Toon posts:

Laptop aankoop advies: videokaart versus harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat is wijsheid?!?

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop en na wat rondkijken ben ik uitgekomen bij de volgende laptop: De Acer Aspire 9303WSMi_200 (TL52/2048MB/Cam) LX.AWQ0X.352

In vergelijking met andere Acer laptops heeft deze een betere videokaart namelijk Geforce 7600 go videokaart (128/400tc) i.p.v. Geforce 7300 go. Benchmark 3d mark 06: 1900 tegen 700 punten.
(zie: http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html)

Maar.....De harde schijf in het systeem is een 200GB harde schijf met maar 4200rpm, terwijl de andere laptops 5400rpm hebben. --> Ik vind het zelf een vreemde keuze van Acer

Her en der lees en hoor ik dat veelal de hierarchie voor snelheid is:
Videokaart --> Intern geheugen --> Processor --> Harde schijf

De vraag is: kan ik beter voor een betere videokaart gaan dan voor een snellere harde schijf of niet? (is het eigenlijk makkelijk een nieuwe (snelle 7200 rpm) harde schijf in een laptop te stoppen?)

Let me know!

Verwijderd

Geen idee wat je van plan bent te gaan doen met de laptop?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-01 14:20

Haan

dotnetter

Persoonlijk vind ik het ook altijd jammer als er een grote, maar trage schijf in een laptop gaat ja. Liever een 80GB 7200 rpm, schijfruimte kan je eenvoudig en goedkoop uitbreiden met een externe schijf. Maar een harddisk kan je iig nog vervangen, een videokaart wordt al een stuk lastiger ;) Ik zou dus voor het model met de 7600go gaan (natuurlijk alleen als je ook van plan bent om er games mee te gaan spelen!)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Op de vraag wat ik met de laptop wil gaan doen:

Ik ga hem denk ik het meest gebruiken voor office-werkzaamheden, internet, films kijken, muziek luisteren en dergelijke. Maar ik denk dat ik ook wel 's ga gamen (is een trage harde schijf dan alleen van invloed op de tijd die het duurt games te laden?!?); daarom leek een goede videokaar mij een betere keuze. Videobewerking of iets dergelijks daar ga ik hem niet voor gebruiken.

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 08:48:
Op de vraag wat ik met de laptop wil gaan doen:

Ik ga hem denk ik het meest gebruiken voor office-werkzaamheden, internet, films kijken, muziek luisteren en dergelijke. Maar ik denk dat ik ook wel 's ga gamen (is een trage harde schijf dan alleen van invloed op de tijd die het duurt games te laden?!?); daarom leek een goede videokaar mij een betere keuze. Videobewerking of iets dergelijks daar ga ik hem niet voor gebruiken.

Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Video = voor games langzaam
HD = voor alles langzamer

Maar zoals Haan al zegt is het vervangen van een HD goedkoper dan het (geloof niet dat het mogelijk is zelfs) vervangen van een videokaart.

Alleen als je geen games speelt gebruik je de videokaart ook amper.. En dan is een snellere schijf toch wel fijn. Als ik jou was zou ik eens gaan kijken hoe duur een schijfupgrade is

Video Chip GeForce Go 7600SE

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 14:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Overweeg desnoods een losse, snelle 2.5" HD aan te schaffen en een USB behuizing. Vervang de HD in de laptop en zet de HD uit de laptop in de behuizing.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 08:50:
[...]
Video Chip GeForce Go 7600SE
En daar heeft Denniswerf een heel goed punt: Die haalt bij lange na niet de 1900 of 2200 punten (mijn eigen 7600) maar het zal wel stoppen bij de 1300-1400 oid, een 7300 zal 1100 oid halen, iig is dat grofweg de helft aan performance tov de 7600. Waarom 4200rpm? Heel logisch. Tot voor kort (en dus met de intro van dit model) waren de grootste schijven 200GB en 4200 rpm, 160GB is de grootste 5400rpm.

• LZF
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-01-2024

LZF

5400 rpm is leuk, maar waarom niet gelijk gaan voor een 7200 rpm schijf zoals de TS al aangaf, die zijn er al in 160GB en echt snel. Als je persee een 5400 rpm wilt die zijn er al in 250 GB uitvoering. Zoals al eerder gezegd koop er een externe case bij en wissel de HD's om, dat is echt zo gedaan.

Wil je niet alles opnieuw installeren (OS, programma's enz) dan is het heel makkelijk om met bijv Acronis TrueImage alles over te zetten naar de nieuwe schijf.
Pagina: 1