Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:08
Een juridische vraag van mijn kant.

Mijn vriendin heeft bij haar werkgever een contract van 3 uren. Ze is hier begonnen in 2001. In 2002 zijn er nieuwe contract vormen gekomen waarbij de nieuwe medewerkers, en sommige bestaande medewerkers, het nieuwe contract kregen namenlijk een 3 - 12 uren contract. Dit is gedaan om zo dus niet allemaal verschillende soorten contracten te krijgen. Op zich heel logisch.

Nu krijgen de mensen met het nieuwe contract vakantieuren (of dagen het is maar hoe je het noemt) over het daadwerkelijk gewerkt aantal uren. Ze werken dus b.v. gemiddeld 20 uur in de week (ondanks het 3-12 contract) en krijgen dan ook over die 20 uren vakantieuren, deze kunnen ze gewoon opnemen.
(5 x 20 uren = 100 vakantieuren per jaar)

Mijn vriendin werkt er al 6 jaar, gemiddeld ook 20 uren in de week maar krijgt vakantieuren over het aantal contract uren, dus maar 5 x 3 = 15 uren. Dit is natuurlijk een behoorlijk verschil. Iedere keer wanneer wij op vakantiegaan krijgt mijn vriendin maar 3 uren per week betaald, kortom elke vakantie moeten wij er dik op toeleggen om hetzelfde bedrag te krijgen.

Ik weet dat op basis van rechtsvermoeden iemand die stelselmatig 20 uur werkt ook een contract moet krijgen van 20 uur (na 13 weken) maar dit gebeurt zoiezo niet. Waar het mij om gaat:
Mag het dat de ene helft van de collega`s over het daadwerkelijk gewerkt aantal uren vakantiedagen opbouwt en de andere helft over het contracturen vakantiedagen opbouwt

Ik kan hier helaas in het contract niks over vinden en het bedrijf beroept zich op het feit dat het een verschil is in contracten maar volgens mij kan dit dus niet

voetnoot: We willen geen problemen met het bedrijf in de zin van juridische stappen oid. De arbeidsverhouding is voor de rest prima en dat willen we uiteraard zou houden maar we willen ook dat we wel krijgen wat anderen ook gewoon krijgen, het gaat inmiddels om +/- 200 vakantieuren.

Ze waren het er in de eerste instantie mee eens dat het niet klopte en boden een bedrag aan ter waarde van +/- 100 vakantieuren wij hebben gezegd en de rest dan? Nu geven ze aan dat de holding zegt niks te hoeven betalen en wij met lege handen staan :'(

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Ja dat mag :) enige wat je vriendin kan doen is om een nieuw contract vragen naar dezelfde voorwaarden als de mensen hebben die er na haar zijn gekomen. Haar contract heeft niets te maken met het contract van anderen (zo lang het volgens de sector cao is uiteraard en legaal)

• Zorg
Maar zit je dan niet met ongelijke behandeling, los van het aantal uren in het contract. Het gaat ons niet om het aantal uren want ze zit toch wel op de gemiddelde 20 uren per week het gaat ons erom dat de ene helft over het daadwerkelijk gewerkte uren opboudt en mijn vriendin niet.

Over hoe de vakantieuren worden opgebouwt staat niks over in het contract, dan zou het toch bij iedereen gelijk moeten zijn?

Nieuw contract heeft ze inmiddels al gekregen daar gaat het niet om.

[ Voor 4% gewijzigd door Zorg op 28-06-2007 10:46 ]

• lex

lex

Waarom? Contracten worden afgesloten met individuele personen, en kan bij ieder persoon anders zijn (wederom als de sector cao en de wet maar in het oog wordt gehouden). Ongelijke behandeling op contractueel gebied is niet verboden hoor, zeker niet als je zelf je handtekening onder dat contract hebt gezet. Ik geloof niet dat er niets in het contract staat over vakantie uren, dat is verplicht namenlijk.

Maar je zegt dat ze inmiddels hetzelfde contract heeft als de rest? Dan is er toch geen probleem meer? Of willen jullie geld hebben over de afgelopen 6 jaar, want daar geef ik je weinig kans op.

• Zorg
Er staat in het contract niks over de meerdere uren die zij werkt i.c.m. het aantal op te bouwen vakantieuren. Het gaat ons niet om het contract want ze werkt altijd al meer dan die 13 uur. Het gaat ons erom dat de ene helft een andere berekening krijgt dan mijn vriendin.

