Beeldfouten 8800 GTX OC?

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:20
Beste medetweakers,

Een tijd geleden is mijn MSI 8800GTX defect geraakt.

Bij wijze van uitzondering heb ik toen via MSI een RMA procedure kunnen aanvragen.

Na een tijd wachten heb ik toen een MSI 8800GTX OC LIQUID ontvangen, als compensatie voor het wachten neem ik aan.
Deze heb ik toen terug gestuurd omdat hij op hun snelheden (612/2000) rare flitsen gaf met Rainbow Six Vegas.
Dit waren voor mij duidelijk beeldfouten, maar het waren geen strepen of dingen die constant waren.
Het is lastig uit te leggen maar het waren gewoon flitsen van zwarte vlakken (echt in 1 seconde of minder > flitsen dus.)
Die kaart heb ik terug gestuurd en met veel gezeur heb ik een andere mogen ontvangen.
Omdat ze geen fouten konden vinden heb ik Rainbow Six Vegas meegestuurd, maar later gaf hun technician aan hier niet mee getest te hebben.

Als ik de kaart op standaard snelheden liet lopen waren er geen problemen met Rainbow Six.
Rainbow Six Vegas was het enige spel waarbij ik dit kon opmerken, dus ik weet niet of het bij andere spellen ook zo was.
Volgens MSI was er geen defect met de kaart.
Maargoed na veel gezeik had ik een vervangende kaart.

Nu dacht ik vanmorgen (ik heb deze kaart pas een paar dagen) dat ik bij Rainbow Six Vegas weer hetzelfde euvel opmerkte, maar ik kon me ook vergissen.
Vandaag heb ik voor het eerst Oblivion gespeeld en vanaf het begin van het spel heb ik hier dus rare dingen opgemerkt.

Het was niet zoals bij Rainbow Six Vegas, maar nu zaten er bepaalde patronen in (het was nog steeds niet over het hele beeld wat je bij ernstige defecten ziet.)
Het leek zich wel weer voor te doen in fracties van seconden.
Wat verder in het spel zag ik het weer, toen ik door een gang liep.
Op zich was dat geen zwaar punt van het spel, maar daar later meer over.
Ik zag dus een knipperend vlakje op mijn beeld en toen ik een stapje terug zetten met mijn character bleef het vlakje verschijnen op die plek.

Later in het spel kwam ik een een buitenomgeven en daar leek het veel duidelijker te zijn.
Ik heb nu een savegame gemaakt waar ik op een punt in het spel steeds de foutjes zie.
Net heb ik met RivaTuner de kaart op 612/2100 gezet en de savegame weer geladen, en ik had geen foutjes meer!
Ik heb het spel een tijdje laten staan om een hitte probleem uit te sluiten, maar nee hoor op die snelheden geen problemen.

De MSI technician heeft gezegd dat -als ik weer problemen had-, dat het dan aan mijn systeem zou liggen en hij gaf een paar voorbeelden van onderdelen waar het aan zou kunnen liggen.

Maargoed, de meeste tweakers zullen het met mij eens zijn dat het de videokaart is, als ik bij terugclocken geen problemen ondervind.
Mijn specs staan hieronder vermeld.

Ik wil dus graag van jullie weten wat ik kan ondernemen, dus wat ik nog kan proberen of hoe ik contact met MSI op kan nemen. (met andere woorden, hoe moet ik dat spelen?)

Zelf heb ik al even voorgenomen om via de pc een filmpje te maken van de beeldfouten op de OC snelheden, dat ik dan terug ga naar windows, de kaart terugclock, en weer in het spel ga en geen beelfdfouten krijg.

Ik hoop dat jullie mij hier advies/hulp kunnen bieden.

Alvast bedankt!

Edit: Ik moet jullie vermelden dat dit al de vierde kaart zou zijn die naar hun teruggaat en dat ik het dus best zat ben.
Mijn eerste kaart was een gewone 8800gtx, welke ineens beeldfouten gaf (zelfs bij de POST en de BIOS, hele ernstige beeldfouten), mijn tweede was een OC LIQUID, deze had dus alleen de flitsen met Rainbow Six Vegas (toen had ik nog geen Oblivion), de derde was ook een OC LIQUID en deze ging dezelfde dag nog helemaal dood (gaf geen beeld meer), en nu heb ik dus deze kaart.

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-07-2007 19:15 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Je ziet een soort schaakbord? Dat zijn artifacts, vermoedelijk door teveel warmte.

Meet de temperaturen eens op met een tooltje, ATitool oid: )

• HugoBoss1985
De kaart blijft onder de 55 graden, het zijn niet echt schaakbordjes maar gewoon kleine vlakjes, soms langwerpig, soms kort. (dus verschillend in vorm.)
Ik weet heel goed wat artifacts zijn hoor! :)

Videokaarten kan je prima overclocken, maar er is natuurlijk een grens en dan krijg je dus gewoon beeldfouten.

Ik zal vanavond nog eens het spel draaien en dan de screenshot knop ingedrukt houden, dan post ik de screens wel waarop het zichtbaar is.

