[ubuntu 7.04] Verplaatsen van home dir

Pagina: 1
Acties:
  • 680 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn opstelling is als volgend:

1*250 gb (fysieke schijf) => ubuntu
1*250 gb (fysieke schijf) =>
linux partitie
windows vista os, partitie
1*500 gb (fysieke schijf) =>ntfs data schijf

Nu zou ik graag mijn home directory van mijn linux installatie op de 500gb zetten (nadat ik deze heb geformat natuurlijk)
Maar voor dat ik alles backup en format wil ik weten hoe ik dit moet doen, kan het echter nergens achterhalen.

[ Voor 62% gewijzigd door Sjoerd op 28-06-2007 23:38 ]

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:37

sanzut

It's always christmas time

Dit is niet de manier zoals er hier meestal vragen worden gesteld, dus mijn vraag is nu;
Wat wil je weten, wat is het probleem en wat heb je geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
sanzut schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 23:39:
Dit is niet de manier zoals er hier meestal vragen worden gesteld, dus mijn vraag is nu;
Wat wil je weten, wat is het probleem en wat heb je geprobeerd
De vraag is dus, hoe moet ik dit doen, of het uberhaupt kan.

wat heb ik geprobeerd?
gezocht op versch zoekmachines (ook wiki van ubuntu) maar vind geen duidelijke uitleg over het verplaatsen van de home directory zonder alles opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Als je een beetje bekend bent met mount points, dan moet je maar eens in je fstab file snuffelen. Een home dir verplaatsen in linux is niks anders dan de /home ergens anders mounten.

Alleen even opletten dat je de persoonlijke bestanden ook naar de nieuwe plek kopieert.

simpel voorbeeldje:

schijf a: /dev/hda
schijf b: /dev/hdb

als je nu /home op de 2e schijf wil hebben staan, dan doe je gewoon in je fstab file aangeven dat je
/dev/sdb mount op /home

in de praktijk moet je met iets meer dingen rekening houden in de fstab file, maar dat kun je allemaal vinden.

[ Voor 36% gewijzigd door Arjan op 28-06-2007 23:44 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Arjan schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 23:42:
Als je een beetje bekend bent met mount points, dan moet je maar eens in je fstab file snuffelen. Een home dir verplaatsen in linux is niks anders dan de /home ergens anders mounten.

Alleen even opletten dat je de persoonlijke bestanden ook naar de nieuwe plek kopieert.
oke mount points, kan ik in ieder geval al wat gerichter zoeken, ben zelf linux leek dus wist niet waar ik het moest halen, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat ook kan is het volgende: System > Administration > Users and Groups > ga de Properties editen van de user die je wil wijzigen door onder het tabblad Advanced het pad naar de home directory op te geven.

Op deze manier hoef je niet te klieren met een /etc/fstab, terwijl het allemaal wel werkt zoals je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30

MBV

tja, voor mij is dat vrij simpel. Ik weet niet wat Harm van plan is (ipv /home/mbv /media/hdb1 gebruiken? :S daar zou ik nooit tegen kunnen ;))
Op de console is het voor mij het makkelijkste. 'cp -r a b' kopieert directory a naar directory b, en mount zorgt dat een bepaalde map naar een ding (bijv partitie) verwijst.

Je begint met de hele map kopieren naar de partitie. Ik neem aan dat je hem al hebt geformatteerd enzo, en dat hij standaard gemount is op /media/hdb1. Mijn username zou mbv kunnen zijn, je moet hier je eigen username invullen.
$ cp -r /home/mbv /media/hdb1

Dit kopieert de hele map naar je nieuwe schijf. Controleer dat door te kijken of daar ook wat bestanden staan ;)
$ sudo gedit /etc/fstab

fstab aanpassen om te zorgen dat hdb1 vanaf nu op /home/mbv wordt gemount.

Als je nu opnieuw opstart, dan merk je of het werkt ;). Als je al je bestanden kwijt bent: geen paniek, even je fstab aanpassen en het staat weer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

MBV schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 00:17:
$ cp -r /home/mbv /media/hdb1
Ik zou even gaan voor
cp -rpv /home/mbv /media/hdb1

-p zodat je zeker weet dat alle rechten in orde blijven, en -v zodat je kunt zien dat er nog iets gebeurd (anders kun je erg zenuwachtig worden van cp :+)

edit:
Tiepfaut

[ Voor 3% gewijzigd door highking op 29-06-2007 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

