Situatie wanneer de bus bij de bushalte vertrekt.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.758 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84021

Topicstarter
Ik vraag mij iets af.

Ik heb nu enkele keren gehad dat ik langs een bus reed die op de halte stond dat de bus opeens bijna in mijn zij of achterkant zat. Dus dat ik er al langs aan het rijden ben bv met 30 of 50KM/h en dat de bus gewoon de weg optrekt. (Daarnaast is het veel vaker goed gegaan, maar die paar keer dat ik zo schrok is een paar keer teveel.)

Ik weet dat je de bus voorrang dient te verlenen in de bebouwde kom zodra hij zijn knipperlicht aanzet. Je moet dan stoppen. Dit doe ik ook altijd.

Maar sommige chauffeurs hebben er een handje aan om dat ding aan te zetten zodra je ernaast rijdt en dan ook meteen al weg te rijden. Ligt het nou aan mij of is dit gewoon fout/asociaal en dus niet zoals het hoort?
Het lijkt mij natuurlijk fout, want zo kun je in principe nooit veilig of goed langs een bus rijden.

Hoe zit dit nu precies? Zijn er gewoon een paar chauffeurs die een beetje aso rijden? Of vergis ik me?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 84021 op 29-06-2007 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352

Zijn er gewoon een paar chauffeurs die een beetje aso rijden?
Yep :)
Of vergis ik me?
Nee, als de bus z'n knipperlicht aan heeft, dan moet je stoppen. Je doet het dus goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Dat zijn inderdaad asociale chauffeurs :/

Om dit verhaal maar even door te trekken door iets wat ik vanochtend op de radio hoorde:
Ze hadden het over een busmaatschappij die de welbekende geel met blauwe bushalte borden vervingen door borden in een andere kleur.... Nu blijkt dat dat geen officiële borden zijn en de bushalte in een parkeerplaats veranderen, waardoor de bus (in de bebouwde kom) geen voorrang meer heeft bij het wegrijden.... Leuke dingen voor een rechtzaak dus....

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05 20:29

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Je geeft ze voorrang binnen de bebouwde kom (zij zetten als het goed is knipperlicht ook aan).

Ben je echter al bezig met het passeren van de bus, dan moet de bus op jou wachten :)

Ik heb hetzelfde welles meegemaakt en ben gewoon heel vervelend gaan claxoneren :P

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Ik denk dat die asociale houding voortkomt uit het feit dat heel veel mensen een bus niet voorlaten als deze de halte wil verlaten. Vooral in de spits zie ik bijna niemand die een bus vrijwillig voor laat gaan. Maar goed, de andere kant heb ik ook meegemaakt. En het is geen pretje om bijna een bus op de bijrijders-stoel te hebben. :P

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:17

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik weet ook wel een halte waar het regelmatig mis dreigt te gaan. (voor de kenners: op de N278 in cadier en keer, bij de subaru dealer) Er is dan al wat bebouwing langs de weg, maar het bord voor de bebouwde kom staat pas 200 meter verderop. Officieel heeft de bus dus geen voorrang. Vertel dat die buschauffeurs maar eens, hoe vaak ik daar in de ankers moet omdat ze gewoon wegrijden, zelfs al houd ik er rekening mee dat ie ieder moment kan wegrijden. En ook niet het knipperlicht uitgooien, en dan kijken of er überhaupt iets komt (wat ie al lang had moeten doen), maar zodra het knipperlicht aangaat zit hij al op de weg.

Het leuke is dat er toevallig vandaag in de krant staat dat oa in Limburg Veolia nieuwe borden bij de bushaltes aan het plaatsen is. Echter, deze zijn niet goedgekeurd door de instanties die daarover gaan. Het gevolg: officieel hebben vertrekkende bussen geen voorrang meer bij het wegrijden, en als je die stopplaatsen als parkeerplaatsen gebruikt kan en zal de politie je niets maken.

Bron: http://www.limburger.nl/nieuws/limburg/article2089515.ece
bron: Nu.nl

[edit] @ McBoom: Veolia dus. :)

[ Voor 5% gewijzigd door DrivinUCrazy op 29-06-2007 12:47 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Zonder krachttermen te gebruiken; ik kom bijna elke ochtend wel bussen tegen die óf voorrang nemen BUITEN de bebouwde kom (wat ik ze al toeterend) uit principe niet geef, óf ze stoppen onder geen beding voor je wanneer je een zebra wilt oversteken.
Ik loop er gewoon voor langs, maar da's een paar keer maar net goeg gegaan.

Ik erger me er kapot aan, ik zie dat ook regelmatig gebeuren bij ouderen en volgepakte moeders met kids.
Ik zit er natuurlijk niet op te wachten een bus in m'n zij te hebben, maar buiten de BB kom ga ik er echt niet voor aan de kant, laat de verzekering het dan maar regelen :)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:00

Royz

Kleurenblind!!