En tuurlijk willen wij het met terugwerkende kracht, zei gaven in den beginsel aan dat het inderdaad niet klopte en dat er "iets" gergeld moest worden. Nu zegt de holding dat het niet meer hoeft :?

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ik heb er niet zoveel verstand van... maar volgens mij bouw je vakantiedagen en vakantiegeld op aan de hand van het aantal gewerkte (en dus uitbetaalde) uren... dat lijkt mij ongeacht je contract... helemaal als het een 3-uren contract is... als er structureel (dus niet incidenteel) meer gewerkt wordt, wat me heel logisch lijkt met slechts 3 uur, moet dat gewoon verekend worden mijns inziens...
maar bel eens naar het juridisch loket ofzo... (www.hetjl.nl) die weten het vast wel...

dat de helft van de collega's een andere regeling heeft doet volgens mij niet echt terzake... het gaat om het contract van je vriendin... niet om het contract van je vriendin, vergeleken met de collega's...

[ Voor 17% gewijzigd door P.O. Box op 28-06-2007 11:14 ]

• Zorg
Wettelijk is het zo dat je minimaal vakantieuren opbouwt over het aantal contract uren. Daar gaat het mij ook niet over.

Waar het mij puur omgaat is dat dit bij de de collegas het over het daadwerkelijk gewerkt aantal uren gaat en bij mijn vriendin niet, dit klopt volgens mij niet. Volgens mij mag hier namenlijk geen verschil in zitten wanneer men dezelfde werkzaamheden heeft. Er kan tuurlijk een verschil zitten in het aantal uren maar niet in zaken zoals vakantieuren of vakantiegeld. Kan toch ook niet dat de ene helft 10% vakantiegeld krijgt en de andere helft maar 8% ?

• lex

lex

Zorg schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 11:07:
Er staat in het contract niks over de meerdere uren die zij werkt i.c.m. het aantal op te bouwen vakantieuren. Het gaat ons niet om het contract want ze werkt altijd al meer dan die 13 uur. Het gaat ons erom dat de ene helft een andere berekening krijgt dan mijn vriendin.

En tuurlijk willen wij het met terugwerkende kracht, zei gaven in den beginsel aan dat het inderdaad niet klopte en dat er "iets" gergeld moest worden. Nu zegt de holding dat het niet meer hoeft :?
Het is erg onduidelijk nu, zet even alles op een rijtje.
Sinds wanneer heeft je vriendin ook dat nieuwe contract voor 3-12 uur.
Tot welk jaar is die terugwerkende kracht.
Wat staat er in het contract over vakantieuren.

• Zorg
- Ze heeft sinds 01/01/2007 hetzelfde contract gekregen als de collega`s die het al hadden
- Dit is dus met terugwerkende kracht van 01/01/2007
- Over vakantieuren wordt in het contract niet gesproken over de opbouw van de vakantieuren.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 16:02
Zorg schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 11:34:
Wettelijk is het zo dat je minimaal vakantieuren opbouwt over het aantal contract uren. Daar gaat het mij ook niet over.

Waar het mij puur omgaat is dat dit bij de de collegas het over het daadwerkelijk gewerkt aantal uren gaat en bij mijn vriendin niet, dit klopt volgens mij niet. Volgens mij mag hier namenlijk geen verschil in zitten wanneer men dezelfde werkzaamheden heeft. Er kan tuurlijk een verschil zitten in het aantal uren maar niet in zaken zoals vakantieuren of vakantiegeld. Kan toch ook niet dat de ene helft 10% vakantiegeld krijgt en de andere helft maar 8% ?
Een contract word individueel afgesloten, jou vriendin heeft getekend voor een contract met 3 uur werkzaamheden, en dat ze over die 3 uur vakantie uren opbouwt, dat andere collega's andere regelingen hebben staat er compleet los van. aangezien die duidelijk iets anders overeen zijn gekomen. evenals een verschil in vakantie uren / vakantiegeld enz, partij A en B zijn X overeengekomen. partij A en C zijn Y overeengekomen, zolang alles maar naar de CAO en de wet is heb je niks om op te staan.