Het is jammer dat ik maar een student ben (ik ben dus niet rijk), maar als echt blijkt dat ik nu al de zoveelste defecte kaart heb zou ik er wel een zaak van willen maken.

[ Voor 64% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-07-2007 19:37 ]

Verwijderd

Ik snap wat je het gezeur zat bent, maar je hebt dit probleem maar in 2 games. Wat is het probleem dan?

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Als het met 4 andere kaarten is, lijkt het toch ook logisch dat het aan de rest van je PC ligt.

BIOS update? :?

Yes, but no.

• HugoBoss1985
Oké misschien hebben jullie gelijk, daarom post ik ook hier even voordat ik iets ga ondernemen...

Ik heb het nieuwste bios voor mijn moederbord. P28 Evga 680i sli.
Het videokaart bios ga ik niet aanpassen want dan vergooi ik mijn garantie.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 22:10:
Ik snap wat je het gezeur zat bent, maar je hebt dit probleem maar in 2 games. Wat is het probleem dan?
Het probleem is dus dat deze kaart van meer dan 500 euro het goed moet doen in ALLE games.
Dat jij zoiets zou accepteren is jouw pakje aan.
mieJas schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 22:35:
Als het met 4 andere kaarten is, lijkt het toch ook logisch dat het aan de rest van je PC ligt.

BIOS update? :?
Jij hebt dus niet goed gelezen, dit is 1 van de 2 kaarten (van de 4 in totaal) die dit probleem vertoont, de andere waren overduidelijk kapot.

Ik ben er eigenlijk vrijwel zeker van dat het aan de kaart ligt, omdat hij met terugklokken wel goed werkt.

[ Voor 53% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-07-2007 00:43 ]

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:36
Tja, het is bekend dat overclocken problemen kan geven, ook stock OC's van de fabrikant *herinnert zich verhalen over 7900GT*. Denk dat je het beste gewoon op stock speeds kunt draaien, je gaat me niet vertellen dat jij games hebt waarbij het NODIG is dat een 8800GTX sneller loopt...

• HugoBoss1985
Die problemen kan ik me ook nog herinneren, ookal heb ik geen OC 7900GT gehad, werd er veel over gesproken.

Maarja terugclocken is tot daar aan toe, maar als een fabrikant zo'n kaart uitbrengt met deze snelheden, dan mag je verwachten dat het goed werkt.
Ik wil nu eindelijk wel eens een kaart die naar behoren werkt.

Dat ga ik je zeker wel vertellen! :P

Ik speel op 1680*1050 en bijvoorbeeld STALKER heeft al erg merkbare FPS drops. (Zelfs met deze kaart.)
Ook heb ik even Rainbow Six Vegas gespeeld met 158.22 en daarmee kan je antialiasing inschakelen, daar heb je al helemaal baat bij een snellere kaart.
Met die resolutie en zonder antialiasing heeft een stock 8800gtx al moeite met het spel.

Ik heb dus even Atitool gedraaid gisteren en daar krijg ik dus gewoon errors.
Met 612/1900 niet meer.

Lijkt me duidelijk wat er aan de hand is.

[ Voor 28% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-07-2007 11:27 ]

• HugoBoss1985
Even voor de goede orde post ik hier het hele verhaal!

Inmiddels ben ik al bij mijn vierde MSI 8800GTX beland, de eerste was een gewone 8800GTX en andere drie waren een MSI 8800GTX OC LIQUID.

De eerste kaart ging na 5 maanden kapot, hij gaf zelfs beeldfouten in de bios.
Die kaart is defect bevonden door MSI en ik heb toen ruim 2 maanden moeten wachten op een vervangende kaart.
Er werd mij verteld dat dit door een globaal chipset tekort kwam.

Ik heb toen een MSI 8800GTX OC LIQUID mogen ontvangen, een hoger geklokte kaart met zijn eigenwaterkoelingssysteem.

Met die kaart had ik gelijk al problemen, namelijk beeldfouten in Rainbow Six Vegas.
De kaart is toen naar MSI gegaan en daar als zijnde "niet defect" getest.

Na veel gezeur heb ik toen een andere MSI 8800GTX OC ontvangen.
Deze ging dezelfde dag nog dood, dat wil zeggen dat hij geen beeld meer gaf.
Die kaart is weer terug gegaan naar MSI en daar defect bevonden.

Toen kreeg ik de kaart die ik nu heb, ongeveer 5 dagen geleden.
Hierbij had ik hetzelfde probleem als met de tweede kaart, beeldfouten in Rainbow Six Vegas.
Ik heb voor het eerst Oblivion gespeeld en daar had ik ook de hele tijd beeldfouten, duidelijker dan bij Rainbow Six Vegas.
Ik heb daarop screenshots en filmpjes gemaakt van de beeldfouten in Oblivion en ik ben weer gaan mailen met MSI.
Ik heb de screenshots als bijlage toegevoegd en een link naar een filmpje op internet waar de beeldfouten bij Oblivion zichtbaar zijn.
Daarbij heb ik laten weten dat ik geen problemen ondervond bij het terugklokken van de kaart en dat de conclusie dus was dat de kaart de OC snelheid niet aankon zonder beeldfouten te geven.

