WD2500 ineens defect?

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-12-2025
Even verhaal in het kort:

Gister rond uur of 10, deed me pc weer wazig (kreeg aantal errors op me pc van steam, en me downloadspeed was absurt laag)

Toen heb ik dus mijn pc opnieuw opgestart, eerste wat me opviel: de witte "bad sectors" balk (die witte met witte i's) ik d8 al, k*t me boot disk heeft bad clusters, ah boeiend...

Na het starten bleken mijn 2 partities weg te zijn:
H en I

Nou boeit het me niet dat ik H Kwijt ben (liever niet dan wel) dit is me film partitie, waar ik zo alle backups van me eigengemaakt filmpjes en me anime op had staan (shame on me!) nu is I wel belangrijk aangezien hier dus al me data op staat! (mijn documenten was gelinked aan de I schijf.)

Nu vandaag nog een keer opnieuw gestart, en bios gechecked, in bios zie ik keurig 2 keer een WD2500 staan, binnen windows schijfbeheer blijft er nog maar 1 over.

Heb me sata aansluitingen en kabels enzo gewisseld, levert geen verschil op.

Heb geboot met de UBCD4WIN (malibu maniac edition \o/ ) en hier met en aantal HD tooltjes gechecked.

De eerste geet aan:
S.M.A.R.T disable on disk
De 2de geeft aan:
Error on Read
hetzelfde tooltje geetf ook aan dat al me clusters bad zijn...

Nu heb ik de disk ondertussen op een ander systeem gehangen, maar dan begint het vaag te worden:
Waneer ik via mijn bootdisk boot, met alleen de WD eraan, start ie niet, boot ik windows op die bak zelf (met hdd van de pc + mijn defecte disk) dan boot ie ook niet.

Het probleem ligt dus duidelijk aan de disk.. maar heb geen enkel idee hoe dit kan of of het op te lossen is.

Disk is net 2 en een half jaar oud (productie 02-2005) en zon 2 jaar bij mij in dienst.

Laatste S.M.A.R.T view, van week geleden gaf aan dat de disk 96% performance was en 96% vital, zelfde rates op me andere schijf (welke als actieve boot en opslag gebruikt word)

Iemand die mij verder kan helpen in het hoe of wat van dit probleem?

Alvast bedankt!

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zou eerst even een floppy maken met de hdd-tool van de fabrikant zelf, en daarmee je disk testen.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Inderdaad, als ik jouw was zal ik eerst even een tool downloaden om op floppy te zetten of in windows te draaien. Ik post zometeen even de links van de tools.

Edit: Hier de links

- Floppy versie
- Windows versie (Deze kan je gewoon in Windows draaien)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2007 09:10 ]

Verwijderd

Welk moederbord heb je?
Want ik heb dit ook als eens voorgehad op een asus p5ld2 mobo.

• Mopperman
kheb hier ene msi, en schijf op een asus aangesloten zelfde.

nu met wat hulp van iemand aan tootlje gekomen, en me Partition table an MBR blijken corrupt te zijn..

iemand enig idee hoe je dit fixed?

• Mopperman
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 09:07:
Inderdaad, als ik jouw was zal ik eerst even een tool downloaden om op floppy te zetten of in windows te draaien. Ik post zometeen even de links van de tools.

Edit: Hier de links

- Floppy versie
- Windows versie (Deze kan je gewoon in Windows draaien)
Test Option: QUICK TEST
Model Number: WDC WD2500JD-22HBB0
Serial Number: WD-WCAL72706984
Firmware Number: 800.D280
Drive Type: SATA
Capacity: 250.06 GB
SMART Status: Not Available
Test Result: FAIL
Test Error Code: 11-Cable Test::Read diagnostics sector error!
Test Time: 11:46:28, July 01, 2007

Test Option: EXTENDED TEST
Test Time: 11:46:33, July 01, 2007

Test Option: WRITE ZEROS
Test Time: 11:46:47, July 01, 2007

Verwijderd

Nadat je 'Test Error Code: 11-Cable Test::Read diagnostics sector error! ' hebt gelezen heb je natuurlijk meteen je kabel gechecked? :)

• s441558
  • Laatst online: 22-02 16:33
Mopperman schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 20:15:
kheb hier ene msi, en schijf op een asus aangesloten zelfde.

nu met wat hulp van iemand aan tootlje gekomen, en me Partition table an MBR blijken corrupt te zijn..

iemand enig idee hoe je dit fixed?
Fixmbr en eventueel fixboot in de recovery console uitvoeren

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Toen heb ik dus mijn pc opnieuw opgestart, eerste wat me opviel: de witte "bad sectors" balk (die witte met witte i's) ik d8 al, k*t me boot disk heeft bad clusters, ah boeiend...
Lol, dat heeft helemaal niets te maken met bad sectors :+. Is gewoon een laadbalkje van Windows XP. Probeer in je bios S.M.A.R.T. eens aan te zetten voor de betreffende hardeschijf.

