Toon posts:

Vage vastlopers met spellen ondanks nieuwe hardware

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn recentelijk geupgrade bak.

Bij moderne spellen (zoals Eve Online, Supreme Commander en Galactic Civilisations 2) loopt mijn pc op random momenten vast. Soms kan ik 4 uur continu spelen, maar vaak gaat het binnen 10-60 minuten mis. Warmte lijkt hier geen invloed op te hebben; op een hete dag zoals laatst kon ik 4 uur spelen terwijl op een koelere dag zoals vandaag hij na 15mins al ermee ophield. Aanvankelijk dacht ik dat mijn ATI9600pro (en dan met name de fan erop) aan vervangingen to was, maar toen ik een nieuwe GF7300GT had gehaald vertoonde mijn pc nog steeds dezelfde problemen (alhoewel de ATI drivers de GPU dan gelukkig nog kunnen resetten.)

De 'symptomen' zijn altijd hetzelfde:
- Beeld bevriest maar de muispointer kan nog wel bewogen worden. Na een paar keer met de muis bewogen/geklikt te hebben bevriest deze ook.
- Winamp loopt normaal door op de achtergrond.
- Na een aantal seconden stotterd winamp even en gaat dan weer verder. Dit herhaalt zich meestal een 2 tot 3 keer.
- Monitor geeft signal-loss aan en pc reboot zichzelf. (als ik auto-reboot uitzet krijg ik alleen een zwart scherm te zien. Geen BSOD)

Als ik daarna in weer in windows zit, krijg ik meestal de volgende melding (soms krijg ik geen enkele melding): Error code 100000ea = "THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER_M"

Systeem: (Niet overgeklokt)
AMD Athlon 64x2 3800+ (3maand oud) met 1.3.2.16 drivers
Asrock AM2NF3-VSTA moederbord (nforce3 chipset) (3maand oud) (met 5.11 drivers)
2x 1024mb Kingston geheugen kit (matched voor dualchannel, pc5300) (3maand oud)
Procase CRS2051 500W voeding (3maand oud)
Nvidia GF7300GT op AGP8x (3-4 weken oud) met 94.24 drivers
bios instellingen: AGP8x, aperture 64mb, fastwrite off, sidebandadressing on
Creative Audigy2 (2-3jaar oud) met 2.09.0016 drivers
Realtek 8139C (~10jaar oud) met ingebouwde windows drivers
1x 250gb SATA2 schijf
2x 80gb IDE schijven
1x DVD NEC DVD brander (windows/nero drivers)

Ondernomen handelingen/tests/observeringen:
- Nieuwe videokaart
Had eerst een ATI 9600PRO erin die dezelfde kuren leek te vertonen.
Dacht eerst dat het aan een slechte werkende fan op de ATI lag en heb toen de 7300GT gekocht

- Windows opnieuw geinstalleerd met laatste drivers v asrock, amd en nvidia
Na het installeren van drivers etc weer geprobeerd te spelen, maar ook op een schoon systeem
krijg ik deze problemen.

- memtest86 gedraaid, gaf geen problemen aan
- 3dmark 2006 gedraaid. Ondanks een fps van 0.5 gemiddeld geen problemen.
- Alle interne apparaten en kaarten los behalve de sata2 systeemschijf (en onboard lan/audio)
- Andere netwerkkaart
Eerst had ik de onboard LAN vd nforce3 aanstaan. Staat nu uit maar verhielp probleem niet
- Andere geluidskaart
Heb een tijdje de onboard audio vd nforce3 gebruikt. Staat nu uit maar verhielp probleem niet
- Bios update v versie 1.40 naar 1.90
- Andere nvidia drivers v guru3d voor zowel de nforce3 als de videokaart
- Cpu temp direkt na crash is 45-50graden
- Case/mobo temp direkt na crash is 35-45
- Tijdens het spelen komt de GPU temp niet boven de 65 graden
- Vandaag nog de AMD Dual Core optimizer geinstalleerd, maar dit hielp ook niet.

