Speaker geeft weinig bas

Pagina: 1
Acties:
  • 1.127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Hallo,
ik heb hier twee 2-wegs Mission-speakers op een Pioneer-versterker. Maar één van de speakers geeft te veel minder bas dan de andere. Het ligt niet aan de versterker, want als ik de speakerdraden omwissel geeft nog steeds dezelfde speaker te weinig bas. De woofer doet het wel gewoon, maar klinkt minder vet dan de andere speaker. Mischien dat het aan de scheidingsfilters ligt. Hoe los ik dit probleem op?

Verwijderd

Tha Ra schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 22:06:
Hallo,
ik heb hier twee 2-wegs Mission-speakers op een Pioneer-versterker. Maar één van de speakers geeft te veel minder bas dan de andere. Het ligt niet aan de versterker, want als ik de speakerdraden omwissel geeft nog steeds dezelfde speaker te weinig bas. De woofer doet het wel gewoon, maar klinkt minder vet dan de andere speaker. Mischien dat het aan de scheidingsfilters ligt. Hoe los ik dit probleem op?
Misschien door even terug te gaan naar de winkel, je probleem bespreken en zei kunnen je een nieuw paar geven. Als je nog garantie hebt natuurlijk.

• Tha Ra
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 22:08:
[...]

Misschien door even terug te gaan naar de winkel, je probleem bespreken en zei kunnen je een nieuw paar geven. Als je nog garantie hebt natuurlijk.
Ik vrees van niet, het is zo'n 15 jaar oud ;)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

het kan heel simpel de plek zijn waar ze staan als het een basreflex systeem is. Dus draai ze fysiek eens om. Nog steeds verschil ? de speaker is 15 jaar oud dus het kan goed zijn dat de woofer randen versleten zijn. foam of rubber ? zet er eens een zaklamp op en kijk of je er doorheen 'schijnt' daarnaast kan het spider waarin de woofer hangt uitgerekt zijn. Tja te veel om op te noemen eigenlijk :)

• Tha Ra
StuiTeR schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 22:37:
het kan heel simpel de plek zijn waar ze staan als het een basreflex systeem is. Dus draai ze fysiek eens om. Nog steeds verschil ? de speaker is 15 jaar oud dus het kan goed zijn dat de woofer randen versleten zijn. foam of rubber ? zet er eens een zaklamp op en kijk of je er doorheen 'schijnt' daarnaast kan het spider waarin de woofer hangt uitgerekt zijn. Tja te veel om op te noemen eigenlijk :)
mischien overdrijf ik met 15 jaar oud, iig buiten de garantie

• Ray

Ray

tja dan kan je nog een van de door mij genoemde oorzaken bekijken. Je zult toch dingen moeten gaan vergelijken om tot een overzicht te komen. De methode met uitsluiten werkt dan meestal het beste.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Een aantal jaren geleden had ik hetzelfde probleem, ook met een Pioneer versterker. Mijn Pioneer versterker gaf meer laag op het rechter kanaal. Speakers omdraaien had absoluut geen nut. Ook de akoestiek had hier niks mee te maken.

Het was trouwens de Pioneer A-209R

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Ray

Ray

Barry|IA schreef op zondag 01 juli 2007 @ 06:49:
Een aantal jaren geleden had ik hetzelfde probleem, ook met een Pioneer versterker. Mijn Pioneer versterker gaf meer laag op het rechter kanaal. Speakers omdraaien had absoluut geen nut. Ook de akoestiek had hier niks mee te maken.

Het was trouwens de Pioneer A-209R
yepz maar TS geeft aan dat speakerkabel omdraaien geen verschil geeft dus het ligt niet aan de versterker :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55

Jag

Als bij verwisselen het probleem niet mee verhuist, ligt het dus niet aan hetgene ervoor zit (kabels, versterker, bron). Ik denk dat je het beste kan doen wat Stuiter zegt: speakers fysiek van plek verwisselen en kijken of het probleem dan nog steeds in dezelfde speaker blijft.
Anders idd misschien foamen rand kapot, kan de grill eraf?

• Tha Ra
Jag schreef op zondag 01 juli 2007 @ 14:29:
Als bij verwisselen het probleem niet mee verhuist, ligt het dus niet aan hetgene ervoor zit (kabels, versterker, bron). Ik denk dat je het beste kan doen wat Stuiter zegt: speakers fysiek van plek verwisselen en kijken of het probleem dan nog steeds in dezelfde speaker blijft.
Anders idd misschien foamen rand kapot, kan de grill eraf?
Ik ga het straks proberen. Maar en de foamen rand is nog gwoon heel.

• Barry|IA
Tha Ra schreef op zondag 01 juli 2007 @ 14:39:
[...]

Ik ga het straks proberen. Maar en de foamen rand is nog gwoon heel.
Probleem in het filter? Misschien een (paar) component(en) met verlopen waardes.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Loopt je woofer niet aan? Dat zou zijn beweging kunnen beperken en zou minder bass kunnen genereren.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

inderdaad is het dus een filter probleem wss , als de woofer zelf nog heel is.

mischien wat foto's?
is het probleem plotseling gekomen, of geleidelijk?

• Tha Ra
Het lag blijkbaar aan de poitie van de speaker, als ik ze allbij in een hoek zet klinken ze wel goed. Probleem opgelost! Toch bedankt.

• Ray

Ray

* Ray always nice if a plan comes together..... of ja zoiets dan :)

• Barry|IA
Tha Ra schreef op zondag 01 juli 2007 @ 15:12:
Het lag blijkbaar aan de poitie van de speaker, als ik ze allbij in een hoek zet klinken ze wel goed. Probleem opgelost! Toch bedankt.
Gelukkig! Dus..

Let tha Bass just BOOM! :)

Pagina: 1