Ik kreeg van MSI een mailtje terug dat dit nu echt wel aan mijn systeem moest liggen, want MSI heeft alles geprobeerd en geen problemen gevonden.
Er werd mij aangeraden om dan maar de kaart terug te klokken en daar genoegen mee te nemen.
Ik kreeg daarbij volgens het mailtje (ik heb het bios niet eens bekeken) een bios meegestuurd waardoor de kaart op 610/1000 zou werken.
Erg vreemd want dat is dus de standaard OC snelheid.
Dat was dus een foutje van MSI...

Er werd mij dus verteld dat ze niets meer voor mij konden betekenen, want al het mogelijke was gedaan en ik ben de enige in heel Europa die zoveel klachten heeft met deze kaarten.

Voor verdere support werd ik doorverwezen naar de lokale computerboer.
(Ik bouw nu al 6 jaar zelf mijn systemen en de systemen voor mensen om mij heen, ik koop dus nooit een kant-en-klare pc.)

Ik heb daarna maar weer wat ondernomen en ik heb Atitool gedraaid, deze gaf dus gewoon errors aan.
Bij het terugklokken van de kaart op 612/950 heb ik geen errors meer gekregen.
Ik heb een nieuw mailtje gestuurd met daarin het verhaal van Atitool en wat screenshots daarvan.
In het mailtje ben ik ook weer ingegaan op de tweede videokaart, welke volgens MSI ook geen defect had (Deze was dus teruggegaan naar hun en daar als niet defect getest.)
Ik heb hierbij gevraagd of ze deze dan eens aan Atitool konden onderwerpen.

Daarop kreeg ik als antwoord dat Atitool een programma is om Ati videokaarten mee te testen...(Diegene weet dus niet waar hij het over heeft.)
Ze hebben in ieder de kaart getest met allerlei games en daardoor kon er met zekerheid gesteld worden dat er niets aan de hand was.
Nu geven ze dus toe dat die tweede kaart beeldfouten geeft met Atitool en ze stellen dan dat Atitool voor Ati kaarten is.

Ze gooien het nu weer over een andere boeg door te zeggen dat ze niet weten of dat al voor het verzenden zo was of dat mijn systeem iets met de videokaarten doet.
Wat kan een systeem met een videokaart doen dat hij op een OC snelheid niet normaal werkt maar met terugklokken wel?

Ze hebben zelf bij de tweede kaart aangeven (nadat ik hem had teruggestuurd) dat hij met 100% zekerheid niet defect was.
Op dat moment hadden ze hem alleen nog niet met Atitool getest...

Ik heb ook een standaard klok bios gehad en dat was de laatste oplossing die ze mij konden bieden.

Atitool met teruggeklokte kaart:

Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/AtitoolTerugclock.jpg

Atitool die artifacts geeft met OC kaart:

Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/AtitoolArtifacts.jpg

Atitool die 19 seconden draait waarvan 7 seconden geen errors:

Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/Atitool19SecError7Sec.jpg

Oblivion Artifacts:

Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/Oblivion2007-07-0111-36-18-60-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/Oblivion2007-07-0111-47-43-85-1.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-07-2007 20:43 ]

Verwijderd

ja,dit had ik dus ook met mijn 7900gt van xfx ,daar heb ik er ook 2 van terug mogen sturen,lijkt hier hetzelfde te gebeuren

• HugoBoss1985
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 19:46:
ja,dit had ik dus ook met mijn 7900gt van xfx ,daar heb ik er ook 2 van terug mogen sturen,lijkt hier hetzelfde te gebeuren
Zoals ik heb vermeld kan ik me nog herinneren dat het toen ook al heel erg speelde met OC kaarten... vervelende situaties.

Nvidia heeft ook niet voor niets verboden deze kaarten te OC'en.

Verwijderd

tja als je voeding niet genoeg stabieler spanning kan leveren krijg je deze fouten ook.
Omdat je terug klokt heeft de kaart minder vermogen (watt) nodig en heb je er geen last van.

Ook al heb je zware voeding (merk of geen merk) kan deze voeding niet stabiel zijn tijdens zware belasting.
Het kan ook zijn dat je voeding wel sterk genoeg is maar dat aansluiting meerderen apparatuur op aangesloten was een spannings dip kan geven.

Kijk je voeding even na (eventueel start je met een harddisk op en een cdrom )

• Dreadly
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Dit soort problemen ervaar ik nu ook met mijn (defecte) x1950pro. Het geheugen op de kaart schijnt veek defect te zijn of defect te raken door oververhitting... Alleen wordt het bij mij een stuk of 100 maal erger als je anti-aliasing aanzet.

