Cyphax schreef op zondag 01 juli 2007 @ 16:49:
Toch wil ik respectvol met je oneens zijn dat een GUI op een server per definitie een slechte zaak is.

Ik kan wel helemaal met de hand Samba gaan configgen door eerst de ellenlange handleiding door te lezen of zoeken naar wat ik aan wil passen en dan smb.conf gaan editten, maar een GUI biedt simpelweg mogelijkheden die een console niet biedt, met name op het gebied van presentatie van gegevens.
Samba is qua configuratie sowieso hopeloos langdradig. De performance van Samba is ook mager als je kijkt naar NFS (waar Microsoft ook gratis (!!!) tooltjes voor heeft uitgebracht, indien je bang was voor cross-platform compatibiliteit).

Ik kan me ook niet indenken wat een command-line programma of een webinterface je niet zou kunnen laten zien, wat een X-programma wel kan.
Overigens is dat argument minder waard als er een nette console interface is om je shit te configureren (net zoals mc geweldig is om filemanagement af te handelen) maar is die er voor Samba, en/of voor Apache, of voor wat dan ook?
SWAT (Samba Web Administration Tool). Snel, weinig geheugengebruik, overzicht. Wat wil je nog meer ?

Nu is X wel zo fijn dat je het niet op hoeft te starten als je het niet nodig hebt. Immers, zo'n ramp is het niet als je een bepaald tootje wilt gebruiken in X, start het heel effe op en sluit het af als je klaar bent. Ook leuk is dat je je programma'tje via X-forwarding kunt draaien op je server en de output naar een andere machine kan mikken.
Op een Pentium 1 zal het even opstarten gehalte erg laag zijn

* Cyphax vraagt zich af of Jungian in DOS ook fileservers, webservers en dergelijke opzette, of dat hij DOS gewoon gebruikte om programma's te starten. 
Wat denk je zelf

Het ging mij om het geëmmer over een GUI, terwijl de command-line ook (meer dan) toereikend is. GUI's zijn overbodig op servers. Zelfs Microsoft heeft dat eindelijk door
@Pim

Ik ben trots op je