Toon posts:

Design PC

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers..

graag wil ik jullie mening/advies over het volgende samen te stellen systeem. Het is de bedoeling dat het een systeem wordt dat geschikt is voor webdesign en af en toe een audioprogramma. De beoogde programma's waarmee deze PC op designgebied moeiteloos (!!!) om moet kunnen gaan zijn: Dreamweaver, Flash, Illustrator en Photoshop. De relevante audioprogramma's zijn in eerste instantie Ableton Live en Traktor DJ Studio. Eventueel komt hier later nog een producerprogramma bij als FL Studio of Reason. Ik wil heel duidelijk vermelden dat er GEEN games op deze PC worden gespeeld en de PC ALLEEN gebruikt wordt voor de bovengenoemde toepassingen.

Het onderstaande systeem is na enig research samengesteld en is vooral gebaseerd op vorige BBG's. Het is de bedoeling dat het systeem tussen de 700 en 800 euro gaat kosten.

Processor: Intel Core 2 Duo E6600 [185 euro]
-----
BBG.. maar geschikt voor de beoogde toepassingen?

Moederbord: ?
-----
In de BBG komt een Asus P5K [118 euro] en een Gigabyte GA-965P-DS3P [95 euro] naar voren. Waarvoor zou ik moeten kiezen? Heb ik goede alternatieven over het hoofd gezien?

CPU-koeling: Arctic Cooling Freezer 7 Pro [16 euro]
-----
Zie BBG. Een goede keuze?

Geheugen: 2x 1 GB PC5300 DDR 2 CL5 (Kingston) [62 euro]
-----
Zie BBG.

Videokaart: ?
-----
Dit is voor mij een groot vraagteken. Moet ik voor de benodigde programma's nu voor een zware videokaart gaan of maakt dit niet zo veel uit? Nogmaals, er is GEEN sprake van gaming.. maar hoe zit het met design (op hobby-niveau)?

Harde schijf: ?
-----
Wat is de beste keuze? Seagate, Samsung? Ik zoek een schijf rond de 250 GB. Dit is voor mij meer dan genoeg.

DVD-brander: NEC AD-7173S [30 euro]
-----
Zie BBG.

Behuizing: Antec LifeStyle Sonata III [103 euro]
-----
Lijkt me beter (en ik vind hem mooier) dan de Sonata II uit de BBG.

OPTIONEEL: Geluidskaart: ?
-----
Dit is eigenlijk van latere zorg, maar indien het budget het toelaat:

met het oog op de kwaliteit van het geluid voor toepassingen als Ableton Live en Traktor DJ Studio graag een redelijke kwaliteit. Het is de bedoeling dat er ook een koppeling gemaakt gaat worden met een Pioneer DJM-800.. middels MIDI. Ik zou persoonlijk niet weten in welke categorie ik moet zoeken voor zo'n geluidskaart.

Alvast bedankt voor de moeite!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2007 18:52 ]

Verwijderd

De gigabyte mobo is beter. Je zou ook kunnen kijken naar de nieuwe P35-DS3R. Die heeft ook een goeie raid controller. Alleen geen firewire.

Als videokaart kan je kijken naar de net gereleasde HD2600XT 265mb. Die is iets goedkoper als een 8600GT en net iets beter. De 8600GTS is daar in tegen weer beter dan de HD2600XT. Alleen ondersteund de HD weer meer dingen op het gebied van decoding. Maar aangezien je helemaal niets met video doet. Zou je net zo goed een onboard kunnen nemen. Kijk bijvoorbeeld naar een G33 chipset. http://www.gigabyte.eu/Pr...535&ModelName=GA-G33-DS3R

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik kan concluderen dat ik voor mijn werkzaamheden geen losse videokaart nodig heb, gezien het feit dat ik ook een onboard zou kunnen nemen? Is dit aan te raden? Hoe zie je dit terug in de kwaliteit? En wat zijn de voor- en nadelen hiervan?

• Nickkok
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-12-2021
mischien dat je beter voor een dx 9 kaartje kunt gaan, deze zijn meestal goedkoper en beter.
Omdat je toch geen spelletjes speelt. op mijn laptop draait alles perfect dus ik denk voor jou ook wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eens rond zitten kijken en zo'n 'Integrated Intel® Graphics Media Accelerator' scheelt je toch een hoop geld. Echter.. zou het echt niet nodig zijn voor mijn werkzaamheden om er een losse videokaart in te doen?

Indien er gekozen wordt voor een onboard zijn wel twee van m'n vragen opgelost. Is de GA-G33, zoals Reinman opmerkt, een aanrader in dat geval?

