Toon posts:

Allrounder max €1200

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien mijn laptop steeds meer en meer kuren begint te vertonen, wordt het tijd een nieuw systeem aan te schaffen. Op dit moment heb ik geen laptop meer nodig en een desktop is goedkoper en beter te onderhouden en te updaten.

Ik post hier weinig, maar lees een hele hoop. Ik kan prima werken met computers en dit systeem in elkaar zetten moet ook geen probleem worden, lijkt me zo. Desalniettemin zijn er enkele dingen waar ik gewoonweg te weinig verstand van heb, waar ik graag wat advies over wil hebben.

Het doel van deze computer is gewoon een fatsoenlijke allrounder voor in de huiskamer. Dus niet teveel lawaai en prima prestaties. Ik ben geen fanatiek gamer, maar wil zo nu en dan wel een spel kunnen draaien. Tevens probeer ik onderdelen te zoeken waarmee ik een tijdje vooruit ben en eventueel later beter kan upgraden. Ik wel enigszins overclocken, maar niet maximaal. Daar heb ik ook te weinig ervaring mee.

Overigens wil ik vrijwel alles bestellen bij Zercom en/of 4Launch, aangezien ik in Eindhoven woon en goede ervaringen heb met deze webshops.

Over tot de belangrijke zaken:

Kast: Antec Sonata II (92,00)
Lijkt me niet moeilijk te verdedigen. Ik kwam alleen ergens tegen dat een Geforce 8800GTS krap zou zijn, maar dat het moest lukken.

Moederbord: ?? (100~125)
Dit is een van de onderdelen waar ik moeite bij ondervind om te kiezen. Moet ik, gezien de processor, een P35 chip kiezen? Ik hoef geen geluidskaart, dus wel goed onboard geluid. Wlan is een pre, maar niet perse een vereiste. Tevens wil ik wellicht ooit nog RAID gaan draaien.

Processor: Intel Core 2 Duo E6750 (185,20)
Aangezien ik niet tot de max wil clocken en geduld heb, wacht ik op deze processor. Uitleg lijkt me niet nodig. Eventueel kan ik nog een stapje lager gaan zitten als ik wat dingen wil besparen, maar dat lijkt me niet nodig.

Koeling: Arctic Freezer Pro 7 (19,10)
Stiller dan de boxed koeler en handig met wat licht overclock werk.

Geheugen:Kingston 2x 1GB PC5300 (83,50)
Levenslange garantie, goed merk, prima prijs (nog). Aangezien ik Vista wil runnen, lijkt me 2GB noodzakelijk, ook met oog op de toekomst.

Videokaart: Geforce 8800GTS (~300)
Nog zoiets waar ik te weinig vanaf weet. Ik zat eerst zelf te denken aan een 8600, maar gezien de prestatiewinst van een 8800GTS over een 8600, lijkt me dat een betere keuze. Om vooruit te kunnen, wil ik wel een DX10 kaartje hebben. Maar hoeveel ram moet ik nemen en maakt het merk nog uit? Zoals je ziet wil ik er ook geen te dure kaart van maken.

Harddisk: Samsung Spinpoint 320GB 16MB (72,20)
Stil, goede prestaties en genoeg schijfruimte voorlopig. Wellicht dat ik er nog een keer een RAID opstelling van maak, aangezien mijn HD laatst gestorven is en ik daarmee toch een hoop ben verloren.

Invoer: Logitech EX110 (27,30)
Simpel, doeltreffend, goedkoop.

Monitor: Samsung 205BW (215,10)
Goede eigenschappen, en breedbeeld is een vereiste.

Optische schijf: NEC DVD-brander AD-7170A (28,10)
Lijkt me ook redelijk standaard.

Kaartlezertje: Apacer 16-in-1 (11,50)
Behoeft geen uitleg.

Na wat nazoek werk toch besloten 32bit te nemen bij gebrek aan driver ondersteuning voor de 64bit variant. Tenzij iemand hier andere argumenten voor heeft?