• Mopperman
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 11:56:
Nadat je 'Test Error Code: 11-Cable Test::Read diagnostics sector error! ' hebt gelezen heb je natuurlijk meteen je kabel gechecked? :)
ik hbe al 3 gloednieuwe kabels aan die drive gehangen, alle 3 hetzelfde.. lijkt me stug dat ik hier 3 DOA heb gekregen :p
Probeer in je bios S.M.A.R.T. eens aan te zetten voor de betreffende hardeschijf.
S.M.A.R.T. is ingeschakeld, geeft aan None op de betreffende disk.

[ Voor 18% gewijzigd door Mopperman op 01-07-2007 12:33 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Dan zou ik denken dat er iets mis is met je aansluiting van de kabel ofzo. Zijn er geen pinnetjes verborgen/missend ?

• Mopperman
Madrox schreef op maandag 02 juli 2007 @ 03:54:
Dan zou ik denken dat er iets mis is met je aansluiting van de kabel ofzo. Zijn er geen pinnetjes verborgen/missend ?
aansluiting op moederbord is al op 4 versvchillende geweest, mat 3 verschillende kabels, en op de schijf zelf is er ook niks mis..

zoals ik al vertelde was hij plotseling weg na een restart... dus dan lijkt me kabel ondertussen al uitgesloten...

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ik heb het over de aansluiting aan de kant van de harddisk...niet de kabel zelf dus.
Of er is pin krom ofzo of de connectie zelf is brak, anders zou ik die error 11 niet kunnen verklaren.
Misschien een mailtje naar de harddisk fabrikant ofzo ?

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
een paar weken geleden ook gehad met HD van klant: foutcode 11: cable...
Het was de HD die al 3! weken aan het tikken was en op het moment dat ze belden was die zo goed als total loss => geen data kunnen recupereren.

Je zegt dat je 2 identieke schijven hebt... Zou het geen oplossing zijn om de interface te versteken en zo eventueel de data te recupereren? :?

Simke

• Mopperman
Madrox schreef op maandag 02 juli 2007 @ 11:40:
Ik heb het over de aansluiting aan de kant van de harddisk...niet de kabel zelf dus.
connectie op schijf zelf is ook niks mis mee...
Of er is pin krom ofzo of de connectie zelf is brak, anders zou ik die error 11 niet kunnen verklaren.
Ik ook niet.. totdat ik zojuist even mijn beide disks vergelijk.. het blijkt dus dat als je i de device manager gata kijken, hij de disc daar dus ook nog herkent..

en dit valt me dan op:
DN_DISABLEABLE

Iemand die mij kan vertellen wat dat inhoud?
Hier trouwens nog een screen die wat verduidelijkt...

http://www.ik-own.nl/persoonlijk/disk_defect2.jpg

De WD2500JD-22HBB0 is de schijf die dus niks meer doet..
De WD2500JD-00HBB0 is dus me indentieke werkende (bootable) schijf...

P.S. De muziek die ik op dat moment net opzet (bij maken screenshot) is puur toeval :o

[ Voor 7% gewijzigd door Mopperman op 02-07-2007 12:57 ]

• Mopperman
op dit moment in de kast gelegd.

fabrikant (WDC) mag ik geen garantie claimen, omdat het een all-in-product is van de pc bouwer.

PC bouwe claimt geen garantie omdat zijn 2 jara garantie voorbij is.

Mijn hardware boer kan garantie claimen, voor 25 euro, wat mij dus iets teveel is om mijn data kwijt te zijn (onbetrouwbare mensen + zwara vertrouwelijk matteriaal)

Dus.. ik denk dat ik hem zelf onklaar ga maken als er geen oplossingen meer zijn.

• Mopperman
Iemand die me nog wat tips of trucks kan leren/geven voor dit probleem?

ben persoonlijk bang dat zn printje kapot is...

[ Voor 26% gewijzigd door Mopperman op 05-07-2007 21:36 ]

• AntonH
fabrikant (WDC) mag ik geen garantie claimen
Zelf contact opnemen met WD moet toch wel kunnen? Garantie heb je altijd wel bij de fabrikant, mits het geen OEM schijf is. Heb je het serienummer al gecontroleerd op de site van WD?

