatie van knoppen ingedrukt heeft. Je scoort punten door zo snel mogelijk (bijv) 100 goede combinaties in de drukken. Hierdoor ontstaat (naar mijn idee) een aardige mix van oog/hand coordinatie en snelheid.

Spelregels

De interface bestaat uit 5 drukknoppen (voor 1 hand, elke vinger 1) en 5 led bars. De speler moet zoals eerder gezegd doe goede knop indrukken aan de hand van de ledjes. Wanneer de goede combinatie ingedrukt is schuift de boel 1 stapje op en moet er een andere combinatie ingedrukt worden.
Afbeeldingslocatie: http://img117.imageshack.us/img117/9056/spellw7.jpg
In dit geval moet bijvoorbeel de oranje, gele en blauwe knop ingedruk worden. Wanneer dit gebeurt is dan moet rood, geel, groen en blauw ingedrukt worden. Het spel herhaalt zich zo tot een bepaald aantal punten gehaald is. Dit spel kan ook voor 2 mensen gemaakt worden (2x deze interface en dan kijken wie het snelst is) maar dat laat het puntenbudget niet toe. Ik houd het daarom bij een 1 speler versie.

Hardware

Komt nog

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-10 13:38

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Volgens mij kun je dit (gedeeltelijk) zonder uC zelfs nog wel doen, met een paar standaard TTL ic's en een SRAM ic denk ik. Is wat lastiger, maar dan is je project wel meer EL dan Programming ;)

Kijk maar wat je er mee doet, spel lijkt me wel lastig, heb je al eens geprobeerd of het gaat, zo gecoordineerd te spelen? Dus twee of drie vingers tegelijk? Je kunt het eventueel op een PC even in Visual Basic ofzo even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Gaat helemaal zonder uc's. Ook nog zonder SRAM. Ik ben bezig met ontwerpje met shift registers voor de leds en daarvoor dan een random generator. Het spelen moet ik nog even testen maar dit ontwerp is prima aan te passen tussen 1 en 5 knoppen. De knoppen kunnen overal geplaatst worden dus je kan het zelfs met 5 mensen samen spelen met 1 spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Keurig! Elegant idee! (ik was even de schuifregisters als mogelijkheid vergeten)

Ik zou je nog een tip willen geven om misschien een simpel 'bezig / gehaald' lijntje in te bouwen zodat je meer modules kan koppelen, kost je niet zoveel onderdelen en je kan toch competitie inbouwen als optie (meerdere keren hetzelfde bouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://img514.imageshack.us/img514/6613/robot2rf9.jpg

Schematisch overzichtje (voor 4 dingen maar idee is wel duidelijk) voor wat mijn idee is. Ik kan er zo veel aan elkaar schakelen als mijn AND poorten toe laten. Dmv van een header en wat jumpertjes kan ik wel iets maken waardoor je hem uit kan breiden. Ik moet alleen nog even een 10-gate (ofzo) AND poort vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02:47
Je kan altijd and portjes aan elkaar knopen. Met 3 x een 4 poort AND port kun je zo een 10 port AND port bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
kippy schreef op zondag 01 juli 2007 @ 22:44:
Je kan altijd and portjes aan elkaar knopen. Met 3 x een 4 poort AND port kun je zo een 10 port AND port bouwen.
Kost alleen wel een aantal pinnetjes... Ik heb een dual 4 poorts AND poort gevonden maar de grotere zijn alleen NAND :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij beide ingangen van een and inverse gooien hetzelfde als een NOR poort.
Dus als je alle not's weg zou gooien en een NOR ipv je and gooit zou je er afaik ook moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
He, daar is over nagedacht, dat ik dat zelf niet zag |:( |:( Bedankt!, nu eens kijken waar ik die dingen kan kopen. Dick Best heeft ze :9

Scheelt trouwens ook gelijk weer een enorme lading pinnetjes 8), misschien kan ik die 2 speler versie dan nog wel maken.