MBV schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 00:17:
Als je nu opnieuw opstart, dan merk je of het werkt ;). Als je al je bestanden kwijt bent: geen paniek, even je fstab aanpassen en het staat weer terug :)
De belangrijkste stap ben ik vergeten: zodra het werkt, moet je nog de bestanden verwijderen die nog op je eerste schijf staan: mount zet iets 'over' de map heen zodat je niet meer ziet wat erin zit. Ik weet niet precies hoe je dat het handigste aan kan pakken. Waarschijnlijk uitloggen, op crtl+alt+f1 drukken tijdens het inlogscherm, en dan zoiets intikken:
code:
1
2
3
4
5
$ sudo umount /home/mbv
$ sudo rm -rf /home/mbv
$ sudo mkdir /home/mbv
$ sudo chown mbv /home/mbv
$ sudo mount /home/mbv

Met crtl+alt+f7 kom je weer terug op je inlogscherm :) 'mbv' is in deze tekst altijd je gebruikersnaam, dus ook in chown mbv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Oke wou er net aan beginnnen tot ik een ander probleem zag...
mijn 500gb schijf was nog maar 46gb vrij terwijl hij net was geformateerd.
Dus ik heb hem opnieuw geformateerd met qtparted en krijg het volgende nu te zien

nr partition type size used space start end label
01 /dev/sdc1 ext3 465.76gb 23.48gb 0.03mb 465.76gb Data

Hij lijkt dus nog steeds ruimte weg te gooien? En ik vind hem ook niet meer terug in mijn media, computer of ergens anders...
Mounten van de partitie lukt niet

dit staat in mijn fstab

code:
1
2
3
#usbfs
none /proc/bus/usb usbfs devgid=46,devmode=664 0 0
/dev/sdc1 /media/Data\040500gb ntfs-3g defaults,locale=nl_BE.UTF-8 0 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08 09:23
highking schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 09:43:
[...]
Ik zou even gaan voor
cp -rpv /home/mbv /media/hdb1

-p zodat je zeker weet dat alle rechten in orde blijven, en -v zodat je kunt zien dat er nog iets gebeurd (anders kun je erg zenuwachtig worden van cp :+)
Volgens mij kun je in plaats van -rpv beter -av gebruiken (uit de man page):
-a, --archive
Preserve as much as possible of the structure and attributes of
the original files in the copy (but do not preserve directory
structure). Equivalent to -dpPR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Sjoerd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 10:46:
Oke wou er net aan beginnnen tot ik een ander probleem zag...
mijn 500gb schijf was nog maar 46gb vrij terwijl hij net was geformateerd.
Dus ik heb hem opnieuw geformateerd met qtparted en krijg het volgende nu te zien

nr partition type size used space start end label
01 /dev/sdc1 ext3 465.76gb 23.48gb 0.03mb 465.76gb Data

Hij lijkt dus nog steeds ruimte weg te gooien? En ik vind hem ook niet meer terug in mijn media, computer of ergens anders...
Mounten van de partitie lukt niet

dit staat in mijn fstab

code:
1
2
3
#usbfs
/dev/sdc1 /media/Data\040500gb ntfs-3g defaults,locale=nl_BE.UTF-8 0 0
Die ruimte die er zou moeten zijn is er niet ;)
waarschijnlijk is het ding 500Gb ipv 500GB. Dat heeft ermee te maken dat een kilobyte 1024 bytes bevat, inplaats van 1000 zoals je zou verwachten. Er is vast ergens wel een beargumenteerde uitleg te vinden, maar het is iig standaard dat een 500Gb schijf een paar procent kleiner is dan je zou verwachten.

verder lijkt het me sterk dat je een '\0' in je mapnaam hebt. De naam van de map in media lijkt dus niet te kloppen. Kun je eens laten zien wat
ls /media

geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Dat geeft als output

code:
1
2  cdrom  cdrom0  cdrom1  floppy  floppy0  Systeem

Waarbij 2 ook een partitie is, en systeem mijn windows vista partitie is, de 500gb ontbreekt dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Sjoerd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 11:00:
Dat geeft als output

code:
1
2  cdrom  cdrom0  cdrom1  floppy  floppy0  Systeem

Waarbij 2 ook een partitie is, en systeem mijn windows vista partitie is, de 500gb ontbreekt dus
die moet je inderdaad zelf aanmaken.

sudo mkdir /media/data

Hiermee maak je als root zijnde een map aan, genaamd 'data' in de map media

Vervolgens pas je de fstab regel aan naar:
code:
1
/dev/sdc1 /media/data ntfs-3g defaults,locale=nl_BE.UTF-8 0 0

ervan uitgaande dat de partitie dus ntfs geformateerd is :)

het idee is dus dat /dev/sdc1 gemount wordt op /media/data.
Dit kun je afdwingen door
sudo mount /media/data

aan te roepen. Deze kijkt dan in de fstab file welke meuk hij moet mounten in deze map. In jouw geval wordt dat dus /dev/sdc1

[ Voor 16% gewijzigd door Arjan op 29-06-2007 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Bedankt voor de goeie uitleg echter wil het nog niet helemaal lukken.
Ik heb nu wel een map data in media staan.

