Toon posts:

[OPENBSD] meerdere nics i.p.v. switch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een soekris 4801 met extra 4port lan module. In totaal dus 7 poorten.

Precies: net4801-60 Board and Case + lan1641
Foto: http://soekris.kd85.com/images/tn/DSC03600.JPG.html

Ik heb bij aankoop echter een kleine vergissing begaan. Een extra lan module is nog geen switch. Ik wil dat als een kabel verbonden wordt in één van de poorten, de achterliggende nic automatisch een vast ipadres krijgt die voor deze poort staat. Eventueel mag dhcp bij deze poorten, maar liever niet.

(Ik heb nu al dhcpd luisteren op sis1 (lan poort) met host specificatie in dhcpd.conf.)

--> Iemand een suggestie om de extra poorten te kunnen gebruiken zonder switch?

Nu heb ik:
sis0 = WAN
sis1 = lan
sis2-6 wil ik servers aan verbinden.

Nogmaals samenvattend :) : Kan ik sis2-6 zo configureren dat deze nics als een switch fungeren met statische ip's die in dezelfde subnet vallen als sis1 (lan)?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het nog niet gezien. Ik verwacht dat het een oplossing is. Thanks!

Edit: Ik heb er nu een bridge van gemaakt. Voor de liefhebbers:
===
cat /etc/bridgename.bridge0
add sis1 blocknonip sis1
add sis2 blocknonip sis2
add sis3 blocknonip sis3
add sis4 blocknonip sis4
add sis5 blocknonip sis5
add sis6 blocknonip sis6
up

cat /etc/hostname.sis* (sis2-6]

up media 100baseTX

cat /etc/hostname.sis1

Een statisch ipadres

sh /etc/netstart bridge0
And it's all your's!
===

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 12:05 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 12:32:
Ik wil dat als een kabel verbonden wordt in één van de poorten, de achterliggende nic automatisch een vast ipadres krijgt die voor deze poort staat. Eventueel mag dhcp bij deze poorten, maar liever niet.
Hoe denk je dat een computer aan sis2-6 weet welk IP hij moet krijgen? Dat kan alleen maar met DHCP (dingen als BOOTP en RARP daargelaten, wat gewoon meer van hetzelfde is).

Wat je wel kan doen is één dhcpd per sis-2-6 interface draaien, en elke dhcpd zo instellen dat hij maar één IP adres afgeeft. Op die manier krijgt een DHCPende host achter sis2 altijd het IP adres dat je hebt ingesteld in de dhcpd voor sis2.

Maar eigenlijk vind ik dat geen erg elegante oplossing. Waarom niet één dhcpd voor alle lokale interfaces (sis1-6), en dan je dhcpd vaste adressen laten uitdelen voor (de macadressen van) je servers? Dan maakt het ook niet uit welke server je waarin prikt, hij krijgt toch altijd hetzelfde IP adres. Als je dat verder doortrekt, dan kun je ook de normale computer altijd hetzelfde IP geven via DHCP, heb je alleen nog dynamische IPs voor computers die normaal niet op je netwerk zitten.

Verwijderd

Topicstarter
@Deadinspace
Waarom niet één dhcpd voor alle lokale interfaces (sis1-6), en dan je dhcpd vaste adressen laten uitdelen voor (de macadressen van) je servers?
Omdat ik dan de melding krijg dat meerdere nics luisteren op dezelfde subnet. Misschien dat ik mijn dhcpd.conf niet handig genoeg ingesteld heb. Heb jij dit wel goed functionerend? Ik sta altijd open voor nieuwe leerpunten :o

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ahja, dat is natuurlijk zo. Maar ze zitten op hetzelfde subnet omdat je die poorten min of meer als een switch gebruikt ipv losse poorten, en daarom heb je een bridge aangemaakt. Probeer dhcpd eens op bridge0 te laten luisteren?

Verwijderd

Sowiso moet dhcpd idd op het bridge device luisteren wil je zonder subnet probs op alle interfaces kunnen luisteren. Tevens, je zou wat foo uit kunnen halen met de mac addressen van clients, maar het is niet, zonder flink te gaan hacken of ranzig worden, mogelijk om adhv de poort waar $client aan verbonden is een ip uit te delen.

edit:

(offtopic): Deadinspace =) Alles goed jongen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2007 10:29 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 10:28:
(offtopic): Deadinspace =) Alles goed jongen?
Prima hoor, en met jou? :)
Pagina: 1