Toon posts:

Eigen exchange 2003 mailserver + domein via bv. no-ip.com?

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Even een (beginners) vraagje.
Ik heb een eigen webserver gebouwd met Windows Server 2003 R2.
Deze heb ik momenteel gekoppeld aan een (gratis) domein via www.no-ip.com
(bv. mijnserver.zapto.org, dit is niet mijn echte domein maar even als voorbeeld)
Ik heb een statisch IP adres via mijn provider (ik neem tenminste aan dat dit statisch is want ditzelfde IP adres heb ik al meer dan een jaar).
Dit werkt momenteel allemaal prima (getest vanaf mijn werk achter firewalls en vanuit daar kan ik zelfs mijn webserver zonder problemen bereiken).

So far so good … maar nu zou ik ook graag mijn Exchange 2003 Server willen gaan gebruiken voor dit domein zodat ik bijvoorbeeld emailadressen als ikke@mijnserver.zapto.org kan gaan gebruiken.
Ik heb momenteel Exchange Server 2003 en Active Directory al geïnstalleerd en de Win2003 server als DC draaien. Als domeinnaam heb ik ooit gekozen voor HOMESRV.LOCAL
De Exchange server werkt in ieder geval al voor interne mail naar verschillende users die ik heb aangemaakt in de Active Directory.

Ik ben er inmiddels al achter dat mijn provider in ieder geval port 25 niet geblokkeerd heeft (op geen enkele manier) dus dat lijkt mij in ieder geval goed nieuws.

Mijn vragen in het kort zijn:
  • is het mogelijk om een eigen email server te draaien die mails van mijn gratis domein naam afhandeld (@mijnserver.zapto.org) ?
  • waar kan ik ergens een duidelijke handleiding vinden hierover?
  • Kan ik ook gebruik maken van Outlook Web Acces ? (werkt nu prima maar alleen voor interne mail via LAN, maar is wel bereikbaar vanaf internet)
Nog een kleine toelichting, ik heb mijn modem (ZyXel 2602R-61) ingesteld op “routing”.
Daarachter zit een Linux box die als router/firewall is ingesteld welke het internet verkeer verdeeld naar mijn Windows XP en Windows Server 2003 machines (via een 1Gbit lan switch).
Ik heb voor mijn webserver uiteraard port 80 en 443 (voor SSL verbindingen) openstaan.

Hoop dat er hier experts zijn die mij een duidelijk antwoord kunnen geven :)

Alvast bedankt !

Verwijderd

kun je bij no-ip een mail record laten aanmaken voor je host?

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 10:57
Alles wat je wil is mogelijk zolang je ergens een 'Mail Exchange' (MX) record naar jouw hostname kunt laten verwijzen. Geen idee of dat bij jouw gratis domeinnaamprovider kan maar dan moet je even zoeken naar DNS Management, MX etc.

Zodra je jouw mailserver open zet voor de buitenwereld ben je interessant om te spammen. Kijk dus meteen bij http://www.abuse.net/relay.html of je alles goed dicht hebt zitten.
Een tweede probleem kan zijn is dat je geen 'fallback' hebt. Als jouw server uit staat of geen verbinding heeft ontvang je geen mail en wordt mail na verloop van tijd undeliverable retour gestuurd.

Voor Exchange/SMTP is meer dan genoeg te vinden op internet, waaronder stap voor stap handleidingen.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Philip,

Bedankt voor je erg snelle reactie !

Weet eerlijk gezegd niet precies wat je bedoelt :? , maar heb even snel gekeken bij no-ip.com
en zie opzich wel een mogelijkheid voor een "Add mail service" maar daar moet je voor betalen :|

Heb ik dat mail record (wat is het precies?) dan echt nodig?

