Toon posts:

Probleem met nieuwe HD! AUB Spoed... :-(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal...

Ik heb een probleem, en ik hoop dat het iets is wat ik over het hoofd zie...

Ik heb net een IBM 30 Gb gekocht, met een IDE controller...

Nu doet die IDE-controller het goed, wordt goed herkent in Windows enz...
Maar die harde schijf wordt in Windows niet herkent! :'(

Als ik m'n compie opstart zie je alles wel goed staan (dus ook die nieuwe HD), maar waarom niet in Windows dan?
:'(

m'n config:
IDE1 pr IBM HD
IDE1 sl CD-ROM
IDE2 pr DVD
IDE2 sl brander
IDE Controller met op IDE1 pr Quantum HD (waarvan geboot wordt)

Ik heb de 2 schijven al van plaats verandert om te kijken of die IDE-poort van die controller misschien stuk was, maar dat is dus niet zo...

Waarom krijg ik die schijf niet aan de praat in Windows?

Ik heb nog niets met die schijf gedaan, alleen maar erin gezet.

Alvast bedankt voor de tip, wat ik nou moet doen... :'(

Digit

Verwijderd

Formatteren, partitioneren, fdisken, er iets op installeren zijn allemaal mogelijkheden.

Verwijderd

Hopelijk geheel overbodig, maarreh: de harddisk is gepartitioneerd en geformatteerd? Het gaat dus om een extra controller die je gekocht hebt, en daar heb je alles aan hangen? En op de controller op je mobo zit alleen de boot HD?

Verwijderd

Ik was eerder! >:)

Verwijderd

Op donderdag 08 februari 2001 20:47 schreef Bendertino het volgende:
Ik was eerder! >:)
Damn! :P

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem nog niet geformatteerd... Maar hoe doe ik dat als ik 'm nergens te pakken krijg?
In windows zie ik hem niet en in DOS krijg ik de melding (als ik d: probeer) "geen geldige stationsaanduiding)...

Verwijderd

Hang hem in een ander systeem of een andere IDE controller.

Verwijderd

Op donderdag 08 februari 2001 20:50 schreef Digit het volgende:
ik heb hem nog niet geformatteerd... Maar hoe doe ik dat als ik 'm nergens te pakken krijg?
In windows zie ik hem niet en in DOS krijg ik de melding (als ik d: probeer) "geen geldige stationsaanduiding)...
Nee, natuurlijk ziet ie m niet als D:, je hebt 'm nog niet geformatteerd. Met FDISK of Partition Magic moet je 'm eerst partitioneren, en dan (als je geen PM hebt) elke partitie formatteren. Vervolgens kom je er dan achter dat al je driver letters veranderd zijn, en probeer het opnieuw, etc. Een soort iteratief proces! :7

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
gewoon vanuit c:\ format d: intypen :)

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:13
Heb je em al met fdisk gepartioneerd???

• maddog_rvo
Op donderdag 08 februari 2001 20:53 schreef DeeJayV het volgende:
gewoon vanuit c:\ format d: intypen :)
Daar heeft ie niks aan want d: bestaat helemaal niet, moet ie eerst maken met fdisk

Verwijderd

Ja maar hij kan d: niet vinden en als ie dat doet wist ie misschien een andere schijf. Misschien in windows handamtig de driveletters opschuiven, zodat je d: vrijkomt en hem wel weer kan vinden. Bovendien moet in het bios wel ingeschakeld zijn dat je van een controllerkaart kan starten als je die optie tenminste hebt.

• maddog_rvo
Op donderdag 08 februari 2001 20:52 schreef Duvel600 het volgende:
Een soort iteratief proces! :7
Wow gebruik jij vaak van zulke moeilijke woorden? :+

Verwijderd

Op donderdag 08 februari 2001 20:56 schreef Bendertino het volgende:
Ja maar hij kan d: niet vinden en als ie dat doet wist ie misschien een andere schijf. Misschien in windows handamtig de driveletters opschuiven, zodat je d: vrijkomt en hem wel weer kan vinden. Bovendien moet in het bios wel ingeschakeld zijn dat je van een controllerkaart kan starten als je die optie tenminste hebt.
Booten lijkt niet het probleem te zijn. Als ie 'm in Windows niet kan vinden, en in DOS ook niet, dan moet ie toch eerst geboot zijn voordat je comp je vertelt dat je wartaal praat.

Verwijderd

Op donderdag 08 februari 2001 20:57 schreef maddog_rvo het volgende:

[..]

Wow gebruik jij vaak van zulke moeilijke woorden? :+
Graag en met reden!

Verwijderd

Da's waar, een hdd op controller wordt niet door bios herkend en moet wel door windhoos herkend worden.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
gewoon in de dos prompt fdisk in typen....dan moet je een keer je nieuwe HD selecteren.....primaire partitie aanmaken ( eventueel secundaire) daarna pc opnieuw opstarten...en dan uiteindelijk formateren

https://wren.co/join/Devian

Verwijderd

Op donderdag 08 februari 2001 20:52 schreef IK het volgende:
Hang hem in een ander systeem of een andere IDE controller.
Probeer dit nou maar, dit is denk ik de beste beginoplossing. Gewoon met DOS proberen als je snel resultaat wilt zien.

• maddog_rvo
Op donderdag 08 februari 2001 21:01 schreef skinhead het volgende:
gewoon in de dos prompt fdisk in typen....dan moet je een keer je nieuwe HD selecteren.....primaire partitie aanmaken ( eventueel secundaire) daarna pc opnieuw opstarten...en dan uiteindelijk formateren
Yep probeer da maar es :)

• Wortel
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-06-2024
Is het met al die cdspelers op een promise kaartje aangesloten, dat had ik n.l. ook en toen werd er niets meer herkend.

Dus eerst alleen ff hd en dan 1 voor 1 de cd spelers eraanzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Tjakka!!! Dit heb ik gedaan, en hij doet het!! *D

Hartstikke bedankt!

Kan ik eindelijk m'n 30 Gb-schijf gaan gebruiken. :)

Bedankt.
Digit

Verwijderd

Op donderdag 08 februari 2001 21:24 schreef Digit het volgende:

[..]

Tjakka!!! Dit heb ik gedaan, en hij doet het!! *D

Hartstikke bedankt!

Kan ik eindelijk m'n 30 Gb-schijf gaan gebruiken. :)

Bedankt.
Digit
Is toch fijn! Veel plezier ermee. Veel mensen weten niet dat een HD ongepartitioneerd en ongeformatteerd (hangtr samen met het eerste), dus laat dit een wijze les zijn voor allen! Genoeg gezwetst, naar bed! :z

• ReseTTim
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

inderdaad altijd als je nieuwe hd koopt zijn er nog geen partities gedefegneerd dus die moet je aanmaken. vandaar dat je de schrijfwel in de bios ziet maar niet in windoos.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Devian
  • Nu online
Graag gedaan!

https://wren.co/join/Devian

Pagina: 1