Totaal om en nabij €1200. Duurder moet het niet worden, goedkoper mag altijd, dus prijsbesparende suggesties waarbij de prestaties niet drastisch dalen, zijn welkom.
Belangrijkste vragen:
- Welk mobo?
- Welke videokaart?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 13:55:
Belangrijkste vragen:
- Welk mobo?
Moet je zelf weten. Ik roep nu een Gigabyte P35 bordje, iemand anders misschien een Asus of wat anders. Misschien zelf wat modellen noemen waartussen je twijfelt (en waar je ook geen keuze tussen kunt maken door middel van reviews).
- Welke videokaart?
Je zegt dat je er weinig verstand van hebt, maar dat heb je ook helemaal niet nodig. Als je een tabelletje kunt lezen beschik je over de juiste vaardigheden om een videokaart te kiezen :)

Pak een paar benchmarks erbij, die je kunt vinden met google. Kijk naar de prestatie op de resolutie die jij ook gaat gebruiken. Kijk hoeveel sneller een 8800GTS is vergeleken met een 8600. Kijk ook naar de prijs. Kijk of je de meerprijs de moeite waard vindt.
Kies je voor een 8800GTS in plaats van een 8600, maar twijfel je nog aan de hoeveelheid geheugen die je nodig hebt? Pak wederom weer een hele stapel benchmarks en kijk of de hogere prijs gerechtvaardigd is in jouw ogen.

En de 8800GTS kan je ook weer vergelijken met een HD2900, dat gaat op een zelfde manier ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Als je raid wil draaien en een P35 chipset zit je op de Gigabyte P35-DS3R. De P5K heeft alleen een JMicron chipset om raid op te draaien. De prestatie daarvan is niet al te best.

8800GTS 320mb is op dit moment beste prijs voor de meeste prestatie.

• OfferedPoet
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 16:50
De Samsung 206BW is mss wat beter voor jou.
Hij is wel 35 euro duurder, maar dan heb je een nieuwer model met 2ms responstijd

En mss een Antec sonata III?
- Niet veel duurder, maar een betere voeding

[ Voor 24% gewijzigd door OfferedPoet op 01-07-2007 16:51 ]

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 21:52
foutje :)

[ Voor 98% gewijzigd door jens17 op 01-07-2007 20:58 ]

Verwijderd

Dat is topic kaaping ja. Zeker omdat jouw pc een heel ander doel heeft dan deze. (alround vs een media pc).

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-01 00:27
Moederbord
Als je voor 125 euro een moederbord zoekt dan is er maar 1 kandidaat namelijk de MSI P6N SLI Platinum. Presteerd gelijk aan het 680i chipset maar is stukken goedkoper heeft solid-caps en is gekoelt met heatpipes. Vergelijkbare P35 borden voor dit geld zijn de office versies of de GigaByte GA-P35-DS3R maar die heeft geen heatpipes en de prestaties zijn gelijk.

Specs

Verwijderd

Solid_Aapie schreef op zondag 01 juli 2007 @ 23:37:
Moederbord
Als je voor 125 euro een moederbord zoekt dan is er maar 1 kandidaat namelijk de MSI P6N SLI Platinum. Presteerd gelijk aan het 680i chipset maar is stukken goedkoper heeft solid-caps en is gekoelt met heatpipes. Vergelijkbare P35 borden voor dit geld zijn de office versies of de GigaByte GA-P35-DS3R maar die heeft geen heatpipes en de prestaties zijn gelijk.
Verbruikt alleen 30 watt minder in idle, de Gigabyte he ;). nieuws: MSI P6N SLI Platinum met nForce 650i-chipset getest De P35 chipset is veel zuiniger en bied zelfde zo niet betere prestaties. Ook heeft deze toegevoegde componenten dan alleen sollid caps (http://www.hardware.info/...ble_2_wat_is_het_precies/).
Hij heeft geen heatpipe omdat hij lang niet zo heet word als de nividia chipset en het dus ook niet nodig heeft. FUD wat je dus verteld!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2007 23:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de input!

Videokaartje wordt dus een 8800GTS 320MB, daar zoek ik wel een leuke in uit, maar volgens mij maakt daarin het merk vrij weinig uit.
Voor het mobo lijkt me de eerder genoemde Gigabyte P35-DS3R interessant. Kost 134,50, dus prima te doen. Zeker met het oog op de toekomst lijkt me het wel nuttig om voor de P35 te kiezen.

@Chuckiej: dat beeldscherm vind ik 35 euro niet waard, de betere responstijd heb ik niet nodig voor de toepassingen die ik ga draaien. Tevens vind ik het overbodig om meer geld uit te geven aan een Sonata III. Allemaal kleine verhogingen die ik het niet waard vind.