[ Voor 40% gewijzigd door lemming_nl op 01-07-2007 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:38

Sprite_tm

Semi-Chinees

En als dat meer scheelt, volgens mij is xor + nor = xnor :) Iig zouden daar ook wel es samengestelde chippies voor verkrijgbaar kunnen wezen. En als je het helemaal alternatief wil aanpakken: je kan een EEPROM ofzo ook prima misbruiken als een stuk programmeerbare combinatorische logica :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Idd, en met een EEPROM kan je zelfs de patronen daarvan nog veranderen. Gewoon een paar adrespinnen daarvoor openlaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Sprite_tm schreef op zondag 01 juli 2007 @ 23:08:
En als dat meer scheelt, volgens mij is xor + nor = xnor :) Iig zouden daar ook wel es samengestelde chippies voor verkrijgbaar kunnen wezen. En als je het helemaal alternatief wil aanpakken: je kan een EEPROM ofzo ook prima misbruiken als een stuk programmeerbare combinatorische logica :)
De NOT wordt dan al weggehaald door de NAND, een XNOR nemen draait het dan weer terug. Een EEPROM gaat mij weer net wat te ver :P

Afbeeldingslocatie: http://img180.imageshack.us/img180/2894/robot222tn4.jpg

Dit zou zo helemaal goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Vervang NAND door NOR en den klopt het volgens mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Inderdaad ja, ik had er even geen rekening mee gehouden dat een NAND de inverter aan de uitgang heeft zitten en niet aan de ingangen. NOR is er gelukkig in een 8 voudige versie dus dat gaat dan wel goedkomen. Morgen even wat onderdelen bestellen en kijken hoe ik het op een gaatjesprint ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Probleempje :( Ik heb nu dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/3167/schemasi1.jpg

Allemaal leuk, helaas kost het veel punten, het beste lijkt me die random generator in het begin weg te slopen en vervangen door iets van een uc welke aanzienlijk minder puntjes kost. Best jammer want ik had me voorgenomen dit zonder geprogrammeer te doen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:38

Sprite_tm

Semi-Chinees

Valt toch wel mee? Als ik het even snel tel kost die rng je slechts 12 punten hoor, met een uC bespaar je daar niet zo heel veel op.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:25
Kan iemand mij vertellen hoe dit spel precies in zijn werk gaat? Ik snap de omschrijving namelijk niet. |:( Of ligt dat aan mij }:O

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Sprite_tm schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 13:47:
Valt toch wel mee? Als ik het even snel tel kost die rng je slechts 12 punten hoor, met een uC bespaar je daar niet zo heel veel op.
Ik tel 14 punten, deze schakeling heb ik 5x nodig dus dat kost me 70 punten. Een uC zou me 6 punten kosten (interne clock, 1mhz (moet snel zat zijn volgens mij), voeding telt niet mee voor punten).
roelieboelie schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 13:49:
Kan iemand mij vertellen hoe dit spel precies in zijn werk gaat? Ik snap de omschrijving namelijk niet. |:( Of ligt dat aan mij }:O
Je snapt het plaatje in de TS? Helemaal onderaan branden de oranje, gele en blauwe LEDs. Het idee van het spel is dat je de knoppen die bij de (brandende) LEDs horen indrukt. Je drukt dus de oranje, gele en blauwe knoppen in. Dit levert je 1 punt op. Vervolgens schuiven alle LEDjes een stap omlaag. Hierdoor moet er dus een nieuwe knoppen combinatie ingedrukt worden (rood, geel, groen en blauw bij het plaatje in de TS). Krijg je weer een punt en de LEDjes schuiven weer omlaag. Dit herhaalt zich tot je een x aantal punten verzamelt hebt. Het spelelement zit in het zo snel mogelijk de goede knoppen indrukken omdat je in een zo kort mogelijke tijd x aantal punten moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:25
haha wat grappig! Ja nu snap ik hem :) Ik zat horizontaal enzo te kijken, begreep er al niks van! Maar dit is best wel grappig én verslavend spelletje mits het een beetje klein blijft zodat je het ook ergens naar toe kan nemen, voor de kids op de achterbank in de auto;)

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

lemming_nl schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 13:54:
[...]
Ik tel 14 punten, deze schakeling heb ik 5x nodig dus dat kost me 70 punten. Een uC zou me 6 punten kosten (interne clock, 1mhz (moet snel zat zijn volgens mij), voeding telt niet mee voor punten).
[..]
Kun je die RNG niet met een trucje doorspelen (schuifregister? latch? buffer met enable?) naar de 6 afzonderlijke takken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Dat zou op zich een idee zijn, een shift register met een redelijke klok eraan (mhz ofzo).
roelieboelie schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 13:56:
haha wat grappig! Ja nu snap ik hem :) Ik zat horizontaal enzo te kijken, begreep er al niks van! Maar dit is best wel grappig én verslavend spelletje mits het een beetje klein blijft zodat je het ook ergens naar toe kan nemen, voor de kids op de achterbank in de auto;)
Als je dit met smd zou maken wordt het heeel erg klein, met normale componenten wordt het iets te grootte van een euro card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Een mhz?

