Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 00:05
Hallo allemaal,

Aangezien het vorige topic met dit onderwerp uit november 2006 kwam en ik graag toch het meest actuele informatie wil hebben, open ik daarom een nieuwe topic over dit onderwerp.

Ik heb hier sinds twee maanden een Windows Vista Home Premium 32 Bits DVD liggen die ik nog steeds niet heb gebruikt. Één van de redenen waarom ik deze nog niet had geinstalleerd was dat ik wilde wachten op voldoende drivers ondersteuning. Nu de drivers aardig beschikbaar zijn en ik meer tijd tot mijn beschikking heb om wat andere dingen te gaan doen, wil ik eigenlijk wel een poging wagen om Windows Vista te gaan installeren.

Helaas zit ik nog met één ding, ik heb met Windows XP MCE een accutijdsduur op mijn laptop van meer dan 4 uur en wil eigenlijk niet minder. Hoe zijn de ervaringen van Windows Vista gebruikers die geswicht zijn van Windows XP naar Vista over de accutijdsduur? Is deze korter geworden of langer geworden en vanaf welke Windows versie was dit. (Windows XP Home/MCE/Professional)

Graag jullie ervaringen, aangezien een gerucht op internet rond heerst dat bij het ene merk/type een langere accutijdsduur gewonnen kan worden met Windows Vista en bij de andere merk/type de accutijdsduur weer flink omlaag word gehaald.

Als laatste punt, ik weet dat de accutijdsduur afhankelijk is van verschillende factoren waaronder, de capaciteit van de accu, helderheid van het scherm.

Verder is het misschien handig om je configuratie/merk/type en je conclusie bij te plaatsen of je wel of niet winst op de accu hebt behaald.

Mijn configuratie:

Merk/type: Asus F3JP
CPU: Core 2 Duo T5600
1 Gig intern geheugen (1 slot)
ATi X1700
9 cell Accu
Windows MCE
Behaalde accutijdsduur in Win MCE:

Afbeeldingslocatie: http://xs216.xs.to/xs216/07242/accustand.JPG

Behaalde accutijdsduur Win Vista: Nog niet overstapt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-09 12:42
volgens mij is die bij vista korter omdat het een veeleisender besturingssysteem van je ram en videokaart

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 20:06
the squaler1 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 14:02:
volgens mij is die bij vista korter omdat het een veeleisender besturingssysteem van je ram en videokaart
Ik spreek niet uit ervaring, maar heeft Vista in vergelijking met XP geen resem energiebesparende functies ingebouwd (zoals automatisch het voltage verlagen van de cpu, snelheid van fans regelen, etc), die de accutijdsduur horen te verlengen?

maleadt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
MALEADt schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 14:39:
[...]

Ik spreek niet uit ervaring, maar heeft Vista in vergelijking met XP geen resem energiebesparende functies ingebouwd (zoals automatisch het voltage verlagen van de cpu, snelheid van fans regelen, etc), die de accutijdsduur horen te verlengen?

maleadt
Volgens de verschillende artikelen die ik op het internet had kunnen vinden, stonden er idd een paar bij waarin beschreven stond dat Vista zuiniger met de accu zou moeten zijn, maar ik heb ook artikelen gevonden die dit tegen spreken.

Zijn er mensen die ervaringen hebben zowel in Vista als in XP met het accu verbruik van hun laptops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb een tijdje de RTM gedraaid in dual boot. Ik had dan de power options op balanced staan in Vista. Als de TS dit op battery saving zet, of hoe die stand ook heet van de drie, kan ik zeggen dat je er winst mee haalt. Mijn laptop is een Fujitsu-Siemens Pi 1536, bijna een jaar oud. Er zit een 6-cel Li-Ion accu in en met XP zou ik volgens de indicatie 2 uur er mee moeten kunnen doen. Met Vista was dit met helemaal vol, scherm op donker (zelfde als bij XP) zo'n 2,5-3 uur. Processor is een Core Duo T2300 (heb even gekeken naar de verschillende versies, helaas de niet zuinige), 1 GB RAM (2x 512), ATi X1400 Mobility Radeon en een 100 GB 5400 RPM schijf. Wireless schakelaar op uit, geen usb apparaten aangesloten. Ik denk dat als ik hem op Power Saving had gezet, ik op zo'n 3 uur zou kunnen komen. Dit dan met idle draaien, dus niets speciaals, gewoon een documentje typen of spelletje mijnenveger. Muziek ook uit.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
Hero Of Time schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 03:13:
Ik heb een tijdje de RTM gedraaid in dual boot. Ik had dan de power options op balanced staan in Vista. Als de TS dit op battery saving zet, of hoe die stand ook heet van de drie, kan ik zeggen dat je er winst mee haalt. Mijn laptop is een Fujitsu-Siemens Pi 1536, bijna een jaar oud. Er zit een 6-cel Li-Ion accu in en met XP zou ik volgens de indicatie 2 uur er mee moeten kunnen doen. Met Vista was dit met helemaal vol, scherm op donker (zelfde als bij XP) zo'n 2,5-3 uur. Processor is een Core Duo T2300 (heb even gekeken naar de verschillende versies, helaas de niet zuinige), 1 GB RAM (2x 512), ATi X1400 Mobility Radeon en een 100 GB 5400 RPM schijf. Wireless schakelaar op uit, geen usb apparaten aangesloten. Ik denk dat als ik hem op Power Saving had gezet, ik op zo'n 3 uur zou kunnen komen. Dit dan met idle draaien, dus niets speciaals, gewoon een documentje typen of spelletje mijnenveger. Muziek ook uit.
Dus als ik je verhaal goed heb begrepen.. heb jij wel winst met betrekking tot je accutijdsduur in Vista behaald. Stond de functie Aero ook aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aero had ik aan ja. Ik haalde iets meer uit mijn accu dan eerst, maar hoeveel ik werkelijk gewonnen heb weet ik niet omdat ik gewoon mijn laptop ben gaan gebruiken. Theoretisch zou ik een half uur tot een uur meer mee kunnen, als je de Windows indicatie moet geloven. Dat is iets wat ik niet doe.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1