Heb nog even snel verder gezocht en bij DbyDNS.com is het volgens mij wel gratis,
maar dat moet ik nog wel even goed nalezen. Maar als ik het niet echt nodig heb
dan kan ik net zo goed bij no-ip.com blijven denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
xtra schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 01:26:
Alles wat je wil is mogelijk zolang je ergens een 'Mail Exchange' (MX) record naar jouw hostname kunt laten verwijzen. Geen idee of dat bij jouw gratis domeinnaamprovider kan maar dan moet je even zoeken naar DNS Management, MX etc.
Ok dat klinkt goed d:)b
Zodra je jouw mailserver open zet voor de buitenwereld ben je interessant om te spammen. Kijk dus meteen bij http://www.abuse.net/relay.html of je alles goed dicht hebt zitten.
Deze site had ik idd ook al gevonden maar nog niet geprobeerd, omdat ik uiteraard eerst alles wil installeren voordat ik ga testen. Maar ieder geval bedankt voor deze belangrijke tip !
Een tweede probleem kan zijn is dat je geen 'fallback' hebt. Als jouw server uit staat of geen verbinding heeft ontvang je geen mail en wordt mail na verloop van tijd undeliverable retour gestuurd.
Volgens mij kun je bij DynDNS wel een Backup MX instellen, maar zoals ik in mijn vorige post al zei dat moet ik nog even goed nalezen.
Voor Exchange/SMTP is meer dan genoeg te vinden op internet, waaronder stap voor stap handleidingen.
Klopt, probleem is alleen dat ik nog niet echt een duidelijk (bij voorkeur nederlands) verhaal heb kunnen vinden.

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11 01:47
Is het niet beter voor 12€ /jaar een domeintje te kopen, je zegt zelf dat je een vast IP adres hebt, dan kan je op dat domein rustig MX records aanmaken naar je IP :Y)

It's just a matter of time...

Verwijderd

het makkelijkste in Exchange 2003 is als je interne domein naam het zelfde is als je externe en precies zoals hier boven gezegd wordt voor 12 euro per jaar heb je een volledig domein.

En dan een MX record aanmaken naar je eigen IP en dan kan het feest beginnen...

Verwijderd

Topicstarter
GregoryBE schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 08:24:
Is het niet beter voor 12€ /jaar een domeintje te kopen, je zegt zelf dat je een vast IP adres hebt, dan kan je op dat domein rustig MX records aanmaken naar je IP :Y)
Misschien wel, maar ik wil eerst 1 en ander uitproberen om te kijken of het werkt en of het iets voor mij is. Het is momenteel meer een soort leer projectje en heb nog geen zin om daar geld aan uit te geven.
Ik wil nog nergens aan vast zitten want dan vind ik het zonde als ik het bv. maar 1 maand echt gebruik en daarna misschien niet meer.
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 08:31:
het makkelijkste in Exchange 2003 is als je interne domein naam het zelfde is als je externe en precies zoals hier boven gezegd wordt voor 12 euro per jaar heb je een volledig domein.

En dan een MX record aanmaken naar je eigen IP en dan kan het feest beginnen...
Kan ik zo'n MX record niet zelf aanmaken op mijn Win2003 server?
Mijn website werkt in principe nu ook gewoon via zo'n gratis domein.
Of is dat te simpel gedacht? 8)7

Verwijderd

dat is te simpel bedacht, dat MX record is bedoeld zodat andere mail server jou mail server kunnen vinden...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inmiddels de MS Exchange mailserver draaiend met mijn gratis domein d:)b

ik krijg het alleen nog niet voor elkaar om een MX record aan te maken bij DynDNS.org
Volgens hun eigen site moet dit kunnen (zie http://www.dyndns.com/sup...l_exchangers_and_dns.html) maar op de 1 of andere manier werkt dat (nog) niet.
Ik vermoed dat daarom emails die ik naar hotmail en yahoo verstuur gelijk als spam worden gezien,
maar dat weet ik niet zeker. Als ik email verstuur naar mijn eigen email account van mijn ISP dan werkt het perfect !

Blijkbaar heb ik dus niet persé een MX record nodig om het werkend te krijgen, dus wat is dan HET voordeel van een MX record ?

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 19:00:Blijkbaar heb ik dus niet persé een MX record nodig om het werkend te krijgen, dus wat is dan HET voordeel van een MX record ?
Heb je al mailtjes ontvangen op je email-adres? ;)

Verwijderd

Topicstarter
geenstijl schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 19:55:
[...]
Heb je al mailtjes ontvangen op je email-adres? ;)
Ja zeker !
Alles lijkt te werken, dus zowel zenden als ontvangen (en ook reply'en werkt prima).

