Pentium 4 Northwood crasht onder 100% processor load

Pagina: 1
Acties:

• SneezZ
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 15:01
Mijn Pentium 4 crasht binnen enkele minuten wanneer de processor vol belast wordt met Orthos (small FFT's - stress CPU). Ik heb al een aantal dingen aan mijn PC vervangen echter zonder resultaat. Mijn vermoeden is nu dat mijn CPU gaar is echter als ie niet vol belast wordt draait ie zonder problemen langere tijd stabiel.

Temperatuur idle: 37 graden
Temperatuur 100% load: richting 52-53 graden

Configuratie:
  • Pentium 4 3.06 GHz Northwood, niet overgeklokt, 133 MHz bus, 533 MHz rated FSB
  • Stock cooler (Spire)
  • Windows XP SP2
  • AOpen i845PE moederbord (AX4 PER-N)
  • 2 x 256 MB PC2700 geheugen draait op 166 MHz op 4:5 divider
  • Asus 6800XT videokaart, niet overgeklokt
  • Seagate 80 GB Harddisk
  • Western Digital 320 GB Harddisk
  • DVD brander
  • CD brander
  • various USB randapparatuur (webcam, BT USB stick, etc.)
Dingen die ik al geprobeerd heb:
  • Videokaart upgrade van Radeon 9500Pro naar GeForce 6800XT (in eerste instantie merkte ik het probleem op tijdens 3DMark06 testen, echter later zag ik pas dat het fout ging tijdens het gedeelte waar de processor getest wordt)
  • Cooling pasta vervangen (2x)
  • Voeding upgrade: van een 300W Avance Technologies naar een 400W Huntkey
De PC valt onder 100% load compleet uit, geen BSOD's of vastlopers, gewoon poef! alles uit en op zwart (vandaar dat ik in 1e instantie dacht aan een te lichte voeding). Het komt alleen voor bij 100% processor load, normaal gesproken staat de PC altijd aan en draait ie weken achter elkaar zonder te crashen.

Temperatuur kan het probleem volgens mij niet zijn want hoger dan 55 graden heb ik hem niet gezien. Is het toch de voeding (maar 400W moet volgens mij genoeg zijn)? Of is anders de proc brak?

Edit: Na het installeren van de tool MBM (Motherboard Monitor) zie ik dat de CPU 37 graden idle aangeeft maar CPU Kernel 70 graden? Dat lijkt me wel wat hoog.

Wie helpt mij op weg?

[ Voor 4% gewijzigd door SneezZ op 28-06-2007 09:27 ]

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 21:01
Heb je niet de mogelijkheid een processor met dezelfde soccket van iemand te lenen, zodat je die op je moederbord kan plaatsen. Als de problemen over zijn zou ik zeggen dat het aan je processor ligt, zo niet zou ik meer richting het moederbord gaan denken.

[ Voor 80% gewijzigd door boaty op 28-06-2007 10:10 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-05 22:01
Ik zou eerst even alle instellingen in de bios nalopen.

Hypertreading uit/aan zetten, kijken of de vcore goed staat. Memory timings op zijn allerlaagst zetten (heeft weinig met CPU te maken, maar je kunt het altijd proberen).Mocht dit niet helpen klok hem dan even terug naar 100FSB. (2300mhz)Crashed hij dan nog steeds dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat het aan CPU ligt. Heb je de CPU al langer, of heb je hem 2e hands gekocht? Northwoods willen wel eens gevoelig zijn voor extreme overclocks waardoor hij nu niet meer stabiel kan draaien.

Heb je al in de computerkast gekeken? Want dit soort problemen schijnen wel eens vaker voor te komen wanneer er allemaal bolle/lekke condensatoren (elco's) op het moederbord zitten. Check meteen even alle kabels / verbindingen. Ook de connectie van de koeler even om te zien of ie wel goed contact maakt.Ontstoffen kan ook helpen.

Bios update kan je ook nog proberen, maar als ie altijd goed gewerkt heeft dan mag dit niks uitmaken.

PS. Crasht hij alleen bij Orthos? Probeer anders eens Prime95 of probeer memtest86. Dan kan je uitsluiten dat het niet aan de software ligt.

Suc6 ermee

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• SneezZ
Bedankt voor de suggesties, een alternatieve processor heb ik helaas niet bij de hand en kan ik dus niet testen. De software als oorzaak is ook uit te sluiten aangezien de PC ook crasht onder 3DMark06 bijv.

