Netwerkopslag, Wat is een goede oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mischa_NL
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-02-2023
Beste tweakers!

Al een tijd zitten wij hier met het probleem van opslag. Te kleine schijven, moeten kopieren omdat anderen data (mp3's en andere 'zaakjes') ook willen gebruiken.
Na wat gezoek op google zie ik door de bomen het bos niet meer, en heb ik toch de hulp nodig van een paar tweakers!

Een aantal oplossingen die ik gevonden heb zijn de volgende:

Netwerk Storage
Een kast waar je harddisks inpropt en opgelost. Nadeel hieraan is voor mij de prijs, en het feit dat je beperkt bent kwa opslag.

Harddisks in 1 pc inpluggen
Gewoon 4 500gb disks in mijn pc zetten. Nadeel is toch dat ik dat met mijn huidige voeding niet ga redden en dat ik dan constant data aan het streamen ben...

Een goedkope server neerzetten
Ipv de netwerk storage een goedkope pc als server laten dienen met wat knallers van harddisks erin. Mij lijkt dit een mooie oplossing en je kunt makkelijk disks toevoegen en weghalen. Desnoods dat doen met een wisselframe en je kunt data makkelijk ook 'archiveren'.

Er hoeft niks beveiligd te zijn aangezien het maar voor een thuisnetwerk is en dus veiligheid geen issue is.

Ik hoop dat iemand er meer verstand van heeft dan ik.

(Ik wist niet goed waar ik dit topic moest plaatsen)

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 19:34

Greyfox

MSX rulez

Je kunt een NAS overwegen.
Is toegankelijk zonder dat je PC aan staat.

MSX 2 rulez more

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het makkelijkst is gewoon een ethernet disk a la een van deze kopen: http://www.lacie.com/nl/products/range.htm?id=10007

Vol? Nieuwe d'rbij.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Rockafello
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-12-2023
ja en wat is nu dus de vraag?

een externe HD met RJ45 poort is denk ik een mooie middenweg. er zijn er ook wat die ook een TV uitgang hebben, zodat je bijvoorbeeld op TV gelijk data kan bekijken/afspelen.

ligt er natuurlijk aan hoeveel data er nodig is. een schijf in jou PC kan prima, mits je niet constant aan het streamen bent.

[ Voor 84% gewijzigd door Rockafello op 27-06-2007 17:24 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-03 15:19
persoonlijk zou ik dan een (goedkope) server neerzetten,

kun je ook eventueel aanvullen met gigabit ethernet (als je dat leuk lijkt)

en aanvullen met s-ata kaarten en daar weer een sloot aan schijven aan, dit met een krachtige voeding

het kost wat, maar dan heb je ook zeker wat

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

CyBeR schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 17:19:
Het makkelijkst is gewoon een ethernet disk a la een van deze kopen: http://www.lacie.com/nl/products/range.htm?id=10007

Vol? Nieuwe d'rbij.
Die Lacie met Gigabit Ethernet is zeker erg mooi, scheel ook hoop in stroom kosten en is makelijk web te bergen ;)

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-03 16:08
Goedkoopste is optie 3. Gewoon een oude pc als server inzetten. Zelf heb ik het ook zo opgelost for the time being...

Oude P3 666 met 256 mb geheugen. Had nog een intel Gb kaartje liggen voor het netwerk. De "kleinere" sata schijven in de pc wilde ik toch vervangen en hield daardoor een 250 en 320 Gb over. Een simpel sata kaartje in die oude pc geknald en daarop Xp-pro gezet. Die twee schijven stonden nog vol (NTFS) en deze aangesloten en gedeeld vanaf dat oude PC tje, dus ze waren direct weer beschikbaar.

Mede dankzij Gb netwerk is het meer dan snel genoeg om er Avi/Mp3/Dvd/Hdtv vanaf te streamen. Ik haal tussen de 15 en 20 Mb/s.

Monitor enzo heb ik er niet op staan. Het geheel wordt bestuurd door Extern bureaublad, dus daar is ook geen extra software voor nodig. Bij geen dataverkeer valt hij vanzelf bijna helemaal in slaap en dat spaart weer stroom. Mocht hij toevallig echt uit staan komt hij met een magic packett gewoon weer tot leven.

Ander voordeel is dat je eventueel andere applicaties kan draaien... Ik zoek nog wel eens naar afleveringen van oude tv series uit de jaren 60-70 en dan is het handig dat emule ongestoord op die server zijn werk kan doen.... Je kunt er ook simpel een itunes server op laten draaien of als upnp server laten fungeren. Kortom vreselijk veel lol tegen minimale kosten.