Het enige wat ik dus nog heb is het probleempje met hotmail en yahoo accounts.
Als ik daar een mail naartoe stuur vanaf mijn domein dan komt ie in de junk folder
en als ik email verstuur vanaf mijn ISP mail naar hotmail/yahoo dan komt ie wel
gewoon in de inbox aan.

Zou dit te maken kunnen hebben met het (nog) ontbreken van een MX record?
Ik heb inmiddels al een mailtje naar de support gestuurd van DynDNS.org om te vragen
of ze dit willen checken.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:25

McMiGHtY

- burp -

Wat je iig moet doen op je Exchange Server:

Exchange System Manager opstarten
Ga naar Recipients
Recipients Policy
en maak een nieuwe policy aan voor het nieuwe domain.

Wat je moet in je control panel voor je dns:

Een mx record aanmaken welke naar je server verwijst.

In je firewall:
Poort 25 doorrouteren naar je Exchange server.

Ik heb net speciaal even een no-ip.com account aangemaakt om te kijken voor je, en volgens mij is het mogelijk, anders even in de support:

Can I run an email server using a no-ip.com hostname?
Yes. We currently offer MX records under all of NO-IP's domains. Enter the hostname of your email server in the external mail exchanger field when modifying your host that you wish to accept mail.

Je kan ook nog iets met Reflector doen, wat dat precies..geen idee, ik gebruik mijn eigen dns panel wel :)

Mocht dat te lastig worden:
www.transip.nl , voor €7,13 per jaar heb je .nl domein met een DNS Panel wat erg makkelijk werkt.

Om antwoord te geven op je vraag:

Of is dat te simpel gedacht?

Ja, dat is inderdaad te simpel gedacht. Om zelf MX records aan te kunnen maken moet je "verantwoordelijk" zijn voor het domein, en je eigen DNS servers draaien, welke dan ook bereikbaar moeten zijn op het internet. Dit is voor een huis servertje niet nodig en moet je dat dan ook lekker bij je domeinboer doen.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Verwijderd

Topicstarter
McMiGHtY schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 20:23:
Wat je iig moet doen op je Exchange Server:

Exchange System Manager opstarten
Ga naar Recipients
Recipients Policy
en maak een nieuwe policy aan voor het nieuwe domain.
Ik heb de Default policy aangepast en daar mijn domain aan toegevoegd
en dit als Primary ingesteld. Op deze manier worden automatisch al mijn
users in de AD gelijk aangepast met het juiste email adres.
Wat je moet in je control panel voor je dns:

Een mx record aanmaken welke naar je server verwijst.
Is dit wel nodig dan?
Dit wordt dan toch eigenlijk al geregeld bij bv. no-ip.com (of bv. DynDNS.org)?
Volgens mij heb ik zelf geen externe DNS service draaien alleen maar voor interne adressen
(als ik het tenminste goed heb begrepen ... ben nog wel beetje een beginner 8) )
In je firewall:
Poort 25 doorrouteren naar je Exchange server.
Dit was natuurlijk het eerste wat ik gedaan heb, anders had het überhaupt nooit gewerkt :)
Ik heb net speciaal even een no-ip.com account aangemaakt om te kijken voor je, en volgens mij is het mogelijk, anders even in de support:

Can I run an email server using a no-ip.com hostname?
Yes. We currently offer MX records under all of NO-IP's domains. Enter the hostname of your email server in the external mail exchanger field when modifying your host that you wish to accept mail.

Je kan ook nog iets met Reflector doen, wat dat precies..geen idee, ik gebruik mijn eigen dns panel wel :)
Heb idd deze optie nu ook gevonden (had ik over het hoofd gezien :z )
Lijkt prima te werken, alleen bv. de hotmail en yahoo accounts zien nog steeds mijn emails
als spam. Maar goed, dat is op zich ook geen ramp denk ik.
Ben voorlopig al lang blij dat het überhaupt werkt 8)
Om antwoord te geven op je vraag:

Of is dat te simpel gedacht?