_the_crow_ schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 12:35:
Ik denk dat die asociale houding voortkomt uit het feit dat heel veel mensen een bus niet voorlaten als deze de halte wil verlaten. Vooral in de spits zie ik bijna niemand die een bus vrijwillig voor laat gaan. Maar goed, de andere kant heb ik ook meegemaakt. En het is geen pretje om bijna een bus op de bijrijders-stoel te hebben. :P
Dit is ook wel waar. Bij veel N-wegen waar bussen rijden heb je maar 1 strook... dan heb je geen zin in een bus voor je die 50 rijdt terwijl je er 80 kan. Ik probeer er zelf ook altijd net voorbij te gaan en als het niet lukt, de regels zijn duidelijk dus meot je remmen :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-05 18:37

Dido

heforshe

Hydraulik-Phunk schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 12:52:
Ik zit er natuurlijk niet op te wachten een bus in m'n zij te hebben, maar buiten de BB kom ga ik er echt niet voor aan de kant, laat de verzekering het dan maar regelen :)
Je uitvaartverzekering, bedoel je? ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 02:31

DinX

Motormuis

Hydraulik-Phunk schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 12:52:
Zonder krachttermen te gebruiken; ik kom bijna elke ochtend wel bussen tegen die óf voorrang nemen BUITEN de bebouwde kom (wat ik ze al toeterend) uit principe niet geef, óf ze stoppen onder geen beding voor je wanneer je een zebra wilt oversteken.
Ik loop er gewoon voor langs, maar da's een paar keer maar net goeg gegaan.

Ik erger me er kapot aan, ik zie dat ook regelmatig gebeuren bij ouderen en volgepakte moeders met kids.
Ah, het is dus niet alleen hier in België dat ze dat doen :{

Binnen de bebouwde kom heeft een bus voorrang als ie z'n richtingaanwijzer aan doet, buiten dus niet. Maar daar trekt 9 van de 10 (nee ik overdrijf niet) zich niks van aan.

Ze smijten hun bus gewoon weer de weg op zodra ze hun richtingaanwijzer aan hebben, en je moet maar remmen dan. Allez, moeten niet, je bent in je recht als ze tegen je rijden. Maar een bus vs een Fiat Punto, nee dank je :{

Hetzelfde met kruisingen en zijstraten enzo, hup, maar "snel" die bus de hoofdweg oprijden en al het verkeer moet maar stoppen :{

Ik kan me inbeelden dat ze anders vaak staan te wachten ergens, maar ze hebben zich nog altijd aan de regels te houden.

Hier 500 meter van de deur is bvb een rood licht waar ik vaak linksaf draai, 100 meter verder is een bushalte. Denk je dat die bussen (1 elk uur) even 10 seconden wachten tot het licht even op rood staat ? Nee, komt er een hele rij auto's aan die net groen gehad hebben, hup die bus ervoor, lekker.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De regel is zelfs zo dat een buschauffeur verkeer dat al naast de bus zit, eerst voor moet laten gaan, voor hij mag invoegen. Verkeer achter de bus moet officieel de bus voorlaten als hij z'n knipper aan heeft (dit geldt dus binnen de bebouwde kom).
Helaas lappen nogal veel chauffeurs dit aan hun laars...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Dido schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 12:56:
[...]

Je uitvaartverzekering, bedoel je? ;)
Volvo tegen Volvo dan he, dus reken (hooguit) op 'n fikse lakschade! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hydraulik-Phunk schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 13:32:
[...]

Volvo tegen Volvo dan he, dus reken (hooguit) op 'n fikse lakschade! :P
Bij een botsing tussen een bus en een auto zou ik eerder vertrouwen op je uitvaartverzekering dan op je auto-verzekering eerlijk gezegd...

Met alle respect, maar uit jouw eerste post maak ik een beetje op dat jij een death-wish hebt?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:25
Denk dat veel chauffeurs dit inderdaad gewoon doen omdat ze weten dat mensen geen botsing willen, en de bus altijd er beter vanaf zal komen dan de personen in de auto. Dus nemen ze aan dat elke auto gewoon zal remmen.
Ik vraag me trouwens af wat voor antwoord je krijgt van de gemiddelde buschauffeur als je hem hierop aanspreekt.
"ja meneer, dan kan ik wel voor altijd blijven wachten en dan raak ik achter op schema. En moet u eens kijken hoe boos iedereen dan is. Ik moet wel."
zoiets misschien?
Maargoed, als het komt doordat chauffeurs erop rekenen dat de mensen in de auto's wel zullen remmen om een ongeluk te voorkomen, is dit het beste advies: Koop een hummer.
Of liever: Haal volvo over een hummer-like voertuig te bouwen en koop die dan. Dan weet je zeker dat ie ook heelblijft. (ben niet bekend met de betrouwbaarheid van hummers namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

wildhagen schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 13:34:
[...]

