Geluidskaart van bijna 10 jaar oud presteert beter dan..

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-02 20:41
Ik heb pas mijn Sound Blaster Audigy verkocht, en heb mijn onboar sound is aangesloten. Klinkt allemaal prima, maar als ik een spelltje afsloot dan hoorde je een 'kraakje' van 1 seconde, en daarna gaat het over op een ander geluid in het spel, wat normaal vloeiend moet overlopen.

Dit vond ik raar want met de Audigy had ik dat niet. Ook waren de tonen in gewone mp3'tjes duidelijk minder mooi als met de Audigy. Gek dus, ik heb toch een prima mainbordje. :)

Ik had toevallig nog een Creative Sound Blaster 128 PCI liggen, 4 speaker met versterker. Dit kaartje komt uit 1998.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/va/40268.jpg

Ik zet het 128 PCI kaartje in de pc, ik zet het onboard geluid uit in de bios, Windows XP SP2 instaleert het automatisch. En ik probeer hetzelfde spelltje nog eens, en kijk of ik het kraakje weer terug kan horen.

Dit is niet het geval, het loopt soepel over net zoals bij de Audigy. :P Ook zijn de klanken weer een stuk beter (eveneens als de lage tonen).

Dit met een kaartje van bijna 10 jaar oud, ik vraag me echt af hoe dit kan. Iemand een andwoord? O+

Voor de mensen die signatures uit hebben staan, ik heb een Asus P5N-E SLI. Je zou toch zeggen dat het onboard geluid wel beter zal klinken als met een kaartje van bijna 10 jaar oud, mooi niet dus.

[ Voor 9% gewijzigd door Kimberly op 29-06-2007 21:23 ]

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:02
Het is een bekend feit dat onboard oplossingen niet op kunnen boxen tegen een losse geluidskaart. het verschil met die oude soundblaster en de onboard zou niet erg groot moeten zijn though, en er zijn wel enkele goeie onboard oplossingen (Intel Azalia, Soundstorm), maar het grootste gedeelte is brakke zooi (imo).

Mss beter getunede drivers, iets anders kan ik zo 1-2-3 niet bedenken :)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Sja, helaas.... een aparte geluidskaart zal wel wat meer in huis hebben dan een onboard chipje. Misschien is het vergelijkbaar met de zogenaamde winmodems. Die hadden ook een minimum aan electronica erop zitten, de rest werd door Windows en de processor gedaan. Daardoor was de performance ook minder dan dat van "echte" hardwaremodems. Misschien geldt dat ook voor die onboard geluidschips.

[ Voor 10% gewijzigd door pinockio op 29-06-2007 21:19 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Kimberly
Visgek24 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 21:17:
Het is een bekend feit dat onboard oplossingen niet op kunnen boxen tegen een losse geluidskaart. het verschil met die oude soundblaster en de onboard zou niet erg groot moeten zijn though, en er zijn wel enkele goeie onboard oplossingen (Intel Azalia, Soundstorm), maar het grootste gedeelte is brakke zooi (imo).

Mss beter getunede drivers, iets anders kan ik zo 1-2-3 niet bedenken :)
Aan de drivers ligt het niet, heb juist de nieuwste drivers van asus.com gehaalt. :)

Ik had voor de upgrade een Asus P4P800 Deluxe, en daar zat ook Soundstorm op, maar daar had ik precies hetzelfde mee, vroeg het me gewoon af. :)

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Onboard kaarten hebben vaak last van magnetische velden van sporen die over je moederbord lopen. De sporen van die geluidschip lopen er vlak naast, er is dus niet echt sprake van afscherming. Misschien heeft dat iets ermee te maken?

edit: hehe heb ook nog zo'n kaartje liggen (precies dezelfde :P) en die klinkt ook beter dan mijn onboard..maar gebruikt ondanks dat toch de onboard (8>

[ Voor 25% gewijzigd door Glashelder op 29-06-2007 21:24 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:17

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Je kunt nog de drivers van Realtek.com.tw proberen, die zijn vaak veel nieuwer dan die op de Asus site :)

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Tja, bekijk die SB128 's: 30 condensatoren alleen voor de geluidskaart. Dat vind je bij onboard audio niet...