Natuurlijk hoeft dit niet het geval te zijn bij de 8800GTX. Het zijn immers 4 verschillende kaarten.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Ik zie echt helemaal niets vreemds op je Oblivion screenshots. Die ene ATiTool screenshot wel, daar zie ik vreemde horizontale streepjes als artifacts.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• HugoBoss1985
Wildfire schreef op maandag 02 juli 2007 @ 20:29:
Ik zie echt helemaal niets vreemds op je Oblivion screenshots. Die ene ATiTool screenshot wel, daar zie ik vreemde horizontale streepjes als artifacts.
Dan moet je toch echt beter kijken! :P

• Flip
  • Laatst online: 17-07 23:23

Flip

^^

Als ik die post van jou zo zie wat voor communicatie je hebt gehad met MSI, en dat ze geen support meer kunnen leveren aangezien de zoveelste kaart die ze hebben opgestuurd goed werkte bij hen en niet bij jou. Daar kan ik enige frustratie van die medewerkers natuurlijk ook wel begrijpen.
Echter op het moment dat die kaart niet correct werkt, lijkt mij dat ze verplicht zijn dat ze die kaart van jou weer testen en mits defect, weer een nieuwe opsturen. Feit blijft dat zij een product moeten leveren dat moet werken (ook met een OC erbij).
Natuurlijk kan die medewerker zeggen dat je hem op stock-snelheid kan zetten, maar dan draait hij dus niet op de snelheden waarmee MSI zegt dat hij goed draait. Ook spreekt hij zichzelf hier mee tegen dat het aan je systeem moet liggen: Op de overgeklokte snelheden draait hij niet goed, dus ligt het aan je systeem. Maar als je hem nou op stock snelheden draait, dan doet hij het goed hoor! :?

Ik zou dus voorstellen om te kijken of die grafische kaart van je ook problemen heeft in een ander systeem. Hiermee kan je namelijk bewijzen dat het toch echt aan die grafische kaart ligt en niet aan je systeem :)

• HugoBoss1985
Dreadly schreef op maandag 02 juli 2007 @ 20:27:
Dit soort problemen ervaar ik nu ook met mijn (defecte) x1950pro. Het geheugen op de kaart schijnt veek defect te zijn of defect te raken door oververhitting... Alleen wordt het bij mij een stuk of 100 maal erger als je anti-aliasing aanzet.

Natuurlijk hoeft dit niet het geval te zijn bij de 8800GTX. Het zijn immers 4 verschillende kaarten.
Het is dus 1 standaard 8800gtx geweest die na 5 maanden hele erge beeldfouten gaf (niet te vergelijken met wat je hier ziet)... defect bevonden door MSI.
De tweede kaart heeft hetzelfde gehad als deze kaart, en de derde ging helemaal dood op dezelfde dag dat ik hem had ontvangen (geen beeld) deze is ook defect bevonden.

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

HugoBoss1985 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 20:30:

[...]

Dan moet je toch echt beter kijken! :P
Sorry, maar ik zie echt niets vreemds. Als ik Oblivion zo zou spelen zou ik echt niets opmerken. Zit er soms ergens één enkele pixel verkeerd ofzo?

[ Voor 21% gewijzigd door Wildfire op 02-07-2007 20:35 ]

• HugoBoss1985
Flip schreef op maandag 02 juli 2007 @ 20:31:
Als ik die post van jou zo zie wat voor communicatie je hebt gehad met MSI, en dat ze geen support meer kunnen leveren aangezien de zoveelste kaart die ze hebben opgestuurd goed werkte bij hen en niet bij jou. Daar kan ik enige frustratie van die medewerkers natuurlijk ook wel begrijpen.
Echter op het moment dat die kaart niet correct werkt, lijkt mij dat ze verplicht zijn dat ze die kaart van jou weer testen en mits defect, weer een nieuwe opsturen. Feit blijft dat zij een product moeten leveren dat moet werken (ook met een OC erbij).
Natuurlijk kan die medewerker zeggen dat je hem op stock-snelheid kan zetten, maar dan draait hij dus niet op de snelheden waarmee MSI zegt dat hij goed draait. Ook spreekt hij zichzelf hier mee tegen dat het aan je systeem moet liggen: Op de overgeklokte snelheden draait hij niet goed, dus ligt het aan je systeem. Maar als je hem nou op stock snelheden draait, dan doet hij het goed hoor! :?

Ik zou dus voorstellen om te kijken of die grafische kaart van je ook problemen heeft in een ander systeem. Hiermee kan je namelijk bewijzen dat het toch echt aan die grafische kaart ligt en niet aan je systeem :)
Bedankt voor je reply.

Wat ik ga doen zijn de volgende 2 dingen:

Mijn vga in een ander systeem testen (dit heb ik met alle andere kaarten ook gedaan) en de kaart in mijn systeem testen met een andere voeding.

Dat andere systeem heeft een Coolermaster Igreen Power 500 watt, zou dat voldoende zijn?
Dat is dus ook de voeding waarmee ik in mijn systeem zou kunnen testen.

• HugoBoss1985
Wildfire schreef op maandag 02 juli 2007 @ 20:35:
[...]

Sorry, maar ik zie echt niets vreemds. Als ik Oblivion zo zou spelen zou ik echt niets opmerken. Zit er soms ergens één enkele pixel verkeerd ofzo?
Ik ben op dit moment de plaatjes aan het aanpassen, straks zeg je vast "oh ja, nu zie ik het wel". :D

Zie daar!

