Toon posts:

CAT5e versus CAT6

Pagina: 1
Acties:
  • 1.749 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had wat vragen over CAT5e UTP kabels versus CAT6.

In hoeverre is het verstandig om nu al CAT6-kabels aan te leggen (van de router naar de computer) wanneer je deze kabels weg gaat werken? Of moet CAT5e voldoende zijn voor de toekomst, de komende 10 jaar? En hoe zit die toekomst in elkaar? Kan CAT5e ook overweg met het veel snellere glasvezel?

En zijn CAT6 producten, zoals een koppelstukje compatible met CAT5e kabels? Zijn de kleuren van de bekabeling precies hetzelfde?

En zo'n koppelstuk, daar kunnen toch gewoon 2 normale UTP kabels in, daar is dus geen crosscable voor nodig? Zorgt een koppelstuk voor lag?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2007 14:43 ]

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

The Zep Man

🏴‍☠️

Veel succes met leren!

[ Voor 31% gewijzigd door The Zep Man op 01-07-2007 12:49 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-03 13:32
CAT5E -> geschikt voor 1Gbit
CAT6 -> geschikt voor 10Gbit op 'korte' afstand (ik weet niet meer hoe veel, maar meer dan de max. 15m lengte die ik hier liggen heb)
CAT6A of CAT7 -> geschikt voor 10Gbit met kabels van 100m lengte

van 40Gbit (als die niet overgeslagen wordt) en 100Gbit is er nog niet veel geweten, maar als je op een termijn van 10 jaar mikt is CAT6 of zelfs CAT7 toch aan te raden zou'k denken.
producten van verschillende categorie kunnen gemengd worden, maar 't resultaat is dat het geheel van de laagste categorie wordt. (CAT7 kabels met een CAT1 (ISDN) koppelstukje is als geheel CAT1)

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Kan CAT5e ook overweg met het veel snellere glasvezel? Wat bedoel je hiermee? Je kunt moeilijk glasfiber zomaar aan een CATx kabel knopen en dan maar hopen dat het werkt........

Verwijderd

Topicstarter
ls470 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 23:22:
CAT5E -> geschikt voor 1Gbit
CAT6 -> geschikt voor 10Gbit op 'korte' afstand (ik weet niet meer hoe veel, maar meer dan de max. 15m lengte die ik hier liggen heb)
CAT6A of CAT7 -> geschikt voor 10Gbit met kabels van 100m lengte

van 40Gbit (als die niet overgeslagen wordt) en 100Gbit is er nog niet veel geweten, maar als je op een termijn van 10 jaar mikt is CAT6 of zelfs CAT7 toch aan te raden zou'k denken.
producten van verschillende categorie kunnen gemengd worden, maar 't resultaat is dat het geheel van de laagste categorie wordt. (CAT7 kabels met een CAT1 (ISDN) koppelstukje is als geheel CAT1)
Beetje late reactie, maar nog bedankt ;).

Verwijderd

Topicstarter
Frankie02 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 23:33:
Kan CAT5e ook overweg met het veel snellere glasvezel? Wat bedoel je hiermee? Je kunt moeilijk glasfiber zomaar aan een CATx kabel knopen en dan maar hopen dat het werkt........
Ik neem aan dat als je glasvezel internet hebt dat het binnenkomt op een router, die het op zijn beurt weer doorverdeeld via normale netwerk aansluitingen of wifi.
Pagina: 1