Performance problemen en bsod met 8800gts

Pagina: 1
Acties:

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:10

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
Als eerste maar even mijn systeem specs:

Asus a8n-sli deluxe
4*512 MB DDR geheugen
8800 gts 320MB van club3d (voorheen een 6800gs)
Windows xp prof nl

Als ik de drivers van de videokaart installeer blijft de pc altijd hangen op het punt dat het scherm even zwart wordt, soms keert hij nog een seconde terug daar uit, 1 keer gaf hij heel eventjes wat streepjes, maar blijven hangen gebeurt altijd. 1 keer heb ik een bsod gehad bij het installeren van de driver, en 2 keer bij het opstarten erna (wel pas als de kaart herkend was). (de pc is nog niet vastgelopen tijdens 3dmark, wat ik nu denk ik bij elkaar een uur heb gedraaid) Na het blijven hangen wordt de kaart wel herkend en werkt ook gewoon, de performance is echter wel wat laag (kom ik zo op terug). Dit gebeurt met de drivers die meegeleverd zijn en de nieuwste drivers van nvidia.
De videokaart zit wel in het onderste pci-e slot vanwege een wat grote NB-koeler. Het mobo staat dan ook ingesteld op SLI waardoor de onderste kaart 8x heeft, wat ruim voldoende moet zijn.

Driver verwijderen heb ik gedaan door de kaart te verwijderen in apparaatbeheer, wat er alleen voor zorgt dat de kaart de volgende keer opnieuw herkend moet worden (maar wat wel gebeurt). Daarna heb ik de driver verwijdert in het software paneel, waarbij de kaart inderdaad niet herkent werd na opnieuw opstarten.

Zoals ik zei is de performance wat laag, ik merk niet zoveel in spellen (maar ook nog niet echt geprobeerd), wel een aantal keer 3dmark05 gedraait en daar haal ik zon 8500 3dmarks (compare url) , wat me wat erg laag leek ondanks dat een 3800+ niet zo nieuw meer is natuurlijk. Wat me wel opviel is dat de fps scores in vergelijking met een systeem met een 8600 (met wel een stuk snellere cpu) in de eerste 2 gevallen duidelijk lager was, maar de tweede een stuk hoger. Ik kan zelf niet goed inschatten of dit nou puur door de cpu komt of dat dit iets zegt over de kaart.

Ik weet niet of het performance probleem van de kaart iets te maken heeft met de problemen bij het installeren van drivers, ik vermoed zelf dat er iets mis is met de kaart, maar ik heb hier geen andere pc staan met pci-e dus ik kan het niet makkelijk testen.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

om het zeker te weten zou ik te eerste ff proberen hem toch in het eerste slot te plaatsen.
ten 2de zou ik de drivers verwijderen met bv drivercleaner om er zeker van te zijn dat alles ook echt is verwijdert.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:10

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
Windows opnieuw geinstalleerd, alleen ethernet drivers en videokaart drivers geinstalleerd. (laatste van nvidia site). In 3dmark05 9500 punten gehaald compare url en in 3dmark06 6500 punten compare url. De pc liep ook niet vast bij het installeren van de drivers.
Is die score normaal voor mijn pc of toch nog te langzaam. Zijn er nog andere manieren om te controleren of mijn kaart nu goed werkt?

[ Voor 11% gewijzigd door Quarin op 01-07-2007 14:25 ]

• -db-
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-07 23:53

-db-

Hoi

Wat me opvalt als ik de compare url bekijk:

Core Clock - 108 MHz
Memory Clock - 297 MHz

Controleer dit eens met een ander programma (atitool bijvoorbeeld), dat is namelijk veel te laag en zou je slechte prestaties kunnen verklaren.

Wat ook vreemd is, is dat je met 3Dmark06 een veel ruimer fps verschil ziet met mijn 8600 dan bij 3Dmar05.

En installeer bij een nieuwe windows install ook je moederbord chipset driver, kan ook nog wat schelen.

Verwijderd

@ -db- : 3dmark leest de core en memory clock bij de 8800 reeks altijd verkeerd uit.