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

HugoBoss1985 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 20:39:
[...]

Ik ben op dit moment de plaatjes aan het aanpassen, straks zeg je vast "oh ja, nu zie ik het wel". :D
Nou ja, ik zou zweren dat dit in de originele pics niet inzat! Heb ik daar dan echt zo ontzettend overheen gekeken? Idd wel maf die lijnen.

• HugoBoss1985
Wildfire schreef op maandag 02 juli 2007 @ 20:44:
[...]

Nou ja, ik zou zweren dat dit in de originele pics niet inzat! Heb ik daar dan echt zo ontzettend overheen gekeken? Idd wel maf die lijnen.
Hehe, het zat er toch echt in hoor!
Het zijn exact dezelfde screens, maar dan dus met de rode cirkels.

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-07-2007 20:45 ]

• soulrider
  • Laatst online: 27-11-2017
heb wel een vraagje
origineel is die 8800GTX oc op 612/2000 geklocked
als jij hem op 612/2100 zet (het geheugen dus 100 MHz _hoger_)
heb je geen problemen ?

maar swat als ie met een nog sneller geklocked geheugen wel stabiel is,
is het zo eh. laat die op de net iets hogere snelheid en hou die zo draaiend.
(is mss ook omdat dan alles netjes deelbaar is door 3 ?)

anderszijds zou ik naar msi niet enkel zeggen: "ik heb artifacts met die kaart, ik wil een nieuwe"
maar ook in welk game het is en met welke settings zodat zij dat kunnen checken anders heb je niets om te vergelijken. Heb je het bv ook na testen met 3d mark "nieuwste versie" ??

zorg ev. voor een aparte voeding voor je videokaart bv die 500W voeding gelijk laten opstarten met je 850W voeding (manier waarop vindbaar op 't net) maar laat die eerste enkel dienen voor je videokaart en je originele voeding voor al de rest zoals nu aangesloten.
(zo ga ik hier nog testen met een X1550 AGP die moeilijk doet om beeld te geven,
terwijl een tagan 480W zorgt voor power, en er verder weinig hardware in de pc zit)

[ Voor 13% gewijzigd door soulrider op 03-07-2007 01:22 ]

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-07 12:40
De 500W iGreen moet afdoende zijn. Deze heeft 2 losse 12V rails voor enkel PCI-E. Hierdoor is de lat gelegt op het videogedeelte. Andere voedingen leveren juist meer vermogen op het systeem dan VGA en zullen snel niet afdoende zijn. Voor mij een reden de iGreen ongebruikt door te verkopen (had de doos al open gemaakt, voordat ik er achter kwam dat 500W overbemeten was, maar ik helemaal geen PCI-E power nodig had, alleen 11 schijven extra sap gunde).

Ik weet niet hoe je de set hebt ingebouwt, zet er eens een extra vin op de kaart, als je dit niet gedaan hebt. Het lijkt mij dat het geheugen extreem heet kan worden, maar ik zie op een plaatje via Google dat enkel de GPU water gekoeld wordt.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Solarion
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-02-2022
Ik heb precies dezelfde fouten jaren gehad op mijn Ati Radeon 9700. (Ik weet het, is heel oud en misschien niet toepasbaar). Maar bij mij was het altijd verholpen na een reboot. Dus bij een cold boot (na een nachtje niks doen bijvoorbeeld) had ik er meestal last van, maar dan na een reboot was het weg. Is dit toevallig ook niet bij jou het geval? Zo ja, dan geeft dit misschien meer info over wat de oorzaak is.

Succes ermee!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 22:39
OK, misschien is je voeding voldoende. Maar post de rest van je systeem toch maar eens... Misschien zit je met een cpu tot 4 ghz overklokt en nog een meut harde schijven erin. Ben je trouwens zeker dat die beelden van oblivion verkeerd zijn? Ik kan me best voorstellen dat daar een paal op de grond ligt en een liaan door de lucht hangt...

http://specs.tweak.to/16567

• HugoBoss1985
Iedereen bedankt voor de reacties, dit stel ik erg op prijs!
soulrider schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 01:16:
heb wel een vraagje
origineel is die 8800GTX oc op 612/2000 geklocked
als jij hem op 612/2100 zet (het geheugen dus 100 MHz _hoger_)
heb je geen problemen ?

maar swat als ie met een nog sneller geklocked geheugen wel stabiel is,
is het zo eh. laat die op de net iets hogere snelheid en hou die zo draaiend.
(is mss ook omdat dan alles netjes deelbaar is door 3 ?)

anderszijds zou ik naar msi niet enkel zeggen: "ik heb artifacts met die kaart, ik wil een nieuwe"
maar ook in welk game het is en met welke settings zodat zij dat kunnen checken anders heb je niets om te vergelijken. Heb je het bv ook na testen met 3d mark "nieuwste versie" ??

