Toon posts:

[TV] - Doorgebrand terwijl niet standby?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist echt iets heel aparts meegemaakt... Zit beneden te internetten, heb ik ineens geen wireless meer. Ik loop naar de kamer waar de router staat, is deze uit. Ook stonk het vrij branderig, schrok me dood. Echter, het was alleen een brandgeur. Even overal geroken en uit mijn tv kwam een sterke brandlucht. Deze stond uit, ook niet standby.
Stoppen bekeken en eentje was inderdaad doorgeslagen. Vervangen, tv niet aangesloten en alle andere apparatuur (modem, wekker, router) doen het gewoon weer. TV durf ik niet aan te sluiten.

Kan dit zomaar? Of kan het ook iets anders zijn, bijv. de schakelaar van de TV die doorgebrand is? Ik dacht dat ze alleen door konden branden indien standby... (gezien dat altijd genoemd wordt als reden hem niet op standby te laten staan).

/Edit: Het is nog een tv met beeldbuis, ongeveer 8 a 9 jaar oud. Merk is Philips...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2007 12:22 ]

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-02 13:08
aan/uit knop naar de balle dan.
niet meer aanzetten, om verdere explosies en schade te voorkomen
goedkoop en redelijk makkelijk zelf te vervangen als je het zelf doet zo een tientje denk ik

[ Voor 38% gewijzigd door gastje13 op 29-06-2007 20:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
gastje13 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 20:28:
aan/uit knop naar de balle dan.
niet meer aanzetten, om verdere explosies en schade te voorkomen
goedkoop en redelijk makkelijk zelf te vervangen als je het zelf doet zo een tientje denk ik
Oke, dat is het enige dat het kan zijn? Lijkt me ook logisch, maar heb er verder de ballen verstand van...

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-02 13:08
sorry voor de late antwoord, maar geen verstand? laat het dan door een hobbyist doen, die kan dat zeker voor een leuk prijsje fixen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is al gefixt door mn broer :) De schakelaar bleek inderdaad compleet verbrand :/ Zelfs op de tafel waarop de TV stond zaten zwarte vlekken op die plek... Vaag dat dat zo maar kan :?.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:18

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 13:04:
Het is al gefixt door mn broer :) De schakelaar bleek inderdaad compleet verbrand :/ Zelfs op de tafel waarop de TV stond zaten zwarte vlekken op die plek... Vaag dat dat zo maar kan :?.
Welkom in de wondere wereld waar elektriciteit en brandbare materialen elkaar elke keer weer weten te vinden. Brandoorzaak nr 1 schat ik in.

Zo'n schakelaar is niets anders dan een mechanisch ding wat de spanning naar de rest van je TV onderbreekt. Meestal gebeurd dat met een enkelpolige schakelaar (1 van de 2 aders word onderbroken) en soms met een dubbelpolige schakelaar (2 aders worden onderbroken).
Met dubbelpolige schakelaars schuilt er een adder onder het gras. Door slijtage van plastic en de koperen/metalen delen komt er in de behuizing van de schakelaar in de loop der jaren een laagje stof (lees: plastic en metaal/koper) te liggen. Er kán een moment ontstaan dat dit 'hoopje' het schakelmechanisme raakt en er daardoor spontaan stroonm gaat lopen, hetzij naar de rest van je TV en/of kortsluiting in die schakelaar.
In dat laatste geval is de kans op brand aanzienlijk en je zekering slaat eruit.
Wees bij dat je thuis was, want hij had af kunnen fikken... :(

Alles kan stuk.

Pagina: 1