[XP] Activatie probleem door OEM met oembios.bin lock*

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rygir
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-03-2025
Ik heb een erg rot probleem... het zit zo : Eerst heb ik met imaging software een Windows installatie getransplanteerd naar een andere HD, en toen moederbord vervangen, en nu wil Windows natuurlijk opnieuw geactiveerd worden. Fijn, doe maar zeg ik. Komt er een venstertje dat zegt dat windows al geactiveerd is. Euh...ok klik ik dan maar, venstertje weg, loginscherm komt te voorschijn, ik kies m'n account en vervolgens verschijnt er weer "windows moet geactiveerd worden"....grr.

<Als je niet van verhaaltjes houdt skip deze paragraaf dan>
Na even op internet te hebben gezocht bel ik dan maar Microsoft want dat is blijkbaar een bekend probleem. Nu, volgens de site kan je dus naar het activatienummer bellen ook als je problemen hebt met activeren, maar in het geluids menu zeggen ze daar niks en willen ze je die code maar laten invoeren (die ik niet te voorschijn kan krijgen), dus ik mijn best gedaan om dat bandje te laten foutlopen zodat die me doorverbond met een medewerker. Ik krijg de eerste aan de lijn, een aardige zweud, en leg het probleem uit. Hij weet er geen raad mee en gaat me doorverbinden met een technisch medewerker. Ok, 5 minuten muzak. Zweud terug en vertelt dat hij een nederlands collega gevonden heeft die me verder moet kunnen helpen. 2 minuten muzak. Die nl-talige collega het probleem nog eens uitgelegd, die wist 't ook niet en ging me...doorverbinden met een technisch medewerk... :x. Vervolgens krijg ik een medewerker aan de lijn die ineens m'n naam & telefoonnummer moet hebben? Activatie was toch anoniem? In ieder geval, ik geef die door, en vertel het hele probleem opnieuw ... en wordt opnieuw doorgeschakeld met een ref. nummer. Ik krijg weer een medewerker aan de lijn en geef die referentienummer...en hij vindt e'm niet :x ... en schakelt me TERUG door. Vervolgens weer iemand anders die m'n referentienummer terug opzoekt op basis van m'n gegevens en me weer doorverbind met een technische medewerker. En die persoon vraagt dat ik e'm de code dicteer, waarop hij me het fantastische nieuws vertellen kan dat ik niet geholpen kan worden. Met een OEM licentie van dit type (er zijn er 2) is het gekoppeld aan de hardware, en als de fabrikant het niet regelt ben je je licentie samen met de hardware kwijt. In dit geval was m'n garantie al lang verlopen dus ging ik daar niet duur voor betalen om dat allemaal op te sturen voor iets wat ik ook zelf kon, en bijgevolg zit ik dus strop.
<einde verhaaltje>

Dus : Ik zit met een OEM licentie die gekoppeld is aan een bios. Die bios is er niet meer dus is XP ongelukkig. Ik wil deze installatie alsnog redden, en heb een standalone echte officiele niet-OEM licentie ter beschikking en wil die daarvoor gebruiken.

Wat ik dus aan't denken was was die oem module er uit te slopen om zo de activatie te laten terugvallen op het "gewone" systeem, maar ik weet niet of dat gaat gaan...

Wat ik probeer te redden is eigenlijk de hele configuratiezwik, vooral encrypted files bv en de outlook accounts (dat is zo'n rot programma om te verhuizen), en nog een hoop andere dingen die niet onmogelijk te fixen zijn, maar wel een boel tijd zullen kosten.

Dus als iemand nu iets weet over hoe de activatiemodules in mekaar zitten en of je die kunt vervangen, of misschien een manier om een soort recovery installatie te fixen (buiten de recovery console en een echte herinstallatie wil de setup CD (van niet OEM) me niet veel laten doen) met behoudt van register & accounts, dan was ik erg geholpen!

NB : Nog eenmaal voor alle duidelijkheid, ik wil helemaal niet de activatie omzeilen, in tegendeel, ik wil de standaardprocedure net aan de praat krijgen, om er een echte licentie van te maken!

Alvast heel erg bedankt voor alle hulp!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:01

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je moet gewoon zorgen dat je de medewerker neit aan de lijn krijgt, dan kan je je code met de telefooncomputer activeren. Verder als jij een OEM versie hebt en je veranderd daar van hardware heb je een probleem met Windows, laat dat een wijze les zijn.

Zorg er voor dat je beschikking hebt over een Retail versie en je problemen zijn al een stuk minder.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Rygir schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 15:19:

Wat ik dus aan't denken was was die oem module er uit te slopen om zo de activatie te laten terugvallen op het "gewone" systeem, maar ik weet niet of dat gaat gaan...
Als je een andere andere niet-OEM cd koopt dan kan je die eroverheen installeren. Maar je OEM sleutel gaat niet werken op een niet OEM installatie.

