Heb er hier eentje naast me staan op kantoor
Zelf gebruik ik hem nauwelijks omdat ik zelf nooit TV kijk (
TV is soooo 20th Century
), maar wel even grondig aan wat tests onderworpen:
Pluspunten:
- werkt echt zoals aangeprezen.
• Op een LAN krijg je een stream van een paar Mbit/s, wat aanvaardbare beelden oplevert fullscreen. Via internet ben je natuurlijk beperkt tot wat je upstream aankan. Hier zit het aangesloten op een 2Mbit up verbinding en krijg je acceptabel beeld (huisgenoot van me wilde TV kijken, ik had geen zin kabel te trekken, dus gewoon login van Slingbox op het werk gegeven).
• Als de afstandsbediening van je apparaat ondersteund is, kun je bijna alles wat dat ding ook kan.
- kan ook voor willekeurig welk andere videosignaal gebruikt worden. Aan anderen tonen hoe 1337 jij kunt gamen? TV-out erin en streamen maar. Beveiligingscams die via remote bestuurd kunnen worden? Bedienen die zooi en klaar
Minpunten:
- lag van minstens 3 seconden, ook op LAN, wat zappen erg irritant maakt
- zeer beperkte OS support. Als je iets anders dan Windows wilt, moet je met Wine prutsen. Aangezien de box zelf een aangepaste Linux draait, is dat totaal onnodig. Niet alleen Linux zelf ontbreekt, maar ook support voor 9 van de 10 mobile apparaten waar ze nota bene mee adverteren. Sling op je iPhone? Ho maar...
- geen opnamemogelijkheid. Net als bovenstaande vooral gevolg van krampachtige pogingen niet de recording industry achter zich aan te krijgen. Leuk voor hun advocaten, minder aangenaam voor de consument. Je bent beter af met een MythTV bak die VLC streamt.
- sowieso is de software vrij karig, basic functionality werkt, maar helft van de toeters en bellen moeten ooit nog eens geimplementeerd worden.
- combo van composite + S-Video is voor US leuk, maar voor Europeanen zou RGB (SCART) erg aangenaam zijn
- standaardafstandsbediening is leuk, maar mist een aantal knoppen die voor DTV doeleinden wel zo handig zijn ("back" enzo... je raakt vast in interactieve zenders)
- een technisch gevorderde gebruiker zal er geen probleem mee hebben, maar als onderdeel van het testen van dat apparaat heb ik een testopstelling gemaakt zonder Slingbox en vervolgens een aantal leken-collega's de boel laten proberen te installeren. Een aantal kwam zelfs met handleiding erbij niet uit wat je met al die kabels moet doen.
Zelf behoor ik absoluut niet tot doelgroep van zo'n apparaat, maar voor degenen die het wel zijn kan het leuk zijn - alleen denk ik dat dat doelgroep vrij smal is. Totale leken kunnen het simpelweg niet aansluiten, en mensen die wel technisch capabel zijn kunnen voor een vergelijkbaar bedrag een mini-ITX systeem kopen en van TV-kaart voorzien en iets als MythTV erop zetten, wat nauwelijks meer verbruik zal opleveren, maar wel totale vrijheid in wat ze ermee doen.