Ik zal hem eens gaan onderklokken vanavond als ik weer thuis ben, kijken wat dat oplevert. VCore staat op 1.55V, ik kan eerlijk gezegd niet terugvinden of dat de standaard waarde is. Ik ga er vanuit van wel aangezien ik de standaard BIOS waardes heb aangehouden.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:04
InfinityG35 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 11:37:Heb je al in de computerkast gekeken? Want dit soort problemen schijnen wel eens vaker voor te komen wanneer er allemaal bolle/lekke condensatoren (elco's) op het moederbord zitten.
Inderdaad , controleer nauwkeurig de elco's!

Ik heb hier nu bijna dezelfde situatie met een PC van een kennis. (P4/3Ghz/Prescott)
Met Hyperthreading uit lijken er geen problemen te zijn.
Met Hyperthreading aan echter crasht/freezed de PC bij enige vorm van belasting!
Bij nadere inspectie van het (MSI) moederbord blijkt er dus één elco bol te staan. :( :(

(Ik heb hier nu al een hele stapel moederborden met kapotte elco's.., echt zonde allemaal van die mooie bordjes)

• SneezZ
The_Doman: bedankt voor de goede tip! Het lijkt inderdaad verdacht veel op een kapot moederbord. :'(
Ik heb HyperThreading uitgeschakeld in de Bios en jawel: Orthos draait rustig 20 minuten (en langer) stabiel, CPU temp loopt op to 58 graden maar verder draait ie prima.

Kast even opengemaakt om te checken voor de bolle condensatoren, maar kon geen echt duidelijke 'schuldige' vinden. De Elco's die het meest in aanmerking kwamen zijn deze twee (zie foto)

Het kruis bovenop is bij alle andere Elco's recht, bij deze twee zie je de bovenkant ietwat krom staan. Dat zal het dus wel zijn...

Afbeeldingslocatie: http://links.pictures.aol.com/pic/5990NdHlaPZKtnjFtNqRyi8Ia53YuvpRypfL_l.jpg

De remedie een nieuw moederbord is mij iets te rigoureus, misschien koop ik die later nog wel eens: ik ga voor de goedkope optie: gewoon HyperThreading uit laten staan...OK hij draait iets langzamer, maar in ieder geval stabiel...ik neem aan dat het verder geen kwaad kan.

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 13:39

Darkasantion

Just keep swimming!

Heb zelfde problem echter met zware Oc, op 3.68Ghz wil Orthos en 3Dmark06 niet draaien, SuperPi 3Dmark03/05 echter wel, zonder enige problemen, dus denk dat het misschien ergens bug in het programma is.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Verwijderd

De remedie een nieuw moederbord is mij iets te rigoureus, misschien koop ik die later nog wel eens: ik ga voor de goedkope optie: gewoon HyperThreading uit laten staan...OK hij draait iets langzamer, maar in ieder geval stabiel...ik neem aan dat het verder geen kwaad kan.
Sorry, maar dit vind ik persoonlijk een erg goedkope oplossing én de weg met de minste weerstand.
Zie je zelf hoe die condensatoren staan? Nog 3 maanden en je kunt alles nieuw gaan kopen dan nu alleen het moederbord. Besef dat je moederbord gewoon stervende is en Hyperthreading uitzetten is hetzelfde als een DVD op een HDTV bekijken en daarvoor niet bedoeld, maar het is niet mijn keuze, laten we het daar maar op houden.

Nu is het: Donderdag 11 uur? Ja. Dus als ik jou was zou ik op vrijdag 08:30 bij de computerboer staan voor een nieuwe mobo of duik gelijk marktplaats op voor een mobo voor jouw CPU s478.

Zie ik bij de rechter condensator wat geel in het kerfrandje zitten? Ik hoop dat het een stofje op de lens was voor je.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2007 23:06 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:04
SneezZ schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 22:06:De remedie een nieuw moederbord is mij iets te rigoureus, misschien koop ik die later nog wel eens: ik ga voor de goedkope optie: gewoon HyperThreading uit laten staan...OK hij draait iets langzamer, maar in ieder geval stabiel...ik neem aan dat het verder geen kwaad kan.
Ja, duidelijk te zien dat die elco's niet meer goed zijn., helaas.
En "gewoon HyperThreading uit laten staan" is natuurlijk geen oplossing, het elco probleem zal alleen maar verergeren todat je pc helemaal niet meer te gebruiken is.
Ik heb hier al met zoveel boardjes hetzelfde meegemaakt....

