Game PC +- 2100 EUR

Pagina: 1
Acties:

• sparda
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-08-2019
Hej iedereen,

Aangezien ik volgend jaar op kot ga heb ik besloten me een nieuwe PC te kopen, een
laptop is niet echt nodig bij geneeskunde/biomedische zo blijkt, dus opteer ik voor een
desktop, daar ik er dan heel wat meer uit kan halen.

Graag had ik even jullie mening gehoord over de volgende setup die ik (mbv BBguide) heb
samengesteld. Indien je denkt dat iets verbeterd kan worden, vergeet dit dan zeker niet te
zeggen! (Het budget mag echter niet boven de 2150 EUR gaan!)

Moederbord:
Asus P5N32-E SLI
(Zie BBguide)

Processor:
Intel Core 2 Duo E6600
(Zie BBguide)

Processorkoeling:
Arctic Cooling Freezer 7 Pro
(Zie BB-guide, hoewel ik me wel wat vragen stel ivm geluidsproductie!)

3D-kaart:
Asus 8800GTS 640 MB GDDR3
(De GTX vind ik een beetje overkill...)

Geluidskaart:
Creative X-Fi Xtreme Music
(Ik ben nogal wat met muziek bezig en als je jezelf niet enkel tot gamen beperkt,
is deze kaart mijn inziens beter als de Xtreme Gamer!)

Voeding:
Corsair 520HX
(Iets duurder, maar wel veel stiller als die in de BBguide)

Geheugen:
Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2
(Zie BBguide)

Harde Schijf:
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB
(Zie BBguide)

DVD:
NEC AD-7170S 18x
(Zie BBguide)

Floppy:
OEM 3,5 diskettestation
(Enige die voorhanden is in azerty.nl :p)

Behuizing:
Cooler Master Mystique 632
(Deze vind ik iets knapper als die Antec en ze krijgt vrij goede reviews. Enkel de 2 fans
zou ik wel moeten veranderen? En krijg ik hier wel wat licht in? Daarnaast vraag ik me ook
af of mijn 3D-kaart hier wel vlot ingeraakt!)

Scherm:
Samsung Syncmaster 226BW
(Zie BBguide)

Boxen:
Creative Inspire T7900
(Zie BBguide)

Keyboard:
Logitech Media Keyboard Elite
(Meer als goed genoeg, en die G15 is imo maar zever :p)

Muis:
Razer Copperhead (Chaos Green)
(De blauwe heb ik thuis en ik ben helemaal weg van deze muis!)

Besturingssysteem:
Microsoft Windows Vista Home Premium 64bit
(Uiteraard in Box-versie om de prijs te drukken!)

Totaalprijs: +-1900 EUR

Wat denken jullie hiervan?

EDIT:
De gtx veranderd naar GTS, dit maakt toch een 200 EUR verschil!
Daarnaast ook 1 Harde schijf voor nu genomen
Foutje aangepast (Audio-->Music)

[ Voor 4% gewijzigd door sparda op 30-06-2007 17:53 ]

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-12-2025
Ziet er prima uit, alleen... heb je nog vragen/twijfels over je systeem?

Ik weet alleen niet wat je met die voeding doet, lijkt een beetje overkill... tenzij je SLI gaat draaien in de toekomst?

Zo niet, haal een P35 moederbord van Gigabyte, en een a-merk 500w voeding, en neem die muis gewoon mee. Scheelt je 100 euro. Denk dat je met zo'n systeem al voor 1700-1800 al klaar moet zijn...

• Jimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-01 10:10
Creative X-Fi Xtreme Audio is geen echte X-Fi kaart, een oude Creative kaart (geloof uit de Live! serie?) met een X-Fi sticker er op.
Neem de Gamer of de Music dan zit je goed (zijn beide hetzelfde op het uiterlijk van de kaart zelf na).

[ Voor 14% gewijzigd door Jimmie op 30-06-2007 03:12 ]

• spaceninja
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-11-2025
Die geluidskaart is niet beter dan de xfi gamer, het is niet eens een echte xfi.

te laat :X

[ Voor 8% gewijzigd door spaceninja op 30-06-2007 03:12 . Reden: te laat ]

Verwijderd

Vind het een beetje duur in mijn optiek. Op dit moment als ik een beetje rond kijk, voor een goede 1900 euro heb ik:

Quad core
4GB geheugen
500GB in raid
8800GTX
Antec P182 case
650 iGreen voeding
P5N32-SLI mobo

