Seagate 7200.7 op Asrock P4i65G werkt niet/half?

Pagina: 1
Acties:

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik heb uiteraard al gezocht (GoT + Google + Seagate Support), maar een antwoord op de vraag die ik het liefst beantwoord zie kon ik niet vinden.

Dus bij deze mijn vraag: Zit er normaal gesproken een jumper op een Seagate Barracuda 7200.7 ST3200822AS (SATA150) ?

Het hele verhaal (Begin in het kort):
PC -> virus -> weg data -> vraag aan mij of ik dat terug kon halen.
Eén probleem is dat ik niet zeker weet wat er mee gebeurd en/of gedaan is omdat ik de PC via een bekende heb gekregen, vandaar ook de vraag over de jumper.
Ik heb de HDD aan mijn eigen systeem gehangen en ~25GB aan data terug kunnen halen, maar toen ik XP wou installeren bleef de PC 9/10 hangen na de melding "De hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd".
Ik heb ondertussen al zo'n beetje alles geprobeerd:
Diverse BIOS instellingen.
HDD aan mijn eigen systeem gehangen en XP geinstalleerd -> Geen probleem.
Andere HDD (Hitachi 80GB SATA150) aan de Asrock gehangen, 2 van de 2 keer bleef het systeem niet hangen na de hiervoor genoemde melding.
W2K proberen te installeren, hij komt dan verder maar op een gegeven moment gaat het fout.
XP op een PATA schijf geinstalleerd -> Geen probleem.
etc...

Ik vermoed dat de Seagate HDD of niet samen wil werken met het MOBO of dat er een jumper op de HDD moet.
De kans dat de SATA poort gaar is lijkt mij klein aangezien ik de Seagate HDD wel kon benaderen toen ik XP op een PATA HDD had geinstalleerd.
Ik heb helaas nog niet kunnen proberen of ik XP b.v. wel op de (Mijn) Hitachi HDD kan installeren (Aangezien er nog wat data op staat die er eerst af moet), of dat het wel werkt met mijn eigen Seagate HDD (Dat zie ik ook niet zo zitten, maar dat lijkt me duidelijk...daarbij is het een SATA300 schijf en staat er wel op dat je een jumper kan/moet plaatsen).

Iemand enig idee over de jumper? Zou het kwaad kunnen als ik het gewoon probeer zoals het op mijn SATA300 HDD staat beschreven? :X

Ik zal vast wel wat gemist hebben, dus vraag maar raak.

Het systeem:
MOBO: Asrock P4i65G (mATX, 2x SATA150, S478....).
RAM: 2x 512MB PQI (9 uur Memtest86+ gedraaid zonder fouten).
CPU: P4 3GHz
VGA: FX5500
Voeding: FSP 300W

Mijn systeem (waar ik de HDD op heb getest):
MOBO: Asus P5K-E (6x? SATA300).
De rest lijkt me niet van belang.

• KILLorBE
Ik heb de eigenaar gesproken (En ook plaatjes gezocht) en het lijkt erop dat er geen jumper op hoort.

Ondertussen heb ik 2x XP geinstalleerd op een Hitachi HDD (1 originele versie en 1 geslipstreamde versie), dit ging zonder problemen.

Ik heb de Seagate schijf aan mijn eigen systeem gehangen en Seatools gedraaid (Long DST en Long Generic), beide geven Pass aan :?

Het systeem heeft volgens de eigenaar wel gewerkt in de bovenstaande config., de SATA poort lijkt OK te zijn, de Seagate HDD lijkt OK te zijn en toch werkt het niet 8)7

Ik ben nu Foutcontrole in windows aan het draaien, de simpele test was zo gedaan zonder fouten, als de uitgebreide test ook zonder problemen verloopt dan ga ik misschien de installatie van de Hitachi HDD ghosten om te kijken of het dan wel werkt (Lees: Of ie dan normaal opstart).

Als iemand nog ideen of suggesties heeft...graag, want ik word hier helemaal gestoord van, hem een nieuwe HDD laten kopen terwijl er 'niks mis' is met de oude HDD vind ik geen goed idee, aangezien het probleem misschien weer terug kan komen.

BTW: Met de Seagate aan het Asrock MOBO 'lijkt' de HDD warmer te worden dan wanneer ie aan mijn systeem hangt, maar de spanning is zeker niet te hoog (+12V en +5V gemeten met een DMM (Klaasing DMM...zeker geen flut apparaat).

**EDIT** Zal de Seagate HDD aan de Asrock hangen icm de Hitachi en Seatools installeren en wat tests uitvoeren....ben bang dat dat ook zonder problemen gaat werken :X

[ Voor 6% gewijzigd door KILLorBE op 29-06-2007 19:03 ]

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-12-2025
niet het hele verhaal gelezen, maar had dit probleem ook..

probleem aan deze kan:
sata2 disk, sata1 poorten, moest toen bijgeleverde drives van mobo gebruiken tijdens windows install, omdat ie anders ook bleef hangen.

veel geluk met dit probleem verder!

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

• KILLorBE
Mmmm, dat ik daar nog niet aan gedacht heb |:( , maar het is wel beide (MOBO + HDD) SATA150 en in de handleiding kwam ik niks tegen over het installeren van drivers o.i.d., behalve dat je in BIOS het e.e.a. moet instellen als je een bepaalde OS wou installeren.

Iig bedankt voor je reactie, ik ga het zo ff proberen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

KILLorBE schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 19:24:
Mmmm, dat ik daar nog niet aan gedacht heb |:( , maar het is wel beide (MOBO + HDD) SATA150 en in de handleiding kwam ik niks tegen over het installeren van drivers o.i.d., behalve dat je in BIOS het e.e.a. moet instellen als je een bepaalde OS wou installeren.

