Asus P4V8X mobo vervangen -> systeem enorm traag

Pagina: 1
Acties:

• brandertje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-08-2024
Hallo experts.

Laatst door een defect mijn mobo moeten vervangen, gelijk ook een grotere hd geplaats en een andere videokaart.
Systeem nu:
Asus P4V8X mobo
P4 2.8 professor
1 Mb mem
1 x40G hd ide Maxtor, master
1x 160G hd sata Samsumg,
1x 200G sata Samsung
1x DVD brander Samsung, master
ATI radion 9800pro videokaart

Probleem is dat dit systeem oneindig trager is dan met mijn vorige mobo, met een geforce3 kaartje.
Heb al van alles gebrobeerd alle normaal meedraaiende progs uitgeschakeld maar zodra ik bijv. beetje veel download heb (>500Kb) of ga branden of data verplaatsen is er bijna geen ander programma meer te gebruiken.
Iets uitpakken met ARJ is gewoon een ramp geworden duurt rustig 2 uur voor een film. Zelfs een dvd branden duurt zeker de dubbele tijd.
Bios is nageplozen, niets geks in te vinden, nieuwste drivers en udates voor Win XP pro.

Wie weet nog raad? Is mijn nieuwe mobo gewoon prut?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je bent van een NVIDIA-kaart overgestapt op een ATi-kaart. Dit gaat vaak gepaard met problemen indien je de vorige drivers niet (helemaal) verwijderd. Kijk hier dus eerst eens naar. :)

edit:
Zat niet op te letten...

[ Voor 9% gewijzigd door Rone op 27-06-2007 22:21 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• brandertje
Heb met het vervangen van het mobo en videokaart gelijk Windows opnieuw geinstalleerd met vooraf een format c. Drivers voor de geforce moeten dus weg zijn.

• mind_
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

mind_

evil smile

neem aan dat dit 1 gB is?

com·pu·ter (de ~ (m.), ~s) 1 elektronische informatieverwerkende machine die door een reeks gecodeerde instructies wordt bestuurd

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
brandertje schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:17:

Heb met het vervangen van het mobo en videokaart gelijk Windows opnieuw geinstalleerd met vooraf een format c. Drivers voor de geforce moeten dus weg zijn.
Mijn fout. Wellicht zijn de instellingen van Windows' pagefile anders nu je een nieuwe harde schijf en installatie hebt.

Verder geef je aan de nieuwste drivers te hebben. Geldt dit ook voor de chipset? De P4V8X heeft een VIA P4M800-chipset waarvoor ook drivers geïnstalleerd dienen te worden. Indien je dit nog niet hebt gedaan, neem eens een kijkje op de website van VIA Arena.

Kijk ook eens onder Apparaatbeheer of er niet een schijf in PIO-modus draait. Dit moet UDMA zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Rone op 27-06-2007 22:30 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Klinkt mij in de oren als een of meerdere harde schijven die in PIO modus staan. Als je even op GoT zoekt op PIO mode zou je een heel eind moeten komen denk ik.

Succes!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Kijk eens of je drives (hd,dvd,cd) wel op dma staan, soms springen ze op pio en dan wordt je systeem retetraag.Mocht dit zo zijn, even je controller in de devicemanager weggooien en opnieuw opstarten zodat ie opnieuw geïnstalleerd wordt.
Verder zou ik eens in je taskmanager kijken of er processen zijn die veel cpu pakken.
[edit] Zoals r00n en Collie519 dus net even eerder al zeiden O-)

[ Voor 8% gewijzigd door blobber op 27-06-2007 22:34 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Of een beschadigde hdd-kabel, heb ik ook eens gehad.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:07
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:44:
Of een beschadigde hdd-kabel, heb ik ook eens gehad.
Die er voor zorgt dat de schijf in PIO-modus komt te draaien :z

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
mad-dog schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 23:24:
[...]

Die er voor zorgt dat de schijf in PIO-modus komt te draaien :z
wat dan dus niet is opgelost door de drivers weg te gooien en te rebooten, maar wel door die kabel te vervangen .... ;) :+

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:07
soulrider schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 23:26:
[...]

wat dan dus niet is opgelost door de drivers weg te gooien en te rebooten, maar wel door die kabel te vervangen .... ;) :+
Uiteraard, maar degene die dat niet begrijpt kan beter een uitstapje maken naar het forum van ComputerIdee :P

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Volgens mij zitten we daar al :D

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• brandertje
Wat een reacties, geweldig jullie hulp.
Hard disk mode stond goed, UDMA6 en UDMA2.
De VIA drivers bleken een gouden greep, dacht deze geinstalleerd te hebben vanaf de cd van het mobo maar daar is vdus ast iets fout mee gegaan.
Gisteravond nog de nieuwste VIA drivers er op gezet en systeem reageerde direct al stukken sneller.
Nog niet verder kunnen testen, ben een gewone werker overdag maar ga er nu verder mee aan de slag.
Is in ieder geval al stukken beter geworden.

Iedereen bedankt voor de hulp

• -Arcane-
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-12-2024
misschien nog wat jumper settings die ervoor zorgen dat de FSB te laag is?

• brandertje
-Arcane- schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 20:09:
misschien nog wat jumper settings die ervoor zorgen dat de FSB te laag is?
Zit maar 1 jumper op het mobo voor cmos geheugen.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

titlefix vanwege niets zeggende onduidelijke titel was 'Snap het niet meer'

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1