En heb fstab aangepast zoals je aangaf
echter krijg ik bij het mounten de melding

code:
1
mount: kan /media/data niet vinden in /etc/fstab noch in /etc/mtab

fstab zoals hij nu is:
code:
1
2
3
#usbfs
/dev/sdc1 /media/data\ ntfs-3g defaults,locale=nl_BE.UTF-8 0 0

voel me vrij dom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom staat er een \ in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
die \ was inderdaad overbodig, na wat prullen bleek dat ik toch liever geen ntfs partitie had, dus opnieuw geformateerd.
en mijn fstab aangepast naar het volgende

code:
1
/dev/sdc1 /media/Data/ ext3 defaults

Geen idee of het goed is, maar werken doet het wel :D ben nu alles aan het kopieren naar de nieuwe partitie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een homedir voor een user wilt wijzigen zonder disks te willen mounten kan dat in de file /etc/passwd

Het verbaasd me dat dit nog door niemand gepost is.

In /etc/passwd staat de userinfo (behalve het wachtwoord). Deze file bestaat uit verschillende records (op iedere regel een nieuw record), elk record bestaat weer uit verschillende velden die gescheiden zijn door :

Het een na laatste veld is de home directory van de user.

Er zullen onder de verschillende linux distro's best wel grafische tooltjes zijn die dit voor je kunnen doen, maar uiteindelijk doen deze tools op de achtergrond ook de /etc/passwd aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 16:08:
Als je een homedir voor een user wilt wijzigen zonder disks te willen mounten kan dat in de file /etc/passwd

Het verbaasd me dat dit nog door niemand gepost is.

In /etc/passwd staat de userinfo (behalve het wachtwoord). Deze file bestaat uit verschillende records (op iedere regel een nieuw record), elk record bestaat weer uit verschillende velden die gescheiden zijn door :

Het een na laatste veld is de home directory van de user.

Er zullen onder de verschillende linux distro's best wel grafische tooltjes zijn die dit voor je kunnen doen, maar uiteindelijk doen deze tools op de achtergrond ook de /etc/passwd aanpassen.
Je kan inderdaad met usermod een home dir aanpassen. Maar het enige wat je hierin aan kan geven is de map die als home dir moet functioneren. Je moet dan toch, als je zoals de TS een nieuwe schijf wil gebruiken hiervoor, deze eerst mounten als een geldige directory.

Bijkomend voordeel van de home dir ergens anders te mounten, is dat je meteen goed zit voor toekomstige users. Hun homedir zal ook een plaatsje krijgen op de 500Gb schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

als hij mijn post volgt is hij daar nu niet mee bezig. En wie gebruikt linux nu met meerdere users? :+
als ik in het ubuntu-topic kijk bijna niemand, het is gewoon de pc waar ze zelf in hun eentje achter zitten

Ik heb het wat extreem doorgevoerd: ik hem /home/shared op mijn server, waar iedereen bijkan. Geen zin om ergens anders moeilijk te doen om die /home-partitie te gebruiken :) En daarin zitten dan voor films etc wat symlinks naar een andere schijf, omdat het niet meer paste. Inmiddels weet ik dat dat netter had gekund :X

[ Voor 68% gewijzigd door MBV op 29-06-2007 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 19:47:
als hij mijn post volgt is hij daar nu niet mee bezig. En wie gebruikt linux nu met meerdere users? :+
cat /etc/shadow
:+

Daarnaast vind ik het minder slim (laten we het daar op houden) om per user de home-dir in te gaan stellen. Het is bad practice om home-dirs over de hele HDD te verspreiden.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

sudo cat /etc/shadow laat zien dat er maar 1 user een wachtwoord heeft, en dat met de rest niet valt in te loggen. Your point beeing :?