Heeft er iemand dit ook al eens meegemaakt?
En/of heeft er iemand nog ideeen wat ik kan proberen om dit probleem op te lossen?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Voeding...? Post je spanningslijnen ook eens.

Ik heb je errorcode ff gegoogled: http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms797149.aspx
Lijkt dat een thread in de drivers in een 'loop' raakt waardoor het systeem vast loopt. Eventjes Windows opnieuw installeren en de nieuwe video- en chipsetdrivers van nvidia.com halen.

wtf is er aan de hand met GoT en de frontpage :/

[ Voor 85% gewijzigd door Avalaxy op 01-07-2007 14:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 13:57:
Voeding...? Post je spanningslijnen ook eens.

Ik heb je errorcode ff gegoogled: http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms797149.aspx
Lijkt dat een thread in de drivers in een 'loop' raakt waardoor het systeem vast loopt. Eventjes Windows opnieuw installeren en de nieuwe video- en chipsetdrivers van nvidia.com halen.

wtf is er aan de hand met GoT en de frontpage :/
Eghm, hoe kom ik achter die spanningslijnen van de voeding?

Windows + nieuw video/chipset drivers installeren heb ik al gedaan. Dat verhielp het probleem niet.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-06 17:24
Even Everest downloaden voor de spanning: http://lavalys.com/products/download.php?ps=UE&lang=en

[ Voor 59% gewijzigd door Bitage op 01-07-2007 14:09 ]

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 14:06:
[...]

Eghm, hoe kom ik achter die spanningslijnen van de voeding?
Speedfan is een makkelijk en klein programma'tje
Windows + nieuw video/chipset drivers installeren heb ik al gedaan. Dat verhielp het probleem niet.
Ja, maar het is belangrijk dat je ze goed verwijdert, zeker als je van ATi -> nVidia gaat (of andersom). Als je geen zin hebt om Windows opnieuw te installeren (wat ik wel zou doen) kun je ook gewoon de drivers verwijderen, drivercleaner draaien, en daarna weer de nieuwste drivers erop zetten.

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:31
heb je wel windows compleet geupdated? want zoals ik het een beetje begrijp zou die error ook kunnen zijn doordat je een multicore processor hebt en een oude build van windows hebt.

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 14:13:
Ja, maar het is belangrijk dat je ze goed verwijdert, zeker als je van ATi -> nVidia gaat (of andersom). Als je geen zin hebt om Windows opnieuw te installeren (wat ik wel zou doen) kun je ook gewoon de drivers verwijderen, drivercleaner draaien, en daarna weer de nieuwste drivers erop zetten.
Ik heb eerst de ATI drivers via control panel verwijderd, daarna de nvidia drivers eroverheen.
Dit verhielp het niet dus heb ik daarna windows opnieuw geinstalleerd met alleen de nieuwste drivers.

Verwijderd

Topicstarter
LeVortex schreef op zondag 01 juli 2007 @ 14:14:
heb je wel windows compleet geupdated? want zoals ik het een beetje begrijp zou die error ook kunnen zijn doordat je een multicore processor hebt en een oude build van windows hebt.
Yup, WinXP Sp2 en ik heb windows update gedraaid totdat er geen updates meer beschikbaar waren.

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 14:20:
[...]

Ik heb eerst de ATI drivers via control panel verwijderd, daarna de nvidia drivers eroverheen.
Dit verhielp het niet dus heb ik daarna windows opnieuw geinstalleerd met alleen de nieuwste drivers.
Oops ik heb niet goed gelezen, het staat in de TS ^__^

Ook de chipset drivers geïnstalleerd?

• Bitage
hmmm, is niet gewoon je mobo kapot? voor en na een verse install heeft zich hetzelfde probleem voorgedaan en aangezien graka verwisselen ook niet hielp.. BIOS update heeft niets uitgehaald..