Ja, dat is inderdaad te simpel gedacht. Om zelf MX records aan te kunnen maken moet je "verantwoordelijk" zijn voor het domein, en je eigen DNS servers draaien, welke dan ook bereikbaar moeten zijn op het internet. Dit is voor een huis servertje niet nodig en moet je dat dan ook lekker bij je domeinboer doen.
Lijkt me idd niet echt nodig ... zoals ik al eerder heb aangegeven is dit meer een soort leerprojectje voor mij. In ieder geval bedankt voor alle info en suggesties.

Nog een laatste vraag dan, je kunt bij no-ip meerdere MX records opgeven zag ik.
Stel nu bv. dat mijn eigen server offline is, kan ik dan bv. de server van mijn ISP hier opgeven
zodat de mails alsnog bezorg kunnen worden naar mijn ISP mail account?

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Nee, want de mailserver(s) van je ISP zijn niet geconfigureerd om mail voor het domein: domeinnaam.no-ip.com te ontvangen en vervolgens door te sturen naar jouw server.

Dat Yahoo en Hotmail jouw mailtjes als spam zien is makkelijk te begrijpen:
- Ze worden verstuurd vanaf een ip in een reeks welke bekend is als ADSL reeks.
- Geen PTR record voor je domein
- Bij hotmail: Geen spf record, of Yahoor hiermee werkt is bij mij niet bekend.

• xtra
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 19:00:
Blijkbaar heb ik dus niet persé een MX record nodig om het werkend te krijgen, dus wat is dan HET voordeel van een MX record ?
Veel (alle?) mailservers zoeken volgens mij naar een A-record als ze geen MX-record kunnen vinden.

Het voordeel van een MX record is dat je er meerdere kunt hebben en dat je een prioriteit kunt opgeven waardoor je de kans vergroot dat mail ook aankomt.

Verwijderd

Topicstarter
McMiGHtY schreef op zondag 01 juli 2007 @ 10:41:
Nee, want de mailserver(s) van je ISP zijn niet geconfigureerd om mail voor het domein: domeinnaam.no-ip.com te ontvangen en vervolgens door te sturen naar jouw server.

Dat Yahoo en Hotmail jouw mailtjes als spam zien is makkelijk te begrijpen:
- Ze worden verstuurd vanaf een ip in een reeks welke bekend is als ADSL reeks.
- Geen PTR record voor je domein
- Bij hotmail: Geen spf record, of Yahoor hiermee werkt is bij mij niet bekend.
Ok duidelijk, bedankt voor dit duidelijke antwoord 8)
xtra schreef op zondag 01 juli 2007 @ 11:32:
Veel (alle?) mailservers zoeken volgens mij naar een A-record als ze geen MX-record kunnen vinden.

Het voordeel van een MX record is dat je er meerdere kunt hebben en dat je een prioriteit kunt opgeven waardoor je de kans vergroot dat mail ook aankomt.
Ik had inmiddels een mail terug gekregen van de support van DynDNS.org met hetzelfde antwoord.
If a host does not have an MX record, sending mailservers attempt to
deliver to the host directly by default. Because of this RFC behavior,
we no longer allow MX records for DynamicDNS hosts that point to the
hosts themselves, as they are unnecessary.
In principe zijn MX records dus niet echt noodzakelijk om email te ontvangen, alleen het voordeel is dus dat je dmv. meerdere MX records een soort extra backup servers kunt instellen die de mails kunnen opvangen mocht 1 van je servers er uit liggen (als het ik tenminste goed heb begrepen).

Ook bedankt voor dit duidelijke antwoord 8)

Ik heb inmiddels ook gezien dat sommige sites die DNS services leveren ook een mogelijkheid hebben voor een soort mailforwarding (meestal niet gratis) als bv. je eigen server offline is of wat dan ook. ZoneEdit.com is bv. zo'n site die gratis DNS services aanbied voor je domein en ook een
MailForward mogelijkheid heeft. Maar voor zover ik begrijp moet je dan wel een domein hebben geregistreerd.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

MX records zijn wel degelijk noodzakelijk om mail te ontvangen.