Over /home verspreiden: Mijn vader wilde zijn eigen partitie van 40 GB, die dus niet vol werd als ik ergens een film dumpte. Hoe wil je dat oplossen? Op reiserfs, twee jaar geleden ;) Policies had ik wel eens een keer bekeken, maar leek mij te veel configuratiewerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 17:24:
sudo cat /etc/shadow laat zien dat er maar 1 user een wachtwoord heeft, en dat met de rest niet valt in te loggen. Your point being :?
Dat je altijd Linux met meerdere gebruiker gebruikt, wat anders :+
Over /home verspreiden: Mijn vader wilde zijn eigen partitie van 40 GB, die dus niet vol werd als ik ergens een film dumpte. Hoe wil je dat oplossen? Op reiserfs, twee jaar geleden ;) Policies had ik wel eens een keer bekeken, maar leek mij te veel configuratiewerk.
Een symlink aanmaken of de map mounten (binden) op /home/$username. Gaan prutsen in de settings van een user is zwaar overbodig (was een reactie op gsmurf).

[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 30-06-2007 17:58 . Reden: hax ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Laatst online: 10-09 14:20
Jungian schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 21:07:
[...]

cat /etc/shadow

Daarnaast vind ik het minder slim (laten we het daar op houden) om per user de home-dir in te gaan stellen. Het is bad practice om home-dirs over de hele HDD te verspreiden.
Goede opmerking, daarnaast komt er nog eens bij ... linux heeft heel veel restricties in hun eigen filesystems. Lees en schrijfrechten op elk niveau, dat niet zo vlekkeloos gaat werken als je je homedir naar een NTFS partitie gaat zitten verwijzen.

Ik zelf heb ook een mapje/symlink gemaakt voor mijn documenten en dat soort onzin.

Ik wil de dag niet meemaken dat dingen blijven vastlopen uit het niets omdat er een chmod in een shell scriptje word gedaan dat helemaal niet mogelijk is op NTFS.

Gewoon vragen om problemen dus, maak een link IN je home-dir, dan ben je er van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Jungian schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 17:43:
[...]

Dat je altijd Linux met meerdere gebruiker gebruikt, wat anders :+
Windows 2000 ook, en om 'cron' nu een gebruiker te noemen... da's meer een slaaf :+
[...]

Een symlink aanmaken of de map mounten (binden) op /home/$username. Gaan prutsen in de settings van een user is zwaar overbodig (was een reactie op gsmurf).
Dat is precies wat ik heb gedaan. Je bedoelde dus verspreiden over de directory-boom, niet over de harde schijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 18:11:
Dat is precies wat ik heb gedaan.
Het was dan ook geen reactie op wat jij zei. 8)
Je bedoelde dus verspreiden over de directory-boom, niet over de harde schijven :)
Ik had het over veranderen van user settings, niets meer, niets minder. Ik hou persoonlijk het liefst overzicht, door zo min mogelijk wijzigingen te maken aan de directory structuur (de inhoud van m'n home map daargelaten) en user settings uniform te houden.

[ Voor 32% gewijzigd door Jungian op 30-06-2007 18:54 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mij lijkt het aanpassen van de home-directory van de gebruiker het makkelijkst en het meest logisch.

code:
1
usermod --home /pad/naar/nieuwe/home pietje

/home elders mounten heeft waarschijnlijk tot gevolg dat ook de home-dirs van andere gebruikers verplaatst worden. De vraag is of je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Laatst online: 22-06-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 22:06:
Mij lijkt het aanpassen van de home-directory van de gebruiker het makkelijkst en het meest logisch.

code:
1
usermod --home /pad/naar/nieuwe/home pietje

/home elders mounten heeft waarschijnlijk tot gevolg dat ook de home-dirs van andere gebruikers verplaatst worden. De vraag is of je dat wilt.
Da's allemaal leuk en aardig, maar dan staat de data echt nog wel in de oude dir. Dat past alleen de regel in /etc/passwd of een equivalent bestand aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Joh :P , dan kopieer je die data naar het nieuwe plekje ;) .

In mijn geval was het trouwens zo dat ik vroeger nog Windows draaide en dus mijn documenten, afbeeldingen, muziek, films en meer op een andere schijf had staan dan Ubuntu. Ik had toen twee keuzes: /home verplaatsen (vond ik te veel werk met al die aanpassingen mijn /etc/fstab die ik dan moest doen) of de home dir te verplaatsen naar mijn documentenpartitie. Dat heb ik dus maar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

ja maar, ja maar, dan doet sudo ls ../andere_user het niet, en moet je cd ~ doen ipv cd /home/mbv :'(

;) Ik zou nooit mijn home-dir ergens anders neerzetten, als het met mounten of evt een symlink ook kan. Old habits die slowly... en er is ongetwijfeld software die aannames doet over waar je homedir is. Je zou zelfs /usr moeten kunnen verplaatsen, maar of je dat moet willen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Ik heb uiteindelijk voor de makkelijke weg gekozen
dus: "/dev/sdc1 /media/Data/sjoerd ext3 defaults" Is nu mijn home directory

echter heb ik er nu al spijt van 8)7 probeer ik vandaag iets te installeren krijg ik al een fijne melding:
code:
1
2
The '/media/Data/sjoerd' directory does not belong to you.
Point $HOME to your home directory and try again.