Bij een botsing tussen een bus en een auto zou ik eerder vertrouwen op je uitvaartverzekering dan op je auto-verzekering eerlijk gezegd...

Met alle respect, maar uit jouw eerste post maak ik een beetje op dat jij een death-wish hebt?
Ik ben altijd heel alert op wat andere mensen doen, als ik zie dat ik klem zou kunnen komen tussen een bus en tegemoetkomende vrachtwagen neem ik idd het risico niet :P
Maar wanneer een bus mij schampt als ik ± 50 rij (waar het mij altijd opvalt is wel slechts 50 toegestaan, echter buiten de B-kom) zie ik geen risico op 'n fataal ongeval.

Het gaat me gewoon om het principe, ze hebben gewoon te stoppen.
Klinkt wellicht cru, maar als er geen ongelukken en/of klachten binnen komen zal er vanuit de busmaatschappij ook geen actie worden ondernomen.

Nog ff ter verduidelijking; ik zie het praktisch ELKE bus doen, vooral het negeren van zebrapaden!

[ Voor 5% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 29-06-2007 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Duesenberg J schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 13:59:
(ben niet bekend met de betrouwbaarheid van hummers namelijk)
Afbeeldingslocatie: http://www.leblogauto.com/wp-content/uploads/Barney_Easy/_990/Hummer_H2_crash_470.jpg

Dan nog liever de Volvo :+

[ Voor 5% gewijzigd door DinX op 29-06-2007 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 18:35

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Buschauffeurs zijn rare mensen. Tegen de passagiers zijn ze doorgaans wel ok, maar zolang je als voetganger nog niet in die bus zit ben je vogelvrij.

Wandel voor de grap eens langs het centraal station in Groningen. Niet normaal hoeveel 'passagiers' daar moeten rennen voor hun leven bij de bushalte. :/

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:45
Bij ons in Spijkenisse heb je een halte bij "Den Oert".
Daar is een verkeerslicht voor de auto's, maar bij de halte staat een verkeerslicht voor de bussen.
Op dat moment heeft de bus absoluut geen voorrang op de auto's meer wanneer zijn licht op rood staat. Er zijn dus een aantal buschaufeurs die dit blijkbaar niet snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-05 15:17

Chakotay

Lick here to continue

De H2 is dan ook een neppe wannabe-hummer :+

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:19
Lol, die bus heeft een ingedeukte kenteken plaat. Die hummer is gelijk een smart.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Iedereen kan natuurlijk met een bus gaan rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

nou het is de achterkant van de bus, dus of die bus is heel hard achteruit gereden (onwaarschijnlijk) of die Hummer is met een idiote snelheid achter in die bus gevlogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 00:27

B-lennium

Volvo 164 1975!

ik zeg utrecht centraal...

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 23-05 09:16

job

Varienaja schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 14:32:
Buschauffeurs zijn rare mensen. Tegen de passagiers zijn ze doorgaans wel ok, maar zolang je als voetganger nog niet in die bus zit ben je vogelvrij.

Wandel voor de grap eens langs het centraal station in Groningen. Niet normaal hoeveel 'passagiers' daar moeten rennen voor hun leven bij de bushalte. :/
Omdat al die malloten (voetgangers) op rare plekken oversteken. Tussen bussen doorrennen e.d.
Die blauwe vlakken bijvoorbeeld.. voetgangers denken dan opeens dat ze als ze daar op lopen voorrang hebben.

Oke, oke het station is niet geweldig ingesteld op de vele voetgangers.. maar jij gaat toch ook niet zomaar een willekeurige straat oversteken zonder te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-05 21:31
* Yohost! heeft soms wel het idee dat de busschauffeur op mij wacht totdat ik bijna bij de bus ben en dan snel de richtingwijzer aan doet en weg rijdt terwijl de de busschauffeur bij zich zelf denkt: "Moehahahaha" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

^ treinconducteurs hebben daar ook een houtje van. Je eerst het leplazurus laten rennen en als je compleet buiten adem naar de deur grijpt: Piieeet, klap, deur dicht. :(

om dat bij een ander te zien gebeuren is dan wel weer gruwelijk humor :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wanneer je je in de situatie van de buschaufeur verplaatst kan ik me best voorstellen dat ze vaak geen ruimte krijgen wanneer ze daar wel 'recht' op hebben en dat ze daardoor zelf het wat meer 'initiatief' nemen. Echter, het kan gevaarlijk gedrag worden. Sommige buschauffeurs rijden weg als je er al lang naast zit, of wanneer je geen kant op kunt. Bijvoorbeeld wanneer er veel verkeer op de tweede baan rijdt. Het mooiste staaltje was een bus die bij de halte een eigen strook had. Enkele honderden meters en een verkeerslicht later moet de bus invoegen. Wegrijden van de halte is dat natuurlijk niet meer, maar de bus gaat gewoon naar links en de automobilist moet maar remmen. Daar bouw je als buschaufeur geen krediet mee op en beinvloed de manier waarop automobilisten je in andere situaties helpen.
wildhagen schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 13:34:...Met alle respect, maar uit jouw eerste post maak ik een beetje op dat jij een death-wish hebt?
Dat valt me een beetje van je tegen Wildhagen, wanneer de bus voorrang moet verlenen is de bus fout. Regels zijn regels toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Laatst online: 24-05 18:59

