Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• wintertje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-07 11:44
Hallo,

Ik heb een vraag, deze zomer ga ik op vakantie naar spanje, met de sleurhut achter de auto. Nu is het zo dat ik niet degene ben die gaat rijden. Dus ik wil m'n laptopje (macbook pro) gaan gebruiken in de auto onderweg zodat ik toch wat te doen heb. Nu is het geval dat paps z'n navigatiesysteempje 8) wil gebruiken, en mams dr campingkoelkast :P.

Dus probleem, 3 apparaten, 2 12v aansluitingen, daar komt nog eens bij dat de macbook pro enkel op of 110v of 220/230v kan, want daar is wel een travel adapter voor maar die alleen te gebruiken in vliegtuigen. (apple is niet zo slim geweest een carcharger te maken, daar komt nog eens bij dat ik maar 2 12v aansluitingen in die auto heb). De auto is een Ford Focus Wagon 2.0 Rally edition uit april 2007.

Nu had ik dit in gedachte:
12v aansluiting 1: 12v omvormer naar 220v (300w) met daaropaangesloten de Macbook pro (85W), en het navigatiesysteem (weet niet hoeveel die gebruikt, maar zal niet veel zijn).
12v aansluiting 2: het campingkoelkastje

Nu zal het zo zijn, als er niet gereden wordt en je sluit dit aan, dat de accu waarschijnlijk binnen notime leeg is.

Nu is dus alleen de vraag, al rijdende, houd de accu dit?

Groeten, Michel

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Light aan het amperage van dat koelkastje, je omvormer op 12v en dat van je accu ;)

• wintertje
Naja dat van de accu weet ik niet, alles wat ik weet is dat ie zo goed als nieuw is.

Maarja.. dingen als de autoradio, verlichting etc. werken ook op de accu natuurlijk...

• wintertje
Ok ik ben eruit,

per 12v aansluiting in de auto mag 10A getrokken worden, het koelkastje gebruikt continu 70W, 0,5A (zowel op 220 als op 12v), de laptop zit op 85W piek, ampere moet ik nog even nakijken, maar ik neem aan dat je met een laptop niet over de 9,5A komt tenzij er iets doorbrand, en dan nog is het veel.

Het navigatiesysteem komt ook zeker niet over de 9,5A heen plus dat het systeem op de andere 12v aansluiting zit die ook nog eens 10A kan hebben.

De omvormer zelf heeft een spanningsverslies van 0,4A.

Maar al met al zal 10A genoeg moeten zijn voor het hele gebeuren laptop+navigatiesysteem+koelkastje. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de motor draait :P. anders is het zo afgelopen met de pret :P

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

slaat de motor af... accu leeg :9

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• wintertje
Denk je dat de accu leeg zal lopen dan? Auto rijd, dus de accu laad op, denk wel dat de motor genoeg power levert om de stroomvraag aan te kunnen. Daar komt nog eens bij dat mocht je teveel stroom trekken de zekering toch behoort te springen?

edit: de omvormer/inverter schakelt zich uit zodra de spanning op de 12v aansluiting minder dan 10,7v wordt. Dus bij een drijgende lege accu, wordt de omvormer gewoon uitgeschakeld.

[ Voor 19% gewijzigd door wintertje op 29-06-2007 19:36 ]

Pagina: 1