• Solid_Aapie
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 23:39:
[...]

Verbruikt alleen 30 watt minder in idle, de Gigabyte he ;). nieuws: MSI P6N SLI Platinum met nForce 650i-chipset getest De P35 chipset is veel zuiniger en bied zelfde zo niet betere prestaties. Ook heeft deze toegevoegde componenten dan alleen sollid caps (http://www.hardware.info/...ble_2_wat_is_het_precies/).
Hij heeft geen heatpipe omdat hij lang niet zo heet word als de nividia chipset en het dus ook niet nodig heeft. FUD wat je dus verteld!
Euh, ik weet niet waar jij je bronnen vandaan haalt. Maar het 650i chipset is sneller dan de P965 en de P35 is niet echt zoveel sneller dan het P965 chipset(1-2%). Ja het is zuiniger en klockt beter over maar het 650i chipset klokt ook stukken beter dan de P965. En probeer jij maar eens met die stock Gigabyte northbridge koeling ver te klocken kan je snel een paar aanpassingen maken(zoals bij sommige P965 DS3 borden) waarbij de 650i al heatpipes heeft. Ja hij verbruikt mischien meer watt maar daar ligt hij niet wakker van met zijn 450W voeding. Punt is het MSI bord bied meer waarde voor zijn geld.

Specs

Verwijderd

Solid_Aapie schreef op maandag 02 juli 2007 @ 12:25:
[...]
Euh, ik weet niet waar jij je bronnen vandaan haalt. Maar het 650i chipset is sneller dan de P965 en de P35 is niet echt zoveel sneller dan het P965 chipset(1-2%). Ja het is zuiniger en klockt beter over maar het 650i chipset klokt ook stukken beter dan de P965. En probeer jij maar eens met die stock Gigabyte northbridge koeling ver te klocken kan je snel een paar aanpassingen maken(zoals bij sommige P965 DS3 borden) waarbij de 650i al heatpipes heeft. Ja hij verbruikt mischien meer watt maar daar ligt hij niet wakker van met zijn 450W voeding. Punt is het MSI bord bied meer waarde voor zijn geld.
Hoogste overclocker is en blijft een P35-DS4(was laatst een nieuws linkje over kan ik niet zo snel weer vinden). En je ligt ook niet wakker van het stoom verbruik omdat je voeding dat wel aan kan maar de extra hitte en geld die dat stroom verbruik uit kost. De DS3 borden clocken vaak al ver over. Daarom word deze ook heel vaak gekozen door overclocker. Dus de P35-DS3R bied even veel waarde voor zijn geld en zal in gebruik ook nog goedkoper zijn.

dit is wat ik wel vind:
P35 is beter
http://www.tomshardware.c...ards_compared/page21.html
P35 is beter
http://www.pcstats.com/NewsView.cfm?NewsID=59454

Ik ben op zoek naar de site waar de gebruikers hun stats toe voegen. Ik kan de naam niet meer herrineren 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 12:44 ]

• Solid_Aapie
Euh mischien al mensen wat reviews lezen ziet met dat het P6N bordje extreem overklockt. Maar even wat cijfers het P35 bordje is 0,2% sneller dan het P6N bordje en verbruikt 30W minder onder max load. Het is ook 2 euro duurder en heeft geen heatpipes of SLi mogelijkheden. Wel heeft het de ondersteuning van 45nm processoren(of dit op het 650i chipset ook kan in de toekomst door een bios update weet ik niet). Maar als ik er zo naar kijk bied de P6N betere prijs/prestatie verhouding door de heatpipes en de SLi mogelijkheid.

Specs

Verwijderd

SLI heb je niets aan. Tegen de tijd dat je een 2e er bij zet, kan je beter een nieuwe kopen. Zelfde geld voor die heatpipes, die zijn hier totaal niet nodig omdat de chipset veel zuiniger is. Verder is het zo dat deze jongen niet zo ver gaat overclocken dat zon heatpipe nodig is.

En het is 30 watt onder ilde en 20 watt onder load ja. Dat maakt nog al een verschil.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 12:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet van plan ver te gaan OC-en. SLI vind ik ook niet interessant, dus dan zijn het geluidsniveau en energieverbruik meer van belang en lagere temperatuur betekent minder koeling, dus minder geluid.
Ik ga hierin mee met het advies van Reinman.
Pagina: 1