E 750,- systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 83 views sinds 30-01-2008

• perplex3642
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-01-2025
Mijn te bestellen systeem wordt vooral gebruikt om op te gamen. De bedoeling is dat hij toekomstmuziek zoals gta IV en crysis soepel kan draaien. Nu zit ik wel met een aantal vragen die ik niet zo 1,2,3 kon googlen of hier op het forum kon vinden. Mijn maximale budget is E 750,- het liefst zit ik daar nog wat onder.

Eerst maar is het systeem:

Behuizing: Spire Behuizing BlackFin IV Zwart, Zilver, Geen Voeding, 1 X 80mm 1/1 14,83
Extra fan: Sharkoon Silent Eagle 2000 80 Mm 1/1 6,72
Voeding: Cooler Master EXtreme Power 430 Watt ActivePFC, Zwart, Geen, 24-pins 1/1 36,97
Processor: Intel Core 2 Duo E4400 2.00 GHz, 800 MHz, 2 MB, Boxed
Videokaart: Sapphire VGA Radeon X1950XT 256 MB, PCI-e 16x 1/0 150,42
Moederbord: Asus Moederbord P5PL2-E 1/1 47,32
Geheugen: Kingston ValueRam 2048 MB, PC4200, 533 MHz, 4, Non-ECC, Kit Of 2 1/0 51,72
Windows: Microsoft Windows Vista 32 Bit Home Premium, NL, OEM 1/0 73,95 73,95
Dvd rw: Lite-On DVD-RW LH-20A1H Bulk, Zwart 1/1 20,55
Hdd:Samsung SpinPoint T166 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 1/1 57,51
Toetsenbord: Logitech Keyboard Classic PS/2, Zwart, Qwerty 1/1 7,52
Gamepad: ThrustMaster Gamepad FireStorm Dual Analog 3 Gamepad 1/1 7,39
Assemblage: Salland Assemblage Desktop 1 Jaar 1/1 29,41

Totaalprijs: 733,86

Vragen/Uitleg:

Behuizing: Ik kon nergens iets vinden over hoe stil de kast is. Ik verwacht geen lian-li prestaties, en ik hoef ook niet ultra stil. Maar ik heb nu een stofzuiger.. dat heb ik liever niet nog een keer. Ik las bij de specificaties die azerty heeft over de blackfin dat er wel nog een tweede fan van 80mm bijpast. Die heb ik er dan ook bijbesteld (dit is wel een stille). Maar heeft Iemand ervaringen met deze kast?
Voeding: Goed merk, goedkoop. En hij is voor zover ik geinformeerd ben voldoende voor mijn systeem.
Processor: Ik had eerst een e4300 in gedachte, maar de levertijd hiervan was langer dan gedacht. toen ben ik maar overgestapt op een e4400. Ik ga toch niet/heel weinig oc-en, dus dit lijkt me geen slechte keuze voor deze prijs. Ik verwacht ook niet dat er 22 juli héél veel van deze prijs af zal gaan. hooguit een paar tientjes. Dat vind ik het wachten niet waard.
Videokaart: Ik wilde eerst voor de 8800gts gaan, maar gezien mijn budget leek deze kaart mij slimmer. Ik denk dat het nog even duurt voordat games dx10 only worden en ik kan best leven met een paar effectjes minder. Zolang het maar soepel loopt allemaal, en daar kan deze kaart wel voor zorgen.
Moederbord: Hier heb ik wat langer over zitten twijfelen, omdat ik me besef dat hij max 2gb geheugen ondersteund. Maar ik verwacht dat het nog wel een aantal jaren duurt voordat er meer nodig is. Tegen die tijd wil ik een compleet nieuwe pc. Verder is de prijs goed gezien ik niet veel poespas wil en ik toch weinig/niet ga oc-en.
Geheugen: Handig voor vista en games, goed merk. en de max snelheden die mijn mobo aankan.
Windows: Op hardware.info zag ik een man van microsoft zeggen dat hij verwacht dat 64bit pas in 2009 mainstream gaat worden. Aangezien de driverondersteuning beter is in de 32bit versie en het prestatieverschil (op de ondersteunde hoeveelheid ram, die mijn mobo toch niet ondersteund na) best meevalt, kies ik voor 32 bit.
Dvd rw: Goedkoop, no-nonsens. Toch lees ik soms dat mensen er nog een extra cd-rom speler bijzetten. Ik kon niet goed vinden wat de argumenten om dit te doen zijn, iemand?
Hdd: Goed merk, snel en stil. bied genoeg opslagruimte. 2x 160 gig in raid heeft geen zin, want ik heb geen raid.
Toetsenbord: Die heb ik toevallig nodig, dit ding voldoet.
Gamepad: omdat ik af en toe n64 en playstation emulators gebruik, komt dit dingetje van pas. Ik heb nu een speedlink rotdingetje waarvan de knoppen niet altijd even goed werken. vandaar deze bestelling.
Assemblage: Een jaar garantie erbij en gewoon kant en klaar levering, voor een redelijk bedrag. Deze moest er gewoon bij.