Een originele NAS is vaak enorm duur in verhouding en de prestaties halen het niet bij zo'n cheap ass oplossing. Voordeel is wel dat ze iets minder stroom gebruiken, maar de meerprijs verdien je echt niet terug.

Eind dit jaar zal er wel wat betere hardware komen en zal e.e.a. in Raid 5 of 6 gaan draaien. De bedoeling is dat ik dan 3 Tb netto wil hebben en dat kost dan 8 x 500 Gb schijven. Samen met de andere hardware ben ik totaal dan 1000 - 1100 euro kwijt. Als ik dan met 25 Mb/s kan lezen en schrijven ben ik meer dan tevreden............

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Ik zal een goedkoop server neerzetten die ook nog eens stroombesparend is.

Een Via C3 of AMD Geode doet prima z'n werk.
Effe 256 of 512MB ram erbij.
Onboard vga doet het prima (share de kleinst mogelijke memory), audio uitzetten van mobo en al die meuk ook uitzetten.
Netwerkkaart kan je die van de onboard gebruiken of eventueel als je Gbit heb een extra kaartje erin zetten.
Mini kastje erbij, stille voeding erbij. Je ben al klaar.

Voordeel: Je kan je eigen besturingssyteem erop zetten en schijven in NTFS formatteren en gebruiken. Rechten toekennen dmv inlognaam/password combinatie en andere sercurity stuff.
Een NAS is meestal niet compatible met NTFS (meeste wel FAT32, max 128GB partities). Die draaien op vaak op Linux.

Nadeel: Duurder dan NAS. Meer stroomverbruik. Neemt meer ruimte in beslag.

• ozziestroker1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:18
gewoon een nas schijf kopen!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:53
Ik heb zelf een NSLU2 met een 80 gig schijf eraan. Leuk voor MP3-tjes en foto's enzow. Maar echt snel is het niet.

Je kunt een VIA Epia overwegen. Er zijn speciale besturingsystemen voor dit soort toepassingen. Kijk bijv. eens naar FreeNAS

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou gaan voor de server omdat dat over het algemeen toch wat sneller is dan een nas. Bovendien heb je dan veel meer mogelijkheden (applicaties zoals downloadprogramma's ,beveiliging, etc.)

[ Voor 35% gewijzigd door ik222 op 27-06-2007 20:46 ]

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-03 13:32
winwiz schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 17:48:
Goedkoopste is optie 3. Gewoon een oude pc als server inzetten. Zelf heb ik het ook zo opgelost for the time being...
Toch wel opletten met die oude server, want het kan zijn dat je per jaar meer aan elektriciteit verbruikt dan dat een NAS-kastje kost...
Als het op 'lange' termijn goedkoop moet zijn is't geen goed gedacht van zomaar een oude computer te nemen (een niet al te snelle P-III met video onboard is wel een goed gedacht; een P-IV met een mega-gamers-videokaart van de jaren stillekes kost per jaar waarschijnlijk meer aan elektriciteit dan de winkelprijs van een minimalistische (goedkoop mobo met video on board, traagste sempron 64) nieuwe PC;;;

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-03 16:08
ls470 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 21:52:
[...]

Toch wel opletten met die oude server, want het kan zijn dat je per jaar meer aan elektriciteit verbruikt dan dat een NAS-kastje kost...
Als het op 'lange' termijn goedkoop moet zijn is't geen goed gedacht van zomaar een oude computer te nemen (een niet al te snelle P-III met video onboard is wel een goed gedacht; een P-IV met een mega-gamers-videokaart van de jaren stillekes kost per jaar waarschijnlijk meer aan elektriciteit dan de winkelprijs van een minimalistische (goedkoop mobo met video on board, traagste sempron 64) nieuwe PC;;;
Deze server met 3 schijven erin gebruikt idle 30-35 watt en flink aan het werk tegen de 60 watt..... Ik schreef al dat een NAS goedkoper is qua stroomgebruik, maar ze zijn nooit zo flexibel en snel als een server ook al is deze uit oude onderdelen opgebouwd. Het klopt dat je wel ff moet kijken wat het is. Super snel is helemaal niet nodig, Mocht je toch iets snels hebben liggen kun je ook aan onderklokken doen en hiet en daar spanningen iets gaan verlagen om het verbruik te temperen.

Over dat soort onderwerpen zijn genoeg andere threads te vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door winwiz op 28-06-2007 00:41 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Pagina: 1