zorg ev. voor een aparte voeding voor je videokaart bv die 500W voeding gelijk laten opstarten met je 850W voeding (manier waarop vindbaar op 't net) maar laat die eerste enkel dienen voor je videokaart en je originele voeding voor al de rest zoals nu aangesloten.
(zo ga ik hier nog testen met een X1550 AGP die moeilijk doet om beeld te geven,
terwijl een tagan 480W zorgt voor power, en er verder weinig hardware in de pc zit)
Hij geeft dus géén beeldfouten meer als ik hem onderklok, wat hij doet bij nog verder overklokken wil ik niet eens weten. :D
Bedankt voor je tip over de voeding.
Hardware Junk schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 02:00:
De 500W iGreen moet afdoende zijn. Deze heeft 2 losse 12V rails voor enkel PCI-E. Hierdoor is de lat gelegt op het videogedeelte. Andere voedingen leveren juist meer vermogen op het systeem dan VGA en zullen snel niet afdoende zijn. Voor mij een reden de iGreen ongebruikt door te verkopen (had de doos al open gemaakt, voordat ik er achter kwam dat 500W overbemeten was, maar ik helemaal geen PCI-E power nodig had, alleen 11 schijven extra sap gunde).

Ik weet niet hoe je de set hebt ingebouwt, zet er eens een extra vin op de kaart, als je dit niet gedaan hebt. Het lijkt mij dat het geheugen extreem heet kan worden, maar ik zie op een plaatje via Google dat enkel de GPU water gekoeld wordt.
Mijn 850 Watt voeding is overkill, maar ik heb deze nou eenmaal ingebouwd.
Zo is het voor mij in de toekomst makkelijk om SLI te draaien, mocht ik dat willen.
Er draaien 2 extra 80mm fans en er is nog de airflow van de radiator van de kaart. (die hangt buiten mijn kast, want op en 120mm blowhole krijg ik gewoon vastlopers en zie ik de kaart 65 graden worden.)
Solarion schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 09:19:
Ik heb precies dezelfde fouten jaren gehad op mijn Ati Radeon 9700. (Ik weet het, is heel oud en misschien niet toepasbaar). Maar bij mij was het altijd verholpen na een reboot. Dus bij een cold boot (na een nachtje niks doen bijvoorbeeld) had ik er meestal last van, maar dan na een reboot was het weg. Is dit toevallig ook niet bij jou het geval? Zo ja, dan geeft dit misschien meer info over wat de oorzaak is.

Succes ermee!
Bedankt voor de tip, maar bij mij is dat niet het geval.
skelleniels schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 10:02:
OK, misschien is je voeding voldoende. Maar post de rest van je systeem toch maar eens... Misschien zit je met een cpu tot 4 ghz overklokt en nog een meut harde schijven erin. Ben je trouwens zeker dat die beelden van oblivion verkeerd zijn? Ik kan me best voorstellen dat daar een paal op de grond ligt en een liaan door de lucht hangt...
Hieronder kun je de rest van mijn systeem zien staan, ik heb maar 2 harde schijven...
Ik heb allang getest met mijn systeem volledig op stock en ik heb nog steeds problemen.

Nee, het zijn gewoon beeldfouten en het hoort dus niet bij het spel.
Atitool bevestigd dat, lijkt mij.

Bedankt voor je reactie!

Om even duidelijk te maken wat ik nu dus de hele tijd zie bij Oblivion heb ik hier een link gepost.
Het is een filmpje van slechte kwaliteit maar je ziet op het heuveltje in een flits duidelijk een beeldfout verschijnen.
Kijk even goed, voordat je zegt dat er niets vreemds te zien is. ;)

http://video.google.nl/vi...o=0&type=search&plindex=3

Dit is alleen maar om een indicatie te geven van hetgende dat ik zie.
Het is dus steeds in een andere vorm en andere grootte, maar dat heb je met artifacts.
Het begint al gelijk als ik in het spel zit en word erger naarmate ik langer in het spel blijf.
Het doet zich dan steeds voor in een fractie van een seconde, soms op meerdere plaatsen tegelijk.

Voor het gemakt post ik hier mijn systeem even helemaal:

E6600
Evga 680i sli (p28 bios)
Twin2x8500c5 (2 gig)
X-fi ExtremeGamer
Realpower Pro 850
2x Wd74adfd Raid 0
2x Optical drive
1x Floppy drive
Procase Zirco Case
120mm intake en 120mm outtake fan

[ Voor 20% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-07-2007 11:17 ]

• HugoBoss1985
Ik heb inmiddels een mailtje ontvangen van de MSI technician waarin hij laat weten dat hij een gloednieuwe 8800GTX OC LIQUID heeft getest icm met een 680i systeem.

Hij gaf hierbij aan dat de kaart geen beeldfouten gaf.

Het ging hier om een verse windows xp installatie, zoals bij mij ook het geval.

Dat de kaart geen fouten gaf met Atitool is niet zo verwonderlijk, aangezien het om een nieuwe kaart ging.
De twee kaarten die bij mij de problemen gaven (waaronder de huidige) waren ook nieuw toen ze bij mij aankwamen, maar gaven toch problemen.