En anders je hebt 30 dagen de tijd om je installatie te redden?

Verder heb je juridisich en licentie technish gezien recht op re-activatie na reparatie, ook al werkt het technisch niet. Dus als je straks kosten maakt (nieuwe licentie kopen) om hem te kunnen activeren dan is het wellicht de moeite waard een brief naar MS te schijven waarin je de kosten hiervan terug vraagt. Verwijzen naar de OEM lijkt me hier niet relevant aangezien die niet de middelen heeft om jouw gerepareerde pc te activieren (door technische beperkingen die MS heeft aangebracht) (LET OP : ik heb geen juridische scholing.. O-) .)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Rygir
Outerspace schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 15:38:
<knip> je code met de telefooncomputer activeren. <knip> laat dat een wijze les zijn.
<knip> beschikking hebt over een Retail versie en je problemen zijn al een stuk minder.
Zoals ik al zei, ik krijg geen code, hij zegt dat windows al geactiveerd is en een OK knop, verder niks. Verder wist ik dat ik problemen ging krijgen en opnieuw zou moeten activeren, maar hij laat het gewoon niet toe...! Had ik mij nu niet aan verwacht...

En zoals ik al zei, ik HEB een retail versie, die ik nu wou gebruiken om te upgraden!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-02 17:20
Als je wel in veilige modus kan komen kun je het volgende proberen:
Als Windows niet wil activeren en blijft hangen op het loginscherm
1. start de computer op in "safe mode" ("veilige modus")
2. hernoem wpa.dbl in windows/system32 (bijv. naar wpa.oud)
3. maak in HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon een DWORD-waarde aan met de naam "Activation Required" met een decimale waarde van “1”
4. pas de OOBETimer op willekeurige wijze aan (staat als het goed is in in HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\WPAEvents)
5. herstart de computer
Als het goed is dan wordt er nu opnieuw om de activatie gevraagd en kun je dit ook werkelijk doen.

Systeem Specs

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik had een soortgelijk probleem, Zie dit draadje.
Misschien heb je daar iets aan? Ik zou iig gewoon proberen om SP2 of wat andere updates te installeren in de veilige modus (Zou met een enkele update al moeten werken zover ik begrepen heb).
Daarna kun je (Als het goed is) wel gewoon inloggen en de activatieprocedure beginnen (Gewoon MS bellen en aangeven dat je vorige MOBO kapot was).

Bij mij werkte het iig zonder problemen (Was ook een OEM installatie).

Succes, en laat ff weten of het heeft gewerkt.

• Rygir
leuk_he schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 15:52:
[...]Als je een andere andere niet-OEM cd koopt dan kan je die eroverheen installeren.
Die heb ik, maar hoe installeer ik die eroverheen zonder dat die alle accounts overschrijft/negeert?
Maar je OEM sleutel gaat niet werken op een niet OEM installatie.
Ik heb een extra niet-OEM sleutel.
En anders je hebt 30 dagen de tijd om je installatie te redden?
Helaas, ik geraak niet aan de desktop....geen speling :(
<knip>recht op re-activatie na reparatie<knip>kosten maakt <knip>
De extra licentie is echt geen probleem, maar de technicus van microsoft kon me geen "gewone" oplossing aanbieden (iets als start de regeditor en doe dit & dat), daarom dat ik hier om hulp kom vragen!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Rygir schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 16:08:
[...]
En zoals ik al zei, ik HEB een retail versie, die ik nu wou gebruiken om te upgraden!
las ik niet in je verhaal. En je hebt die gebruikt om te upgraden? --> als ik dit lees

http://help.wugnet.com/wi...ID-Key-ftopict576095.html

zou een in place upgrade moeten kunnen volgens die lui daar.

/edit:
Gooit een inplace upgrade je accounts weg? (voor je encryptie zul je je private key moeten exporteren hierzo denk ik )

[ Voor 16% gewijzigd door leuk_he op 29-06-2007 16:22 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Rygir
KILLorBE schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 16:12:
Ik had een soortgelijk probleem, Zie dit draadje.<knip>
Wow, ideaal, dat klinkt veelbelovend... maarre, je zegt iets van registeraanpassing (om idd te merken dat oobe /a niet werkt in veilige modus :x ), dus ik neem aan dat dat niet nodig is... dus als ik 't goed begrijp heb je puur SP2 geïnstalleerd? Nu heeft die net alle hotfixes al gehad... eens kijken of ik een leuke patch vindt...

@drunkfux : De activatie bestanden eens verstoppen kan ik nog wel proberen, met wat geluk krijg ik een desktop om de activatie wizard & key vervanging te starten zoals voor groepslicenties.