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-05 13:27
ik zou zelf geen goedkope voeding steken, laat staan dat ik zou werken met een moederbord waar de weerstanden op springen staan, weet dat je kortsluitingen kunt krijgen en hardware defecten aan alle aangesloten apperatuur. moest ik van u zijn zou ik dat bord terug brengen indien je garantie hebt en anders een nieuw

• SneezZ
Bedankt voor al het goede advies _/-\o_ Het is me duidelijk dat het moederbord zijn beste tijd heeft gehad (nee, er zat geen stofje op mijn camera... :P ). Ik heb dit systeem inmiddels al ruim 3 1/2 jaar draaien (garantie zit er dus niet meer in, ben ik bang) dus is het veel interessanter om te upgraden naar een nieuw systeem en deze niet meer te gebruiken als mijn 'main' computer. Ik was al een tijdje van plan om iets nieuws aan te schaffen. Ik hoop dat ie het nog een week of wat uithoudt... :9

Misschien dat ik nog eens een nieuw moederbord koop om deze pc als fileserver oid in te zetten in mijn netwerkje.

[ Voor 4% gewijzigd door SneezZ op 28-06-2007 23:55 ]

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Zijn condensatoren niet gewoon gemakkelijk te vervangen als je weet welke waarde de de condensatoren hebben die je wilt vervangen? Die dingen kosten toch geen drol?

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-05 22:01
SneezZ schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 23:48:
Ik hoop dat ie het nog een week of wat uithoudt... :9
Ik heb zelf bijna 4 jaar op een PC gewerkt met 4 bolle elco's, dus dat ene weekje red je heus nog wel. Dit geeft natuurlijk geen garanties want, de ene keer boot hij al niet meer zodra er 1 kapot is.

Sommige reacties zijn wel wat overdreven IMO. Die foute elco's zitten er al 3.5 jaar op, dus om nou meteen morgenochten een nieuw mobo te gaan halen?

Laat niet weg dat er binnenkort wel iets moet gebeuren: of condensatoren solderen of een nieuw mobo kopen. Let bij aankoop van een 2e hands mobo goed op de elco's want er is grote kans dat deze dezelfde problemen hebben.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
InfinityG35 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 12:31:
[...]

Ik heb zelf bijna 4 jaar op een PC gewerkt met 4 bolle elco's, dus dat ene weekje red je heus nog wel. Dit geeft natuurlijk geen garanties want, de ene keer boot hij al niet meer zodra er 1 kapot is.

Sommige reacties zijn wel wat overdreven IMO. Die foute elco's zitten er al 3.5 jaar op, dus om nou meteen morgenochten een nieuw mobo te gaan halen?
Gewoon direct een nieuw moederbord halen. Serieus. Je dacht toch niet dat er zoiets als een "HyperThreading" condensator is? Als HyperThreading niet meer werkt daardoor, dan zit er electrisch echt iets goed mis. En wellicht op meerdere plaatsen nu. Je sloopt je hele systeem zo, want alles komt zo onder druk te staan. Gewoon niet doen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Het feit dat je PC nu (met HT uit) wel stabiel blijft werken komt waarschijnlijk omdat hij net iets minder stroom vraagt van je mobo en daardoor (net) stabiel kan blijven draaien. Rotte elco's vlakken de stroom niet goed af en zorgen dus voor vervelende (relatief grote) schommelingen in de spanning waardoor de PC dus vastloopt. Ondanks het verhaal van 3.5 jaar blijven werken met bolle elco's, zal dat helaas voor jou niet opgaan. Binnen afzienbare tijd (als je elco's nog verder aftakelen) zal je PC ook instabiel worden met HT uitgeschakeld. De goedkoopste oplossing is nu dus het vervangen van de elco's, kost niet meer dan een paar euri en je hebt weer een stabiel bordje (is ook wel fijn als je die als servertje wilt gebruiken).

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2007 13:29 . Reden: Typo's :o ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Die condensatoren op de foto zijn gegarandeerd kapot. Volgens mij ligt er op de rechter al prut.

Je kan eventueel de elco's vervangen. Als je een beetje kan solderen en een goede bout of liever nog een soldeerstation hebt dan is het met een kwartier werk opgelost.

Zorg erwel voor dat je de juiste condensatoren neemt met de juiste kwaliteit.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Pagina: 1