Join the club

• Zorg
En volgens mij mag dat dus niet zoals jij schetst. Dit is wat ik heb gevonden bij SZW:
Alle werknemers binnen een bedrijf moeten bij gelijkwaardig werk, gelijkwaardig loon krijgen. In de praktijk betekent dit dat de werkgever dezelfde maatstaven moet gebruiken om het salaris van de werknemers vast te stellen. De werkgever mag dus geen onderscheid maken tussen mannen en vrouwen, autochtonen en allochtonen, voltijders en deeltijders, mensen met en zonder handicap of chronische ziekte en tussen werknemers met een vast en een tijdelijk contract.

Concreet gaat het hierom:

* Uw werkgever moet het loon op een inzichtelijke manier berekenen.
* De criteria voor de berekening van het loon moeten voor alle werknemers hetzelfde zijn.
* Gebruikt uw werkgever criteria waardoor er wél een salarisverschil is tussen mannen en vrouwen, autochtonen en allochtonen, voltijders en deeltijders, mensen met en zonder handicap of chronische ziekte en werknemers met een vast en een tijdelijk contract? Dan moet hij hier een goede reden voor hebben (objectieve rechtvaardiging).
* Het gelijkheidsbeginsel geldt voor alle onderdelen van het loon. Dus voor het gewone salaris, maar ook voor de gratificaties en toeslagen en ook voor secundaire arbeidsvoorwaarden zoals kinderopvangvergoedingen of een auto van de zaak. Ook als een variabel beloningssysteem wordt gebruikt, mag geen ongerechtvaardigd onderscheid worden gemaakt tussen de genoemde groepen.
Er mag wel onderscheidt in zitten maar het moet wel voor iedereen gelijk te behalen zijn. B.v. wanneer je bepaalde doelstellingen haalt krijg je een extra bonus, maar dat moet wel voor iedereen gelden (die hetzelfde werk doet) dat wanneer zij die doelstellingen halen dat ze de bonus krijgen.

• lex

lex

wordt haar vakantie sinds 1/1/2007 wel op dezelfde manier berekend als bij de rest van het personeel of is er nog steeds een onderscheid? Als er een onderscheid is denk ik dat daarmee wel iets kan, de terugwerkende kracht kan je vergeten.

• Zorg
Vanaf 01/01/07 wordt het inderdaad berekent zoals bij de andere collega`s. Maar waarom zou het niet met terugwerkende kracht gelden dan?

Die regels gelden toen toch ook al lijkt mij, zoals ik het zie (en ik zie het natuurlijk altijd in mijn voordeel ;)) is er destijds met 2 maten gemeten waar dat niet mocht dan moet dat toch gewoon gecorrigeerd worden vanaf het moment dat het zo is?

• lex

lex

Je zegt zelf dat er niets in het contract stond toch? dan kan je ook nergens over klagen :) Als er in het oude contract stond dat je vakantiedagen kreeg over je contracturen dan heb je pech, stond er niets dan kan je de cao en het arbeidsrecht erbij pakken en gaan kijken wat dat zegt, want je hebt wettelijk recht op vakantiedagen. Maar zoals ik al zei, het lijkt me bijzonder stug dat zoiets belangrijks niet is afgedicht in het contract wat je vriendin had.

Uiteindelijk ga je dus geld vragen over de afgelopen 6 jaar, omdat elke keer als je vriendin vakantie nam ze een aantal uur niet uitbetaald kreeg. Ik denk dat je daar gewoon veel te laat mee bent, dit had je aan moeten kaarten na een jaar ofzo, niet na 6 jaar, en zeker niet nu ze al een nieuw contract getekend heeft. Ze heeft zichzelf op deze manier in een positie gebracht waar je niets meer kan eisen.

[ Voor 30% gewijzigd door lex op 28-06-2007 12:25 ]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:54

orf

Vakantiedagen / vakantieuren worden opgebouwd aan de hand van het aantal daadwerkelijk gewerkte uren. Er dient in ieder geval het wettelijk minimum opgenomen kunnen worden.

• Zorg
We klagen erover omdat er een verschil is met collega`s die het wel hebben. Ik zou ook klagen als mijn collega die hetzelfde werk doet ineens een auto v.d. zaak krijgt en ik niet, zonder dat daar een gegronde reden voor zou zijn.