• Mopperman
anton121 schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 22:08:
[...]

Zelf contact opnemen met WD moet toch wel kunnen? Garantie heb je altijd wel bij de fabrikant, mits het geen OEM schijf is. Heb je het serienummer al gecontroleerd op de site van WD?
heb gebeld gehad met WD en ze doen het echt niet op mijn naam, iets met all-in product dus zal wel om ene OEM schijf gaan...

• AntonH
Mopperman schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 22:12:
[...]

heb gebeld gehad met WD en ze doen het echt niet op mijn naam, iets met all-in product dus zal wel om ene OEM schijf gaan...
Maar heb je dit al geprobeerd? Een RMA kun je volledig regelen via internet, zelfs zonder factuur. Bellen is nergens voor nodig en dat je hardware boer daar €25 voor vraagt, slaat helemaal nergens op!

• Mopperman
anton121 schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 22:22:
[...]

Maar heb je dit al geprobeerd? Een RMA kun je volledig regelen via internet, zelfs zonder factuur. Bellen is nergens voor nodig en dat je hardware boer daar €25 voor vraagt, slaat helemaal nergens op!
WCAL72706984 WD2500JD-22HBB0 No Limited Warranty

No Limited Warranty
Product was originally sold to a system manufacturer. Please contact the system manufacturer or the place of purchase for warranty service.

Verwijderd

Als je voorzichtig te werk gaat kan je proberen om de printplaatjes van de disks te ruilen om zo (als de controller print defect is) je data te redden. Ik weet dan alleen niet of je de garantie op je andere schijf dan kwijt bent, maar dat lijkt me niet zo erg als je je data kan redden.

• Mopperman
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 10:25:
Als je voorzichtig te werk gaat kan je proberen om de printplaatjes van de disks te ruilen om zo (als de controller print defect is) je data te redden. Ik weet dan alleen niet of je de garantie op je andere schijf dan kwijt bent, maar dat lijkt me niet zo erg als je je data kan redden.
Weet je toevallig ook of de printjes zelf los te koop zijn?

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Niet standaard. Je moet toevallig iemand hebben die ook een kapotte disk heeft waarvan de printplaat goed is.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb deze suggestie (verwisselen print) al heel vaak langs horen komen maar nog nooit van iemand gehoord dat het ook daadwerkelijk gelukt is om op deze manier de schijf te herstellen cq data er af te kopieeren.

Zijn er rapporten van mensen waarbij dit daadwerkelijk gelukt is?

• Mopperman
joopv schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 18:49:
Ik heb deze suggestie (verwisselen print) al heel vaak langs horen komen maar nog nooit van iemand gehoord dat het ook daadwerkelijk gelukt is om op deze manier de schijf te herstellen cq data er af te kopieeren.

Zijn er rapporten van mensen waarbij dit daadwerkelijk gelukt is?
goede vraag joopv,

UIkzelf durf het ook niet goed aan om me nog werkende bootable schijf nu los te gaan slopen.

Plan is al gemaakt voor vervanging (2x 80GB in Raid0 (win schijf) en een WD 500GB + huidige WD250GB als opslag,,,

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Het is zeker weleens gelukt, belangrijk is iig dat het een identieke printplaat is; liefst van dezelfde serie harddisks. Je zou bijv. een advertentie kunnen plaatsen en vragen om zo'n printplaat.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dat het met een MFM disk uit 1987 werkt geloof ik wel, dat heb ik zelf ook nog gedaan. Maar werkt het met een moderne disk van b.v. >40GB ook nog?

Verifieerbare rapporten?

Ik denk n.l. dat er zoveel unieke mechanische en magnetische variabelen in de elektronica zijn opgeslagen (eeprom/flash) dat het verwisselen van een print niet meer werkt. Maar om de een of andere reden blijft dat verhaal toch steeds weer terugkeren.

Edit: blijkbaar verkeerd gedacht, voor die maxtors kan verwisselen van een pcb dus wel werken. Het blijft natuurlijk wel een gok of er niet iets mis is met de rest van de drive.

[ Voor 17% gewijzigd door joopv op 07-07-2007 10:34 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dank denk je verkeerd.

Als producenten opgeven dat het kan helpen dan zal dat toch wel zo zijn? Zie o.a. Verwijderd in "Harde schijf kortgesloten, wat nu?"

ARME AOW’er

• Mopperman
tja...

ik ga even via via proberen om aan ene printplaatje te komen...

Pagina: 1