[Tele2] Twee IP-adressen???

Pagina: 1
Acties:

• Thexder
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09-2020
Via talloze websites kun je je IP-adres opvragen. Ook via specifieke extensies voor Firefox ben je in staat om je IP-adres weer te geven. Nu gebruik ik vrijwel permanent Firefox en één van mijn extensies is My IP Viewer.

Nu geeft My IP Viewer, net als de vele websites, aan dat mijn IP-adres 82.173.* zou zijn. Echter, vraag ik mijn IP-adres op via Start > Uitvoeren > 'cmd' > 'ipconfig', dan krijg ik 192.168.* als IP-nummer.

Via Google kwam ik op het CID-forum dit topic tegen. Ik begrijp dat er, als ik het in eigen woorden mag zeggen, een IP-adres bestaat voor de verbinding tussen pc en router/modem en dat er een IP-adres bestaat voor de verbinding tussen router/modem en het wereldwijde web (het internet dus).

Wat ik feitelijk alleen maar wil weten is:

1) Ik zit bij Tele2, welk IP-adres heb ik nu van hun gekregen? 192.168.* of 82.173.* ;

2) Wat het antwoord van 1 ook is, waarom zou ik ook het andere IP-adres willen weten?;

3) Ik weet dat Tele2 alleen vaste IP-nummers 'weggeeft'. Als wij met z'n allen niet graag willen dat bijv. Google onze zoekopdrachten/resultaten koppelt aan ons (vaste) IP-adres (omdat dat te veel in onze privacy zou grijpen), waarom geven de meeste ISP's dan nog steeds vaste IP-nummers aan hun abonnees (uitzonderingen als XS4ALL daargelaten) en niet variabele, die bij het online gaan steeds verandert?;

4) En zou het IP-adres van de router/modem hand/softwarematig te wijzigen zijn, als het om privacy-bescherming gaat? Zo JA, heeft dat dan wel nut wanneer jouw ISP IP-adres een vaste is?

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:54
192.168.*.* is in je lokale netwerk (local range), het ander op internet. Het voordeel is dat je binnen je eigen netwerk al je computers een eigen ip adres kunt geven, en iedereen dit kan, binnen de zelfde reeks. Je gebruikt de local range dus binnen lokale netwerken, zodat je totaal minder IP-adressen nodig hebt. Zie ook wikipedia (engels)

[ Voor 75% gewijzigd door asfaloth_arwen op 28-06-2007 20:00 ]

Specs

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:45

Klippy

Still Game

1) 82.173.*
2) 192.* is het adres van je PC, 82.* is het adres van je modem, voor de buitenwereld is je IP dus 82.*, voor je lokale netwerk is je IP 192.*
3) De meeste providers geven een variabel adres, maar ik praktijk krijg je vaak en tijdje hetzelfde IP. Voor privacy boeit dat niet, je ISP weet tcoh wie welk IP op een bepaald moment had, ook al is dat maar voor 5 minuten.
4) Nee, je kirjgt een IP op basis van je abonnee gegevens. Anders zou je bij elke provider kunnen inloggen (in theorie).

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

@vraag 1: 192.168.* is private range, dat is een ip-reeks, gereserveerd voor kleine (thuis)netwerken, dat wordt in dit geval door de router toegewezen. je 82-adres is van tele2.
@vraag2: bijvoorbeeld om te weten of je router goed werkt.
@vraag 3: volgens mij heeft tele2 - net als casema - ook dhcp met hele lange leasetijden, daardoor lijkt het alsof je een statische ip hebt. google-data zijn volgens mij niet aan de ip maar aan de browser gekoppeld.
@vraag4: hoogstens het adres van het interne netwerk, maar dat verandert niets aan de ip die je van je provider krijgt.

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:02
Op je vraag 2: het externe IP-adres (82.173.*) is belangrijk om te wetne voor sommige spellen, maar ook voor het zelf opzetten van websites en koppelen van hostnamen er aan, etc.
Het interne IP-adres (192.168.*.* of 10.0.0.*) is belangrijk te weten voor het maken van sommige instellingen in een ADSL of kabel-router. Vaak is het nodig iets in je router in te stellen voor het hosten van sites en het spelen van multiplayer games.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:05

DukeBox

loves wheat smoothies

waarom geven de meeste ISP's dan nog steeds vaste IP-nummers aan hun abonnees (uitzonderingen als XS4ALL daargelaten)
Juist xs4all geeft vaste adressen.. de rest geeft ze uit onder de noemer dynamisch (lees: lease tijden van een jaar of zo, dit kun je overigens ook zien met ipconfig /all)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Thexder
DukeBox schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 20:24:
[...]

Juist xs4all geeft vaste adressen.. de rest geeft ze uit onder de noemer dynamisch (lees: lease tijden van een jaar of zo, dit kun je overigens ook zien met ipconfig /all)
Sorry, ik dácht dat o.a. XS4ALL variabele IP-nummers uitgaf (misschien vroeger dan?, dit terzijde). Mijn lease tijd van mijn IP-adres via ipconfig/all is exact 24 uur. Moet ik mij nu zorgen maken en denken dat ik morgenmiddag na 16:47:19 wordt afgesloten?

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Thexder schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 20:43:
[...]

Sorry, ik dácht dat o.a. XS4ALL variabele IP-nummers uitgaf (misschien vroeger dan?, dit terzijde). Mijn lease tijd van mijn IP-adres via ipconfig/all is exact 24 uur. Moet ik mij nu zorgen maken en denken dat ik morgenmiddag na 16:47:19 wordt afgesloten?
Neehoor, je hoeft je nergens druk over te maken. Dit houdt enkel in dat je over 24 uur een nieuwe lease krijgt. Dit kan zowel hetzelfde IP als een ander IP worden.

• Thexder
Caponi schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 21:00:
[...]

Neehoor, je hoeft je nergens druk over te maken. Dit houdt enkel in dat je over 24 uur een nieuwe lease krijgt. Dit kan zowel hetzelfde IP als een ander IP worden.
Oefff, gelukkig maar!

Wat mij trouwens ook opvalt: wanneer ik de site www.ipee.nl in Firefox raadpleeg, dan krijg ik onder het kopje Plug-ins een hele waslijst van wat ik aan plugins geïnstalleerd zou hebben. Nou kan dat wel kloppen, maar datzelfde kopje Plug-ins is helemaal leeg als ik www.ipee.nl in Internet Explorer oproep.

Dus dan denk ik: www.ipee.nl bedoelt dat ik al die plugins onder Firefox heb draaien. Dat wil ik best geloven, maar één van die plugins is Adobe/Macromedia Flash Player. Het kan dus zijn dat ik een 'Firefox-only' plugin van Flash Player (ooit) geïnstalleerd heb. Maar websites als www.miniclip.com ofzo, die boordevol met online Flash-spelletjes staan, kan ik moeiteloos binnen Internet Explorer (IE) draaien.

Als ik dan ook ooit een 'IE-only' Flash-plugin heb geïnstalleerd, waarom detecteerd www.ipee.nl deze plugin onder IE dan niet?

Want ik dacht eigenlijk altijd dat de Flash Player voor álle geïnstalleerde browsers bedoelt was.

[ Voor 13% gewijzigd door Thexder op 28-06-2007 21:13 ]

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:42

Speedmaster

Make my day...

Wil je nu hier een topic over je IP adressen of over hoe lossen wij de vragen van Thexder op.
Kan me vergissen maar ik dacht dat de policy is 1 onderwerp per topic |:(
Pagina: 1