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 14:13:
[...]

Speedfan is een makkelijk en klein programma'tje

[...]
Dank :)

Wel wazig, speedfan geeft andere cijfers weer als de bios-meter:

Bios:
Vcore = 1.312V
+3.30V = 3.456V
+5.00V = 5.112V
+12.00V = 12.144V

Speedfan:
Vcore = 1.32V
+12V = 8.76V
AVcc = 3.39V

Moet zeggen dat deze cijfers me wel doen huiveren.
Die +12V score is eng laag :X

Maar is dit dan een kapot moederbord of een kapotte voeding? (Of doet speedfan vreemd?)

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 14:22:
[...]

Oops ik heb niet goed gelezen, het staat in de TS ^__^

Ook de chipset drivers geïnstalleerd?
Yup, laatste versie v asrock gehaald (zelfde versie nummer als de laatste nvidia nforce drivers maar met andere audio drivers)

Tevens heb ik de laatste cpu drivers v AMD gepakt + de AMD DualCore optimization tool.

• Bitage
Als het kan, probeer dan eens een andere voeding er aan te hangen? Als dat het probleem verhelpt..

Verwijderd

Topicstarter
Bitage schreef op zondag 01 juli 2007 @ 14:39:
Als het kan, probeer dan eens een andere voeding er aan te hangen? Als dat het probleem verhelpt..
Ik heb hier helaas geen andere voeding liggen die ik erin kan doen. Hooguit een hele oude 230Watter, maar die houd het zowieso niet denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 14:35:
[...]

Bios:
Vcore = 1.312V
+3.30V = 3.456V
+5.00V = 5.112V
+12.00V = 12.144V

Speedfan:
Vcore = 1.32V
+12V = 8.76V
AVcc = 3.39V
Net nog met HWiNFO32 gekeken, die gaf dezelfde scores aan qua voltages.
Maar dat doet hij ook bij een kennis van mij die heftzelfde bord heeft (zonder problemen).

Die scores zullen dus wel normaal zijn voor de sensors vd nforce3 ofso.

• Avalaxy
Die 'scores' hebben niets met sensors of moederborden te maken ;) Dat is de spanning die je voeding levert op de spanningslijnen.

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 16:02:
Die 'scores' hebben niets met sensors of moederborden te maken ;) Dat is de spanning die je voeding levert op de spanningslijnen.
Ah ok :) Maar hoe komt het dat hier zon verschil in zit? Zou denken dat de +12V die het bios aangeeft overeen moet komen met wat dat proggie meet.

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 17:57:
[...]

Ah ok :) Maar hoe komt het dat hier zon verschil in zit? Zou denken dat de +12V die het bios aangeeft overeen moet komen met wat dat proggie meet.
Nee dat is niet altijd zo. Zodra je pc moet werken zakken de spanningslijnen in. Als die metingen kloppen dan zakt het echter veel te veel in, dit zit duidelijk buiten de 10% afwijking en is dus niet goed.

Je zult toch een andere voeding moeten zoeken en proberen, ik denk dat dit de oorzaak zou _kunnen_ zijn.

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 18:10:
[...]

Nee dat is niet altijd zo. Zodra je pc moet werken zakken de spanningslijnen in. Als die metingen kloppen dan zakt het echter veel te veel in, dit zit duidelijk buiten de 10% afwijking en is dus niet goed.

Je zult toch een andere voeding moeten zoeken en proberen, ik denk dat dit de oorzaak zou _kunnen_ zijn.
Hmm, das wel een optie om nog in gedachten te houden.
Maar een goede vriend van mij heeft ook zon asrock AM2NF3 bord maar met een veel lichtere voeding. Maar toch heeft hij dezelfde scores via SpeedFan. Zou het toch niet gewoon aan dat asrock bord kunnen liggen? Hoorde via een collega al dat het met asrock en zware agp toepassingen wel eens fout kan gaan namelijk, met precies dezelfde symptomen.

