Toon posts:

Vreemd riekende voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds twee dagen ruik ik een vreemde lucht uit mijn voeding komen. Het ruikt niet als een brandlucht. Daarom denk ik niet in eerste instantie aan een doorgebrande condensator. Nergens in de pc ben ik een bolle condensator tegengekomen. Wel veel stof, alleen op de cpu-koeler en nergens anders, deze stof heb ik weggehaald, maar de geur blijft gewoon hangen. De voeding zelf durf ik niet open te maken.

De pc is 4 maanden oud en de koeling is een Be Quiet! StraightPower 450W.
Desondanks de geur loopt de computer soepel en heb ik geen last van vreemde vastlopers e.d.

CPU Core 1.16 V
+3.3 V 3.26 V
+5 V 5.07 V
+12 V 12.46 V
+5 V Standby 4.95 V

De geur is een vreemde onaangename geur die ik nog niet eerder ben tegengekomen. Het heeft lichtelijk iets weg van rubber. Heeft iemand dit probleem als eens eerder gehad en/of kan mij helpen?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 00:36
Ik vind je +12 volt lijn wel erg hoog. Maar of dit de oorzaak van je probleem is... :P

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Ik denk dat het inderdaad met een lekkende condensator te maken heeft. Je zou eens kunnen testen of het echt aan je voeding ligt, door de voeding van het systeem los te koppelen. En daarna de voeding handmatig te starten (volgens mij pin 4 (groen)) van de ATX stekker verbinden met een ground (zwarte draad) zie ook deze link :) . Als je de geur dan ook ruikt, is het je voeding, anders moet je op zoek naar iets anders..

De voeding kan je prima openschroeven trouwens hoor als je enigszins technisch bent. Alleen wel even zorgen dat je de stekker uit het stopcontact trekt natuurlijk.

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Topicstarter
Deze spanningswaardes heb ik al sinds de aanschaf van de pc, dus ik weet inderdaad niet of dat de oorzaak is.

Ik weet zeker dat het mijn voeding is, aangezien daar echt de specifieke geur vandaan komt. Ik heb al door de gehele klast gesnuffeld, maar de geur komt van de voeding.
Open maken durf ik niet aangezien ik niet weet hoe de voeding eruit te krijgen zonder de rest te beschadigen en tevens mijn garantie vervalt.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2007 20:10 ]

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Dan even contact op nemen met je leverancier als je nog garantie hebt :) .

If I can't fix it, it ain't broken.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je hebt de kast schoongemaakt, ik denk dat het gewoon stof is, dat nu op de hete onderdelen van je voeding zit. Dat gaat erg stinken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een kijkje in de voeding genomen met de zaklamp en de voeding is redelijk stof vrij. Ook zie ik geen tekenen van kapotte condesator (zover ik de condensators kan zien).
Pagina: 1