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 06:53:
Vind het een beetje duur in mijn optiek. Op dit moment als ik een beetje rond kijk, voor een goede 1900 euro heb ik:

Quad core
4GB geheugen
500GB in raid
8800GTX
Antec P182 case
650 iGreen voeding
P5N32-SLI mobo
en een TFT van 300 euro zeker niet inbegrepen zo te zien, eerst lezen dan posten ;)

• Nickkok
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-12-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 17:23:
[...]

en een TFT van 300 euro zeker niet inbegrepen zo te zien, eerst lezen dan posten ;)
Nog wel meer dan dat alleen: TFT, Muis, Toetsenbord, Besturingssysteem. DVD Rewriter, Floppy, Boxxen, Geluidskaart, Koeling.

[ Voor 8% gewijzigd door Nickkok op 30-06-2007 17:41 ]

• sparda
Ow, ja dat moest de Xtreme Music zijn (zit hier ook in :D) ipv de Xtreme Audio!
En die corsair voeding dus aanpassen naar een 520!

Nog even een vraagje: Opteer ik beter voor de ATI 2900XT of blijf ik beter bij De 8800GTS
(qua prijs is er weinig verschil tussen beide...)

Zou ik er daarnaast nog iets van extra koeling in steken, of zou dit genoeg zijn? (Misschien
wel de 2 basic fans vervangen want die zijn blijkbaar niet van de beste kwaliteit... Welk merk raden
jullie me aan voor fans?)

[ Voor 86% gewijzigd door sparda op 30-06-2007 17:54 ]

• OfferedPoet
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 16:50
Ga jij je CPU overclocken?

Zo niet, haal de Intel C2D E6750 (even duur, maar op stock wel sneller) icm een P35 MoBo.
(Een GigaByte GA-P35-DS4 is bijvoorbeeld goed)

P.S. De E6750 komt zeer wss over een maandje uit, kortom; heb jij dringend een nieuwe pc nodig? ;)

[ Voor 23% gewijzigd door OfferedPoet op 30-06-2007 18:41 ]

Verwijderd

Als je je zorgen maakt om de geluidsproductie van de CPU koeler kun je een Scythe Infinity nemen, die is stiller en koelt beter, maar ook zwaarder en duurder.

De Ati 2900XT slurpt meer stroom en wordt ook heter dan de 8800GTS (dus minder goed te overclocken als je daar geïnteresseerd in bent) maar lijkt iets beter te presteren, vooral als je bedenkt dat de 2900XT vast nog wel iets sneller kan met betere drivers. Persoonlijk zou ik gaan voor de GTS, simpelweg een gevoelskwestie ivm al de uitstellingen van de R600 chip en het feit dat Ati zelf al aangaf zo snel mogelijk met de R700 te komen, wat bij mij overkomt als een 'het is toch niet echt geworden wat we voor ogen hadden' opmerking. Maar beide zijn natuurlijk prima keuzes.

Zoals Chuckiej hierboven al zegt, als je je cpu niet gaat overclocken dan kun je ook wel wachten op de E6750 als je het geduld hebt (22 juli komen de nieuwe processors). Ga je wel overclocken, dan zou je met eventueel een goede case en CPU koeler misschien een paar mhz mislopen met een E6600 maar niets om over wakker te liggen ;)
Het mobo dat hij je aanraadt heb ik nu zelf ook en ik ben er erg positief over, het bevordert de temperatuur in je kast zeker en er zijn erg veel tweak opties te vinden in de BIOS.

Waarom koop je trouwens dezelfde muis voor de tweede keer (niets tegen de muis zelf, ik heb 'm zelf ook en het is inderdaad een superding!), kun je niet beter een goedkoop muisje voor je oude pc kopen en je huidige voor je nieuwe pc gebruiken?

• sparda
Ok dus nog even wachten voor de CPU. Is de E6750 ook compatibel op de P5N32-E SLI
of niet? Kwestie van de mogelijkheid voor SLI te gaan open te houden... Is die intel Chipset
op het andere mobo miss. beter als de nvidea of...?
De reden dat ik een 2de Razor koop is omdat ik deze eventueel ga wegschenken
dusja... :p

Ik denk dat ik dan bij de GTS ga blijven, daar ik betere ervaringen heb met Nvidea ivt ATI :s
(En om eventueel later SLI te gaan)

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-01 00:27
Moederbord
De Asus P5N32-E SLI is een goed bordje maar een beetje duur ik zou voor de Asus P5N32-E SLI +plus gaan. Deze is 40 euro goedkoper en maar 1/0,5 % langzamer wat je veel geld bespaard.
Maar Sinds je toch geen SLi draait (te weinig watt van je psu) zou ik voor de Gigabyte P35 DS4 gaan deze bied stabielere overklock opties en verder gelijke prestaties voor 155 euro.