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:20

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Soundblaster staat er toch wel bekend om dat ze erg goede versterkers op hun kaartjes zetten. Onboard oplossingen hebben vaak vanwege of ruimte of kosten niet dezelfde kwaliteit versterkers. En vergeet niet dat de SN-ratio van de meeste geluidskaarten de laatste 10 amper meer verbeterd is. Vanaf -90dB is het eigenlijk niet meer waarneembaar.

Eigenlijk zou ik m'n live ook weer in moeten bouwen, maar ik heb geen zin om Alsa helemaal te configureren...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Glashelder schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 21:24:
Onboard kaarten hebben vaak last van magnetische velden van sporen die over je moederbord lopen. De sporen van die geluidschip lopen er vlak naast, er is dus niet echt sprake van afscherming. Misschien heeft dat iets ermee te maken?

edit: hehe heb ook nog zo'n kaartje liggen (precies dezelfde :P) en die klinkt ook beter dan mijn onboard..maar gebruikt ondanks dat toch de onboard (8>
Een onboard kaart of losse kaart, dat maakt voor die magnetische velden niet uit. EM straling treedt niet perse op bij gekoppelde componenten, maar juist daar omheen. Daarom noemt met het straling.

Alles binnen de kooi van Faraday heeft daar last van. Daarbuiten niet, vandaar de ''audiofiele'' externe kaaren.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Barry|IA
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 23:13:
Tja, bekijk die SB128 's: 30 condensatoren alleen voor de geluidskaart. Dat vind je bij onboard audio niet...
Die condensatoren zeggen niks over de geluidskwaliteit. Daarnaast zijn condensatoren totaal ongewenst in de signaalweg.

Onboard kaarten kraken en vervormen puur omdat zij gebruik maken van de CPU die gelijktijdig ook met andere processen belast wordt. Tijdens het surfen op internet en chatten op MSN zul je hier ook geen last van hebben.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Deorgere schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 21:19:
Ik had voor de upgrade een Asus P4P800 Deluxe, en daar zat ook Soundstorm op, maar daar had ik precies hetzelfde mee, vroeg het me gewoon af. :)
Dat bord heeft een Intel chipset, dus geen Soundstorm. Er zit een Soundmax chip op, die net als Realtek op heel veel moederborden te vinden zijn.

• Kimberly
evEndzhar schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 17:58:
[...]

Dat bord heeft een Intel chipset, dus geen Soundstorm. Er zit een Soundmax chip op, die net als Realtek op heel veel moederborden te vinden zijn.
Ja klopt, het was inderdaad Sound max. :)

Verwijderd

ik heb dat kaartje ook alleen dan zonder die zwarte uitgang. ik heb hem vandaag uit mn oude computer gesloopt en in deze gezet, alleen er zijn geen x64 drivers voor dit kaartje :(
dus hij werkt niet bij mij

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Barry|IA schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 04:48:
[...]

Een onboard kaart of losse kaart, dat maakt voor die magnetische velden niet uit. EM straling treedt niet perse op bij gekoppelde componenten, maar juist daar omheen. Daarom noemt met het straling.

Alles binnen de kooi van Faraday heeft daar last van. Daarbuiten niet, vandaar de ''audiofiele'' externe kaaren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overspraak

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Barry|IA
Wat wil je hiermee zeggen? Als het probleem overspraak zou zijn, zou je geen bijgeluiden horen, maar slecht een verne*kt stereobeeld..

• Kimberly
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 18:21:
ik heb dat kaartje ook alleen dan zonder die zwarte uitgang. ik heb hem vandaag uit mn oude computer gesloopt en in deze gezet, alleen er zijn geen x64 drivers voor dit kaartje :(
dus hij werkt niet bij mij
Ja dat heb je met geluidskaartjes van bijna 10 jaar oud. ;)

Maar dat die kraak komt op momenten van menu's wisselen kan inderdaad door de cpu komen. Al dacht ik dat ze dat onderhand wel opgelost hadden. En een Core2Duo E6300 lijkt me snel genoeg om dat ook nog te kunnen..