Iig bedankt voor je reactie, ik ga het zo ff proberen.
Het kan altijd zijn dat de ingebakken drivers niet goed werken, dus dan zouden aparte drivers inderdaad wellicht uitkomst bieden.

• KILLorBE
Ik bedacht later dat ik niet eens zover kom |:(

Heb de Hitachi gecloned met Seagate DiscWizard op m'n eigen PC, dat werkte goed totdat ik de HDD weer aan m'n eigen PC hing om de data die ik eerder gered had te kopieren...de Seagate schijf werd niet herkend door mijn systeem (Wel in BIOS en Apparaatbeheer).
Data op de Hitachi gezet en 'm daarna in het Asrock systeem gehangen samen met de Seagate HDD...hij wou niet meer opstarten van de Seagate ;(
Opgestart van de Hitachi en Seatools tests gedraaid...Long Generic en Long DST -> Pass.
Weer de Hitachi gecloned (Ditmaal op het Asrock systeem)...alles werkt nu, maar er moet nog steeds iets mis zijn, ik denk dat er iets mis is met de HDD omdat het wel werkt met de Hitachi HDD...maar ook vreemd dat ik op mijn eigen systeem geen problemen heb met die HDD.

Ga zo maar ff Seagate mailen omdat ik 'm waarschijnlijk niet terug kan sturen zonder foutcode, daarbij is de HDD aan een OEM (Fujitsu Siemens) verkocht en moet ik bij hun aankloppen.

Overigens is de Asrock uitgerust met de laatste BIOS....misschien nog een keer flashen?

• KILLorBE
Ben ondertussen nog niks verder...
KILLorBE schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 18:13:
Weer de Hitachi gecloned (Ditmaal op het Asrock systeem)...alles werkt nu
2 dagen later wou ie niet meer opstarten :O

Ondertussen nog wat tests gedaan enzo...
Volgens Flobo Hard Disk Repair is er iig niks mis met de controller, maar hoeveel waarde moet ik daaraan hechten? Volgens Seatools is er ook niks mis met de HDD :X
Volgens Partition Doctor is alles OK.
HDD aan m'n eigen systeem gehangen en de Recovery Console gestart, CHKDSK /P ...paar fouten gevonden :) ...na FIXBOOT en FIXMBR hetzelfde verhaal....ik kan nog steeds geen XP installeren. CHKDSK geeft geen fouten meer aan :/

Ik weet nog een paar progjes die ik kan proberen die misschien uitkomst/uitsluitsel bieden:
HDD Regenerator
Spinrite
Partition Magic
Knoppix (voor een "echte" Zero Fill aangezien Seatools/DiscWizard dat niet kunnen..of ik kan het niet vinden, en Seatools voor DOS vind geen Seagate HDD...ook niet m'n eigen HDD ;( ).

Als iemand nog ideen heeft...graag.

**EDIT** Ik had nog geen mailtje gestuurd aan Seagate omdat ik nog het e.e.a. wou proberen, daarbij denk ik dat ik het antwoord al weet....als Seatools zegt dat het goed is dan is het ook goed :Y }:|

[ Voor 8% gewijzigd door KILLorBE op 13-07-2007 23:25 . Reden: Was wat vergeten ]

• KILLorBE
Update: Het probleem lijkt te zijn opgelost :*)
Na een paar uur HDD Regenerator gedraaid te hebben zonder fouten besloot ik om opnieuw op te starten, Partition Magic geinstalleerd (Spinrite wou niet starten) en een beetje lopen klooien.
Een paar dingen die me toen (en eerder) opvielen:
1) Bij Windows CHKDSK (Vanuit PM8) kreeg ik een foutmelding op de eerste partitie.
2) Na het verwijderen van de partities en het aanmaken van 2 nieuwe partities kwam er op magische wijze een nieuwe partitie bij van 5MB (Of was het 0,5MB?)...dus niet de standaard 8MB ofzo die aan het eind staat, deze partitie stond aan het begin :?
3) Het was me eerder al opgevallen dat de schijfletters niet altijd in de juiste volgorde stonden (Zag ik ergens tussen de eerste en laatste post, als ik het eerder had gezien dan had ik het wel gemeld).

Ik heb daarna verschillende wijzigingen gemaakt zonder ze toe te passen (waaronder Merge (1ste (5MB) en 2e partitie) en Secure Erase), toen "apply" aangeklikt en wachten maar....secure erase ging uren duren (Niet vreemd) en daar had ik geen zin in, dus afgebroken waarna ik met 1 grote "unallocated" partitie bleef zitten, PM8 kon er toen niks meer mee en kwam bij iedere opdracht met een foutmelding, een herstart had misschien geholpen maar ik besloot om de XP cd erin te gooien en kijken wat er gebeurde (Dit was nog met de Hitachi HDD als primaire/opstart schijf).
De schijf geformateerd en XP geinstalleerd, Hitachi HDD afgekoppeld en gekeken wat ie deed...opstarten (Maar dat deed ie ook nadat ik de schijf had gecloned), XP CD erin en kijken of ie bleef hangen...nope, nog een keer...nope, dus besloten om XP nog een keer te installeren maar dan zonder de Hitachi HDD...alles verliep zonder problemen.

Inmiddels zijn bijna alle updates geinstalleerd (Nu bezig met 3 Framework 2.0 updates en 1 Windows update) en ik heb nog geen enkel probleem gehad.
Pagina: 1