ADSL Router/modem uitbreiden met 2e router

Pagina: 1
Acties:
  • 903 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Thunde®
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-02-2025

Thunde®

Don't Worry :)

Topicstarter
Hallo,

bij een kennis ben ik op het moment bezig om op hun bestaande ADSL modem/router (Siemens speedstream 5450) uit te breiden met wireless functionaliteit. Nu heb ik voor hun dus een tweede router gekocht met wireless.

Ik sluit het als volgt aan:

ADSL MODEM POORT 1 > ROUTER WIRELESS WAN POORT

Hierna sluit ik op de ROUTER WIRELESS op poort 1 de vaste pc aan, de laptop gaat uiteraard draadloos.

Op het ADSL MODEM laat ik de DHCP server aan, op de draadloze router zet ik deze uit.

Aangezien ze de inloggegevens kwijt waren worden deze maandag opgevraagd, maar ik ben mij nu af het vragen of ik deze op de bovenstaande manier kan aansluiten.

Ik moet dan natuurlijk in de draadloze router de inloggegevens invoeren. Moet ik hier ook de DNS servers en de gateway en dergelijken invoeren of gaat dit gewoon nog via het ADSL MODEM. Deze beschikt ook over de juiste gegevens (staan erin).

Het is een KPN Office DSL verbinding met een aantal vaste IP adressen (deze staan ook in het ADSL MODEM als range aangeduid.

Zou dit op de bovenstaande manier kunnen werken of vergeet ik iets?

Mijn spec's | Modelbouwforum

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Aansluit methode is.

ADSL MODEM POORT 1 > ROUTER WIRELESS WAN POORT = juist.

Modem -->
DHCP aan zetten.
Ip laten uit delen in 10.0.0.1 reeks.
DNS gegevens hier ook invullen worden dan netjes doorgegeven via DHCP.

Router (krijgt automatisch IP).
DHCP aan zetten op de 192.168.0.0 reeks.
Op de router zelf hoeven dus geen login gegevens worden ingeveld.

Ik zou dan ook Nat gebruiken, zodat je volledig gebruik kunt maken van de Ip addressen.

[ Voor 48% gewijzigd door battler op 29-06-2007 21:26 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Thunde®

Thunde®

Topicstarter
battler schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 21:15:
Aansluit methode is.

ADSL MODEM POORT 1 > ROUTER WIRELESS WAN POORT = juist.

Modem -->
DHCP aan zetten.
Ip laten uit delen in 10.0.0.1 reeks.
DNS gegevens hier ook invullen worden dan netjes doorgegeven via DHCP.
Kan dit wel in verband met de vaste ip range die deze mensen hebben toegewezen van KPN? Het lijkt me dat ik zonder die adressen helemaal het internet niet op kom, of is dat niet zo (Dus ook aparte DNS servers en default gateway e.d., die zijn er ook). Of maakt dit niks uit?

Verwijderd

De configuratie die je voorsteld is mogelijk. maar je moet je dhcp server wel aal laten op je router.
Een ander config
Sluit je Modem lan poort op een lan poort van je draadloze router, niet op de wan.
Zet wel de DHCP service uit op je router.
Je hebt dan 1 subnet hebt ipv 2, zorgt voor minder zorgen om de routering in orde te krijgen.

Een draadloze router is eigenlijk overbodig. beetje onzinnig om een router aan te schaffen en dan de dhcp functionaliteit uit te schakelen.
Misschien dat je de router kan terug brengen om een goedkoperen accesspoint aan te schaffen.

Succes

• Thunde®

Thunde®

Topicstarter
Dus in principe als ik een access point haal hoef ik deze alleen maar in te steken op een vrije poort van het modem of zie ik dit weer net iets te simpel?

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:04
Thunder, NAT zorgt ervoor dat je op internet kan dmv een private IP range, het kan dus wel werken. Omdat je standaard 8 IP's van KPN krijgt bij Office DSL is het echter makkelijker om die te gebruiken ivm. routering van poorten (remote management e.d.). De DHCP functie van de router is dus wel gewenst. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je router dus ook IP's inneemt op het moment dat je deze aansluit, 2 om precies te zijn. Ik vraag me af of dat gaat werken als de LAN en WAN poort in dezelfde range vallen...

Als je de PC en de router beide op de LAN poorten van de modem aansluit heb je de simpelste setup. Zo kan je ook de router verplaatsen zonder dat je PC er last van heeft.

Om wireless aan de gang te krijgen moet je weten of je wireless router ook DHCP relay ondersteunt, dit zal waarschijnlijk wel maar soms moet je dit appart instellen. Als DHCP relay ondersteunt wordt krijgt de laptop netjes de default gateway e.d. van de modem.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Verwijderd

Thunde® schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 21:42:
Dus in principe als ik een access point haal hoef ik deze alleen maar in te steken op een vrije poort van het modem of zie ik dit weer net iets te simpel?
Nee, zo simpel is het.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2007 21:48 ]

• Thunde®

Thunde®

Topicstarter
Dan moet ik maandag maar snel dat routertje omruilen voor een access point :P Hier hoeft dus niks op worden ingesteld (behalve eventuele beveiliging) ?

Ik maak vaak genoeg draadloze netwerken maar dat is meestal met @home (en dit is op een boerderij, oude apparatuur, geen gegevens, die grapjes allemaal ;( ).

• battler
Even een volledige uitleg.

Je krijgt een IP van je provider. In jou geval meerdere ip's.

Je modem krijgt een ip. Hier op zet je DHCP aan.
(of je vult een statisch adres in, in de zelfde subnet als je router).
Voorbeeld, Modem = 10.0.0.1 Router is 10.0.0.2

Vervolgens Router.
Router ip = 10.0.0.2
DHCP zet je aan op 192.168.2.1 (voorbeeld).

Het Nat gebeuren. Doordat je meerdere Ip's krijgt van je ISP kan je 2 dingen doen.
1 pc koppelen aan 1 ip (Statisch Nat, gebruikt voor Servers).
meerdere pc's koppelen aan 1 ip (Dynamisch Nat, makkelijk voor beheer).

----
Edit hele uitleg voor niets, je zou ook gewoon een AP kunnen halen.

Wat er gebeurd als je je accespoint aansluit.
Hij krijgt een Ip van het modem (als je DHCP aan hebt staan).
En vervolgens verbinden alle clients draadloos met deze AP.
Je zou er nog voor kunnen kiezen dat het uitgaande IP van je Wifi clients
anders is dmv. NAT.

[ Voor 23% gewijzigd door battler op 29-06-2007 21:59 ]

• Thunde®

Thunde®

Topicstarter
Dus de laptop ziet dat access point automatisch als een draadloos netwerk, en hiermee verbind ik gewoon. Ik neem aan als ik het ip adres wat hij krijgt van het modem via de explorer benader ik hier ook WEP kan instellen? In principe is dat ook niet heel belangrijk ivm de afgelegen ligging van de boerderij!

Bedankt!

• battler
Als je bv. een Linksys AP neemt. (of een ander bekend merk).
Dan kan je dingen als WEP, WPA, WPA2 en Mac adress instellen als beveiliging.
Maar denk dat dat een ander topic is, wat voor acces point moet ik nemen ;)

Pagina: 1