QoS - upload snelheid beperken in Vista

Pagina: 1
Acties:

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:29
Ik gebruik KPN backup online. Deze slokt de gehele upload capaciteit op van mijn orange adsl. Mijn telefonie die over dezelfde lijn gaat, ondervindt hier hinder van. Nou vind ik dat minder erg maar mijn bijna belverslaafde vrouw wel. Overigens is door de volle upload mijn downloadsnelheid ook ernstig ge(handi)capt.

Ik heb nu de Qos in Vista ingesteld via gpedit.msc
omdat eerdere pogingen niet werkten heb ik maar gewoon alles op alles gezet:

- regel geldt voor alle applicaties
- alle poorten
- voor alle ip adressen ingaand en uitgaand.
- tcp en udp
- throttle op 1 KBps (noemt 'ie even later 'vertragingsfactor')

QoS staat aan en geinstalleerd in de netwerk instellingen.
en natuurlijk een reboot voordat ik ging testen.

(kpn backup online gaat over poort 16384 en de appl heet AgentSrv.exe)

echter, het heeft geen effect van het programma blijft zo'n 100 KB/sec (maximale upload snelheid) gebruiken.

Wat doe ik verkeerd?
Heb ik verkeerde verwachtigingen van QoS?
Zijn er alternatieven? Freeware?

Homo sapiens non urinat in ventum

• Jan Smit
*bumperdebump*

ik hoorde vandaag van iemand dat QoS niet werkt zoals je dat zou verwachten; het stelt alleen prioriteiten maar kan niet gewoon uit zichzelf een limiet stellen. Iemand?

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

QoS gebruikt in principe alleen prioriteiten ja, dat kan wel voldoende zijn maar helaas is Windows wat achterlijk kwa bandbreedte inschatten. Op het moment dat je een 100mbit netwerkverbinding met de router hebt denkt Windows direct dat je dus 100mbit internet hebt, als ie dus maar 1% mag gebruiken is dat nog steeds 100KB/s. Oftewel, best nutteloos in veel gevallen. (vandaar ook ladingen disconnects bij veel online spellen als er een nieuwe windows update is)

Wat misschien makkelijker is, Netlimiter gebruiken, misschien dat Vista nog niet ondersteund wordt maar dat is imho het beste programma om te limiteren onder Windows.

[ Voor 8% gewijzigd door Wolfboy op 02-07-2007 22:09 . Reden: toevoeging en typo's aangepast ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Jan Smit
Wolfboy schreef op maandag 02 juli 2007 @ 22:08:
QoS gebruikt in principe alleen prioriteiten ja, dat kan wel voldoende zijn maar helaas is Windows wat achterlijk kwa bandbreedte inschatten. Op het moment dat je een 100mbit netwerkverbinding met de router hebt denkt Windows direct dat je dus 100mbit internet hebt, als ie dus maar 1% mag gebruiken is dat nog steeds 100KB/s. Oftewel, best nutteloos in veel gevallen. (vandaar ook ladingen disconnects bij veel online spellen als er een nieuwe windows update is)

Wat misschien makkelijker is, Netlimiter gebruiken, misschien dat Vista nog niet ondersteund wordt maar dat is imho het beste programma om te limiteren onder Windows.
Bedankt, netlimiter is wat ik nodig heb!