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-02 16:35

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb nog een SB live! 1024 liggen (retail, met gouden aansluitingen), zit nog te twijfelen of ik een nieuwe XtremeMusic ga halen of toch deze te gebruiken.
Ik wil wel DTS geluid kunnen weergeven via SP/DIF op een later aan te schaffen surround set.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Barry|IA schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 04:52:
[...]

Die condensatoren zeggen niks over de geluidskwaliteit. Daarnaast zijn condensatoren totaal ongewenst in de signaalweg.

Onboard kaarten kraken en vervormen puur omdat zij gebruik maken van de CPU die gelijktijdig ook met andere processen belast wordt. Tijdens het surfen op internet en chatten op MSN zul je hier ook geen last van hebben.
Dit slaat echt helemaal nergens op. Het verschil zit hem volledig in de AD-Converter. Bij onboard geluidschips word hier erg op bespaard.

De condensatoren die worden gebruikt om een stabiele spanning te creeren voor het versterker / genereren van het geluid.

De kraak is waarschijnlijk een driverprobleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Gurbe de n00b op 01-07-2007 19:56 ]

Portfolio

• Barry|IA
Gurbe de n00b schreef op zondag 01 juli 2007 @ 19:55:
[...]

Dit slaat echt helemaal nergens op. Het verschil zit hem volledig in de AD-Converter. Bij onboard geluidschips word hier erg op bespaard.

De condensatoren die worden gebruikt om een stabiele spanning te creeren voor het versterker / genereren van het geluid.

De kraak is waarschijnlijk een driverprobleem.
Waarschijnlijk bedoel je DA convertor?

Controleer zelf maar wat er met het geluid gebeurd als je je CPU flink belast, terwijl je gebruik maakt van een onboard geluidskaart.

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Ik speel veel RTS, hierbij heb ik altijd gewoon winamp op de achtergrond.
Ik draai nu toevallig met mijn onboard nForce 4 omdat mijn audigy even kaduk is.
Maar ik merk dus echt niet dat mijn kwaliteit achteruit gaat als ik game.

Portfolio

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 15:09
Om die reden gaat mijn SBLive ook weer in m'n systeem.

Mijn mobo (Asus P5B-E Plus) is nu niet bepaald een 20 eur bord, maar toch zuigt geluid aardig, bij stille passages hoor ik gewoon ruis/storing.

Hij krijgt mijn SB Live (non-5.1) weer, die ik gekocht heb in 1998/1999 ofzo als upgrade voor mijn AWE64 in m'n P1-200MMX...

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 12:53
Oplossing: digitaal verbinden ;) Ik had juist in mijn oude pc een SB Live 1024, maar door dat irritante upsampling dat niet uitgeschakeld kon worden kon ik geen dts bestanden van 44.1Khz luisteren. Ik heb mijn pc (met ook een P5N-E-SLI) digitaal op een Denon receiver aangesloten en het geluid is 10x beter dan van mijn oude Soundblaster. Ook heb ik geen last van kraakjes of piepjes, terwijl mijn cpu niet zo extreem veel sneller is dan die van jou (Core 2 Duo E6600). Ik zou dus zeggen: als jouw versterker of boxenset digitaal aangesloten kan worden: probeer dat eens. Als dat niet kan en je aangewezen bent op analoge aansluiting: bouw lekker die Soundblaster in ;) (of koop, als je het echt goed wil doen, een externe DAC of zo'n Creative externe decoder :) )

• deepbass909

deepbass909

Barry|IA schreef op zondag 01 juli 2007 @ 20:33:
[...]

Waarschijnlijk bedoel je DA convertor?

Controleer zelf maar wat er met het geluid gebeurd als je je CPU flink belast, terwijl je gebruik maakt van een onboard geluidskaart.
Je CPU wordt alleen bij de geluidsverwerking betrokken als je gebruik wilt maken van effecten. Gewoon een mp3tje afspelen gaat op een live precies hetzelfde als op een realtech onboard.