Ik heb terug gemaild dat het hier dus gewoon om 2 kaarten kan gaan waarvan de geheugenchips de hogere frequentie niet aan kunnen.

Edit: Ik heb nog een mailtje gestuurd waarin ik vraag of de technician de tweede kaart (waar de hele defect of niet defect discussie eerder over was.) dan eens in dat systeem wil testen.
Deze gaf eerder wel beeldfouten.

Edit nummer 2: Inmiddels heb ik de videokaart maar even in het systeem van mijn vriendin getest...
Ik denk dat de screenshots genoeg zeggen...

Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/ArtifactsAtitoolintelsysteem.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/ArtifactsAtitoolamdsysteem.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-07-2007 17:11 ]

• Jesse99
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-06 16:52

Jesse99

Everything's Tweakable!

Vervelend dit alles te horen.
Zelf heb ik de MSI GF8800 GTX OC op luchtkoeling. Na dit alles gelezen te hebben heb ik eens uitgebreid getest in Oblivion en specifiek gelet op wat je beschrijft, maar ik kom deze problemen niet tegen. Goed dit helpt jou natuurlijk niet maar wil alleen maar zeggen dat zelfs met mindere koeling die OC edition hier perfect loopt.

Heb je bij montage jezelf overigens goed geaard? Want een minste beetje statische electriciteit over zo'n kaart (bv veroorzaakt door bepaalde kleding) kan al schade veroorzaken die artifacts tot gevolg hebben...

Waarschijnlijk heeft jouw mainboard naast de normale 20/24 pins voeding en de 4/8 pins cpu voeding ook nog ergens een gewone molexaansluiting zitten, heb je die aangesloten? Die is namelijk voor extra stroom voor de PCI-E sloten. Normaal is die alleen nodig als je voor SLi gaat, maar indien je die niet gebruikt hebt wellicht het proberen eens waard...

New pc under construction...

• HugoBoss1985
Jesse99 schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 11:45:
Vervelend dit alles te horen.
Zelf heb ik de MSI GF8800 GTX OC op luchtkoeling. Na dit alles gelezen te hebben heb ik eens uitgebreid getest in Oblivion en specifiek gelet op wat je beschrijft, maar ik kom deze problemen niet tegen. Goed dit helpt jou natuurlijk niet maar wil alleen maar zeggen dat zelfs met mindere koeling die OC edition hier perfect loopt.

Heb je bij montage jezelf overigens goed geaard? Want een minste beetje statische electriciteit over zo'n kaart (bv veroorzaakt door bepaalde kleding) kan al schade veroorzaken die artifacts tot gevolg hebben...

Waarschijnlijk heeft jouw mainboard naast de normale 20/24 pins voeding en de 4/8 pins cpu voeding ook nog ergens een gewone molexaansluiting zitten, heb je die aangesloten? Die is namelijk voor extra stroom voor de PCI-E sloten. Normaal is die alleen nodig als je voor SLi gaat, maar indien je die niet gebruikt hebt wellicht het proberen eens waard...
Bedankt voor je reactie.

Ik gebruik altijd een antistatisch bandje als ik met hardware werk.
Mijn mainboard heeft sinds de aanschaf (ik heb hem ook gebruikt icm 2x 7800gt sli) al een molex vanaf de voeding aangesloten op dat punt.
Men discusieert of dat nodig is, maar ik heb het dus al vanaf het begin gedaan.

Edit: aan het mobo (of wat dan ook) kan het niet liggen want in het AMD systeem doet de kaart dus precies hetzelfde zoals je ziet op de screens.

Ik ben ook niet van mening dat het hier aan de koeling ligt want er zijn nog meer fabrikanten die OC kaarten leveren met de Nvidia reference koeler.

Ik heb dus ook, ook al veel eerder getest met een andere 8800gtx OC en die werkte wel goed.
Maarja het is dus mogelijk dat ik al 2 kaarten heb gehad waar 1 of meerder geheugens de snelheid niet aankonden en dat ik dus artifacts als gevolg krijg.

Edit:

Op dit punt staat het ook buiten kijf of de kaart defect is of niet, het gaat er nu alleen maar om dat MSI de kaart niet meer wil vervangen.

Er word mij verteld dat ik de kaart maar moet terugklokken of en een stock bios in moet flashen, en deze is mij ook opgestuurd.
Daarmee spreekt de technician zichzelf eigenlijk al tegen.
Als het aan het systeem zou liggen zou terugklokken het niet kunnen oplossen. (Of sla ik de plank hier nu mis?)

De technician zei in zijn laatste mailtje dus dat hij een NIEUWE kaart had getest in een 680i systeem met een verse XP installatie en dat hij geen probleem had.

Daarmee wilde hij duidelijk maken dat het dus wel aan het systeem kon liggen.

Dat is dus echt heel raar want hij test daar met een NIEUWE kaart. :S

Echt vaag dus.

