Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat rijdt zuiniger bij accelereren?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.622 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Wat ik mij afvraag. Wat zou er nou zuiniger rijden, snel optrekken naar de gewenste snelheid of juist langzaam. Uiteraard met een warme motor, anders gaat ie olie gebruiken…

Als je snel optrekt naar 80km/h verbruik je een korte tijd (10 sec) veel benzine (26 ltr/100km)*
Als je langzaam optrekt naar 80km/h verbruik je een lange tijd (60 sec) minder benzine (14ltr/100km)*

Bij 80 km/h zakt het verbruik terug naar 9ltr /100km*

*Waarden volgens de verbruiksmeter van mijn BMW met een warme motor

Dit dus met een auto van 1610 kg met een automaat. En een 2.5 liter motor

Zou dit anders zijn bij een auto van 850 kg met handbak en een 1.4 liter motor?
Hierbij is tijdig opschakelen natuurlijk een must voor zuinig rijden. Niet te vroeg natuurlijk maar ook niet te laat.

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-11 08:25

Chakotay

Lick here to continue

Hoeveel afstand leg je af in die 10 of 60 seconden? Als je dat erbij zet is het zo uit te rekenen.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 12:37

Vos

AFCA

Er 60 seconden over doen om naar 80 op te trekken is wel héél erg langzaam. Het lijkt mij dat langzaam optrekken zuiniger is, zegt mijn verstand ;).

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Feitelijk gebruik je evenveel energie in beide gevallen om op die snelheid te komen. Ik denk dat bij snel optrekken de motor efficiency daalt waardoor je beter langzaam kunt optrekken (helemaal in de stad, maar dan om een externe reden).

zie ook kosten van (snel) accelereren, is al vaak voorbijgekomen.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
In de praktijk is langzaam optrekken zuiniger.

Maar volgens het nieuwe rijden trek je vlot door(en schakel je vlot door) en hou je dan zo lang mogelijk je snelheid vast(in een relatief hoge versnelling). Wel vanuitgaande dat je lang je snelheid kan vasthouden.
Wat veel mensen doen op snelweg(versnellen, afzakken, versnellen etcetc) dat vreet benzine. Net zoals 130 rijden ipv 100, kost een hoop meer benzine en je bent amper eerder thuis.

[ Voor 9% gewijzigd door Kurios op 29-06-2007 10:35 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Denk dat het er meer mee te maken heeft dat je in het sterkere koppelgebied moet blijven...

teveel of te weinig toeren maakt het geheel minder zuinig...

• 2bmws
  • Laatst online: 16-07 08:18
Vos schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 10:11:
Er 60 seconden over doen om naar 80 op te trekken is wel héél erg langzaam. Het lijkt mij dat langzaam optrekken zuiniger is, zegt mijn verstand ;).
Het komt voor als je bijvoorbeeld achter een zware vrachtwagen zit..
Arnout schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 10:11:
Feitelijk gebruik je evenveel energie in beide gevallen om op die snelheid te komen. Ik denk dat bij snel optrekken de motor efficiency daalt waardoor je beter langzaam kunt optrekken (helemaal in de stad, maar dan om een externe reden).

zie ook kosten van (snel) accelereren, is al vaak voorbijgekomen.
Ok die post had ik gemist.( had ook gezocht in VV en niet is SG)
Chakotay schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 09:59:
Hoeveel afstand leg je af in die 10 of 60 seconden? Als je dat erbij zet is het zo uit te rekenen.
Zou ik moeten nameten, heb ik niet opgelet
Kurios schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 10:14:

Maar volgens het nieuwe rijden trek je vlot door(en schakel je vlot door) en hou je dan zo lang mogelijk je snelheid vast(in een relatief hoge versnelling). Wel vanuitgaande dat je lang je snelheid kan vasthouden.
Wat veel mensen doen op snelweg(versnellen, afzakken, versnellen etcetc) dat vreet benzine. Net zoals 130 rijden ipv 100, kost een hoop meer benzine en je bent amper eerder thuis.
Dat is ook de reden dat ik mijn cruisecontrol op 100 instel, en niet doortrek naar 120 en waar ik 100 mag weer moet afremmen ect.

[ Voor 80% gewijzigd door 2bmws op 29-06-2007 10:44 ]

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Verwijderd

MikeyMan schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 10:15:
Denk dat het er meer mee te maken heeft dat je in het sterkere koppelgebied moet blijven...
Oftewel altijd @ ongeveer 4800 RPM blijven hangen? :P

Rustig optrekken is vast zuiniger als je steeds schakelt bij 2500 rpm. Alleen als je dan terugvalt naar 1800 rpm moet je niet teveel gas geven om je blok minder te belasten.

Ik schakel zelf vaak @ 4000 rpm met mijn 2.0 16V en rijd eigenlijk altijd 1 op 12,5. Op de snelweg is 1 op 14 te doen. 120 @ 3200 rpm.

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik rijd zelf op de snelweg > 130. Maar het klopt inderdaad dat je er geen drol mee opschiet.

Mijn vader maakt dat ook altijd mee, moet ie af en toe naar utrecht. Ziet ie allemaal auto's 140/150 rijden. Hij cruised lekker op 115 over de a27 en komt ze allemaal bij utrecht weer tegen. :p

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

flashin schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 12:30:
Ik rijd zelf op de snelweg > 130. Maar het klopt inderdaad dat je er geen drol mee opschiet.

