[Q6600]Vista of XP

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beste medetweakers :) ,

Hier ligt een Q6600 voor ons, maar we twijfelen welke OS we moeten installeren. Aangezien het echt een allround bak wordt neigen we naar XP, maar toen kwam de vraag:

Zal een systeem met Vista en een Q6600 meer tot zijn recht komen omdat Vista is gemaakt met multicore in het achterhoofd? Of is dit nonsense en is XP net zo prima (Pro)?

Verdere specs -->

Q6600
EVGA 650Ultra
2GB DDR2800
8800GTX
2 x 36GB Raptor RAID0

Met hoop op jullie kennis, we konden het echt nergens vinden. Bedankt :) !

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

De vraag is, wat ga je er meer doen waar je die quad core voor nodig hebt?
Geloof dat XP pro niet meer dan 2 cores kan aanspreken, vista wel. Kijk alleen even goed welke verise hoeveel cores ondersteund.

• Cassius
  • Niet online
Dank je voor je reply,

Voor zover ik kan lezen ondersteund XP Pro gewoon 2 physical CPUs en daarmee ook quadcore (tot een technisch maximum van 8 Cores) ... maar dit lees ik op bepaalde fora zo hier en daar, dus ik weet niet of het 100% betrouwbaar is. Iemand met een Q6600 en XP Pro misschien O-) ?

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Probeer anders even een Dual Boot, en kijk daarna wat het beste bevalt.

• Cassius
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:13:
Probeer anders even een Dual Boot, en kijk daarna wat het beste bevalt.
No offence, het is geen slecht antwoord, maar ik denk dat ik beter een beslissing kan maken op kennis. Echterrr ... ik zie dat Dell een pc verkoopt met een Q6600 en XP Pro, dus ik denk dat ik dan vrij safe zit :) !

De meeste mensen deugen!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:28
XP Home heeft ondersteuning voor 1 fysieke processor(het aantal cores maakt niks uit). Voor XP Pro(zowel 32 bits als 64 bits) geldt een maximum van 2 fysieke CPU's.

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-03 23:01

Greyfox

MSX rulez

mad-dog schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:36:
XP Home heeft ondersteuning voor 1 fysieke processor(het aantal cores maakt niks uit). Voor XP Pro(zowel 32 bits als 64 bits) geldt een maximum van 2 fysieke CPU's.
2 cores worden toch door het OS gezien als 2 fysieke CPU's?

MSX 2 rulez more

Verwijderd

probeer eens XP pro te installeren(met die specs minder als half uur) ziet ie maar 2 cores moet je wel vista gaan draaien :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zoals mad-dog zegt, 1 fysieke proc kan bestaan uit 4 cores. XP pro zou dus dual quadcore aankunnen...

Wat gaat er op draaien trouwens? Je hebt kans dat vista als nieuw OS iets beter omgaat met meerdere cores en dus een iets grotere efficiency heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door maratropa op 27-06-2007 22:46 ]

specs

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03 15:43
Je kan neet zo goed vista draaien. Performance verschil in bv games maakt bij dit systeem niet zoveel uit. Ikzelf ben na lang uitstellen overgestapt op vista. Tot nu toe alleen maar goede ervaring.

Kwestie van vista finetunen naar je eigen wensen. Loopt dan als een zonnetje. Mijn vraag is dan ook, wat kan XP dat Vista niet kan op een allround bak.

[ Voor 11% gewijzigd door Lumics op 27-06-2007 22:46 ]

• mad-dog
Greyfox schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:40:
[...]

2 cores worden toch door het OS gezien als 2 fysieke CPU's?
Nee. Microsoft beschouwt een multicore processor als 1 fysieke processor.

Volgens Microsoft zelf:

Customer B has a system with a single processor with two processor cores. As in the example with Customer A, only one server software license is required per processor.

Customer C has a system with two processors, and each processor has two processor cores. One server software license would be required per processor.

Zie ook:

http://www.microsoft.com/licensing/highlights/multicore.mspx

• mad-dog
Lumics schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:45:
Je kan neet zo goed vista draaien. Performance verschil in bv games maakt bij dit systeem niet zoveel uit. Ikzelf ben na lang uitstellen overgestapt op vista. Tot nu toe alleen maar goede ervaring.

Kwestie van vista finetunen naar je eigen wensen. Loopt dan als een zonnetje. Mijn vraag is dan ook, wat kan XP dat Vista niet kan op een allround bak.
Aero draaien :z
DirectX 10

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-03 23:01

Greyfox

MSX rulez

mad-dog schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:47:
[...]

Nee. Microsoft beschouwt een multicore processor als 1 fysieke processor.
Dat begrijp ik vanuit licensing oogpunt, maar vanuit het oogpunt van het OS?
Is dan een duo core niet gelijk aan een 2 fysieke CPU's?
Het OS kan in feite beschikken over twee cores, dus of het nu in 2 losse behuizingen zit of niet lijkt me voor het OS niet uit te maken.

MSX 2 rulez more

• mad-dog
Greyfox schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:51:
[...]

Dat begrijp ik vanuit licensing oogpunt, maar vanuit het oogpunt van het OS?
Is dan een duo core niet gelijk aan een 2 fysieke CPU's?
Het OS kan in feite beschikken over twee cores, dus of het nu in 2 losse behuizingen zit of niet lijkt me voor het OS niet uit te maken.
Het OS zelf heeft er geen problemen mee. Een OS als XP Home wat licentietechnisch maar 1 CPU ondersteunt kan zonder problemen overweg met een multicore CPU
Pagina: 1