De reden dat we er nu pas meekomen is omdat we pas sinds een paar maanden weten dat de andere collega`s wel die extra vakantieuren krijgen en mijn vriendin niet, als dit ook al een aantal jaren zou is dan zouden wij het natuurlijk ook van die jaren willen..... + het feit dat vakantieuren een geldigheidsduur heeft van 5 jaar. Het gaat niet om een aantal uren maar het gaat om 200 uren te weinig vakantieuren, dat zijn 2 maandsalarissen.

• lex

lex

Je haalt iedere keer verleden en tegenwoordige tijd door elkaar; Je zegt net zelf dat de huidige situatie hetzelfde is voor al het personeel ook je vriendin, dus er is 'Nu' geen probleem meer. Het gaat erom dat in het verleden voor 2007 je vriendin minder vakantieuren kreeg dan de andere collega's omdat bij de andere collega's de vakantieuren werden gegeven over de gewerkte uren, en bij je vriendin over de contracturen. Tevens is het zo dat je vriendin een ander contract had dan de collega's.

Zoals ik al zei, wat je uit moet zoeken is wat er in het oude contract stond van je vriendin over vakantieuren en of dit legaal was. Als blijkt dat volgens de cao / arbeidsrecht je vriendin recht had op vakantieuren uitgekeerd over de gewerkte uren, dan heb je iets waarmee je verder kan. Elke andere reden doet niet terzake.

• Zorg
Maar iets wat in het verleden krom was is toch niet gelijk recht gezet als het vanaf heden wel recht is gezet?

Ik zal in ieder geval de CAO uitpluizen of daar nog wat nuttige info in staat

• lex

lex

Dat zeg ik ook niet ;) maar als je vriendin dat nieuwe contract getekend heeft zonder hierover te beginnen moet je toch toegeven dat het wel erg vreemd staat dat je een half jaar na het tekenen van het nieuwe contract komt vragen om geld over de 6 voorgaande jaren :)

• Zorg
lex schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 14:00:
Dat zeg ik ook niet ;) maar als je vriendin dat nieuwe contract getekend heeft zonder hierover te beginnen moet je toch toegeven dat het wel erg vreemd staat dat je een half jaar na het tekenen van het nieuwe contract komt vragen om geld over de 6 voorgaande jaren :)
Zo ging het niet helemaal, ze hoorde van collega`s dat het bij hun zo werkte en is toen naar degene van PO gegaan om daar navraag te doen hoe het zit. Die vertelde dat ze het moest uitzoeken en na moest vragen bij de directeur. Samen zijn ze toen bij haar geweest (directeur en PO) en hebben meedegedeeld dat het inderdaad niet klopte en dat ze er mee bezig gaan om een passende oplossing te zoeken. Het contract kreeg ze toen al wel en ze zouden dus met een passende oplossing komen. Maand later kwam ze met een vergoeding van 100 vakantieuren, wij hebben toen aangegeven dat het om meerdere uren ging (terugwerkende kracht van 5 jaar ipv van 2 jaar die zij hanteerde) en daar ging ze verder mee bezig.

Nu is de passende oplossing van hun kant geworden: helaas pindakaas we doen niks.

Contract is ook niet op 1/1 getekent maar pas een maand terug ofzo

• lex

lex

dat is dus een heel ander verhaal :) is die aanbieding schriftelijk gedaan?

ik had trouwens die 100 uur gewoon geacepteerd

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het licht er ook maar aan hoe de boven contract uren bij je vriendin worden uitbetaald je moet wel naar het hele plaatje kijken en niet naar een deel. VErder krijg ik het gevoel van wie het onderste uit de kan wil krijgt het lid op zijn neus. Kortom bekijk eerst je opties en je rechten voordat je iets afwijst succes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
offtopic:
titel- en forumfix

• mfz11
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-10 22:07
denk dat het juridsch gezien vooral belangrijk is hoe het ook op haar loonstrookje staat als haar basis bruto salaris over die 3 uren per week is en de rest staat gemeld als overuren. dan zal je toch echt moeten aansturen op het aanpassen van het arbeidskontrakt naar het werkelijk aantal gewerkte uren.

is dit niet het geval en staat er dus niets over overuren op het loonstrookje is kan je gewoon aanspraak maken op je vakantie uren.

ps een arbeids kontrakt van minimaal 3 uur voor iemand die gemiddeld 20 uur werkt vind ik niet echt blijk van vertrouwen richting je werknemers. Gezien dit met ziekte vakantie e.d. nogal wat nadelen kan hebben voor de werkenemers heeft.
Pagina: 1