T&S Parameters invullen voor DVC systemen

Pagina: 1
Acties:

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Goedenavond tweakervrieden.
Dit is voor mij een nieuwe post sinds een hele lange tijd. nog uit mijn computertijdperk. momenteel houd ik mij veel bezig met caraudio en ben bezig een kenwood Sound quality install te bouwen.

Via zoeken op google kwam ik erachter dat er hier ook veel over gesproken wordt dus ook hier lanceer ik mijn vraag. en die luid als volgt.
Hoe moet ik de T&S parameters van de fabrikant interpreteren voor dual voice coil drivers.

Gegeven: voor de kenwood KFC-WPS1202D 12" 300Wrms
Z 2+2ohm
RE 1,8+1,8ohm
FS 23Hz
Qms 4,51
Qes 0.36
Qts 0,33
BL 18,5T/m
Mms 220gr
Xmax 6,4mm
Vas 94,16L
SD 0,0552m2

In simulatiesoftware (noemen Bassbox pro e.d.) kun je de T&S parameters op 3 verschillende manieren invullen, Per voicecoil appart, voicecoils parallel en voicecoils in serie.
Hoe kom ik er nu achter in welke configuratie deze parameters gemeten zijn, dit wil ik weten om een juiste simulatie te doen!

Voor degene die dit interressant vinden en misschien zelf iets willen puzzelen.
Ik wil 2 woofers in apparte kisten op een mono versterker van 900Wrms @ 2ohm. Dus spoelen in serie en woofers parallel. (Let op. Het gaat om een Quality install. geen boombox, hoewel het natuurlijk wel hard mag gaan wanneer ik dat nodig acht >:) )

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik denk dat de T/SP gemeten is per VC. In serie zou ik sowieso afraden, omdat dat de geluidskwaliteit niet ten goede komt (2 spoelen in serie). Parallel is wat dat betreft beter en zo zou ik de T/SP dan ook invoeren in je simulatie programma.

Kijk voor de zekerheid eens wat de curve doet bij VC zowel serie als parallel geschakeld. Waarschijnlijk kom je er dan ook wel achter hoe de fabrikant heeft gemeten, als je curve teveel afwijkt, bijvoorbeeld als het -3dB punt véél hoger ligt dan je Fs.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 10:15:
Ik denk dat de T/SP gemeten is per VC. In serie zou ik sowieso afraden, omdat dat de geluidskwaliteit niet ten goede komt (2 spoelen in serie). Parallel is wat dat betreft beter en zo zou ik de T/SP dan ook invoeren in je simulatie programma.
In dit geval is paralell geen feest voor de amp: 0.9 Ohm... Serie is dus aan te raden, en op zich ook geen probleem met een DVC subwoofer.

Wat betreft de parameters: kijk wat winISD ervan maakt door gewoon enkele parameters in te vullen :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
spoelen in serie, woofers parallel vrienden :D ik ga met 2 kistjes en 2 woofers van dat type werken.
Ik zit nu momenteel op 2 hele mooie kistjes, maar ik weet niet of ik juist simuleer.

30liter gepoort met een pijp van 210mm lang en een binnendiameter van 68mm
of 20 liter gesloten.

Het 1e geval speelt het luidst en het diepst, maar zoals bekend met gepoorte kasten is de groupdelay hoger dan gesloten... niet veel maar tog.
De gesloten kist speelt minder harden diep maar wel vreselijk strak 4ms delay tops.