Ik heb een probleem met mijn recentelijk geupgrade bak.
Bij moderne spellen (zoals Eve Online, Supreme Commander en Galactic Civilisations 2) loopt mijn pc op random momenten vast. Soms kan ik 4 uur continu spelen, maar vaak gaat het binnen 10-60 minuten mis. Warmte lijkt hier geen invloed op te hebben; op een hete dag zoals laatst kon ik 4 uur spelen terwijl op een koelere dag zoals vandaag hij na 15mins al ermee ophield. Aanvankelijk dacht ik dat mijn ATI9600pro (en dan met name de fan erop) aan vervangingen to was, maar toen ik een nieuwe GF7300GT had gehaald vertoonde mijn pc nog steeds dezelfde problemen (alhoewel de ATI drivers de GPU dan gelukkig nog kunnen resetten.)
De 'symptomen' zijn altijd hetzelfde:
- Beeld bevriest maar de muispointer kan nog wel bewogen worden. Na een paar keer met de muis bewogen/geklikt te hebben bevriest deze ook.
- Winamp loopt normaal door op de achtergrond.
- Na een aantal seconden stotterd winamp even en gaat dan weer verder. Dit herhaalt zich meestal een 2 tot 3 keer.
- Monitor geeft signal-loss aan en pc reboot zichzelf. (als ik auto-reboot uitzet krijg ik alleen een zwart scherm te zien. Geen BSOD)
Als ik daarna in weer in windows zit, krijg ik meestal de volgende melding (soms krijg ik geen enkele melding): Error code 100000ea = "THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER_M"
Systeem: (Niet overgeklokt)
AMD Athlon 64x2 3800+ (3maand oud) met 1.3.2.16 drivers
Asrock AM2NF3-VSTA moederbord (nforce3 chipset) (3maand oud) (met 5.11 drivers)
2x 1024mb Kingston geheugen kit (matched voor dualchannel, pc5300) (3maand oud)
Procase CRS2051 500W voeding (3maand oud)
Nvidia GF7300GT op AGP8x (3-4 weken oud) met 94.24 drivers
bios instellingen: AGP8x, aperture 64mb, fastwrite off, sidebandadressing on
Creative Audigy2 (2-3jaar oud) met 2.09.0016 drivers
Realtek 8139C (~10jaar oud) met ingebouwde windows drivers
1x 250gb SATA2 schijf
2x 80gb IDE schijven
1x DVD NEC DVD brander (windows/nero drivers)
Ondernomen handelingen/tests/observeringen:
- Nieuwe videokaart
Had eerst een ATI 9600PRO erin die dezelfde kuren leek te vertonen.
Dacht eerst dat het aan een slechte werkende fan op de ATI lag en heb toen de 7300GT gekocht
- Windows opnieuw geinstalleerd met laatste drivers v asrock, amd en nvidia
Na het installeren van drivers etc weer geprobeerd te spelen, maar ook op een schoon systeem
krijg ik deze problemen.
- memtest86 gedraaid, gaf geen problemen aan
- 3dmark 2006 gedraaid. Ondanks een fps van 0.5 gemiddeld geen problemen.
- Alle interne apparaten en kaarten los behalve de sata2 systeemschijf (en onboard lan/audio)
- Andere netwerkkaart
Eerst had ik de onboard LAN vd nforce3 aanstaan. Staat nu uit maar verhielp probleem niet
- Andere geluidskaart
Heb een tijdje de onboard audio vd nforce3 gebruikt. Staat nu uit maar verhielp probleem niet
- Bios update v versie 1.40 naar 1.90
- Andere nvidia drivers v guru3d voor zowel de nforce3 als de videokaart
- Cpu temp direkt na crash is 45-50graden
- Case/mobo temp direkt na crash is 35-45
- Tijdens het spelen komt de GPU temp niet boven de 65 graden
- Vandaag nog de AMD Dual Core optimizer geinstalleerd, maar dit hielp ook niet.
Heeft er iemand dit ook al eens meegemaakt?
En/of heeft er iemand nog ideeen wat ik kan proberen om dit probleem op te lossen?
