[DV] Video importeren met Vista: bagger?

Pagina: 1
Acties:

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10-2025
Ik heb onlangs een tweetal tapes vol gefilmd (DV camera) en met Vista krijg je direct de optie als je de firewire device aansluit, om de film te importeren (met een wizard).
Ziet er opzich netjes uit, je kunt gewoon full-avi importeren (volgens mij kon dat in XP standaard met movie maker niet, maar verder niet belangrijk).

Nou blijken de AVI's die opgeslagen worden helaas niet lekker te werken: als ik ze open met media player en wat heen en weer ga door de timeline loopt de video niet (blijft stilstaan). Sommige beginnen wel gewoon als je bij het begin op play drukt, sommige ook zelfs dat niet.
Ik heb dit voor een aantal opnames kunnen fixen door ze met Virtual Dub (Direct Stream Copy) opnieuw op te slaan. Maar met tenminste 1 opname lukte ook dat niet (foutmelding over audio).

De standaard video import functie van Vista lijkt dus crap te zijn. Ik ben daarom maar teruggeschakeld naar XP, waar ik met Premiere wel een goede import kan doen.

Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben? Of misschien een oplossing door andere video importers te gebruiken die werken onder vista? Ik heb Premier 7, maar die werkt qua import niet lekker onder Vista (krijg steeds een foutmelding over iets met preroll die niet werkt)

Verwijderd

lijkt erop dat Vista met het importeren geen time-index toevoegd. hierdoor moet de player dus bij elke seek actief in het bestand zoeken naar het juiste frame. Virtual Dub voegt deze index wel weer toe waardoor je gewoon vloeiend kunt zoeken.

probeer het eens met VLC, en voor het geval het je nog niet was opgevallen: Vista is een besturingssysteem, geen Video bewerkings programma zoals Premiere of Virtual Dub. dit soort functionaliteit is gericht op Jan of Piet die net weet hoe die zijn PC aan en uit moet zetten.

• .Johnny
hmm, volgens mij is full-avi toch een redelijk straight-forward formaat, dus vind ik het niet zo gek als simpele taken (zoals DV importeren via 1394) door het OS gedaan kan worden. Maar da's een ander verhaal. VLC speelt alle video bestanden door vista geimporteerd trouwens helemaal niet af: "unrecognized format"

Vervelende (voor MS dan) is ook nu dat ik nog wel geek genoeg ben om uit te gaan zoeken wat er nou mis is. Jan of Piet met de PET flippen natuurlijk compleet als hun geimporteerde filmpje toch niet lekker blijkt te werken.

[ Voor 26% gewijzigd door .Johnny op 29-06-2007 09:55 ]

Verwijderd

AVI is een container formaat. je kunt zelfs AVI's hebben met MPEG-1 codering. vooral het feit dat VLC het bestand niet wil afspelen zegt mij al genoeg dat die wizard geen standaard AVI's maakt. AVI is niet gelijk aan DV en firewire oftewel 1394 is slecht alleen een overdrachts protocol. het had net zogoed USB of zelfs je printerpoort kunnen zijn.

in VLC kun je als je het bestand hebt ge-opened met ik meen CTRL+i informatie zien over het bestand dat je hebt ge-opened. voor een AVI met time-index staat er dan zoiets bij als "HAS_INDEX_IS_INTERLEAVED". en dankzij die index kun je dus veel sneller en soepeler zoeken.

met + en - verander je trouwens de afspeelsnelheid en met ik meen CTRL+ALT+pijltjes links en rechts kun je 5 minuten voor of achteruit springen. en met CTRL+pijltjes 1 minuut en met ALT+pijltjes 10 seconden voor of achteruit. zo kun je makkelijk door het bestand zoeken met slecht een paar hotkeys.

VLC is echt een switzerszakmes als het om video bestanden gaat.

• .Johnny
Ja, dat snap ik allemaal wel, alleen ging ik er van uit dat uncompressed AVI's wel redelijk simpel in elkaar zouden moeten zitten.
VLC is echt een switzerszakmes als het om video bestanden gaat.
dat zou ik dan toch vooral van virtualdub zeggen :) die opent uberhaupt het bestand nog, dat kan ik van VLC niet zeggen... zijn natuurlijk ook appels en peren, maargoed, als je het dan toch over tools hebt...