Ik hoef by the way geen veel duurdere alternatieven van mensen te lezen, mijn budget is E 750,- en al deze onderdelen moeten daar in passen. Op of aanmerkingen zijn uiteraard welkom.

Mijn twee grote vragen heb ik even schuingedrukt. Iemand met antwoorden?

Verwijderd

Processor: Ik had eerst een e4300 in gedachte, maar de levertijd hiervan was langer dan gedacht. toen ben ik maar overgestapt op een e4400. Ik ga toch niet/heel weinig oc-en, dus dit lijkt me geen slechte keuze voor deze prijs. Ik verwacht ook niet dat er 22 juli héél veel van deze prijs af zal gaan. hooguit een paar tientjes. Dat vind ik het wachten niet waard.

E4300 zal waarschijnlijk een grote bottleneck vormen voor games wannneer deze niet of nauwelijks overclockt wordt. 3Ghz zul je toch echt wel minimaal nodig hebben denk ik zo (vooral met een high-end videokaart).

Dvd rw: Goedkoop, no-nonsens. Toch lees ik soms dat mensen er nog een extra cd-rom speler bijzetten. Ik kon niet goed vinden wat de argumenten om dit te doen zijn, iemand?

Het enige argument lijkt me dat je dan sneller CD's kunt kopieren omdat je het dan niet eerst naar de harde schijf hoeft te kopieren. Sommige mensen vinden dit handiger als ze erg veel CD's kopieren.

• perplex3642
Goed dat vermoeden met de extra cd-rom had ik al. de bottleneck op de e4400 (geen e4300) valt denk ik met de huidige games wel te overzien. op het moment dat het echt een probleem wordt kan ik 'm altijd nog wel iets opschroeven. Ik zal met dit systeem geen record oc halen, maar wel voldoende om de bottleneck te voorkomen. en echt high end is de x1950xt niet meer. ik denk dat de c2d deze kaart wel aankan.

maar ik zit nog wel met het geluidsniveau van de blackfin

[ Voor 6% gewijzigd door perplex3642 op 28-06-2007 01:40 ]

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-12-2025
perplex3642 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 01:39:
de bottleneck op de e4400 (geen e4300) valt denk ik met de huidige games wel te overzien. op het moment dat het echt een probleem wordt kan ik 'm altijd nog wel iets opschroeven. Ik zal met dit systeem geen record oc halen, maar wel voldoende om de bottleneck te voorkomen. en echt high end is de x1950xt niet meer. ik denk dat de c2d deze kaart wel aankan.
Maar je wil wel in de toekomst Crysis en GTA4 soepel draaien?

Verwijderd

Goh, alweer hierover een topic gestart? En je had er dus al één lopen van twee pagina's lang...

nieuwe pc

Niet echt handig (of zelfs toegestaan!) om er zomaar een opnieuw te beginnen. Lijkt me stug dat het om een tweede nieuwe PC gaat, dus je had je vorige topic omhoog kunnen schoppen door daar deze TS te plaatsen. Er zal er sowieso eentje dicht moeten gaan.