Bij moderne spellen (zoals Eve Online, Supreme Commander en Galactic Civilisations 2) loopt mijn pc op random momenten vast. Soms kan ik 4 uur continu spelen, maar vaak gaat het binnen 10-60 minuten mis. Warmte lijkt hier geen invloed op te hebben; op een hete dag zoals laatst kon ik 4 uur spelen terwijl op een koelere dag zoals vandaag hij na 15mins al ermee ophield. Aanvankelijk dacht ik dat mijn ATI9600pro (en dan met name de fan erop) aan vervangingen to was, maar toen ik een nieuwe GF7300GT had gehaald vertoonde mijn pc nog steeds dezelfde problemen (alhoewel de ATI drivers de GPU dan gelukkig nog kunnen resetten.)
De 'symptomen' zijn altijd hetzelfde:
- Beeld bevriest maar de muispointer kan nog wel bewogen worden. Na een paar keer met de muis bewogen/geklikt te hebben bevriest deze ook.
- Winamp loopt normaal door op de achtergrond.
- Na een aantal seconden stotterd winamp even en gaat dan weer verder. Dit herhaalt zich meestal een 2 tot 3 keer.
- Monitor geeft signal-loss aan en pc reboot zichzelf. (als ik auto-reboot uitzet krijg ik alleen een zwart scherm te zien. Geen BSOD)
Als ik daarna in weer in windows zit, krijg ik meestal de volgende melding (soms krijg ik geen enkele melding): Error code 100000ea = "THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER_M"
Systeem: (Niet overgeklokt)
AMD Athlon 64x2 3800+ (3maand oud) met 1.3.2.16 drivers
Asrock AM2NF3-VSTA moederbord (nforce3 chipset) (3maand oud) (met 5.11 drivers)
2x 1024mb Kingston geheugen kit (matched voor dualchannel, pc5300) (3maand oud)
Procase CRS2051 500W voeding (3maand oud)
Nvidia GF7300GT op AGP8x (3-4 weken oud) met 94.24 drivers
bios instellingen: AGP8x, aperture 64mb, fastwrite off, sidebandadressing on
Creative Audigy2 (2-3jaar oud) met 2.09.0016 drivers
Realtek 8139C (~10jaar oud) met ingebouwde windows drivers
1x 250gb SATA2 schijf
2x 80gb IDE schijven
1x DVD NEC DVD brander (windows/nero drivers)
Ondernomen handelingen/tests/observeringen:
- Nieuwe videokaart
Had eerst een ATI 9600PRO erin die dezelfde kuren leek te vertonen.
Dacht eerst dat het aan een slechte werkende fan op de ATI lag en heb toen de 7300GT gekocht
- Windows opnieuw geinstalleerd met laatste drivers v asrock, amd en nvidia
Na het installeren van drivers etc weer geprobeerd te spelen, maar ook op een schoon systeem
krijg ik deze problemen.
- memtest86 gedraaid, gaf geen problemen aan
- 3dmark 2006 gedraaid. Ondanks een fps van 0.5 gemiddeld geen problemen.
- Alle interne apparaten en kaarten los behalve de sata2 systeemschijf (en onboard lan/audio)
- Andere netwerkkaart
Eerst had ik de onboard LAN vd nforce3 aanstaan. Staat nu uit maar verhielp probleem niet
- Andere geluidskaart
Heb een tijdje de onboard audio vd nforce3 gebruikt. Staat nu uit maar verhielp probleem niet
- Bios update v versie 1.40 naar 1.90
- Andere nvidia drivers v guru3d voor zowel de nforce3 als de videokaart
- Cpu temp direkt na crash is 45-50graden
- Case/mobo temp direkt na crash is 35-45
- Tijdens het spelen komt de GPU temp niet boven de 65 graden
- Vandaag nog de AMD Dual Core optimizer geinstalleerd, maar dit hielp ook niet.
Heeft er iemand dit ook al eens meegemaakt?
En/of heeft er iemand nog ideeen wat ik kan proberen om dit probleem op te lossen?