[Reanault] koppelingskabel afstellen

Pagina: 1
Acties:
  • 8.045 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:08
Ik heb sinds enkele dagen een Espace uit '93

Sinds gisteren heb ik last dat hij niet goed ontkoppeld. Nu wil ik de kabel afstellen maar heb dat nooit eerder gedaan maar voordat ik de garage dit laat doen wil ik eerst weten of ik dit niet zelf kan doen.

Ik heb gezien waar de kabel aan aan het hefboomje zit (zie foto) en vroeg mij af of ik de kabel hier moet afstellen of juist aan de kant van het pedaal.
Als het aan de kopelingskant kan dan hoop ik dat iemand mij wat op weg kan helpen hoe dit aan te pakken.
Dus heb je dit eerder gedaan.. deel je ervaring. :P :)

HIer foto's om te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y217/artwido/IMG_4263.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y217/artwido/IMG_4262.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y217/artwido/IMG_4261.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99283

zit er bij je pedaal geen afstelmogelijkheid? Ik vrees dat je drukgroep niet goed meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou zeggen:ga terug naar waar je hem gekocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 00:22
johnnyv.nl schreef op maandag 02 juli 2007 @ 09:49:
Ik zou zeggen:ga terug naar waar je hem gekocht hebt?
Dat is waarschijnlijk een particulier met garantie tot de hoek van de straat :D

PC1: ASUS Prime X670e-Pro -- 7900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Crucial T700 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is beter dan helemaal geen garantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:08
Nou ik ben ondertussen naar de garage geweest en daar hebben ze in de auto gereden. Ze dachten dat het te maken had dat de koppelingsplaten af en toe kleefden. Ze dachten dat het lag aan de drukgroep.
Ik zei dat vorig jaar de koppelingsplaten vervangen zijn maar dat ik niet wist of toen ook de drukgroep vervangen is wat overigens wel gebruikelijk is.

Als dit het mankement is dan word het een dure reparatie als ik het de garage laat doen. Zo'n 1000 euro. Ongeveer 200 euro onderdelen de rest aan arbeidsloon omdat het een hoop werk is.
Erg blij werd ik hier natuurlijk niet van.

We hebben direct naar de vorige eigenaar gebeld om opheldering te vragen.
Deze vertelde dat hij dit euvel inderdaad vergeten te vertellen was omdat het zelden voorkwam maar dat er een zelfstellende kopellingskabel inzit (zie zwart kastje op de foto's) en dat hij soms blijft hangen. Als je dan even je voet onder het pedaal doet en het pedaal omhoog drukt dan stelt hij weer strak.

En idd ik heb geen last meer gehad. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:08
Hmmm 1000 euro is wel érg veel, volgens mij kost het zelfs bij een BMW ofzo niet zo veel...
Het is een oudere auto, dus op zich zou je er toch makkelijk bij moeten kunnen komen.. Ga eens naar een andere garage, en vraag het daar eens. :)

Sowieso is het wel een beetje raar als ie het niet doet, dat je dan met je pedaal moet gaan kloten... Zou er toch eens naar kijken, misschien moet je dat zelfstellend mechanisme vervangen (bijv. van eentje van de sloop ofzo).

[ Voor 32% gewijzigd door eX0duS op 02-07-2007 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:27

MBV

Een espace is zodanig volgebouwd dat je voor het minste of geringste de hele motor eruit moet halen. Daarom is hij zo groot vanbinnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oftwel kabel smeren en/of een extra veertje op je pedaal knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Artwido schreef op maandag 02 juli 2007 @ 14:04:
Nou ik ben ondertussen naar de garage geweest en daar hebben ze in de auto gereden. Ze dachten dat het te maken had dat de koppelingsplaten af en toe kleefden. Ze dachten dat het lag aan de drukgroep.
Ik zei dat vorig jaar de koppelingsplaten vervangen zijn maar dat ik niet wist of toen ook de drukgroep vervangen is wat overigens wel gebruikelijk is.