Joh pak gewoon een 32khz kristal, kost niks, en is 100x simpeler en snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Het is goedkoper in punten en euro's om een µC op interne clock van 1mhz te laten lopen dan om deze op een extern kristal van 32khz te laten draaien.

Interne clock van 1mhz kost je 1 punt, externe 32khz clock kost je 6 punten (2 pinnen op het µC en een kristal van 2 punten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Klokpinnen van een uC kost je niks sowieso, net zoals het externe klokje (enkel de MHZ's). Zou een nogal lullig voordeel zijn van mensen met een interne oscillator tov mensen die graag een 32khz gebruiken.

[ Voor 38% gewijzigd door sebastius op 08-07-2007 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-10 09:44

StapelPanda

PB0MV

sebastius schreef op zondag 08 juli 2007 @ 21:07:
Klokpinnen van een uC kost je niks sowieso, net zoals het externe klokje (enkel de MHZ's). Zou een nogal lullig voordeel zijn van mensen met een interne oscillator tov mensen die graag een 32khz gebruiken.
Bij sommige PIC's (bijv 16F690) kan je de interne klok wijzigen.
iets met het OSCCON register.

even opgezocht:

IRCF<2:0>: Internal Oscillator Frequency Select bits
111 = 8MHz
110 = 4 MHz (default)
101 = 2MHz
100 = 1MHz
011 = 500 kHz
010 = 250 kHz
001 = 125 kHz
000 = 31 kHz (LFINTOSC)

[ Voor 19% gewijzigd door StapelPanda op 08-07-2007 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ja klopt maar sommige hebben géén interne klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
sebastius schreef op zondag 08 juli 2007 @ 21:07:
Das nieuw, ik dacht dat het zo ging als SA007 zegt. Dit scheelt wel wat. Hoewel ik die uC denk ik laat vallen voor de oplossing met het schuifregister en de RNG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Sommige PIC's hebben een inwendige PLL. Zo kan je een kristal van bv 8Mhz aansluiten en inwendig opdrijven tot 32Mhz of meer. Waarop worden de punten dan berekent? Op de 8Mhz of op de 32Mhz? 32Mhz lijkt mij het eerlijkst omdat dat uiteindelijk de frequentie is waarop je programma draait. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
flux_w42 schreef op zondag 08 juli 2007 @ 23:21:
Sommige PIC's hebben een inwendige PLL. Zo kan je een kristal van bv 8Mhz aansluiten en inwendig opdrijven tot 32Mhz of meer. Waarop worden de punten dan berekent? Op de 8Mhz of op de 32Mhz? 32Mhz lijkt mij het eerlijkst omdat dat uiteindelijk de frequentie is waarop je programma draait. O-)
Wat te denken van de intstructie klok? PICs hebben een kwart van de klokfrequentie als instructie klok. Volgens mij heeft Atmel uCs welke 1:1 draaien welke dus 4x zo efficient met punten om gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Updateje:

Ik heb het gros van het soldeerwerk gehad. Ik ben voor een 4 knoppige versie gegaan omdat ik 5 vingers niet zo lekker vond werken. Morgen nog even wat knopjes eraan bevestigen en ik kan gaan testen.

Afbeeldingslocatie: http://img411.imageshack.us/img411/5741/got1sw7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img79.imageshack.us/img79/7811/got2zk5.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door lemming_nl op 09-07-2007 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
3e post achter elkaar |:(