Maarja diezelfde technician beweerde hoog een laag dat Atitool niet voor nvidia kaarten was.
Daarop heb ik maar een link gestuurd van Wikipedia waar Atitool verklaard word.
Daar staat dus gewoon bij dat het ook voor Nvidia is, maar dat zullen de meeste tweakers al wel weten.

Maar ik heb mijn belofte gehouden en de kaart in een ander systeem getest.
Ik wist al dat het zoiets niet kon zijn, het bestaat niet dat een kaart beeldfouten geeft op een hogere klok en dan niet meer op een lagere klok. (En dat het dan aan het systeem ligt.)

Tenzij het aan de voeding zou liggen, welke ik al getest had met een PSU tester.

Op de screenshots kun je zien dat de kaart in twee systemen beeldfouten geeft.

[ Voor 31% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-07-2007 12:07 ]

• Jesse99
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-06 16:52

Jesse99

Everything's Tweakable!

Als je het met een andere voeding nog kunt testen zou 'k dat dan eens proberen. Ik zou het anders ook niet echt weten.

En zeg tegen die technician dat hij fijn die kaart opstuurt waarmee hij getest heeft :P
Ik begrijp overigens zijn standpunten ook wel, ze testen die kaarten in een aantal setups maar kunnen niet de werking op alle beschikbare hardware en in alle beschikbare software garanderen. Ook enkel hun eigen nVidia tools worden ondersteund, en ook al weten wij dat het met een ATI tooltje getest kan worden wordt dat gewoon niet door hun gegarandeerd (en Wiki is geen officiële bron hoor ;)).
En sja als zij 't niet meer weten is "3rd party hw/sw" vaak het makkelijkst om naar te wijzen...

[ Voor 7% gewijzigd door Jesse99 op 04-07-2007 12:12 ]

New pc under construction...

• HugoBoss1985
Jesse99 schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 12:05:
Als je het met een andere voeding nog kunt testen zou 'k dat dan eens proberen. Ik zou het anders ook niet echt weten.

En zeg tegen die technician dat hij fijn die kaart opstuurt waarmee hij getest heeft :P
Ik begrijp overigens zijn standpunten ook wel, ze testen die kaarten in een aantal setups maar kunnen niet de werking op alle beschikbare hardware en in alle beschikbare software garanderen. Ook enkel hun eigen nVidia tools worden ondersteund, en ook al weten wij dat het met een ATI tooltje getest kan worden wordt dat gewoon niet door hun gegarandeerd (en Wiki is geen officiële bron hoor ;)).
Je hebt helemaal gelijk, maar ik kon van Ati/Amd zelf niets vinden en ik wilde toch even duidelijk stellen dat Atitool wel degelijk voor Nvidia kaarten gebruikt kan worden.
Ik had hem ook al eerder aangeraden om dit eens met de tweede kaart te testen. (ik had inmiddels toen alweer bijna een derde kaart en ik wilde hiermee alleen maar voor elkaar krijgen dat ze hem eindelijk eens als defect zouden testen en dat ik daar niet als leugenaar bekend zou staan.)

Ik heb mij vergist in de communicatie.
De MSI technician had mijn tweede kaart en de nieuwe kaart in een WINDOWS VISTA systeem getest en de nieuwe kaart en de tweede kaart van mij gaven daar allebei fouten bij Atitool.

Hij heeft dus de nieuwe kaart daarna getest op een verse installatie van WINDOWS XP en daar gaf hij geen fouten.
Dus windows vista zou het probleem daar kunnen vormen. (of de Nvidia drivers voor Vista...)
Daarmee heeft hij dus aangetoond dat Atitool niet Vista compatible is of dat de Nvidia drivers voor Vista iets met de kaart doen.
Maargoed ik gebruik exclusief WINDOWS XP.
Ik heb hem ook gevraagd of dan nog mijn tweede kaart in datzelfde systeem met WINDOWS XP wil testen.

Ik heb het dus met een andere voeding getest, want het AMD systeem is een compleet systeem en bestaat uit volledig andere onderdelen.
Ik heb alleen de 8800GTX OC LIQUID daarin gezet.

Ik begrijp best wel dat MSI gebonden is aan een gegeven (of opgelegt) aantal tooltjes, maar dan moet hij niet beweren dat Atitool niet geschikt is.

Ik ben nog even in afwachting van een reactie van de MSI technician m.b.t. mijn tweede kaart in dat Windows XP systeem.

Edit: De technician heeft mij laten weten dat de tweede kaart (de kaart die ik eerst had en die problemen gaf op 612/1000) icm het windows xp systeem bij hun nu geen problemen geeft.
Ik heb daarbij een screenshots gekregen van Atitool wat de hele nacht gedraaid heeft.
Hij heeft het daarbij laten draaien op 612/1000.

Dat zijn dus de snelheden waarop MSI deze OC LIQUID kaarten laat werken.

Of het nu wel of niet de tweede kaart is moet ik maar even aannemen.

Feit blijft wel dat die kaart bij mij dus raar deed en dat ik nu hetzelfde heb met deze kaart in twee verschillende systemen.

[ Voor 58% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-07-2007 17:56 ]

Pagina: 1