Nogmaals.. van videokaarten weet ik weinig af.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 18:49:
Ik heb eens rond zitten kijken en zo'n 'Integrated Intel® Graphics Media Accelerator' scheelt je toch een hoop geld. Echter.. zou het echt niet nodig zijn voor mijn werkzaamheden om er een losse videokaart in te doen?

Indien er gekozen wordt voor een onboard zijn wel twee van m'n vragen opgelost. Is de GA-G33, zoals Reinman opmerkt, een aanrader in dat geval?

Nogmaals.. van videokaarten weet ik weinig af.
Dreamweaver, Flash, Illustrator, Photoshop, Ableton Live, Traktor, DJ Studio, FL Studio, Reason.

Welke van deze programma's gebruikt 3D? Gelovensmij geen. Dus heb je niets aan een fancy pants 3D kaart. Voor 2D beeld voldoend de G33 echt, deze kan ook AERO van vista met gemak aan.

En de G33-DS3R zou een aanraader zijn omdat het een broertje is van de P35-DS3R is.

• Alex Picard
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
Moderne videokaarten zijn niet alleen bedoeld voor 3D-versnelling. Hardwarematige ondersteuning voor videoformaten zoals H.264 is misschien ook niet verkeerd. Maar als je daar eerst nog geen behoefte aan hebt, kan je eerst volstaan met een iets eenvoudigere kaart (of geïntegreerd) en dan later upgraden.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heel erg bedankt voor de antwoorden tot dusver (vooral Reinman!). Ik denk dat een integrated graphics media accelerator dan iets voor mij is. Bij deze zijn 2 vragen in 1x opgelost, het moederbord, en de videokaart. Echter, er staan nog wat kleine vraagjes open. Bijvoorbeeld de vraag over de harde schijf in de openingspost.

Ook ben ik de Intel E6750 tegengekomen.. is dit een aanrader (nieuw, sneller dan de E6600 en goedkoper). Ik heb geen interesse in overclocken, maar klopt het dat er in dat geval ook een ander type geheugen in moet? En is de combinatie van E6750 en dat nieuwe geheugen beter dan een E6600 met Kingston PC5300?

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 09:19
Ik zou eens kijken voor RAID of een Raptor schijf voor snelle laad tijden van files.

Verder is veel geheugen belangrijk bij deze toepassingen,
Integrated video is goed genoeg :)

Het mobo dus enetje nemen met G33 chipset.
Indien nodig enetje met firewire.

Als geluidskaart zou je een X-Fi kunnen pakken. MAAR er zijn kaarten met vele betere RAMDACs te vinden voor betere prijzen alleen ben ik het merk ff kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je!

Veel geheugen zei je.. ik kan toch niet hoger gaan zitten dan 2 GB aan RAM op een 32 bits versie van Windows? Of kan dat wel?

• Alex Picard
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
Dank je!

Veel geheugen zei je.. ik kan toch niet hoger gaan zitten dan 2 GB aan RAM op een 32 bits versie van Windows? Of kan dat wel?
Op 32 bits kan je (afhankelijk van je moederbord en hoeveelheid systeemapparaten) 3.x GiB geheugen gebruiken als je 4 GiB hebt geïnstalleerd. Sommigen vinden het zonde, anderen de moeite waard.

Zoek ook eens naar de RAM FAQ op GoT, ook zijn hier veel topics over.

Verwijderd

Hardeschijf: Seagate of Samsung. De mantra hier gaat een beetje Seagate is sneller, Samsung is stiller. Maar ze ontlopen elkaar niet zo veel.

Als je niet gaat overclocken heb je meer aan een E6750. Hogere clock en hogere FSB. G33 chipset ondersteund dit ook(zonder dat je dus naar een revisie moet kijken). Met PC5300 vul je precies de 1333 FSB 1:1 in dualchannel, dus je kan het zelfde geheugen nemen.

RAM is nu zoizo lekker goedkoop, dus opzich kan 4GB wel. Ja als je in windows 32bits zit zie je maar ~3GB.

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk zou ik dus op dit systeem uitkomen..

Antec LifeStyle Sonata III (ATX, 500W, Zwart) - € 102,40
Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) - € 15,85
Gigabyte GA-G33-DS3R, iG33 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA) - € 125,55
Intel Core 2 Duo E6750 - € 182,92
Kingston KVR667D2N5K2/2G - € 60,45
NEC AD-7173S 18x (Dual-layer, LabelFlash, SATA, Zwart) - € 29,53
Seagate Barracuda 7200.10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB) - € 56,80
-----
Totaal - € 573,50

Ziet er mijns inziens mooi uit voor dit geld.

Iemand nog suggesties of kritiek?
Pagina: 1