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 18:26:
[...]

Hmm, das wel een optie om nog in gedachten te houden.
Maar een goede vriend van mij heeft ook zon asrock AM2NF3 bord maar met een veel lichtere voeding. Maar toch heeft hij dezelfde scores via SpeedFan. Zou het toch niet gewoon aan dat asrock bord kunnen liggen? Hoorde via een collega al dat het met asrock en zware agp toepassingen wel eens fout kan gaan namelijk, met precies dezelfde symptomen.
Dat zou dan ook kunnen. Maar als je het niet test met een ander moederbord en/of voeding weten wij het ook niet :)

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 18:29:
[...]
Dat zou dan ook kunnen. Maar als je het niet test met een ander moederbord en/of voeding weten wij het ook niet :)
Ghehe :) Ja klopt, maar toch twijfel ik aan de theorie dat het de voeding is. Ik zou verwachten dat het dan vaker voorkomt. Bijv. als ik sql server en een zooi andere dev dingen open heb staan en de harddisks druk gebruik.

Ik krijg ook onder geen enkele andere situatie dit soort problemen, alleen als er data die AGP bus over moet.

Wat ik me ook nog bedenk net, is dat dat asrock bord mijn ati9600Xt (net ff gekeken, maar was dus geen 9600pro) niet op agp 8x konden draaien zonder uit te vallen. Alleen met agp4x draaide hij. Die kennis met het identieke bord heeft hetzelfde, maar gamed amper en merkt daarom niets qua andere storingen vermoed ik.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het lijkt me sowieso niet zo slim om nu nog een moederbord met een verouderde nForce3 aan te schaffen, wie weet wat voor afdankertjes die chips zijn? (tja, dat denk ik dan, correct me if I'm wrong)

De foutmelding duidt mi niet op een voedingsprobleem (al zijn de waardes vreemd), maar eerder op een AGP probleem.

edit: AM2 + AGP is ook wel een rare combinatie trouwens, kun je die 7300GT niet inruilen voor een PCI-e versie en je moederbord vervangen? Asrock is nota bene de enige die het in zn hoofd haalt om AM2 en AGP bij elkaar te prutsen (voor zover ik kan vinden).

edit2: nog een linkje voor je: http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=33128

[ Voor 35% gewijzigd door wagenveld op 01-07-2007 18:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
wagenveld schreef op zondag 01 juli 2007 @ 18:43:
Het lijkt me sowieso niet zo slim om nu nog een moederbord met een verouderde nForce3 aan te schaffen, wie weet wat voor afdankertjes die chips zijn? (tja, dat denk ik dan, correct me if I'm wrong)

De foutmelding duidt mi niet op een voedingsprobleem (al zijn de waardes vreemd), maar eerder op een AGP probleem.
Die Nforce3 had ik toen gekocht om geleidelijker over te kunnen stappen vanaf mijn oude moederbord. Met dit moederbord kon ik mijn AGP8x kaart + IDE schijven behouden en scheelde het nogal in de upgradekosten toendertijd.

Maargoed, naderhand had ik toen beter een core2duo + asus p5b ofso kunnen halen, was ik direct klaar geweest ipv. al dit gezeur nu.

Ik verdenk zelf ook de AGP aansluiting van dit ding, maar aangezien de problemen ook bij de andere nforce3 bordjes v asrock voor lijken te komen + de ervaringen van een collega van mij met asrock ben ik toch bang dat ik beter een ander merk bord kan gaan halen.

[Edit1]
Nog bedankt voor die link naar het nvidia forum. Ziet er niet al te gunstig uit, maar zou wel verklaren waarom mijn pc zo vaag doet. Snif, hoogstwaarschijnlijk dus een brakke driver... Nja, das dan ook de laatste keer dat ik een mobo met een chipset van een gpubakker gebruik :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2007 19:39 ]

Pagina: 1