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Varienaja schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 14:32:

Vind het anders wel meevallen. De busbanen in het CS zijn gewoon geen voetgangersoversteekplaatsen, mag je dus mooi lekker opletten.

De bussen in Groningen vind ik over't algemeen meevallen. Ze stoppen haast allen keurig voor zebrapaden, dus... Op het wegrijden bij de bushaltes heb ik niet gelet, misschien dat ik dat vanaf nu even doe. :+

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11029

Buiten de bebouwde kom wacht ik rustig af totdat er geen verkeer aan komt (zoals dat hoort) maar binnen de bebouwde kom wil ik ook wel af en toe de bus ervoor gooien omdat men je gewoon geen voorrang geeft. Nog geen schade gehad maar wel boze chauffeurs die met piepende remmen moesten remmen omdat ze de regels niet kennen....

En in Groningen...voetgangers steken op de raarste plekken over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 15:47

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Anoniem: 11029 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 11:07:
Buiten de bebouwde kom wacht ik rustig af totdat er geen verkeer aan komt (zoals dat hoort) maar binnen de bebouwde kom wil ik ook wel af en toe de bus ervoor gooien omdat men je gewoon geen voorrang geeft. Nog geen schade gehad maar wel boze chauffeurs die met piepende remmen moesten remmen omdat ze de regels niet kennen....

Ik meende dat tijdens rijlessen altijd is geleerd dat het gaat om de verkeersveiligheid...niet mensen de pas afsnijden die volgens jouw inzicht de regels niet kennen :/

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Anoniem: 11029 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 11:07:

Ik neem aan dat je hem ervoor gooit als mensen je geen voorrang geven _terwijl_ jij je richtingaanwijzer naar links uit hebt staan? Zo niet, hoe moeten zij dan ruiken dat jij in wil voegen?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11029

Richtingaanwijzer heb ik aan staan, het zijn vaak de "duurdere" auto's die menen dat ze altijd en overal voorrang hebben, bovendien snij ik niet af, die lui hebben tijd genoeg om te remmen. Ik laat de bus altijd langzaam opkomen zodat het achterop komend verkeer kan zijn dat ik ga invoegen en nog zijn er van die idioten die er nog luid toeterend langs willen.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 11029 op 02-07-2007 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64033

Trinsec schreef op zondag 01 juli 2007 @ 09:33:
[...]

Vind het anders wel meevallen. De busbanen in het CS zijn gewoon geen voetgangersoversteekplaatsen, mag je dus mooi lekker opletten.

De bussen in Groningen vind ik over't algemeen meevallen. Ze stoppen haast allen keurig voor zebrapaden, dus... Op het wegrijden bij de bushaltes heb ik niet gelet, misschien dat ik dat vanaf nu even doe. :+
Bussen in Groningen meevallen? Ik heb meegemaakt dat iemand van zijn fiets afspringen moest omdat de harmonicabus de bocht omging en de fietser net in die bocht fietste. Ging maar net goed.

En als je een paar seconden te laat bent op CS, rijden ze ook mooi door. Hoe goed je ook met je OV staat te zwaaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Laatst online: 24-05 18:59

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Anoniem: 64033 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 21:45:
[...]

Bussen in Groningen meevallen? Ik heb meegemaakt dat iemand van zijn fiets afspringen moest omdat de harmonicabus de bocht omging en de fietser net in die bocht fietste. Ging maar net goed.

En als je een paar seconden te laat bent op CS, rijden ze ook mooi door. Hoe goed je ook met je OV staat te zwaaien...
Vraag is, zie je dat echt zo vaak, of valt het je gewoon op die ene keer omdat het extreem was?
Vandaag nog met de bus gegaan, en ook met de fiets. Bus ging goed. Fiets ging goed, de bus ging knipperen toen ik halverwege langs was maar bleef wel mooi stilstaan tot ik langs was.

En ja, er zijn natuurlijk van die zakken tussen die doorrijden als je die bus moet hebben. Als student had ik dat ERG vaak meegemaakt, kwam ik aanhollen ging de deur 1 meter voor mijn neus dicht. Grrr.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Pagina: 1