Ik ben bijna klaar met mijn printje alleen heb ik nog een probleem. Ik moet een kloksignaal hebben voor mijn RNG. Hoe maak ik die voor zo min mogelijk punten met spullen die ik in huis heb? Het makkelijkste is een oscillator (2 punten) maar die heb ik niet en om die nou helemaal te gaan bestellen. 555 heb ik niet in huis en kost aardig wat punten. Heb wel kristallen maar maar om daar een TLL signaal uit te krijgen kost volgens wat ik zo op het internet kan vinden aardig wat moeite. Frequentie maakt mij helemaal niets uit, mag onstabiel en weet ik veel wat allemaal niet zijn. Zolang de frequentie maar boven de 100Hz ligt en onder 175MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
1 transistor, een weerstand en een condensator :) :
http://members.shaw.ca/roma/twenty-three.html (scroll naar de cheapo oscilator)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Leuk project, maar dit zal geen makkelijk spel worden, juist vanwege die toevalsgenerator. :)

De Bemani-games (afkorting voor BeatMania, maar DDR, Taiko no Tatsujin, ParaParaParadise, Guitar Hero, TamTam Paradise, Pop 'n Music et al zijn gebaseerd op een concept van muziek icm patronen, die je uiteindelijk onder de knie krijgt, waarna je op dat moment je snelheid hoger gaat leggen of andere liedjes probeert.
Ik zag in Japan een TnT-speler die een liedje al zo uit z'n kop kende, dat hij op maximum snelheid en moeilijkheid blind het liedje kon drummen. 8)7

Dat zal hier niet zo snel gebeuren, maar ik vraag me daarom af hoe lang het leuk blijft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
SA007 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 17:50:
_/-\o_
Kaj. schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 17:59:
Leuk project, maar dit zal geen makkelijk spel worden, juist vanwege die toevalsgenerator. :)

De Bemani-games (afkorting voor BeatMania, maar DDR, Taiko no Tatsujin, ParaParaParadise, Guitar Hero, TamTam Paradise, Pop 'n Music et al zijn gebaseerd op een concept van muziek icm patronen, die je uiteindelijk onder de knie krijgt, waarna je op dat moment je snelheid hoger gaat leggen of andere liedjes probeert.
Ik zag in Japan een TnT-speler die een liedje al zo uit z'n kop kende, dat hij op maximum snelheid en moeilijkheid blind het liedje kon drummen. 8)7

Dat zal hier niet zo snel gebeuren, maar ik vraag me daarom af hoe lang het leuk blijft. :)
De moeilijkheids graad ligt juist erg laag. De ledjes bewegen niet vanzelf naarbeneden he, je bepaald zelf de snelheid dmv de snelheid waarmee je goede combinaties maakt. Een beginnende speler kan daar zo lang de tijd voor nemen als hij wil. Een ervaren speler kan het heel snel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ah, dan heb ik dat even verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
SA007 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 17:50:
Ik heb deze oscillator gebouwt maar hij werkt niet. Ik krijg er met geen mogelijkheid een oscillatie uit. Wat doe ik fout? Ik gebruik een 1.5k weerstand, een 1uf (ook 0.1uf getest) condensator en een bc547 transistor. Kan de fout bij die transistor zitten? Ik gebruik ook bc547's voor mijn RNG en daar ruisen ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Het wordt steeds gekker bij mij. Ik heb nog geen verkeerde verbinding kunnen vinden (voor schema zie eerder in dit topic) maar als ik een knop indruk gaat het ledje waar hij bij hoort ineens fel branden. Verschillende combinaties van knoppen zorgen er zelfs voor dat ze helemaal uit gaan.

Oh en mijn oscillator oscilleert nog steeds niet. Komt gewoon een constante spanning uit zonder enige rimpel.

[ Voor 16% gewijzigd door lemming_nl op 14-07-2007 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamiHap
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-10 15:29
Google eens op astabiele multivibrator. Volgens mij is dat hetzelfde principe en werkt ook goed, ik heb deze schakeling ook meerdere malen toegepast bij een robot-project op school.

Dit is er bij mij allemaal met de paplepel ingeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
astabiele multivibo's zijn veel complexer. (alsin, dubbel zoveel onderdelen)

Probeer eens een normale zenerdiode in plaats van een transistor.
In deze opstelling wordt de transistor [mis,ge]bruikt als zener. (omdat transistors veel goedkoper zijn dan zenerdiodes :P)

[ Voor 6% gewijzigd door SA007 op 14-07-2007 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Vergeet ik bijna mijn wekelijkse update te posten, alleen... heb ik niets te updaten. Hij wil maar niet werken en ik heb geen idee waarom. Heb geen tijd om er eens goed naar te kijken maar als het goed is heb ik morgen daar wel wat tijd voor.

Pagina: 1