Het aantal condensatoren geeft overigens wel een behoorlijke indicatie in hoeverre een ontwerp is door gerekend. In de signaalweg wil je inderdaad geen elco's hebben zitten, maar die zitten er ook niet. Elco's dienen puur ter stabilisatie van de voeding van de verschillende audio-componenten. Metname versterkers en DA-converters zijn erg gevoelig voor een stabiele voedingsspanning. Als die fluctueerd kan het zijn dat de werking kortstondig wordt verstoord, met als gevolg kraakjes (versterker of DA) en hikjes (DA).
Daarnaast speelt de kwaliteit van de gebruikte op-amps een grote rol. Bij Creative, maar ook Terratec en Hercules gebruiken bij de betere kaarten een losse op-amp schakeling. Op mijn Live zitten bijvoorbeeld Philips op-amps (Philips TDA1308 headphone drive), maar dit zou ook geïntergreerd kunnen worden in de audio chip. Hoewel dat laatste veel goedkoper is, heeft het wel tot gevolg dat de storingsgevoeligheid en ruis enorm toenemen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

deepbass909 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 12:09:Je CPU wordt alleen bij de geluidsverwerking betrokken als je gebruik wilt maken van effecten. Gewoon een mp3tje afspelen gaat op een live precies hetzelfde als op een realtech onboard.
Precies: geluid wordt via DMA vanuit memory naar de chip geladen, zonder dat daar de CPU aan te pas komt. "t is alleen een kwestie van optijd de data klaar zetten. Aangezien dat bij alle geluidskaarten zo'n beetje 't zeflde werkt zit het probleem deels wel in de drivers verstopt.
Het aantal condensatoren geeft overigens wel een behoorlijke indicatie in hoeverre een ontwerp is door gerekend. In de signaalweg wil je inderdaad geen elco's hebben zitten, maar die zitten er ook niet.
Dit zitten er wel degelijk. Ik denk niet dat je onboard kaartjes zult vinden waar ze er niet zitten. Ik denk zelfs dat het lastig zal worden normale kaartjes te vinden waar ze niet zitten. Zelfs in CD spelers onder de 500 euro wordt het al moeilijk... Deze elko's zorgen echt niet voor gekraak of gigantische vervorming. 't is hoogstens een finishing touch ;)
Elco's dienen puur ter stabilisatie van de voeding van de verschillende audio-componenten. Metname versterkers en DA-converters zijn erg gevoelig voor een stabiele voedingsspanning. Als die fluctueerd kan het zijn dat de werking kortstondig wordt verstoord, met als gevolg kraakjes (versterker of DA) en hikjes (DA).
Elko's in de signaalweg zijn er om DC te blokkeren. Voedingselko's filteren een beetje ruis uit de voeding en zorgen voor ontkoppeling dichtbij de chip. Wil je een stabiele voeding, dan moet je toch echt een stabilisator gebruiken. Ook dit zal niet echt zorgen voor dramatisch slecht geluid, maar wel voor meer ruis en overspraak.
Daarnaast speelt de kwaliteit van de gebruikte op-amps een grote rol. Bij Creative, maar ook Terratec en Hercules gebruiken bij de betere kaarten een losse op-amp schakeling. Op mijn Live zitten bijvoorbeeld Philips op-amps (Philips TDA1308 headphone drive), maar dit zou ook geïntergreerd kunnen worden in de audio chip. Hoewel dat laatste veel goedkoper is, heeft het wel tot gevolg dat de storingsgevoeligheid en ruis enorm toenemen.
De meeste onboard chips hebben geen uitgangsbuffer, en hebben een ingebouwd analoog filter. De brakheid straalt daar vanaf. Je kunt er niet eens een koptelefoon op aansluiten zonder dat je kans hebt de DAC op te blazen.

Om nog maar te zwijgen over de implementatie van de chipjes zelfs en de analoge electronica eromheen. 'T moet gewoon goedkoop, en dat betekend dat er bespaart wordt op alles. Als er maar geluid uitkomt... voor de rest maakt het niet zoveel uit.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Hé, dit heb ik ook. In World of Warcraft gingen met mijn onboard kaartje sommige geluiden kraken (omdat het teveel geluiden tegelijk waren denk ik). Nu met mijn Sounblaster PCI128 (de stereo versie) heb ik dat probleem niet meer!

