Toon posts:

Ruimte voor harde schijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik ga een oude server van mij vervangen voor een barebone.
Omdat je in een barebone natuurlijk niet teveel harde schijven kwijt kan wilde ik een externe harde schijf maken die ik op de barebone aan kan sluiten. Deze externe harde schijf zou dan moeten bestaan uit 6 of 4 harde schijven en misschien in de toekomst nog nagemaakt kunnen worden, en er moet ook aan koeling gedacht worden.

Ik heb verschillende opties bekeken;

http://www.alternate.nl/h...s&Level2=Network+Storage&

http://www.euronetside.co...ts&product_id=29796&sl=EN

De 2e optie lijkt mij het best (aangezien deze iets goedkoper is) maar het komt toch nog neer op
140 euro voor 4 harde schijven EN je zit met 4 adapters voor de stroom.

Zou je zelf een usb naar ide adapter kunnen maken?(en deze dan misschien met een usb hub verbinden).
Zou ik deze stroom-adapter kunnen splitsen voor 4 harde schijven ?

Zijn er misschien nog opties die ik niet ken ?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:35
De laatste optie zou ik niet aan beginnen.

Het gaat hier om goedkope adapters (die overigens op beursen voor minder dan 20 euro te krijg zijn). Deze adapters zijn gemaakt voor troubleshooting en niet voor snelheid. Op dat laatste gebied laten ze enigzinds te wenzen over.

Verder, USB2.0 heeft een snelheid van 480Mb/s. Dat is 60MB/s. Minus overhead komt dat neer op 54MB/s. Met 1 hdd is dat goed te doen, al haal je niet het maximaale uit je schijf (Denk aan cache en sustained data rate).

Echter, als je daar 4 of 6 hdd's op gaat aansluiten...
54/4 = 13,5MB/s. Dan kom je wel erg laag te zitten. Met 6 is dat nog veel erger: 54/6 = 9MB/s.

Je gaat dus zowiezo per schijf een USB poort nodig hebben. De adapter is vaak ook erg licht, dus die ga je waarschijnlijk niet kunnen delen. Maar kijk even hoeveel A die adapter kan leveren en kijk hoeveel A je schijven trekken. Houd een beetje marge over en je hebt je antwoord.

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
waarom die server niet gebruiken als storage? En dan eventueel videotjes streamen. Je hebt er nog een staan ja..... ik zie het probleem niet.