Mijn vader maakt dat ook altijd mee, moet ie af en toe naar utrecht. Ziet ie allemaal auto's 140/150 rijden. Hij cruised lekker op 115 over de a27 en komt ze allemaal bij utrecht weer tegen. :p
Inderdaad, geweldig is dat om te vertragen en te zien dat je met haasten geen drol opschiet, behalve dat je de wereldvoorraad benzine er wat sneller zinloos doorheen jaagt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:05

Je rijdt 30% harder. Dus dan ben je ipv een uur in 3 kwartier thuis...

Ik denk dat vlot optrekken het snelst is. Redlinen kost heel veel brandstof, maar 2500 toeren met een benzinewagen lijkt me verre van optimaal

Verwijderd

Wel als er van die malloten zijn die de cruise control op 99 of 100 instellen zodat je af moet remmen als ze een vrachtwagen met 1kmpu verschil inhalen :X :X

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 13:04:
[...]

Wel als er van die malloten zijn die de cruise control op 99 of 100 instellen zodat je af moet remmen als ze een vrachtwagen met 1kmpu verschil inhalen :X :X
Ik ben ook zo een malloot die zijn cruise control op 100 insteld, maar ik geef wel gas bij om de vrachtwagen in te halen met dezelfde snelheid als de rijders op de tweede baan.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 21-11 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik trek altijd vlot op naar de gewenste snelheid, dat scheelt ook een boel irritatie bij de rest van de weggebruikers. Wat het actuele verbruik op dat moment is, weet ik niet. Mijn auto is voorzien van een analoge verbruiksmeter voor het actuele vebruik, en die staat dan in de stand > 5 l/100km. Het gemiddelde verbruik wordt wel digitaal weergegeven, maar dat zegt niks over het optrekken. Het is een automaat (gerobotiseerde 5 bak), die schakelt bij een effecient toerental. Zo'n 1800 rpm in de ECO mode, zo'n 2500 rpm in de "normale" mode. Het motormanagement zal de auto zo efficient mogelijk laten rijden en dus zo vlug mogelijk opschakelen. Bij het "vloeren" van het gas is het vebruik ondergeschikt en zal hij zo snel mogelijk proberen te versnellen, desnoods mbv kick-down functie.

Optrekken geeft een hoger vebruik, er moet op dat moment een hoeveelheid X aan energie door de motor opgewekt worden. De stand van het gaspedaal bepaald daarin de tijd Y. Als de motor genoeg tijd heeft om dat bij een toerental te doen waarbij hij een hoog rendement heeft (ergens tijdens het koppelmax, dus zeker niet vlak voor de toerenbegrenzer ingrijpt), dan gaat kost dat de minste energie (minste verlies). Ik heb het hier over een dieselmotor. (Volkswagen Lupo 3L, 1.2 TDI met heel hoge inspuitdruk (2000 bar))

Mijn auto loopt er lekker in druk verkeer, beetje gas, beetje uitrollen (in de ECO stand springt de bak dan in zijn vrij), beetje slipstreamen. Dan is 1:40 haalbaar. Bij erg vlot doorrijden zit ik tussen de 1:20 en 1:25.

This footer is intentionally left blank

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

ajhaverkamp schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 14:03:
Mijn auto loopt er lekker in druk verkeer, beetje gas, beetje uitrollen (in de ECO stand springt de bak dan in zijn vrij), beetje slipstreamen. Dan is 1:40 haalbaar. Bij erg vlot doorrijden zit ik tussen de 1:20 en 1:25.
Is die Lupo zo zuinig? Dat is nogal wat zeg. Het is natuurlijk ook maar een kleine auto.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 14:59
http://www.autoweek.nl/autotestrapport.php?id=351

De lupo 3l kan op 3l 100 km rijden. Das 1 op 33,333

Hail to the king baby!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Die lupo 3L kan nog veel zuiniger rijden hoor.. Als ze op die auto in die tijd ook een forse 'hybride'-korting hadden gegeven was ie echt wel een succes geweest. Nu was de aanschaf veel te hoog en is het nogal geflopt.

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 21-11 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Inderdaad. En als die "rare" mensen hier in de gemeenteraad hun zin nog krijgen, mag hij over een paar jaren niet meer voor mijn huis in het centrum van Amsterdam geparkeerd worden. Hij is niet te voorzien van een roetfilter, niet genoeg ruimte onder auto. Maar die regel zal hopelijk niet door de raad heenkomen.
Zou ook van de zotte zijn, ding heeft een C02 uitstoot van 81 g/km. En dat voor techniek uit 1999, nog geen andere auto die hem dat nadoet. Zelfs de nieuwste Smart diesel redt dat niet. Maar diesel, en fijnstof is tegenwoordig evil....... (totdat er weer een andere melkkoe onder de auto's gevonden is)

This footer is intentionally left blank

• Emiel1984
  • Laatst online: 21-11 18:15

Emiel1984

Made in NL

ajhaverkamp schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 15:18:
Hij is niet te voorzien van een roetfilter, niet genoeg ruimte onder auto. Maar die regel zal hopelijk niet door de raad heenkomen.
Volgens mij is er in het nieuws laats naar voren gekomen dat een roetfilter niet verplicht mag worden.

EDIT: een linkje: http://www.nu.nl/news/113...etfilter_verplichten.html

[ Voor 13% gewijzigd door Emiel1984 op 29-06-2007 15:27 ]

[LTS][MTS][HTS]

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 16:44
Minder rpm is vaak rendabeler met evenveel koppel en minder pk. Maar je moet natuurlijk ook niet te laag gaan zitten. Overigens was er ooit een topic over dergelijke zaken (wanneer doorschakelen etc) :)

[ Voor 25% gewijzigd door Carel op 01-07-2007 10:50 ]

Pagina: 1