Toon posts:

[MacBook] Simpel gebruik en veel fan lawaai

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dat de Macbook soms problemen heeft met het afvoeren van de warmte is bij iedereen ondertussen bekend. Alleen dat simpel gebruik al snel voor loeiende fans zorgt is toch wel een beetje teleurstellend in mijn ogen.

Mijn macbook 2ghz c2d met 2gb geheugen staat al te loeien met alleen de volgende dingen open: firefox, adium en een video gesprek in skype. Load is rond de 30% volgende coreduotemp en de temperatuur is al snel rond de 71 graden met loeiende fans als gevolg.

M'n macbook staat gewoon op een houten tafel dus daar kan het niet aan liggen denk ik. Is dit normaal of moet ik er even naar laten kijken? Het geloei van de fans is namelijk nogal storend.

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

Ik gebruik zelf een tooltje (smcfancontrol) waarin ik aangeef dat de fans minimaal 3000 toeren moeten draaien. Nu heb ik echt bijna geen last meer van het ineens maximaal gaan draaien van de fans. Dit komt volgens mij omdat de macbook de fans zo langzaam mogelijk laat draaien en pas aangaat wanneer hij heet wordt. Echter wordt hij dan ineens zo heet dat hij weer maximaal moet gaan koelen om de temperaturen weer zodanig te krijgen dat het minimale toerental volstaat (1800 toeren).

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 20:06:
Dat de Macbook soms problemen heeft met het afvoeren van de warmte is bij iedereen ondertussen bekend. Alleen dat simpel gebruik al snel voor loeiende fans zorgt is toch wel een beetje teleurstellend in mijn ogen.

Mijn macbook 2ghz c2d met 2gb geheugen staat al te loeien met alleen de volgende dingen open: firefox, adium en een video gesprek in skype. Load is rond de 30% volgende coreduotemp en de temperatuur is al snel rond de 71 graden met loeiende fans als gevolg.
Constant processorgebruik zorgt voor hoge temperaturen. Skype draait niet echt efficient op een mac. Ik weet niet of webcamgebruik op windows efficiënter verloopt.

M'n macbook staat gewoon op een houten tafel dus daar kan het niet aan liggen denk ik. Is dit normaal of moet ik er even naar laten kijken? Het geloei van de fans is namelijk nogal storend.
Ik heb zelf een cd 1,83 ghz en heb net hetzelfde. Ik vind de temperaturen ook hoog.
Sommige zeggen hier, "hij valt wel uit wanneer het te warm wordt", maar op één of andere manier ben ik daar dan toch niet gelukkig mee. Maar veel kan men hier niet aan doen.
Zorgen voor een goed verluchte kamer met een tocht, eventueel een laptopkoeler onder de macbook. Het helpt ook al als je de standaardfanspeed redelijk hoog zet, bij mij is dat 3600 rpm.
Zodanig maakt het net niet te veel kabaal en is de macbook bij licht gebruik (bv al geen videoconferentie met skype) de temperatuur echt laag. Als je dan intensiever gebruik maakt, stijgt de temperatuur minder snel.

Verwijderd

Heb je Windows sharing (Systeemvoorkeuren -> Delen) aan staan? Er is een bug die ervoor kan zorgen dat er iets misloopt waardoor je CPU continu belast wordt. Dit valt niet te zien in Activiteitenbeheer.
En anders kan het Spotlight zijn die in de war is. Gebruik de tool Spotless om spotlight tijdelijk uit te zetten.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 20:34
Als Skype continu 30% cpu doet dan gaan de fans wel draaien ja, eigenlijk met alles wat continu CPU gebruikt is dat wel zo.

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
ik heb dezelfde config, macbook 2GHz met 2GB mem
veel meer progs open maar weinig procbelasting. (alleen af en toe komt de mds langsfietsen maar dat is spotlight die indexeert.) kijk eens of je wat brakke software hebt draaien

[ Voor 12% gewijzigd door nilski op 03-07-2007 15:59 ]

WAZUUUUUUUP!!!!!

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
nilski schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 15:59:
...kijk eens of je wat brakke software hebt draaien
En dan voornamelijk PowerPC software die automatisch opstart en dus in Rosetta draait. (De Microsoft Office 2004 autoupdater enzo.)
Pagina: 1