Wat je kunt doen is hier ff melding van maken op Schop een Modje
""Natuurlijk kun je hier ook een topicmove of een slotje aanvragen als er iets mis is gegaan met het aanmaken van je (of iemand anders zijn/haar) topic (dubbelpost, verkeerde forum)."
Natuurlijk kun je ook zelf een TR maken met Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif (boven je nick in je TS).

S6!

• perplex3642
Ik heb een nieuw topic aangemaakt omdat ik het vorige systeem niet heb aangeschaft wegens veranderingen in het budget. Dit systeem verschilt op alle vlakken met die uit het andere topic. Ik vond het daarom overzichtelijker/handiger om een nieuw topic te starten omdat er ook hele andere vragen zijn komen kijken. vandaar..

• perplex3642
lazygun schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 02:03:
[...]

Maar je wil wel in de toekomst Crysis en GTA4 soepel draaien?
ja.. alleen zijn de hoogste resoluties/mooiste effecten geen noodzaak

Verwijderd

Ben je niet vergeten een monitor in je budget onder te brengen? En een muis? Ik lees er niks over, en ook niet dat je die nog hebt staan.

Verwijderd

Dan had je dat ook in je vorige topic kunnen vermelden. Je zult niet de eerste zijn die gaandeweg op een ander systeem/budget uitkomt dan in de oorspronkelijke posting...

Het is bovendien niet echt netjes naar je repliers uit je vorige TS. Het is alsof je hun input aan de kant schuift en dan maar opnieuw begint om de mening van anderen te horen (hoewel dit zeker niet je bedoeling zal zijn). Ze zouden het heus niet erg vinden als je het samen te stellen systeem over een compleet andere boeg gooit. Overzichtelijker wordt het ook niet, want het is alweer een 'systeemsamenstelling' request waar er hier al tig van staan.

Anyway, ik probeer je alleen ff vooruit te helpen met hoe het hier een beetje aan toe gaat. Mocht het echt onoverkomelijk voor je zijn om op nieuwe pc verder te gaan, vraag daar dan op z'n minst een slotje voor aan. Je loopt nu de kans dat een moderator (HlpDsK i.i.g. niet, blijkbaar) deze op slot gooit, vandaar ;)

• perplex3642
Goed die andere mag op slot, en ik heb zeker wat gehad aan de adviezen van dat topic, dus alle replies zien waardevol. Maargoed, ik weet nu ook wel dat het de bedoeling is dat ik niet 2 topics open. gooi die andere de prullebak in, verbrand 'm, stuur 'm naar de eeuwige verdoemenis, ik zal het nóóit meer doen. willen jullie je dan nu concentreren op de kleine vraagjes die ik nu nog heb?
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 02:30:
Ben je niet vergeten een monitor in je budget onder te brengen? En een muis? Ik lees er niks over, en ook niet dat je die nog hebt staan.
Ik heb nog een 15"monitor, echt een brak ding.. maar volgende maand koop ik een nieuwe. dus daar hou ik me nu nog niet echt mee bezig. een goede muis heb ik ook al.

Iemand die iets weet over de blackfin?

Verwijderd

perplex3642 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 10:31:
Goed die andere mag op slot, en ik heb zeker wat gehad aan de adviezen van dat topic, dus alle replies zien waardevol. Maargoed, ik weet nu ook wel dat het de bedoeling is dat ik niet 2 topics open. gooi die andere de prullebak in, verbrand 'm, stuur 'm naar de eeuwige verdoemenis, ik zal het nóóit meer doen. willen jullie je dan nu concentreren op de kleine vraagjes die ik nu nog heb?

[..]
Op deze toon heeft niemand zin om verder te reageren, of te 'concentreren' op je kleine vraagjes. Het is hier geen helpdesk, maar een community. Ofwel: jouw topic(s) dienen ook voor anderen tot nut te zijn. Het was aan jou om ervoor te zorgen dat die andere op slot gaat. Hoe je dat moest doen heb ik je al uitgelegd. Inm. is ie meer dan 2 weken oud en is de quickreply verborgen en heeft het zich vanzelf opgelost, maar niet dankzij jouw 'concentratie'.

