Toon posts:

Probleem met de schijfgrootte Freecom netwerkdrive

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De drive zit in een netwerk met 2 PC's (1 Vista en 1 XP) en een Zyxel Prestige 2602H-61 router. Op beide pc's komt, als ik de eigenschappen vraag van de 5 subdir's in de root van de schijf, de melding van 144 Mb gebruikt.

Als ik de eigenschappen van de schijf opvraag op beide pc's krijg ik de melding 465 Gb gebruikt en nog 496 Mb beschikbaar. Als ik probeer grote bestanden te kopieren krijg ik de melding dat de schijf vol is.

Als ik vervolgens de schijf op de usb poort van de Vista computer aansluit en daarna de eigenschappen van de mappen en/of de schijf opvraag komt er de melding 144 Gb gebruikt en bij de eigenschappen van de schijf 144 Gb gebruikt en nog 321 Gb vrij.

Verwijderd

schijf al eens geprobeerd rechtstreeks op PC aan te sluiten? Ik bedoel dan via Ethernet?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de schijf via ethernet aan de pc koppel maakt dat niets uit. De schijf is dan bijna vol.

Verwijderd

misschien dat iemand anders je er verder mee kan helpen... ik heb geen suggesties meer. Ook voor mij een totaal onbekend en vaag probleem.

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11-2025
Zijn de grote bestanden groter dan 4GB en is je schijf toevallig FAT32? Ook moet je eens alle bestanden in de root selecteren in beide situaties (USB/ethernet) en dan de grootte eens geven.

It's just a matter of time...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:11

lier

MikroTik nerd

Helaas geef je niet aan welk model je hebt...

Op de site van Freecom zie ik diverse firmwares en drivers staan. Misschien kan je je drive updaten ?
Verder zie ik ook een webinterface, wat geeft deze aan als schijfruimte ?
Heb je iets verandert ?
Heb je hem als NTFS geformatteerd ?

Hoe groot zijn de bestanden die je wil kopieren ?
Houd je rekening met de beperkingen van FAT ?

Kortom, info

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Model 500 Gb. De schijf is FAT32 en de bestanden zijn dus klein want de beperking ken ik. De web interface geeft de melding 465 GB gebruikt en 496Mb vrij, het zelfde als de eignschappen van de drive in de verkenner.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Misschien eens opnieuw formatteren en dan als NTFS. Natuurlijk moet je dan wel eerst even al je bestanden backuppen

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:11

lier

MikroTik nerd

ik222 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 19:21:
Misschien eens opnieuw formatteren en dan als NTFS. Natuurlijk moet je dan wel eerst even al je bestanden backuppen
Volgens het commentaar van de website van Freecom werkt de drive niet meer via LAN als deze NTFS geformatteerd is...
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 17:56:
Model 500 Gb. De schijf is FAT32 en de bestanden zijn dus klein want de beperking ken ik. De web interface geeft de melding 465 GB gebruikt en 496Mb vrij, het zelfde als de eignschappen van de drive in de verkenner.
En je weet heel zeker dat er nog ruimte vrij is ?
Kan me voorstellen dat als de webclient een verkeerde waarde rapporteerd, dat je deze ook zo ziet via je Windows client (via LAN).

Heb je al contact gehad met Freecom of de leverancier ?

Kan je nog mijn andere vragen beantwoorden ?

[ Voor 47% gewijzigd door lier op 29-06-2007 19:54 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Er staat 144 Gb aan data op de schijf en als ik via usb werk klopt dat ook. De bestanden die ik kopieer zijn relatief klein, van een mp3'tje van 3 Mb tot een avi van 700 Mb dus de beperking van fat32 komt niet ter sprake. Ik heb ook gelezen dat hij als NTFS geformateerd niet meer als LAN schijf kan werken. Maar hier heb ik van kenners al andere verhalen over gehoord, dus ik ben nu mijn data aan het veiligstellen en ga het maar eens proberen. Telefonisch kontakt en e-mail kontakt met freecom zijn tot nu toe zonder resultaat. Ik krijg onzinnige antwoorden en oplossingen over backup programma's en windows 98 drivers. Dus daar heb ik weinig hoop op.

Verwijderd

Topicstarter
De drive als NTFS schijf geformatteerd, hij is dan inderdaad niet meer via LAN te benaderen. Daarna weer als FAT32 geformatteerd en de data teruggezet. Vooralsnog probleem opgelost. Zowel via LAN als USB wordt dezelfde grootte weergegeven.
Ik dank iedereen die mee gedacht heeft.
Pagina: 1