@leuk_he : Ja dat wou ik dus proberen, omdat ik me dacht te herinneren dat sinds SP2 in m'n CD is geslipstreamed ik herstelinstallaties kon doen zo...maar om één of andere reden zie ik nu alleen de herstel console of een gewone install ? Met andere woorden, welke installatie methode verknalt het niet volledig? :p

• KILLorBE
Rygir schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 16:25:
[...]

Wow, ideaal, dat klinkt veelbelovend... maarre, je zegt iets van registeraanpassing (om idd te merken dat oobe /a niet werkt in veilige modus :x ), dus ik neem aan dat dat niet nodig is... dus als ik 't goed begrijp heb je puur SP2 geïnstalleerd? Nu heeft die net alle hotfixes al gehad... eens kijken of ik een leuke patch vindt...
Yep, meer heb ik niet gedaan (het aanpassen van het register werkte idd niet).
Misschien kun je in veilige modus één van de updates eruit gooien en dan opnieuw installeren?
Je kunt via de recovery console/C: Prompt iig wel updates de-installeren (Slechts 1 keer nodig gehad, maar ik moet ergens een beschrijving hebben...op een andere PC/HDD, ik zal wel ff zoeken).

• Rygir
Occy74 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 16:11:
Als je wel in veilige modus kan komen kun je het volgende proberen:
[...]
Bij deze geprobeerd. De foutmelding was anders, maar het resultaat was hetzelfde "Windows is al geactiveerd"... zelfs zonder WPA.dbl vindt hij dat dus :x . Dit zal dus alleen voor volume licenties werken :/ .

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 15:58

Woohooo

Smilie, James Smilie

Wat je moet doen is gewoon nog een keer bellen en je code invoeren waarna je uiteindelijk weer iemand van die helpdesk aan de lijn hebt en doen alsof je van een computerzaak bent.

Uitleggen dat een klant van jou een defect moederbord heeft en je die hebt vervangen en dan krijg je altijd die code (ik tenminste wel :P)

Succes

Verwijderd

Accounts worden niet verwijderd in verband met gaten in de database. Hetzelfde geldt voor berichten. Je kunt wel besluiten je profiel volledig leeg te maken

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2007 16:38 ]

• Rygir
Kheb voor de lol die oembios.bin ook maar eens hernoemd, maakte geen verschil.

Verwijderd

Woohooo schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 16:48:
Wat je moet doen is gewoon nog een keer bellen en je code invoeren waarna je uiteindelijk weer iemand van die helpdesk aan de lijn hebt en doen alsof je van een computerzaak bent.

Uitleggen dat een klant van jou een defect moederbord heeft en je die hebt vervangen en dan krijg je altijd die code (ik tenminste wel :P)

Succes
Je kunt beter zeggen dat je hem voor de 1000000x opnieuw moest installeren vanwege spyware :P

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 16:55:
[...]

Je kunt beter zeggen dat je hem voor de 1000000x opnieuw moest installeren vanwege spyware :P
Nee want ze kijken naar het MAC adres van je netwerkkaart op je moederbord. Als je je PC opnieuw installeerd met een OEM versie en niks verandert in je hardware hoef je ook niet te bellen.

• Rygir

Succes
Om het met de woorden van de technische medewerker te zeggen : "Normaal neem ik de code en voer die in en genereer zo weer een nieuwe, maar met deze PID gaat dat niet omdat die dan direct zegt dat dat een OEM is", met andere woorden, de serial bevat een deel van de hardware als code, en de medewerker WOU me een nieuwe code geven, maar het gaat gewoonweg niet bij deze System Locked Pre-installation versies... daar is het activatie systeem niet op voorzien of zo blijkbaar :x.

Iemand die toevallig weet of MSDNAA (dat spul waar je met een abbonnement licenties op zowat alle recente microsoft software hebt) CDs ook OEM versies zijn?

@5792301 : Ik betwijfel of ik zoiets kan als particulier :p, je hebt iig gelijk met die installatie grootte... het past nog wel op vier, maar dan moet je wel je adem inhouden en je buik intrekken ;) .

• Rygir
Woohooo schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 16:57:
[...]