Videokaart
Met een blik na de toekomst zou ik voor de X2900XT gaan. Sinds de kaart met nieuwe drivers steeds stapjes naar voren maakt. En het in heftig geshaderde games velen malen beter doet dan de 8800GTS. En er was iets met AA wat de kaart in de toekomst ter goede komt(wat weet ik niet precies :p). Hij maakt wel veel lawaai!

Koeling?
Ga je overklocken? Zo ja, ga dan voor een Sythe koeler zoals de Infinity/Ninja deze zijn stil en een stuk koeler. En die extra 15 euro zijn het zeker waard ;)

Wachten?
Mischien wachten tot 22 juli zodat je een Q6600 kan kopen voor 245 euro? Maar dan is het wel verstandig om 4x 512DDR2 te nemen voor de 4 cores ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Solid_Aapie op 30-06-2007 20:29 ]

Specs

• sparda
Sowieso nog even wachten dus :D
Nu dringt de vraag weer op Q6600 of E6750 :p

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dat mag je helemaal zelf beslissen. 't Is jouw portemonnee met jouw geld.

ARME AOW’er

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een corsair voeding? Voor dat geld zijn er betere imho.

• sparda
Zoals...? (Let ook even op het aantal dB he!)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als we dan goede PSU's gaan noemen vergeet dan niet de Nexus, bijv. de NX-5000. Goedkoper en stiller. Heb dat al eerder ergens gepost met grafieken ook nog dacht ik.

Nadeel, het ding is niet modulair en heeft 3 jaar garantie. Heb er zelf twee en ze zijn stil, erg stil.

ARME AOW’er

Verwijderd

Zelf heb ik ook een Corsair 520Watt PSU. Pracht ding :). Ongelofelijk stille voeding, lekker sterk enz. Ik heb ook een tijdje een Antec NeoHe gehad, en dat ding heb ik na een week terug gedaan. Wat een k*t ding zeg, hij had een hele irritante hoge toon.

• sparda
Bij die OCZ zit je dan wel weer met het nadeel dat heel je kabelzooi er al in zit, terwijl je bij de
corsair nog steeds kan kiezen welke je gebruikt en welke niet... (hier zit ik met casemodding in
het achterhoofd!)

Denk wel dat ik bij de corsair ga blijven!
Nu is de vraag wat ik ga doen met de CPU,
een Q6660 of een E6750.

Denken jullie dat deze de meerprijs van 60 EUR (eind juli) waard is...?

[ Voor 30% gewijzigd door sparda op 30-06-2007 21:13 ]

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-01 18:30
Is de vraag niet wat jij gaat doen met de pc ;)
Volgens mij is jou doel om voornamelijk te gaan gamen met deze pc. Het gewone officewerk laat we dan ff weg, dat lukt met beide CPU's. Nog steeds weten we niet of je gaat overklokken met je pc. Persoonlijk zou ik gaan voor een E6750, die quad-core is ten eerste geen native quadcore, maar gewoon een dual-dualcore :P en ten tweede: de meeste games ondersteunen geen multi-core dus op je hebt meer aan een snellere processor.
De Q6600 zou €245 worden, maak ik op uit een post hierboven en ff de E6750 opgezocht, die staat voor zo'n €185 in de PW. Het is eigenlijk sterk afhankelijk van of je veel multi-threaded software gaat draaien :)

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Antec Nine Hundred

• sparda
Momenteel ben ik nog niet echt van plan te overclocken. Mocht dit later "nodig blijken"
(lees: Indien ik beslis het systeem langer als x jaar te houden door over te clocken) uiteraard
dan wel.

Zoals je reeds had gezegd is mijn hoofddoel inderdaad gaming. Dan zal ik mij tot de E6750 richten!

• sparda
Nog even een vraagje betreffende de Mystique 362. Volgens verschillende reviews komt deze
nogal lawaaierig over, enkele gebruikers die hun meing willen delen hieromtrent? Daarnaast
vroeg ik mezelf af of de case nog goed gekoeld zal zijn wanneer je voor een window kiest (hetgeen
niet geperforeerd is itt het gewone side panel!)

Past de 8800GTS hier trouwens vlot in of toch beter naar een bigtower gaan kijken?

Alvast bedankt!
Pagina: 1