Toon posts:

[E2k3] SMTP Connector probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het hier thuishoort, zo niet wil een mod het topic dan verplaatsen?

Ok, de situatie:
1x Exchange 2003 Standard Front-end
2x Exchange 2003 Enterprise Back-end
4x Exchange 2003 Standard Back-end
Alle servers op een aparte lokatie, behalve de Front-end, die staat bij 1 van de 2 Enterprise servers.

Tot gisteren ging onze e-mail via een routing group door een SMTP connector via 1 server naar buiten toe. Dit ivm de reverse op onze domeinnaam/ip. Tot gisteren geen enkel probleem geweest. Sinds gisteren blijft e-mail opeens in de queues staan op alle servers. De mail staat wel in de queue van de SMTP connector maar blijft daar vrolijk staan. Op het moment dat ik de SMTP connector verwijder dan gaat alle e-mail in 1x netjes naar buiten op alle servers, enige probleem is dan natuurlijk dat elke server zelf naar buiten gaat zitten verbinden.

Nu ben ik al een dag aan het zoeken, en het blijkt dat als ik een ander bridgehead selecteer in de SMTP connector dan gaat alles netjes naar buiten toe. Alle e-mail komt uit de queues en wordt verstuurd. Zet ik echter de bridgehead terug naar de originele, en dus goede, situatie dan blijft alles weer hangen. Echter, de originele bridgehead server verstuurt gewoon zonder problemen de mail zelf als ik de connector uitzet of daarheen laat wijzen. Het is dus duidelijk geen connectie probleem naar buiten toe.

Wat ik ook probeer, ik krijg hem niet meer zover dat de e-mail naar buiten toe gaat op de originele manier. Heb SMTPdiag gedraaid van Microsoft en ook dat gaat allemaal fantastisch goed. Onderlinge e-mail tussen alle servers gaat zonder problemen, het is alleen de e-mail naar buiten toe. Heb overal de logs gechecked maar helemaal nergens een foutmelding of een indicatie wat er fout gaat.

Iemand die dit probleem herkent?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verstuur je via een SmartHost of gebruik je DNS om je mail te versturen.
Indien SmartHost: Is die dan wel bereikbaar?
Indien DNS, mag je server nog wel naar buiten toe mail versturen. Misschien een firewall die dat tegenhoud?

Het lijkt me alleen zo sterk dat er nergens iets gelogged wordt..

Verwijderd

Topicstarter
Equator schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 07:26:
Verstuur je via een SmartHost of gebruik je DNS om je mail te versturen.
Indien SmartHost: Is die dan wel bereikbaar?
Indien DNS, mag je server nog wel naar buiten toe mail versturen. Misschien een firewall die dat tegenhoud?

Het lijkt me alleen zo sterk dat er nergens iets gelogged wordt..
Gaat via DNS, en zoals ik al zei werkt het versturen vanaf die server prima. Overigens doet ie dat al meer dan 2,5 jaar en is er in die tijd nooit iets geweest verder. Firewall is uiteraard ook niet gewijzigd, maar dat had ik al gechecked met oa SMTPdiag en ff zelf een telnet naar een mailserver extern.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Schroef de logging van MSExchangeTransport eens op, en kijk eens of daar iets zinnigs uit komt.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Onderwijl is het opgelost. Ik heb de logging even opgeschroefd en daaruit bleek iets verbazends.

Ik heb 1 server die naar buiten connect met een bepaalde naam (mail.bedrijf.nl) met een reversed IP adres. Alle andere servers gingen via een connector naar die server en dan naar buiten. Ik had echter de DNS opgeruimd en alle domeinen die niet binnen stonden uit me dns gehaald (zoals bedrijf.nl, bedrijf2.nl, etc.). Nu ging de resolving dus op een of andere manier de mist in. Hij haalde buiten het IP adres op en vervolgens was het systeem de weg kwijt, want op het IP adres dat ie terugkreeg konden ze niet met elkaar praten de Exchange servers.

Wel apart dus, als je instelt dat de Virtual SMTP naar buiten verbind dat je andere Virtual SMTP's naar die naam gaan connecten en niet op de interne naam die ingesteld staat in de connector.
Pagina: 1