Nee want ze kijken naar het MAC adres van je netwerkkaart op je moederbord. Als je je PC opnieuw installeerd met een OEM versie en niks verandert in je hardware hoef je ook niet te bellen.
Quoth the raven :
Some OEM copies of Windows XP, such as an OEM copy purchased with a qualifying item of computer hardware, will have been activated individually in the same way as the packaged retail version is. If this is the case, the OEM copy behaves in the same way as the retail version. That is, after installation, it examines the following ten components:

1. - The display adapter (video/graphics card). 2. - The SCSI adapter (disk-drive adapter). 3. - The IDE adapter (disk-drive adapter/controller). 4. - The Mac Address of network interface card (NIC). Mac address. 5. - The RAM - the memory range (0 - 64MB, 64MB - 128MB, etc.). 6. - The type of processor (make and model). 7. - The processor's serial number - if it has one that can be read. 8. - The hard disk drives installed. 9. - The volume serial number of the master boot hard disk drive (more on this below). 10. - The CD/DVD drives installed.
Many OEM copies installed by the major manufacturers (Dell, HP, Packard Bell, etc.) use a system called System Locked Pre-Installation (SLP) that doesn't match any hardware on start-up. It looks for a special signature in the BIOS setup program instead. If the computer's installation Windows XP has a file called oembios.bin, then it has SLP-activated OEM copy.

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Beetje bullshit imo, ik werk hier altijd met OEM versies en ik krijg altijd die codes.

MSDNAA? Action-Pack bedoel je zeker?
Die CD's zijn geen OEM maar ook geen RETAIL, ik weet niet exact hoe dit verloopt maar iig anders anders dan bij OEM.

Edit: Heb je zo een Dell, HP systeem dan?

[ Voor 8% gewijzigd door Woohooo op 29-06-2007 17:12 ]

• Rygir
Woohooo schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 17:10:
Beetje bullshit imo, ik werk hier altijd met OEM versies en ik krijg altijd die codes.
Ik weet wat je bedoeld, maar zoals je kunt lezen in de quote hierboven zijn er dus van die, excuseer het taalgebruik, KUT-OEM versies waar je vast aan zit...bullshit idd...
Die CD's zijn geen OEM maar ook geen RETAIL, ik weet niet exact hoe dit verloopt maar iig anders anders dan bij OEM.

MSDN Academic Alliance bedoel ik, qua licentie leek het op retail, maar qua installatie medium weet ik 't niet.

Ik heb zo'n Toshiba systeem :) .

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Oke dan heb je zo'n "System Locked Pre-Installation".
Kan ik je niks meer over vertellen..

• KILLorBE

Succes
Probleem is dat je geen code te zien krijgt omdat je niet kunt inloggen en dus ook niet de activatie procedure kunt starten (Of ik moet het verkeerd begrepen hebben), dus bellen heeft geen zin (In veilige modus werkt het niet, en in normale modus kom je in een "endless loop").

Ik heb toen ook vanalles geprobeerd om het probleem te omzeilen....niks werkte, behalve door (In mijn geval) SP2 te installeren (Maar zoals ik al zei zou het ook moeten werken door gewoon een update te installeren).
Woohooo schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 16:57:
[...]

Ze kijken niet naar je MAC adres als je belt ;)
Woohooo schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 17:10:

MS medewerkers zijn niet zo handig/aardig als die computer ;)

Bij mij ging het iig zonder problemen via die computer (Packard Bell met OEM).

@ Rygir: Heb het nog niet kunnen vinden (Staat/stond op m'n oude PC/HDD, maar tijdens het ghosten vond m'n HDD het welletjes...gebeurt mij altijd...wil je een back-up maken en start je eerst ff opnieuw op...houd je HDD ermee op, 2 jaar later koop je een nieuwe HDD en wil je je HDD ghosten, kapt je HDD er mee....ik maak dus geen back-ups meer, en ik ghost ook niet meer...is toch altijd te laat :D
Woohooo schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 17:54:
Oke dan heb je zo'n "System Locked Pre-Installation".
Kan ik je niks meer over vertellen..
Sorry dat ik je alweer quote (Jij mag zelf bepalen of je het als positief of negatief moet zien ;) ).
Kun je weinig over zeggen IMO, want waarom lukt het bij een Packard Bell dan wel?
Het belangrijkste is dat je kunt inloggen en de activatie procedure kunt starten, waarna je belt en aangeeft dat je MOBO kapot was om vervolgens de ellenlange code door te geven.

Noem het bedrijf nou maar gewoon bij de normale naam ;)

[ Voor 1% gewijzigd door alt-92 op 29-06-2007 21:59 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Probleem zegt niet zoveel, titel iets uitgebreid :)

Volgens de EULA hoor je eigenlijk contact op te nemen met PB voor je probleem, dat is namelijk de voorwaarde die aan de combinatie voorgeinstalleerde XP + Die specifieke hardware is gesteld.

Nou zit je natuurlijk wel met het probleem dat je garantieperiode waarschijnlijk verstreken is ;) en eigenlijk geen andere keuze hebt als je een compleet ander (non-PB) moederbord erin zet dan een nieuwe licentie aanschaffen.

Overigens is het feit dat de installatie van $OEM afkomstig is niet persé gelijk aan een SLP. Vervelend genoeg zijn er verschillende series waar de één wel en de ander niet gelocked is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1