Polarisatiefilter op UV filter?

Pagina: 1
Acties:
  • 953 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:39

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Ik heb standaard een UV filter op m'n lens om de lens te beschermen. Voor zover ik weet neemt zo'n UV filter bijna geen licht weg? Dit kan weinig kwaad begrijp ik. (B+W)

Als ik m'n polarisatiefilter gebruiken wil is het dan noodzakelijk om het UV filter te verwijderen of kan ik hem voor het UV filter zetten?

Is er belangrijk kwaliteits- of lichtverlies, afgezien van het verlies wat een polarisatiefilter geeft? Ik kon nergens een nuttig antwoord vinden.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 20:13
Als de combi van UV+Pol niet te hoog wordt kan het denk ik wel, maar als het wel te hoog wordt heb je kans dat je dat op je foto's terug ziet. Gewoon even proberen denk ik?

Hail to the king baby!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 13:09

Garyu

WW

Het kan wel, met het risico dat je die dingen niet meer van elkaar af krijgt.

Ook heb je kans dat de boel te dik wordt en gaat vignetteren in de randen.

Verder kan het niet veel kwaad, hoewel elk filter voor je lens weer een extra laagje glas is en dus de kwaliteit in meer of mindere mate beinvloedt.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-01 12:58
Heb zelf wat Tiffen filters en op hun site geven ze aan liever geen filters te stacken. Weet echter niet in hoeverre je het zal kunnen zién hoor. Een polarizer neemt natuurlijk zelf al iets van twee stops in beslag dus in hoeverre dat beetje UV glas dan nog invloed heeft weet ik niet.

Nickname does not reflect reality

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:39

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Ik zal eens vergelijkende foto's gaan maken inderdaad. Beter dan dat kun je niet vergelijken. :) Het is namelijk zo dat het filter makkelijker op het filter draait dan op heb objectief.

Verwijderd

Zoals je al ziet aan de vorige antwoorden, is het verhaal nogal gecompliceerd. Daarnaast is het ook nog een keer zo dat deze vraag hier ook al vaker is gesteld, bijvoorbeeld in de diverse lens topics en o.a. het D40 en D50 topic, maar dat terzijde.

Op een UWA (Ultra Wide Angle) lens moet je het zeker niet doen, omdat je dan "gegarandeerd" vignetering krijgt. (De hoeken van je foto's gaan donkerder worden of in heel extreme gevallen kan je de rand van je filters op de foto terug zien.)

Het lichtverlies van een UV filter is als het goed is vrijwel verwaarloosbaar en dus is dat over het algemeen geen overweging.

Twee filters niet meer van elkaar af krijgen... Als je je filters zo strak aandraait, krijg je ze ook niet van je lens af, dus dat lijkt me ook geen overweging.

Twee filters is echter wel twee lagen glas (of eigenlijk drie in dit geval) voor je lens. Tussen die lagen glas kan licht heen en weer gespiegeld worden. De kans op flare en andere aberaties wordt dus een stuk groter.

(Stel je lens en ieder filter heeft een kans op flare van 2 op 1.000 dan is de kans op flare met een filter en lens samen ongeveer 4 (2*2) op 1.000, maar als je er nog een filter opschroeft neemt die kans toe tot 8 (2*2*2) op 1.000.) (getallen zijn volledig fictief overigens.)
Betere filters geven minder kans op flare, maar als je dit soort dingen dus gaat doen met een cheap-ass filter kun je bijna gaan zitten wachten op de flare....

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 11:54

YellowCube

Wait...what?

mijn ervaring is dat het minder goede resultaten oplevert dan wanneer je alleen je pola op je lens draait.
Ik heb het uitvoerig geprobeerd, en pola + UV gaf vaak omscherper ogende foto's en doffere kleuren.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Als ik tijd genoeg heb en als er geen plaatselijke zandstorm opsteekt (of andere dingen die je glas niet zo leuk vind) dan gebruik ik een polarisatiefilter liever zonder uv (dus niet stacken). Maar mochten de omstandigheden het niet toelaten dan ben ik de laatste die moeilijk gaat doen met wisselen. Zolang je niet te wijd gaat en je het niet terug ziet in de vorm van vignetering vind ik het in zo'n situatie geen probleem. Problemen met flare heb ik nooit last van gehad maar waarschijnlijk komt dat door het effect wat een polarisatiefilter heeft op de lichtinval op de uv en het glas zelf.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Ik heb het al eens voor elkaar gekregen om twee B+W filters in elkaar vast te draaien. En ik draaide ze écht niet te strak vast hoor. Maar als je 'm te los laat zitten, kun je niet lekker draaien aan je pola (ja één kant op, de andere kant schrief je hem dan los). Dus draai je hem net even wat verder vast. En bij die B+W pola en UV filter die ik heb, zitten een soort van karteltjes aan de rand. En die haakten mooi in elkaar! :/

Heel mooi te zien op: http://www.juzaphoto.com/...ries/canon_cpl2-large.jpg

Sinds dien schiet ik liever zonder UV als ik de pola gebruik (zie Roel.Willims voor de omstandigheden).

[ Voor 10% gewijzigd door Nik op 02-07-2007 10:13 ]

Pagina: 1