Toon posts:

Bios Flash?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb wat problemen met mijn computer.
Ik heb vandaag een nieuwe sata hardeschijf gekocht (western digital model: WDC WD3200AAKS-00SBA0),
Omdat mijn Pata 160gb maxtor traag werd en door 3 programma's failed aan gaf.
(Powermax, HDD health, Speedfan),
Maar krijg ik vreemde sympthomen in de bios.
1. het duurt een hele tijd vordat hij de bios piep geeft
2. Hij pakt de hdd soms niet

Specs:
Amd Sempron 3000+, 1.8ghz, 754
Asus K8N-E
2x 512mb ram Crucial
Asus N6600 Extreme Videokaart
Coolermaster 430W P-cap
1 Sata DVD brander
1 HDD (kijk bericht)

Ong. 1.5 jaar oud

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dit is zo duidelijk als de Flevopolder in dichte mist.

Wat gebeurt er nu precies en wat heb je zelf zoal uitgevoerd?

OS geïnstalleerd? SATA drivers (F6 verhaal) gedaan? BIOS goed ingesteld op SATA of RAID (ja, moet soms ook met maar 1 HD)?

[ Voor 34% gewijzigd door Guardian Angel op 28-06-2007 21:25 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Tweakers Rond Gespeurd (niks gevonden)
Ik heb WD tool op dit moment draaien

Windows Xp is Geinstaleerd met sata drivers.
En de Bios is Goed in gesteld.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2007 21:27 ]

Verwijderd

Guardian Angel schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 21:23:
Dit is zo duidelijk als de Flevopolder in dichte mist.

Wat gebeurt er nu precies en wat heb je zelf zoal uitgevoerd?
Ik was vandaag even bij hem, als eerste hadden we zijn oude hdd getest met powermax ed. deze gaven fouten aan, dus het was duidelijk, dode hdd. Nieuwe gehaald, toen ingebouwd toen wou het systeem niet meer in de post komen. Eerst bios reset nog niet, daarna zo kaal mogelijk proberen op te starten, nog niet. Toen alles weer ingebouwd en aangesloten, toen bootte hij wel weer, windows etc. geinstalleerd. nu hoorde ik vanavond van Wessel dat zijn PC rebootte onder BF2 geen bsod niks, dus ik dacht, misschien een hitte probleem, maar de temps waren ok. Ik denk zelf aan een bios flash, maar dat durf ik niet aan, vanwege een onstabiel systeem, wat zouden jullie aanraden, ik zelf denk dat het het mobo of voeding is, voeding zal ik morgen even testen, maar moederbord kunnen we niet testen.

Edit:

We hebben de sata drivers geslipstreamed op de windows cd. en het OS is Windows XP pro Sp2

Edit2 :

Is het mogelijk dat het komt dat de hdd sata300 is en het mobo sata150, dat dit problemen geeft ?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2007 21:34 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Het lijkt me, omdat het BIOS eerst wel goed was, dat er iets is gebeurd waardoor het nu mis gaat.

Heb je geprobeerd even alle onderdelen eruit te halen en opnieuw aan te sluiten? Stekkers goed aangesloten? Polsbandje vanwege de statische electriciteit gebruikt? Na het volledig uitschakelen van de stroom ook de powerknop ingedrukt om de reststroom weg te laten lopen?

Het kan nooit zo zijn dat door een andere HD er iets naar de kl.. knoppen is gegaan.

Staat de jumper achter op de HD op 150? Want anders werkt het sowieso niet.

Mmmm, stiekem een edit als ik tik... you naughty boy. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 28-06-2007 21:38 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 21:37:
Het lijkt me, omdat het BIOS eerst wel goed was, dat er iets is gebeurd waardoor het nu mis gaat.

Heb je geprobeerd even alle onderdelen eruit te halen en opnieuw aan te sluiten? Stekkers goed aangesloten? Polsbandje vanwege de statische electriciteit gebruikt? Na het volledig uitschakelen van de stroom ook de powerknop ingedrukt om de reststroom weg te laten lopen?

Het kan nooit zo zijn dat door een andere HD er iets naar de kl.. knoppen is gegaan.

Staat de jumper achter op de HD op 150? Want anders werkt het sowieso niet.

Mmmm, stiekem een edit als ik tik... you naughty boy. :)
De onderdelen er uit gehaald en op nieuw er in gezet zal ik morgen gaan proberen.
We hebben geen polsbandje gebruikt (nog nooit eerder gedaan)
We hebben ook als we de stroom op de voeding uit hebben gedaan, de powerknop in gedrukt dit hielp ook niet:(

Hij zet momenteel z'n HDD op sata150

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

OK, het indrukken van de powerknop is bedoeld om de reststroom uit de PC te halen en dat is zo te zien dus gedaan. Heeft verder niets met het probleem te maken trouwens. Dit moet je gewoon altijd doen.

Even de PC aanraken en tegelijk de CV-radiator zorgt ook voor ontlading waardoor er geen statische electriciteit meer is.

ARME AOW’er

Verwijderd

Ok, hij zegt dat er niks op de HD staat over sata150/300 dmv. een jumper, er zijn toch schijven waar je dat niet kan/hoeft te doen ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2007 21:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
De boot up nadat ik de stroom er op heb gezet is snel, alleen had een verkeerde bios instelling zodat hij de boot schijf niet meer vond. Nadat ik Save changes had gedaan en reboote ging hij wel weer traag naar de bios. Mijn Vraag: Moet ik mijn bios Flashen?

Edit: hij is Volledig stabiel in Windows

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Wat voor HD is het?

Hoe dan ook, als er geen reden is om het BIOS te flashen, NIET DOEN.

Windows draait goed en stabiel dus wat is dan nog het probleem?

ARME AOW’er

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Bij die Western Digital schijf hoeft geen jumper omgezet te worden voor 3G/s.

Ik begrijp trouwens maar bar weinig van je post. De Asus K8N-E heeft toch alleen maar SATA I onboard? Bovendien geloof ik er niks van, dat je tweede schijf ook stuk zou zijn. Lijkt me dan eerder dat je moederbord gal is geraakt. Bovendien wijst een reset in een game nog helemaal niet op een hard disk fout. Als je nog verder wilt met dit moederbordje zou je ook een goedkoop SATA II kaartje erbij kunnen prikken.

Maar ik zou zeggen: test je schijven eerst eens in een andere machine (ook diegene waarvan je denkt dat ie stuk is). Dan weet je al een hoop meer.

P.S. Niet direct de beste topic titel, imho. Maar goed.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

We verdenken het moederbord, de hdd niet. De Asus K8N-E heeft inderdaad alleen Sata I onboard. Want de PC heeft nu ook regelmatig reboots, en hij gaat heeeel langzaam door de bios.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 08:30:
We verdenken het moederbord, de hdd niet. De Asus K8N-E heeft inderdaad alleen Sata I onboard. Want de PC heeft nu ook regelmatig reboots, en hij gaat heeeel langzaam door de bios.
Al eens gecheckt op slechte condensators en zo? Eigenlijk zou ik gewoon voor een nieuw moederbord gaan; gaat ook veel fijner werken voor die SATA 2 schijven.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 09:34

Iavak

no savegame

Als je flashed in DOS met floppy, dan maakt een instabiel systeem toch niet zoveel uit?

Of heb ik het fout...

Verwijderd

Topicstarter
Allen hartstikke bedankt,
Ik heb de bios geflashed en hij werkt weer acceptabel.
Ik heb ook nog even naar kapotte condensators gekeken(niks kapot zo te zien)

Moderators sluit maar,
Pagina: 1