[Gentoo] cross-compile opzet wil niet lukken

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik ben op het moment aan het stoeien om mijn AMD Athlon 64 X2 4200 pc in te kunnen zetten als compileerder van de software voor m'n mp3/dvd pc (een AMD K6-2 266Mhz). De reden lijkt me logisch :P

Aangezien ik volledig 64-bit draai op de X2, moet ik een cross-compile toolkit opzetten. Gentoo heeft daar een hele mooie tool voor, genaamd crossdev (what's in a name).
Dit is eigenlijk niets meer dan een script dat je juiste info aanvoert om een toolkit op te kunnen zetten.

Het programma werkt heel simpel (volgens deze gentoo-wiki), maar wanneer ik netjes de wiki aan hou en iets probeer krijg ik de volgende fout :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
checking for gcc... gcc
checking whether the C compiler (gcc  -O2 -pipe ) works... no
configure: error: installation or configuration problem: C compiler cannot create executables.

!!! ERROR: cross-i686-uclibc/binutils-2.17 failed.
Call stack:
  ebuild.sh, line 1637:   Called dyn_compile
  ebuild.sh, line 983:   Called qa_call 'src_compile'
  ebuild.sh, line 44:   Called src_compile
  ebuild.sh, line 1322:   Called toolchain-binutils_src_compile
  toolchain-binutils.eclass, line 203:   Called die

De c compiler (gcc) kan geen executables maken... Echter kan ik maar niet ontdekken waarom niet...

Wie o wie helpt me uit de brand???

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 18:55

Super_ik

haklust!

hij maakt wel executables, maar niet voor jou host platform, die moet die check gewoon uit je script slopen.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Super_ik
Hij doet helemaal niks... dit is de eerste check voordat er überhaubt iets gecompileerd wordt...
Hij loopt sowieso fout op de check of de c-compiler werkt...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Je processor kan natuurlijk wel gewoon de x86-code uitvoeren, dus het is wellicht handiger(en sneller) om de schijf van die k6 te mounten in je athlon64, ernaartoe te chrooten, en vandaaruit compileren.
Weet je trouwens zeker dat je uclibc wilt gebruiken? Zo ja, zal ik eens naar de embedded-handleidingen en tinyGentoo op de gentoo-wiki kijken.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Chrooten en dan 32-bit apps uitvoeren gaat niet werken. Dat heb ik al geprobeerd, maar wil absoluut niet. Met name een kernel bouwen is dan zo goed als onmogelijk...

Ik gebruik(te) de handleidingen van tinyGentoo als basis, maar ook daar wordt gemeld dat crossdev -t i686-pc-linux-uclibc gewoon zou moeten werken... Bij mij kapt die echter al direct bij het compileren van binutils...

De reden dat ik uclibc wil pakken is vanwege z'n compactheid. De mp3/dvd pc gaat niet veel meer draaien dan MythTV en Xine (en misschien nog apache/php/mysql). Dat zijn zaken waar ik de grote glibc-library niet echt voor nodig heb.

Maar ook met glibc gaat het overigens fout, dus dat is het probleem ook niet...

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Werkt je native compiler uberhaupt wel ?

C:
1
2
3
4
5
6
7
#include <stdio.h>

int main(int argc, char **argv)
{
   printf("test\n");
   return 0;
}

In een bestand zetten (ik noem 'm even x.c nu) en dan :

Bash:
1
gcc -o x x.c

Als je geen errors krijgt, en je kan ./x uitvoeren dan is het een ander probleem :)

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

igmar schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 16:17:
Werkt je native compiler uberhaupt wel ?
Op een Gentoo systeem ? Grapje zeker :D

0.0

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-02 15:11

DataGhost

iPL dev

Je zou ook kunnen overwegen distcc te gebruiken, dat integreert mooi met portage :)

@hieronder:
ah, ik dacht er even niet aan dat 64/32 bits het probleem ging zijn. Ik dacht altijd dat dezelfde major versie voldoende was maar dat was nog uit de tijd dat we alleen maar 32-bits consumenten-CPU's hadden :)

[ Voor 57% gewijzigd door DataGhost op 29-06-2007 21:34 ]

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@igmar
hmm, gentoo... wat is ook al weer hét kenmerk van gentoo??? ;)

* deepbass909 mompelt iets over alles zelf compileren...

@DataGhost
Ook voor distcc heb ik crossdev nodig... Ik wil juist de rekenkracht van m'n X2 gaan gebruiken, maar die draait 64bit native... wil ik daar een 32bit omgeving mee compileren, zit ik dus vast aan een bintoolkit voor een i686 architectuur, welke je op kan zetten met crossdev... als dat tenminste zou werken...

Pagina: 1