Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Piezotaster: wat is het en hoe aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:31
Omdat de aan/uit knop van m'n pc nu al maanden los naast m'n kast hangt, heb ik nu besloten dat het tijd wordt om dat eens netjes op te lossen. Nu kwam ik op conrad een "Piezo taster" tegen (nummer 704890 - 89). Deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/xl/7000_7999/7000/7040/7048/704890_RB_00_FB.EPS.jpg
Nu heb ik twee vragen:
-Zoiets is toch een schakelaar waar je alleen je vingen op hoeft te leggen? (Of in ieder geval weinig druk op hoeft uit te oefenen.)
-Hoe ziet dit er uit als hij is ingebouwd? Ik vind het plaatje een beetje onduidelijk namelijk. Komt het ronde zwarte gedeelte een klein stukje op het inbouwoppervlak te liggen ofzo?

Roomba E5 te koop

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je ziet een rand, deze is een mm of 2 dik, daarachter schroefdraad. de knop zal dus maar een klein stukje uitsteken :)

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Volgende de specs moet je 1.5-3N uitoefenen op de schakelaar om te schakelen. Dit is dus geen naderingsschakelaar (zit ook wel in de naam, op een piezo drukken geeft een spanning wat hier gebruikt wordt om te schakelen) en moet dus ook aan de voorkant zitten (achter frontplaat gaat niet werken denk ik, tenzij hij een beetje buigt). Aansluiten gaat als een gewone schakelaar haal ik uit de data.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-11 10:00
aanrakschakelaar moet je een QT110 sensorretje gebruiken die zou er perfect voor werken! alleen een extra transistor nodig en klaar!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

dit is een schakelaar die een vonk afgeeft, je moet dus een naderingsschakelaar zoeken..

• sig69
aartrost schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 17:27:
Je ziet een rand, deze is een mm of 2 dik, daarachter schroefdraad. de knop zal dus maar een klein stukje uitsteken :)
lemming_nl schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 17:28:
Volgende de specs moet je 1.5-3N uitoefenen op de schakelaar om te schakelen. Dit is dus geen naderingsschakelaar (zit ook wel in de naam, op een piezo drukken geeft een spanning wat hier gebruikt wordt om te schakelen) en moet dus ook aan de voorkant zitten (achter frontplaat gaat niet werken denk ik, tenzij hij een beetje buigt). Aansluiten gaat als een gewone schakelaar haal ik uit de data.
Ok, dat is perfect.Hij hoeft niet achter de frontplaat te zitten.
AlexanderB schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 22:15:
dit is een schakelaar die een vonk afgeeft, je moet dus een naderingsschakelaar zoeken..
Een vonk? Het is toch gewoon een schakelaar? Hij staat onder de categorie "drukknoppen" in ieder geval

Roomba E5 te koop

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Het is geen ding om je gasfornuis mee te ontsteken.

http://www2.produktinfo.c...-Einzeltaster_schwarz.pdf

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
• Polariteitsvrije aansluitingen
• Schakelspanning 100 V=
• Schakelstroomsterkte 100 mA
• Schakelvermogen 10 W
• Levensduur >20 miljoen schakelingen
• Doorgangsweerstand: 20 Ω
• Sluitimpulsduur 20 - 1.000 ms •

Deze specs geven volgens mij aan dat dit ding aangesloten moet worden als een standaard schakelaar.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Jal, alleen hier hebben we jammer genoeg geen 100 volt gelijk spaningen ;)

• sig69
Is dat niet de maximale schakelspanning?

Ik zie ook net in de datasheet dat ik nog zo'n ding nodig heb:
Afbeeldingslocatie: http://www.davidjuffermans.nl/FileUpload/files/piezo.png
Hoe heet zoiets in het nederlands?

[ Voor 69% gewijzigd door sig69 op 29-06-2007 10:33 ]

Roomba E5 te koop

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-11 20:38

T1psY

Dumo-Technics

Volgens mij is dat gewoon een contactje waar je de 2 pinnetjes van je schakelaar instopt en dan 2 vijsjes hebt. Volgens mij kan je er even goed draadjes aan solderen.

[ Voor 6% gewijzigd door T1psY op 29-06-2007 11:27 . Reden: verkeerd uitgelegd :P ]

http://www.dumo-technics.com

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

sig69 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 10:03:
Is dat niet de maximale schakelspanning?

Ik zie ook net in de datasheet dat ik nog zo'n ding nodig heb:
[afbeelding]
Hoe heet zoiets in het nederlands?
Solderen of je kan een kroonsteentje gebruiken.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Ik gebruik dit soort schakelaartjes regelmatig in m'n duiklampen.. het is gewoon een maak contact.. als je hem met voldoende kracht indrukt dan geeft hij een korte puls af.. de pulsduur is bij de meeste vrij kort.. Misschien is het genoeg om je moederbord te laten reageren.. anders moet je er een pulsduur verlengdinges achter plakken (uprocje ofzo)

Dat extra blokje is gewoon een schroefklemmetje.. draajes er aan solderen gaat ook prima..

IP Rocks

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 15:18
Stuurt de piezo dan een puls-relais aan ofzoiets?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

oh, ik meende dat en zo'n vonkdingetje was.. (ivm pïezo) maargoed, het is dus een schakelaar die een enkele puls afgeeft bij het indrukken..

het is nog steeds geen schakelaar waar je alleen je vinger op hoeft te leggen, je moet juist 'vrij veel' kracht zetten volgens mij. (toch??)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
1,5-3N komt afaik neer op een druk van ongeveer 150-300 gram, das volgens mij inderdaad niet zo heel weinig.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
redguy schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 13:22:
Ik gebruik dit soort schakelaartjes regelmatig in m'n duiklampen.. het is gewoon een maak contact.. als je hem met voldoende kracht indrukt dan geeft hij een korte puls af.. de pulsduur is bij de meeste vrij kort.. Misschien is het genoeg om je moederbord te laten reageren.. anders moet je er een pulsduur verlengdinges achter plakken (uprocje ofzo).
Een monostabiele multivibrator is waarschijnlijk het eenvoudigste om een vrij te kiezen pulsduur te bekomen (google weet daar wel raad mee), een toggle-flipflop is wat je nodig hebt om met een pulsschakelaar afwisselend aan/uit te schakelen.
AlexanderB schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 16:20:
...het is nog steeds geen schakelaar waar je alleen je vinger op hoeft te leggen, je moet juist 'vrij veel' kracht zetten volgens mij. (toch??)
Als je de kracht geleidelijk aan opbouwt, moet je idd enige druk uitoefenen (te vergelijken met een potje vleessalade héél voorzichtig op de schakelaar leggen, dat zal hem net triggeren want het weegt ongeveer 250gram). Maar meestal ga je niet enorm traag naar een schakelaar toe bewegen, maar ga je met enige snelheid tegen de knop aan komen, waardoor je een sterke impuls geeft (je potje vleessalade laten vallen op de knop, van 10CM hoog, zal (afhankelijk van de zachtheid/indeuken van het knopoppervlak en het potje) een grote impulstracht geven (een paar kilogram ofzo).
Een korte tik zal voldoende zijn om in te schakelen (een zachte streling :> niet).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• sig69
Ter info: ik heb 'm gisteren binnen gekregen, en hij schakelt m'n pc prima in. Nu alleen nog een keer netjes inbouwen...

Roomba E5 te koop

Pagina: 1