:9 Had ik maar geluisterd, wat kan ik nu het beste doen?
Ik heb begrepen dat ze met dat pointen bedoelen dat ik dus weer alles gewoon moet veranderen zoals het was, en het verwijst naar home/sjoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

belong to you suggereert dat jij niet de owner bent. Doe eens
$ sudo chown sjoerd /media/Data/sjoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
heb crossover nu wel kunnen installeren krijg nu echter weer een andere melding

code:
1
2
 the wine environment directory 'media/Data/sjoerd/.cxoffice/win98' does not belong
 to you. Please check the value of $HOME and/or use 'su-'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

van wie is die map? Ik denk dat het programma kijkt of dat je de owner bent, en dat kan je veranderen met chown :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
MBV schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 23:37:
van wie is die map? Ik denk dat het programma kijkt of dat je de owner bent, en dat kan je veranderen met chown :)
hij moet van mij zijn ;) net nog op wat mappen chown uitgevoerd zonder resultaat helaas, ook nog een chmod uitgevoerd maar ook dit mocht niet baten helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

doe eens chown sjoerd /media/Data/sjoerd -R, dan heb je alle mappen gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
wat een helden hier :+ bedankt MBV, het werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Te vroeg gefeest :)
Ik kan helaas nu niet meer inloggen na een reboot, de meldingen die ik krijg:

"Your home directory is listed as:"/media/Data/sjoerd" but it does not appear to exist. Do you want to login with the /(root) directory as your home directory? It is unlikely anything will work unless you use a failsafe session".

"Uw bestand $HOME/.dmrc heeft onjuiste toegangsrechten en wordt niet gebruikt. Hierdoor wordt de standaard-sessie en taal niet opgeslagen. Het bestand moet eigendom zijn van de gebruiker en moet de toegangsrechten 644 hebben. De $HOME map (de persoonlijke map van de gebruiker) moet eigendom zijn van de gebruiker en mag niet beschrijfbaar zijn door andere gebruikers.

"Uw sessie is beeindigd binnen de 10 sec. Als u zichzelf niet heeft afgemeld, is er waarschijnlijk een installatieprobleem of uw schijf is vol.

Na fijne errors dus, heb ondertussen al volgende dingen geprobeerd
sudo chown sjoerd /media/Data/sjoerd -R
sudo chmod 644 /media/Data/sjoerd -R
(ook een chmod met 777 geprobeerd)

Het helpt allemaal niet :9 zal blij zijn als alles werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

misschien uid=1000 toevoegen aan je fstab entry voor /media/Data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Arjan schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 12:53:
misschien uid=1000 toevoegen aan je fstab entry voor /media/Data?
het helpt helaas niets, tot nu toe nog niet opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

tja, misschien moet je dan je home-dir terugzetten en een symlink maken? Of misschien is dit een goed moment om je mount aan te passen volgens de manier die ik had voorgesteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
MBV schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 10:26:
tja, misschien moet je dan je home-dir terugzetten en een symlink maken? Of misschien is dit een goed moment om je mount aan te passen volgens de manier die ik had voorgesteld ;)
Ik heb de mount aangepast echter werkt het nog altijd niet, ik dacht nu slim te zijn en overal snel vanaf te zijn door te booten met mijn live cd van Kubuntu 6 die hier ligt echter zie ik dan mijn mappen niet.
Is er hier een omweg voor? dan kan ik alles veilig backuppen en gewoon ubuntu opnieuw installeren, meteen goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dan moet je die harde schijven mounten, doet hij standaard niet zodat je partities kan veranderen etc :) Ik weet even niet meer hoe dat zit met de livecd (7.04 sowieso niet gezien), dus dat moet je ergens anders googlen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door middel van usermod je home aanpassen lijkt mij nog steeds het makkelijkst. Je voorkomt er de ellende mee die je nu hebt.
  1. mkidr /pad/naar/nieuwe/home
  2. chown pietje /pad/naar/nieuwe/home
  3. cp ~/* /pad/naar/nieuwe/home
  4. su
  5. usermod --home /pad/naar/nieuwe/home pietje
  6. exit
Vervolgens log je pietje uit en weer in. Bovenstaand stappenplan heb ik getest, en het werkt als een tiet. Dus de volgende keer niet moeilijk doen met mount points, maar gewoon het speciaal voor dit doel aangelegde pad gebruiken. 8)
Pagina: 1