Als dit het mankement is dan word het een dure reparatie als ik het de garage laat doen. Zo'n 1000 euro. Ongeveer 200 euro onderdelen de rest aan arbeidsloon omdat het een hoop werk is.
Erg blij werd ik hier natuurlijk niet van.

We hebben direct naar de vorige eigenaar gebeld om opheldering te vragen.
Deze vertelde dat hij dit euvel inderdaad vergeten te vertellen was omdat het zelden voorkwam maar dat er een zelfstellende kopellingskabel inzit (zie zwart kastje op de foto's) en dat hij soms blijft hangen. Als je dan even je voet onder het pedaal doet en het pedaal omhoog drukt dan stelt hij weer strak.

En idd ik heb geen last meer gehad. :*)
Klopt, Mijn vader heeft een Citroën jumpy en die trapte laatst door zijn koppeling/zelfspanner heen (= harde knal en dan niet meer kunnen koppelen).

Dus wij zo naar huis gereden (zonder koppeling, en ja dat kon die wel :9 ) maar aangezien ik bij een garage werk zijn we eerst daar ff langs gereden. Mijn vader had hem zelf al omhoog gedrukt toen we daar stil stonden (ja op de snelweg doe je dat niet ff) en toen deed hij het weer. Mijn baas zij ook al dat het een zelf stellende koppeling was, en dat waarschijnlijk de koppelings kabel versleten is.

En Espace = Jumpy zelfde blokkie zelfde bak. Dus door het omhoog drukken stel je hem :)

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:48
Koppelingen zijn inderdaad vaak zelfstellend.

Altijd grappig als je aan je motor/versnellingsbak/koppeling hebt liggen knutselen, eerste paar keer schakelen gaat dan niet zo soepel zeg maar :P

Heb ik hier ook al vaker gehad, vooral in de achteruit schakelen geeft een leuk effect :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

MexxT schreef op maandag 02 juli 2007 @ 23:04:
En Espace = Jumpy zelfde blokkie zelfde bak. Dus door het omhoog drukken stel je hem :)
Dream on. Een Renault Espace heeft niets van doen met een Citroen Jumpy hoor :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:27

MBV

jawel, ze komen allebei uit frankrijk en gebruiken hetzelfde type databus ;). Maar Citroen = PSA = Peugeot, niet Renault.

Wat zou kunnen is dat Renault en PSA samen een bestelbus hebben ontwikkeld met een Renault motor, maar daar heb ik geen idee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evil_elmo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-02 16:12
ik rijd zelf in een renault 19 (16v)

en heb erg veel ervaring met het (automatisch) stelmechanisme van het koppelingspedaal.
en 9 van de 10 keer is de oplossing simpel en goedkoop. het systeem werkt met een veertje, die houdt zijn weerstand niet eeuwig vast en na een jaar of 12+ is het wel een beetje over met hem, het vervangen is met een beetje gepriel prima zelf te doen en het veertje koste voor mijn model wel 11 hele centen!! :D
dus even goed kijken en bij de eealer vragen of ze zon veertje willen leveren

hij hoort trouwens te stellen als je het pedaal indrukt maar als het veertje verrot is wil dat dus niet meer goed en werk omhoog drukken soms wel ja. het beste effect krijg je met een nieuw veertje en een nieuwe koppelingskabel (bij mijn model 20€ )

er rijden al flink wat mensen rond met een vervangen veertje en die zijn stuk voor stuk erg blij met hun "investering" ... :D

[ Voor 16% gewijzigd door evil_elmo op 13-07-2007 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-04 16:25

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

thx voor de info, mijn 306 heeft dit ook heel af en toe. Geen renault, maar systeem is denk hetzelfde

[ Voor 27% gewijzigd door Pinin op 13-07-2007 21:30 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

koppekingskabel --> koppelingskabel
Pagina: 1