Verwijderd

soundblaster gold ftw

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:19
offtopic:
Hier leer ik nog eens iets over geluidskaarten :D

Ik draai hier op een A8N-SLI, maar heb nog wel ergens een +/- 8-10 jaar oude SB liggen (Live! 128, meen ik). Als ik dit zo lees ga ik zeker eens proberen of het uitmaakt :) (M'n 20 jaar oude versterker doet niet aan digitaal, gek genoeg :P)

• deepbass909

deepbass909

voodooless schreef op maandag 02 juli 2007 @ 13:11:
[...]
Dit zitten er wel degelijk. Ik denk niet dat je onboard kaartjes zult vinden waar ze er niet zitten. Ik denk zelfs dat het lastig zal worden normale kaartjes te vinden waar ze niet zitten. Zelfs in CD spelers onder de 500 euro wordt het al moeilijk... Deze elko's zorgen echt niet voor gekraak of gigantische vervorming. 't is hoogstens een finishing touch ;)
[...]
Ik bedoelde ook het tegenovergestelde. Elko's in de voedingslijnen voorkomen juist kraakjes of vervorming. Het zijn namelijk de buffers die je voeding stabiel maken, mits goed toegepast.
[...]
Elko's in de signaalweg zijn er om DC te blokkeren. Voedingselko's filteren een beetje ruis uit de voeding en zorgen voor ontkoppeling dichtbij de chip. Wil je een stabiele voeding, dan moet je toch echt een stabilisator gebruiken. Ook dit zal niet echt zorgen voor dramatisch slecht geluid, maar wel voor meer ruis en overspraak.
[...]
Een elko's is een simpele maar effectieve voedingsstabilisator, daar heb je geen speciaal ic voor nodig ;) Hooguit wanneer de voeding aangepast moet worden naar een hogers of lagere spanning, of gegarandeerd een bepaalde spanning moet leveren (ADC/DAC's zijn daar vrij gevoelig voor bijvoorbeeld). Afhankelijk van de stabilisator die je pakt kan die trouwens wel makkelijk voor meer ruis zorgen (simpele dc-dc converters zijn namelijk niet echt "stil" en moeten dus met condensators nog flink afgevlakt worden).
[...]
De meeste onboard chips hebben geen uitgangsbuffer, en hebben een ingebouwd analoog filter. De brakheid straalt daar vanaf. Je kunt er niet eens een koptelefoon op aansluiten zonder dat je kans hebt de DAC op te blazen.

Om nog maar te zwijgen over de implementatie van de chipjes zelfs en de analoge electronica eromheen. 'T moet gewoon goedkoop, en dat betekend dat er bespaart wordt op alles. Als er maar geluid uitkomt... voor de rest maakt het niet zoveel uit.
En daar komt dus het echte kwaliteitsverschil met de onboards boven tafel. Een 10 jaar terug waren er amper verschillen tussen geluidskaarten wat betreft functionaliteit, en werden ze dus vooral afgerekend op hun geluidstechnische kwaliteiten. Ik kan me nog herinneren dat de Soundblaster AWE32 werd afgekraakt omdat hij erg luidruchtig was wat ruis betrof, maar tegelijkertijd was hij stil te noemen vergeleken met losse samplers, synths en mixers uit die tijd. De AWE64 was wat dat betreft een stuk beter nog (sn-ratio van meer dan -90dB).
Onboards hadden geen last van die strijd (en nog steeds niet), dus waarom zou je dan veel moeite doen om die stiller te maken?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

deepbass909 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 14:25:
Een elko's is een simpele maar effectieve voedingsstabilisator, daar heb je geen speciaal ic voor nodig ;) Hooguit wanneer de voeding aangepast moet worden naar een hogers of lagere spanning, of gegarandeerd een bepaalde spanning moet leveren (ADC/DAC's zijn daar vrij gevoelig voor bijvoorbeeld). Afhankelijk van de stabilisator die je pakt kan die trouwens wel makkelijk voor meer ruis zorgen (simpele dc-dc converters zijn namelijk niet echt "stil" en moeten dus met condensators nog flink afgevlakt worden).
Een elko stabiliseert niks. Het is gewoon een filter, meer niet. Je filtert dus ruis uit je voeding. Stabieler wordt ie er echt niet van. Zeker, je kunt wat dipjes opvangen, maar dat enkel en alleen vanwege de filterfunctie. Stabilisatie is heel wat anders. Zo'n chipje is er echt niet alleen om de spaning te verlagen hoor.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1