Wat gebeurt als iemand een mail verstuurd:

- Zijn/Haar email programma is ingesteld op de mailserver van de provider.
- Hij/Zij verstuurd mail naar pizza@wortel.nl
- Mailserver van de provider doet een DNS querie naar hat mx record van wortel.nl
- De DNS server die de querie ontvangt geeft het DNS Record terug.
- Aanname: mx record voor wortel.nl verwijst mail.wortel.nl
- Mailserver van de provider zet een SMTP sessie op met mail.wortel.nl
- In deze sessie zegt de mailserver voor de provider: "Hoi, ik heb mail voor de gebruiker pizza op het domain wortel.nl"
- De mailserver die draait op mail.wortel.nl zegt:"Hello to you too! Ik heb een gebruiker die pizza heet op het domain wortel.nl, dus als jij mij dat mailtje geeft dan zorg ik dat die in de mailbox van pizza komt mkay?"
- mailserver van de provider zegt "Das mooi, hier hebbie het mailtje"
- Als de mail helemaal over is, word de smtp sessie afgebouwd.

Gebruiker pizza zit achter z'n pc, opent zijn mailprogramma en klikt op Send/Recieve.
Het mailprogramma maakt contact met de mailserver en kijkt of er in de mailbox van pizza nog mailtjes staan, zoja, dan worden deze (in dit voorbeeld) met POP3 naar de pc gebracht.

Dus, zonder MX record werkt mailverkeer niet.

Ik hoop dat de uitleg helder is, en anders zou ik zeggen, google is your friend.

• xtra
McMiGHtY schreef op maandag 02 juli 2007 @ 19:11:
MX records zijn wel degelijk noodzakelijk om mail te ontvangen.
Nee hoor. Hierboven staat het al en in RFC 2821 (SMTP) staat het ook. Als er geen MX-record is wordt gezocht naar een A-record voor het domein. Eventueel rechtstreeks naar een ip: pizza@[1.2.3.4] (al wordt dat door veel smtp-servers geweigerd.)
Je mist alleen de fallback-servers en priority.

Hier wordt de RFC toegelicht: http://exchangepedia.com/...icit-mx-rule-can-you.html

Verwijderd

Topicstarter
xtra schreef op maandag 02 juli 2007 @ 22:09:
[...]

Nee hoor. Hierboven staat het al en in RFC 2821 (SMTP) staat het ook. Als er geen MX-record is wordt gezocht naar een A-record voor het domein. Eventueel rechtstreeks naar een ip: pizza@[1.2.3.4] (al wordt dat door veel smtp-servers geweigerd.)
Je mist alleen de fallback-servers en priority.

Hier wordt de RFC toegelicht: http://exchangepedia.com/...icit-mx-rule-can-you.html
Ik begon al even te twijfelen ... waarom het dan bij mij wel werkt zonder MX records :?
Maar goed, ik denk dat het nu wel duidelijk is ... het bewijs is toch wel geleverd.

Anyway ... allebei ieder geval bedankt voor jullie (snelle) hulp !

• Sgimi
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-11 10:41
Even voortbordurend op dit verhaal:

is het mogelijk om zowel de mail van een extern domein en van een internetprovider door dezelfde exchange (thuis-)server te laten versturen?

Verwijderd

Wat betreft die MX record theorie. Er staat duidelijk dat het erom gaat dat de HOST gelijk moet zijn aan de mailserver. Als dat niet zo is, MOET je een MX record hebben. Dus als je mailserver een ander IP heeft dan het domain zelf.. Kortom, als je ADSL hebt, heb je per definitie geen MX record nodig..

Verder zag ik ergens een MX in je eigen DNS. Dat is niet nodig, want van buiten naar binnen doe je helemaal niets met DNS. Anders zou je mailserver een extern IP moeten hebben en dat is niet zo. Om te beginnen staat de DNS poort al dicht...

Wat je kan doen met MX record en backup; een 2e MX record die naar een host wijst (bijv een relay server van je domainprovider of de mailserver van een maat) die mail voor jouw domain accepteerd en door routeerd naar je mailserver. De retentie kun je dan heel lang zetten en dan bewaart hij dus je e-mail totdat jouw server weer online komt. In feite onstaat er dus een mailqueue op de relay host.
NXS bied dit aan als dienst als je daar een abo hebt. Erg makkelijk.
Pagina: 1