Kleurverschil in print en schermweergave

Pagina: 1
Acties:
  • 656 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-01 14:25
Ik ben nu bezig met de GIMP en heb hier al redelijk wat ervaring mee. Vandaag wilde ik voor het eerst afdrukken. Ik heb best een goede printer een canon pixma 4200. De cardriges zijn bijgevuld voor de eerste keer. Omdat ik wilde dat hij er goed uitkwam heb ik fotopapier gebruikt. Dit was echter nogal een drama. De kleuren kwamen er totaal niet zo uit als op de monitor. Ik heb even een uitsnede gemaakt van het origineel en de ingescande afdruk.

Origineel
Afbeeldingslocatie: http://i195.photobucket.com/albums/z210/LeviBaan/Clipboard02.jpg
Ingescande afdruk
Afbeeldingslocatie: http://i195.photobucket.com/albums/z210/LeviBaan/lv.jpg

de ingescande afdruk heeft een grote van 4 bij 4 cm

hieronder nog even de hele plaat
Afbeeldingslocatie: http://i195.photobucket.com/albums/z210/LeviBaan/KopievanKopievanP1010342.jpg

weet iemand hoe dit komt en voorkomen kan worden?

EDIT:
Ik zie dat het probleem hier niet zo heel goed zichtbaar is maar het heeft er dus mee te maken dat de kleuren niet kloppen en niet egaal zijn. Een soort van barstjes in de bovenste kleurlaag.

[ Voor 10% gewijzigd door Eksit op 27-06-2007 19:59 ]

Eksit

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:51

Zoefff

❤ 

"printproblemen" is geen duidelijke titel, vandaar een titelchange naar een titel die je probleem wat meer beschrijft.

Ik denk dat dit voornamelijk een kwestie van kalibreren is. Zorg dat je monitor zo gekalibreerd is dat de kleurweergave zo realistisch mogelijk is, gebruik de juiste kleurprofielen voor je monitor, GIMP en printer, etc.

Google is your friend wat betreft kalibratie :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Bij niet gekalibreerde monitor en wél op een goede manier kleurprofielen gebruiken is het verschil nog te overzien (alhoewel je natuurlijk het liefst géén verschil wilt).
Die kleurprofielen zijn het belangrijkst, en meestal is het een gratis oplossing.

• Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-01 14:25
Mijn monitor is niet de allerbeste met kleuren hellaas, maar ik denk niet dat daar het grote probleem zit. Ik ga morgen naar de kleurprofielen kijken. en hoop dan de juiste tinten eruit te krijgen. Hellaas blijf ik dan nog wel zitten met het probleem van de egale basiskleur en een soort van eilandjes met inkt eroverheen, wat dus nogal onregelmatig eruitziet. Heeft iemand hier nog ideeën voor? Ik had dit namelijk niet toen ik op gewoon papier uitprinte met een fijne korrel.

Eksit

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Siparti schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 20:15:
Die kleurprofielen zijn het belangrijkst, en meestal is het een gratis oplossing.
Gratis zal nooit echt goed werken. Je hebt gewoon apparaten nodig om je scherm en printjes te meten. Een algemeen printprofiel van Papier X op printer Y werkt soms iets beter dan geen profiel, maar de onderlinge verschillen van printers zijn gewoon te groot.

Als je het dus echt goed wil krijgen heb je een colorimeter nodig voor je scherm (zijn ook te huur) en een spectraalmeter voor je printer (zijn erg duur, er zijn bedrijven die je een printje kan sturen voor een profiel).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Eksit schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:05:
Mijn monitor is niet de allerbeste met kleuren hellaas, maar ik denk niet dat daar het grote probleem zit. Ik ga morgen naar de kleurprofielen kijken. en hoop dan de juiste tinten eruit te krijgen. Hellaas blijf ik dan nog wel zitten met het probleem van de egale basiskleur en een soort van eilandjes met inkt eroverheen, wat dus nogal onregelmatig eruitziet. Heeft iemand hier nog ideeën voor? Ik had dit namelijk niet toen ik op gewoon papier uitprinte met een fijne korrel.
Gebruik orginele inkt...
De gebruikte inkt werkt niet met het gebruikte papier, wil je goede prints met de correcte kleuren..
gebruik dan supplies die bij elkaar horen.

Ikzelf gebruik een Epson 1290, heb de kleurprofielen geinstalleerd van epson premium papier.
Maar deze profielen kloppen alleen als ik ook orginele epson inkt gebruik.
Andere inkt geeft andere kleuren en andere reactie's op het papier.

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Gizz schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:08:
[...]
Gratis zal nooit echt goed werken. Je hebt gewoon apparaten nodig om je scherm en printjes te meten. Een algemeen printprofiel van Papier X op printer Y werkt soms iets beter dan geen profiel, maar de onderlinge verschillen van printers zijn gewoon te groot.
[knip]
Je hebt toch gewoon profielen per printer (die er van uitgaan dat je standaard inkt en papier gebruikt). Dat bedoelde ik igg, maar weet niet zeker of het zo is.
Pagina: 1