Om je schiuingedrukte vragen toch maar (tegen beter weten in) te proberen te beantwoorden:

1. Nope, geen ervaring met deze B-kast. Wel geldt dat qua behuizingen de stelregel: "goedkoop is duurkoop", 9 van de 10 keer opgaat.

2. Een extra DVD-ROM is om 1:1 te kunnen kopiëren (=sneller) mocht je daar veelvuldig gebruik van willen maken. Voor de tegenwoordige prijzen hoef je het dan niet te laten.

Ik zoek geen ruzie ofzo, maar je zult echt wat aan je toon moeten doen, jongen. Als je in je TS al zoiets plaatst als:
Ik hoef by the way geen veel duurdere alternatieven van mensen te lezen, mijn budget is E 750,- en al deze onderdelen moeten daar in passen....
...dan neem je de energie die de mensen erin steken om jou vooruit te helpen niet serieus lijkt me.

S6

• perplex3642
allereerst wil ik graag even vermelden dat "toon" en sarcasme erg moeilijk te herkennen zijn op een forum. Ik begrijp dan ook niet hoe je dat zo kunt interpreteren, dat moet je denk ik bij jezelf zoeken. daarnaast geef ik erg duidelijk aan dat ik nu wel begrijp dat het niet de bedoeling is om 2 topics te openen, ik begrijp jouw ophef als niet-moderator dan ook niet. en als derde wil ik graag kenbaar maken dat ik alle hulp (ja ook die van jou) op prijs stel en dat ik andere mensen met mijn kennis ook graag een handje help.

anyway, iemand wel ervaring met de blackfin? ik zoek me helemaal suf..

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
perplex3642 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 17:05:
anyway, iemand wel ervaring met de blackfin? ik zoek me helemaal suf..
Even aannemende dat je goed kan zoeken dmv Google etc.
Is het feit dat je er niks over kan vinden niet al een stille hint?
Het lijkt mij persoonlijk geen goeie kast om de volgende redenen.
De kast is 14.83 € (?) dat is wel erg goedkoop voor een behuizing, dus ik trek me twijfels bij de kwaliteit ervan. Er staat ook 1 * 80mm. Dat zal wat goeie koelmogelijkheden hebben! (dat was dus saracasme ;))

• perplex3642
google heb ik afgespeurd.. weinig informatie. wel las ik dat er een 2e 80mm fan bij kon (stond op de azerty site)

edit: ik lieg.. lees net opnieuw en ik zie dat er maar 1 fan op kan.

maargoed, het lijkt me wel verstandig om die te vervangen. verder is het nogsteeds alleen maar gissen

[ Voor 37% gewijzigd door perplex3642 op 28-06-2007 17:21 ]

Verwijderd

Sja, voor 15 euro kan je natuurlijk niet veel verwachten. Gelovensmij is het ding geheel van goedkoop plastic en slecht afgewerkt metaal. Ik bedoel anders kan je echt geen bedrag van 15 euro er voor kwijt zijn(zon fabrikant moet ook winst maken, gelovenmij zit er meer winst marge op van allerlij soort dan materiaal kosten). Het is niet voor niets dat een stacker bijvoorbeeld zo duur is. Veel metaal, screwless en al dat soort dingen. Persoonlijk zou ik er niet op besparen maar je moet het zelf weten.

Verwijderd

Nadat ik mezelf 30 seconden 'suf' gezocht heb (fijn dat je ondanks de in jouw ogen mijn eigen subjectief ervarende 'negatieve toon', die weldegelijk in jouw postings op te maken valt, weet te waarderen), wist ik, ondanks dat ik er zelf geen ervaring met die B-kast, 13 mensen te vinden die dat wel hebben:

Link

Mijn onderschrift is dus: "Google is not the world" ...maar af en toe is het wel verrekte handig :) !

[Mocht je enig sarcasme bespeuren in mijn reply dan is dat volledig op jouw conto toe te schrijven, het is namelijk errug moeilijk te herkennen op een forum...]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

tja het gaat er wel om dat je als topicstarter wel inzet blijft tonen en niet al je helpdeskvraagjes hier ook in stelt. We verwachten hier dat je proactief meewerkt en daarom gaat dit topic dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.